Situatie:
Bunnahabhain 1973 door 2 verschillende bottelaars op de markt gebracht. Beide vat: 3463, beide geven aan dat het in maart 1973 gedestilleerd is waardoor ik het idee krijg dat het inderdaad hetzelfde vat is.
De een heeft deze op 38 jarige leeftijd gebotteld de andere op 40-jarige. Op zich niet zo gek maar dan vallen er een paar dingen op:
1. De 40-jarige is hoger in de alcohol dan de 38-jarige.
2. De 40-jarige is vele malen lichter dan dan 38-jarige al is dit op de foto natuurlijk moeilijk te zien.
3. De smaak notities dusdanig van elkaar afwijken dat ik twijfel of het wel dezelfde whisky is maar ook de score van de 2 loopt 4 punten uiteen.
https://www.whiskybase.com/whisky/42459 ... n-1973-arc
https://www.whiskybase.com/whisky/24188 ... n-1973-mos
Nu kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn:
- Dit is geen shared botteling waarbij MoS 2 jaar eerder een deel van de cask gebotteld heeft en 2 jaar later Archives. Maar dezelfde cask is gebruikt voor een finish van xx maanden. (Op het etiket staat geen: single cask. Slechts cask nr: 3463)
- Dit is wel een shared botteling en het MoS heeft de whisky niet op cask strength gebotteld maar terug gebracht naar 50.2% en het profiel van de whisky is behoorlijk anders geworden waardoor de smaken ver uit elkaar zijn gaan lopen.
De opbrengst van het aantal flessen zou met de afname van 2% per jaar nog wel kunnen kloppen met een start van een sherry but (500 liter)
Dan zou er rond de 230 liter over moeten blijven. De opbrengst van deze 2 bottelingen samen is 260 liter. Nu is die 2% nooit exact dus ik geloof wel dat dit 260 liter geweest zou kunnen zijn (of iets minder en MoS en/of Archives hebben het ABV terug gebracht omdat beide niet aangeven dat het om een cask strength whisky gaat)
In beide situaties blijft het de vraag waarom de whisky er anders uitziet en sommige proef notities zo erg afwijken dat ik nog niet kan geloven dat het uit hetzelfde vat komt.
Nu zou ik graag aan samples komen om het te vergelijken, beter nog een hele fles
Wie o wie heeft een idee of heeft één van beide flessen thuis open staan om dit op te lossen of een andere kijk op dit geheel.
(Even twijfel gehad om dit in in een bestaand topic te plaatsen, mochten de admin's dit toch ergens anders willen plaatsen hoor ik het wel.
En dit kan ook puur een tick van mij zijn om overal een verklaring voor te vinden.....)

dit leest als een thriller, ben benieuwd naar de ontknoping!