Bang for your buck

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
hoogheid2015
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Bang for your buck

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 31 Aug 2017, 21:04

het zijn er 3 geworden :bigsmile . maar dan wel

1x tomatin cs
1x mortlach 2008 vw dit vind ik namelijk ook een bfyb *edit* 39 euro dacht ik
1x springbank 12 cs
1 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 01 Sep 2017, 08:13

Kavalan Podium tijdelijk voor 49,99€ bij Whiskysite (normaal 69,95€ of zelfs meer). Dit is al beter dan een "instapwhisky" en voor minder dan 50€ echt een no-brainer voor mij.

De goedkoopste instapwhiskies van Kavalan zijn matig (Concertmaster en dergelijke) maar deze PODIUM is echt vol van smaak en perfect drinkbaar op 46%.

In mijn boekje een echte BFYB.
1 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 22 Sep 2017, 01:02

Highland Queen Sherry Cask Finish...

Ik zag recentelijk op Facebook wat berichten langskomen over dat deze dé verrassing tijdens een Blind Tasting was. En dat voor een blend van 15-16 euro... Het maakte me toch nieuwsgierig, dus flesje gekocht (kan je je toch geen buil aan vallen) en vanavond gelijk geopend.
En ik moet zeggen, het is echt verbazingwekkend. De sherry cask finish geeft 'm behoorlijk veel geur en smaak mee, waardoor ie makkelijk mee kan met de sherried whisky's uit het wat lagere segment. Eigenlijk geen waterig mondgevoel, best een redelijke finish, en zoals gezegd volop aanwezige tonen van rood fruit, chocola en rozijnen. En dat voor een blend op 40%.
Verwacht natuurlijk geen tóp whisky, maar ik durf te stellen dat deze met gemak een aantal instap Single malts achter zich laat die wel gewoon ruim twee keer zo duur zijn. Om nog maar niet te spreken van bijvoorbeeld een Macallan Fine Oak 12 of zo...
Dus ja, in zekere zin mag je dit best wel een BFYB noemen ja. Ab-so-luut eens het proberen waard!
10 x

wodan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor wodan » 22 Sep 2017, 10:28

Bedankt voor de tip, inderdaad voor die prijs ook maar een flesje bestelt. :goedgedaan
0 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 15 Okt 2017, 11:57

Iemand hier nog leuke aanraders? Dit topic gaat een beetje dood haha :Tongue
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

dannyp44
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 15 Okt 2017, 15:54

Glenfarclas 105. Nu een liter bij drankgigant voor 28,95 en een score van 83,92.

Voor het eerst bij Drankgigant binnen geweest. Lastig om niet teveel te kopen.
0 x

Yvesss88
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 15 Okt 2017, 16:13

dannyp44 schreef:Glenfarclas 105. Nu een liter bij drankgigant voor 28,95 en een score van 83,92.

Voor het eerst bij Drankgigant binnen geweest. Lastig om niet teveel te kopen.

Die is vrijwel altijd in de aanbieding. Maar man man man....wat is ie lekker voor zijn geld. :goedgedaan
1 x
Het begint met een W en de rest wisknie meer.....

Reichenbach
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Okt 2017, 17:12

Als je ook wel eens een bourbon lust kan ik de Four Roses Single Barrel wel aanbevelen; zeker als die voor zo'n 25 euro in de aanbieding is.
0 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 24 Okt 2017, 22:16

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... y-2003-cwc

Eigenlijk wil ik deze Cooley wel bombarderen tot BFYB whisky, zeker voor die prijs vind je tegenwoordig niet zo gauw meer goede kwaliteit.
Persoonlijk was het qua smaak een net niet voor mij, maar desalniettemin een zeer solide 87 punten van mijn kant.
Puur de whisky beoordeeld op kwaliteit en niet op smaak voorkeur, en daar zijn de beoordelingen eigenlijk ook voor bedoeld toch ;)
3 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 02 Nov 2017, 22:00

DavidH. schreef:https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/96178/cooley-2003-cwc

Eigenlijk wil ik deze Cooley wel bombarderen tot BFYB whisky, zeker voor die prijs vind je tegenwoordig niet zo gauw meer goede kwaliteit.
Persoonlijk was het qua smaak een net niet voor mij, maar desalniettemin een zeer solide 87 punten van mijn kant.
Puur de whisky beoordeeld op kwaliteit en niet op smaak voorkeur, en daar zijn de beoordelingen eigenlijk ook voor bedoeld toch ;)

Hoi David,
Dat van die smaakvoorkeur begrijp ik heel goed maar wat bedoel je met "kwaliteit"? Kan je met andere woorden wat jij noemt "kwaliteit" los zien van je eigen smaakvoorkeur>? Je kunt toch niet abstraheren van wat je zelf proeft? Het blijft subjectief. Een opmerking "off topic" natuurlijk, maar toch....
Zal wel eerder hier aan de orde zijn geweest, denk ik zo.
PS vergat even mijn naam er onder te zetten
Groetjes, Herman
1 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 02 Nov 2017, 23:47

sch@ker schreef:
DavidH. schreef:https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/96178/cooley-2003-cwc

Hoi David,
Dat van die smaakvoorkeur begrijp ik heel goed maar wat bedoel je met "kwaliteit"? Kan je met andere woorden wat jij noemt "kwaliteit" los zien van je eigen smaakvoorkeur>? Je kunt toch niet abstraheren van wat je zelf proeft? Het blijft subjectief. Een opmerking "off topic" natuurlijk, maar toch....
Zal wel eerder hier aan de orde zijn geweest, denk ik zo.
PS vergat even mijn naam er onder te zetten
Groetjes, Herman

Hi Herman, ik snap je vraag.
Ik vind het lastig te verwoorden en het zal vast wel eens ergens besproken zijn hier, maar ik kan wel min of meer herkennen wat kwalitatief goede whiskies zijn zonder dat het mijn smaakvoorkeur geniet.
Als je een minder goed beoordeelde whisky proeft (zeg bv 75pnt WB), maar het smaakprofiel bevalt je wel, maar je geeft 'm toch 75 pnt omdat de whisky kwalitatief gewoon slechter is als dat je gewend bent, dan staat dat toch los van je smaakprofiel? Misschien beetje een moeilijk voorbeeld haha maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

Wel een mooi voorbeeld: vorige week heb ik mijn eerste Port Ellen geproefd via een sample, je merkt aan alles dat het een kwaliteitswhisky is (zeer aanwezige neus, goede body en finish) maar qua smaak op zich vond ik het niet zo denderend voor mijzelf omdat ik persoonlijk die type whiskies niet zo heel erg lekker vind. Maar dat neemt niet weg dat de kwaliteit gewoon zeer goed is en ik heb 'm daarom ook 90pnt gegeven omdat ik aan alles merk en proef dat het zeer goed spul is, maar dat betekent niet dat ik het ook echt lekker vind ;)

Inmiddels in zo'n half jaartje bijna 100 verschillende soorten whisky geproefd (valt in het niet bij de meesten hier haha), maar dan merk je wel (ik dan tenminste) wanneer je kwaliteit in je glas hebt zitten!

Hopelijk kon je het een beetje volgen :P
Maar ik ben het met je eens dat het natuurlijk subjectief blijft, smaak en kwaliteit zijn zeer lastig uit elkaar te houden.
Om op het bovenstaande terug te komen, als zo'n type whisky zoals die PE van 90pnt voor een paar tientjes te koop staat, en er staat een whisky van 85pnt tegen dezelfde prijs naast maar die vind ik wel erg lekker, zou ik die eerder kopen ondanks dat de ander van een uitzonderlijkere kwaliteit is. :goedgedaan

Maar goed, het blijft iets persoonlijks en misschien raak ik met deze speech kant noch wal, ik beleef het zo i.i.g :Slainte
1 x

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 03 Nov 2017, 00:21

Eventjes inpikken hier. Begrijp je stellingen niet echt. Iets hoge kwaliteit vinden, maar niet jouw smaak, blijft voor mij alleszins als het over whisky gaat niet te kloppen. Andersom net t zelfde. Hoe ervaar je die kwaliteit als je het niet lekker vindt :Scratch en nog meer met de haren getrokken, je vindt m lekker, maar de kwaliteit is niet goed...

Jouw stellingen even betrekken op wagens, dan kan ik er wel inkomen. Duitse wagens bijvoorbeeld staan over het algemeen bekend om hun degelijkheid, kwaliteit. Het uitzicht kan misschien niet jouw ding zijn, maar de kwaliteit blijft wel aanwezig.

Bij whisky is dit imho een zeer bedenkelijke gedachtegang. Beetje vooroordeling op basis van merk en status misschien? Het is niet omdat je een PE of een SB in jouw glas hebt, dat per definitie de kwaliteit hoger moet zijn dan bijvoorbeeld een merk met mindere status. Jouw smaakbeleving levert de scores, niet de naam van de dram...

Zo heb ik deze avond een dram gedronken van een brand waar momenteel de prijzen imho veel te hoog zijn, daar heb je die status he... 10€ voor een dram en voor mij 84 punten, dus kwaliteit/smaak een middenmoter. Geef mij dan maar een glas van een middenmoter qua status die ik 87-89 scoor voor 4€/dram.
Als de status zijn naam waar maakt en +89ptn scoort, dan hoor je mij niet klagen...

Mijn bescheiden mening he... en weer wat voer voor verdere discussie :goedgedaan
3 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 03 Nov 2017, 00:46

...ik denk dat het begrip "kwaliteit" mij triggerde, om in het beeld van Bram te spreken, sommige (Japanse) auto's stonden jaren geleden bekend als roestbakken en kregen om die reden het etiket "slechte kwaliteit" opgeplakt. Toch werden ze goed verkocht.
Het begrip "kwaliteit" lijkt dus multi interpretabel en onderhevig aan persoonlijke smaak en voorkeur.
Een academische discussie... Broeders ik hef het glas :Proost
3 x

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 03 Nov 2017, 00:49

sch@ker schreef: Broeders ik hef het glas

Amen! :bottomsup
1 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe