Post hier je eigen blend en resultaten

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor avdboom » 13 Feb 2016, 09:36

Oogadal schreef:Dat gaat wel goed. Ik ken veel Invergordon's, maar net deze niet, heb 'm laten staan omdat ie te jong is in relatie tot het vat waar ie op heeft gelegen en omdat ie eigenlijk te duur was. Heb wel een idee welk randje als niet prettig wordt ervaren.
Had alleen zelf die peated er niet door gedaan, ik denk dat dat die wel gaat icm met de Invergordon. Maar icm met de 105 zal het niet beter worden ben ik bang voor, tenzij de Invergordon zoet genoeg is. Maar eigenlijk trek je er teveel verschillende profielen in.
Het rare is dat als je zoiets gaat doen met alleen single malts het zelden beter worden, maar zodra je er een redelijke grain intrekt kun je van 2 redelijke whisky's best 1 behoorlijk goede maken.

Zo, even wat vragen beantwoorden en inhaken, leuk begin van het draadje zo.

Ik heb het vooral gedaan omdat ik er niet zo veel mee kon verliezen, de IVG vond ik gewoon zonde om zo te drinken, want er zit volgens mij wel veel potentie in. Wat ik heb bijgevoegd heb ik geselecteerd omdat ik ze op zichzelf niet perse slecht vind, maar beiden ook wel iets extra konden gebruiken. De Peat Smoke is lekker maar wel eendimensionaal op Peat, vanille en cocos. De Glenfarclass is te scherp en zou idd gebalanceerd kunnen worden door het uber zachte van de IVG. Wetende dat een klein beetje Peat al snel domineerde wilde ik niet meer dan 1/3 Peat, wat altijd nog minder kan worden door meer IVG toe te voegen. Het was ook niet de bedoeling om er echt een sherry blend van te maken, maar de 105 kon wellicht wel de IVG wat "neutraliseren" en subtiel wat extra aroma's toevoegen. Ik hield er rekening mee dat het nooit beter zou worden als wat je er individueel in gooit, deze leken mij dus wel geschikt voor een leuk experiment en zou tot een bevredigend resultaat kunnen leiden...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor avdboom » 13 Feb 2016, 09:51

Nino schreef:Ben erg nieuwsgierig of je de single grain nog terug vind :D

Nu, ik heb gisteren een mini scheutje geprobeerd, genoeg voor twee nipjes.

De grain is zeker nog terug te vinden als je het origineel hebt geproeft, van mij mag die er ook zeker zijn. Het is niet zo zeer dat ik de grain niet kon waarderen, maar dat onaangename randje domineerde de ervaring nogal. iemand die samen met mij proefde zei dat hij dit in de emmer gooit met water als die de ramen gaat lappen :shock: , maar ssssst... Niet tegen Tom zeggen :lol:

De neus was erg aromatisch en aangenaam, ik was er nog niet helemaal over uit of er nog een echte richting in zit? Maar daarvoor moet ik gewoon een iets groter glaasje proberen en misschien een drupjenwater?
De smaak... Nou, zeker weten beter dan het origineel! De Peat geeft wat bite, hoewel iets minder het ook wel gedaan zou hebben op subtiele wijze. De sherry invloed is zeker merkbaar maar niet te dominerend waar ik bang voor was. En het onaangename randje was niets meer van te merken! De grain scheen er nog wel doorheen maar moet wel vechten voor zijn plaats tussen het geweld.
De finish was aangenaam en boven verwachting lannnggggggg

Ik denk dat ik een nog iets groter glaasje ga proberen en als ik dan het zelfde denk langzaam het IVG aandeel opvoer. Leuk en leerzaam!

Wat denken jullie dat zinvol is om als marying time aan te houden??? M.a.w., zou het nog beter kunnen worden door even te wachten?
3 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4858
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Feb 2016, 10:10

Marrying time ongeveer 2 minuten :bigsmile

Misschien dat ie wel lucht nodig heeft in je glas? Kwestie van proberen, laat 'm eens een 3 kwartier staan bijvoorbeeld.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 Nov 2015, 11:32
Locatie: West vlaanderen

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 13 Feb 2016, 13:37

vandaag mijn eerste blend gemaakt ik gebruikte 1cl amrut Intermediate sherry 1cl bowmore legend en 1cl balvenie 12 double wood

Marrying time +- een 30 tal uur dus morgen avond om 20h zullen we eens proeven :lekker
1 x

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor avdboom » 14 Feb 2016, 12:46

Gisteren nog eens aan het potje geroken, en het rook toch wel peaty. Dus heb op basis van een onderbuikgevoel nog 1cl IVG er bij gedaan. Nu bestaat het dus ruwweg uit 1/2 Invergordon WhB 23yr. 50% , 1/4 Benromach Peat Smoke 2006 46%, 1/4 Glenfarclass 105 60%.

En gisteren een klein glaasje ingeschonken, en ik moet zeggen.... een schot in de roos :duimop . Misschien dat het geheel een beetje door de deken van liefde bedekt is omdat ik het zelf uitgedacht heb? Maar als ik dan toch probeer objectief te zijn.... De mooie aspecten van de IVG duidelijk waarneembaar, ook het onaangename randje maar nu op een niveau waar het iets toevoegt en niet luider speelt als de andere aroma's. Een volle neus waar iets in te ontdekken valt, geen overduidelijke 105 dominantie at all... Palet heerlijk, powerfull met een mooie balans tussen de zachtheid van de IVG en wat kracht van een Single Malt. Niet te peaty, maar wel een bite. Finish langzaam uitdovend en weg ebbende smaken die verrassend lang door loopt, dit moet de 23 jaar van de IVG zijn die schijnt!

Ik moet zeggen erg geslaagd experiment! Ik ga de 3cl die ik nu heb in een kleiner potje doen en eens een tijdje laten staan om later nogmaals te proberen (meteen weer experiment of huwen in de fles nog verschil maakt) en van te genieten.

Ik zit nu te broeden op een tweede versie zonder turf. Ik denk aan 50% IVG, 25-35% Clynelish 1997 SV 46% en .......... ja wat nog meer? Misschien eerst eens met alleen clynelish proberen om dan te zien wat het word, en wat nog een extra toevoeging er mee doet in de vervolg stap... Zo word het een stapsgewijs leer procces.
Ik denk aan iets als 15-25% Arran The Bothy QC voor het bourbon fruitige, of weer 105 of Glendronach CS #4.

Wat denken jullie?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor avdboom » 14 Feb 2016, 14:54

Ok, heb de IVG gemengd met wat een totaal moet worden van 35% clynelish. Ik heb nog een andere bedacht als derde component die het denk ik wel gaat worden, Mortlach vW 7yo: https://www.whiskybase.com/whisky/70393 ... ch-2008-vw

Dat zou het wat fris en fruitig moeten meegeven, tenminste... dat is de theorie :lol: . Ga vanavond denk ik wat in mijn glas proberen als me smaak het goed doet (beetje last van me keel, dus ff testen...), de IVG + Clynelish en dan wat mortlach in het glas toevoegen om te merken wat het doet... Ben benieuwd...

Mmmm, nu ik zo lees.... misschien is het ook een idee om twee glaasjes neer te zetten, 1 met Mortlach er bij en de ander met Glendronach CS, kijken hoe dat verschilt in invloed...

Wel leuke bezigheid dat zelf blenden, de mogelijkheden zijn eindeloos als je uit e.e.a. kan kiezen....
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 Nov 2015, 11:32
Locatie: West vlaanderen

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 14 Feb 2016, 20:29

het is eindelijk zo ver 30 uur later gaan we eindelijk mijn blend proeven de blend bestaat uit 1cl amrut Intermediate sherry 1cl bowmore legend 1cl balvenie 12 doublewood

nose
de balvenie domineert gevold door de amrut ik ruik vanille ,appel , bruine suiker , toffee en rood fruit dat komt natuurlijk door de amrut
de bowmore laat weinig van zich af weten geen peat alleen wat rokerigheid
de nose doet me vaag denken aan de combinatie van een licht rokerige japanse whisky en de glengoyne 21 :Scratch

smaak 1 en al amrut Intermediate sherry ik gok op een 45-50% abv de tong bite en peper van de amrut is gelukkig weg gewerkt door de peatiness van de bowmore nu komt de bowmore wel goed door peated sherry , droog , hout , noten , in de finish smaak ik een hint van toffee en vanille maar toch zit er een vies randje aan die ik niet kan thuis wijzen

resultaat vind ik het lekker ? ja en nee :Scratch de nose heerlijk dat beloofd toch veel voor de smaak brecht ? nee helaas de smaak is niet zo zoet en lekker als de nose integendeel de amrut domineert gigantisch ik had wat meer complexiteit en gevarieerdheid in smaak gewenst
de volgende keer minder amrut meer balvenie en mss een iets zwaarder geturfe whisky mis toch wat age in deze whisky smaakt nog al jong na enkele minuten in de mond gehad te hebben leuk experiment zal dit nog eens herhalen maar met een andere combinatie
nose 86 /100
smaak 82/100
finish 78/100
1 x

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor avdboom » 14 Feb 2016, 22:31

Misschien niet met gelijke delen werken maar een basis component kiezen die je accentueerde met 1of meer andere waarvan je de eigenschappen zou wensen?

Ik heb een klein restje dat ik over had na het overgieten in 3cl potje in het glas gehad. Me neus laat mij vanavond toch een beetje in de steek, maar het blijft een sensationele smaak explosie geven en een finish die je een finish mag noemen! Ik weet niet of die heel complex genoemd mag worden maar zeer zeker aangenaam, zeker gezien de verwachtingen, het leek mij gewoon een leuk experiment...

Ik ben benieuwd naar mijn IVG Clynelish vervolg experiment!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
brechtvds
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 Nov 2015, 11:32
Locatie: West vlaanderen

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor brechtvds » 14 Feb 2016, 23:26

Het leek me makkelijk om als eerste blend met gelijke delen te werken en te zien wat het resultaat was mss laat ik hem de volgende keer nog wat langer staan dan 30 h mss een weekje om te kijken welke verandering kwa smaak er plaats vind ,maar het was een leuk experiment en zal het zeker nog eens herhalen en bedankt voor de tip zal het eens proberen met andere verhoudingen :goedgedaan
0 x

Gebruikersavatar
K-AH
Senior
Senior
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 Jan 2014, 22:10
Locatie: De Haan

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor K-AH » 15 Feb 2016, 13:24

Mijn enige blend-experiment was een mengeling (25 cl) van J&B, William Lawson's en Glen Grant Major's Reserve te verbeteren door 10 cl Highland Park 12 toe te voegen en 5 cl Talisker 10. En zo toch 40 cl zeer aanvaardbare whisky kunnen meenemen op skivakantie :D
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor avdboom » 15 Feb 2016, 13:33

K-AH schreef:Mijn enige blend-experiment was een mengeling (25 cl) van J&B, William Lawson's en Glen Grant Major's Reserve te verbeteren door 10 cl Highland Park 12 toe te voegen en 5 cl Talisker 10. En zo toch 40 cl zeer aanvaardbare whisky kunnen meenemen op skivakantie :D

En het was te hachelen?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
K-AH
Senior
Senior
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 Jan 2014, 22:10
Locatie: De Haan

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor K-AH » 15 Feb 2016, 13:41

avdboom schreef:
K-AH schreef:Mijn enige blend-experiment was een mengeling (25 cl) van J&B, William Lawson's en Glen Grant Major's Reserve te verbeteren door 10 cl Highland Park 12 toe te voegen en 5 cl Talisker 10. En zo toch 40 cl zeer aanvaardbare whisky kunnen meenemen op skivakantie :D

En het was te hachelen?

Een turfje na de koude smaakt me altijd ;)
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor avdboom » 18 Feb 2016, 20:22

Me blend is even op hold door een verkoudheid, dus momenteel ruikt en smaakt alles naar niets :SadHead

Wel leuke filmpjes van Compass Box m.b.t. whisky en blenden: http://www.compassboxwhisky.com/whiskym ... ws_section :goedgedaan
(ff op whisky school klikken en naar de juiste sectie, staan e.e.a. aan filmpjes van John Glaser)
1 x
Afbeelding

MountainDew
Actief lid
Actief lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 Feb 2016, 02:24

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor MountainDew » 19 Feb 2016, 03:32

Stormbringer schreef:
Oogadal schreef:
Stormbringer schreef:Niet verkeerd opvatten aub, maar...als je een whisky "sterk verbeterd" door er een scheut van wat dan ook bij te gooien...
zeg je dan niet eigenlijk dat het op de eerste plaats slechte whisky was?

Of begrijp ik het verkeerd?


Eehhhh, nee, dat heb je helemaal goed begrepen.

Overigens heb je wel met erg matige whisky te maken als je deze met de 105 kunt verbeteren hoor. Ergo: de 105 met iets anders verbeteren is makkelijker als andersom :bigsmile


Ok, als ik dat goed begrepen heb, kom ik automatisch bij de volgende vraag:
Waarom gaat iemand in vredesnaam slechte whisky kopen om die met een scheut weet-ik-wat te verbeteren?
Koop dan gewoon goeie!


Zonde van de whisky. Wil je een 'slechte' jonge whisky verbeteren, dan kun je deze beter een paar uur 'au bain marie' op 50 graden celcius houden en langzaam samen met het water af laten koelen (Mariabad). Daarmee vervliegt een hele hoop rotzooi uit het destillaat (niet vergeten om de dop los te schroeven, anders klapt de fles) en versnelt het 'verouderingsproces' (niet letterlijk natuurlijk, maar de processen in het destillaat versnellen). Dan is je jonge whisky dus ineens theoretisch 'een paar jaar ouder' geworden; ofwel een heel stuk zachter en drinkbaarder geworden. Dat kun je zelfs een paar keer herhalen als je bereid bent een klein deel aan de Engelen op te offeren (verdamping) en wellicht een paar procent alcoholpercentage in te leveren.

Blenden moet je doen met goede producten om een bepaalde smaak of complexiteit te bereiken, niet om een slechte whisky beter te maken ten koste van een goede. Dat is heiligschennis. :roll: In de whisky industrie zal dit natuurlijk wel weer anders liggen, omdat daar helaas geld vaak de belangrijkste drijfveer is.
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Post hier je eigen blend en resultaten

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Mei 2022, 16:37

Leuk om dit draadje weer eens omhoog te halen! Wat doe je als je een keer een miskoop hebt gedaan, een whisky zat bent of om onduidelijke redenen gewoon open blijft staan? Weggooien is zonde, weggeven niet leuk en verkopen te makkelijk. Thuis blenden dus! :bigsmile

Zo wil het geval dat we een aantal weken terug verrast werden als IWS leden met een compensatiefles omdat het festival in Den Haag niet door kon gaan. Het eerste jaar was het een Auchroisk uit 3 vaten met een leeftijd van 6 tot 14 jaar. Dit jaar was het een 7 jaar oude Glen Elgin uit refill 3 vaten. Nu vond ik dat persoonlijk een leuke omdat ik nieuwsgierig was naar het naakte profiel van Glen Elgin. Dat komt bij deze fles wel naar boven, aangezien het heel erg weinig vatinvloed heeft gehad. Maar ondanks dat het een leuke was in dat perspectief, ging ik die fles echt niet leeg krijgen op de gebruikelijke manier.

Ik heb zitten denken wat ik ermee wilde doen. Ik wilde het fruitige van Elgin behouden als mooie ondertoon, maar er tegelijk iets stevigs aan toevoegen. Ik ben gaan kijken en zoeken en kwam uit op een Peat’s Beast 54.1% met een PX finish van 9 maanden. Het is vermoedelijk een Caol Ila en dat sluit weer mooi aan bij bij het fruitige van een Elgin. Dus lekker aan het blenden geslagen om een mooie balans te vinden.

Het viel me op dat de neus wat dichtsloeg dus ben de kast in gedoken om een lekkere frisse, fruitige dram te vinden die dat op kon liften. Deze gevonden in de vorm van een Compass Box Orchard House. Een relatief klein percentage van +/- 12% was voldoende om de neus de frisheid en complexiteit te geven die het nodig had. Uiteindelijk nog een scheutje extra erbij. Voegde een mooie laag toe.

Uiteindelijk met wat pruts en rekenwerk uitgekomen op verhouding van:
+/- 380ml Glen Elgin op 46%
+/- 240ml Peat’s Beast op 54.1%
+/- 80ml CB Orchard House op 46%

Een leuk experiment met een erg geslaagd resultaat. Geen onderontwikkelde spirit drink, geen sherried peatbomb maar een fijne en veelzijdige dram. Een dram die wel even tijd nodig heeft om op adem te komen in het glas en daardoor wint aan body en balans. Het geeft diverse laagjes van fris, zoet en wat licht zurig fruit in diverse vormen, gecombineerd met diverse smaken van de meer donkere geuren en smaken van kersen, bruine suiker, geroosterde noten en krenten. Het geheel afgemaakt door een mooie rand peat die deze vermakelijke dram ook de nodige ballen geeft.

Het blijft leuk om te ervaren hoe slechts een paar procent van iets anders de hele balans en dynamiek totaal kan veranderen in je glas :bigsmile

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 28 Mei 2022, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
6 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?


Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: WhiskyLiam en 19 gasten