2x dezelfde cask maar toch een hele andere whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
shadowcollector
Senior
Senior

2x dezelfde cask maar toch een hele andere whisky?

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 07 Feb 2016, 16:38

Een mysterie waar ik al even naar op zoek ben om op te lossen maar er eigenlijk alleen uit kan komen met de hulp van mensen die de flessen hebben (kleur check) en iemand die het verhaal eventueel omdat ze betrokken zijn geweest bij de botteling.

Situatie:

Bunnahabhain 1973 door 2 verschillende bottelaars op de markt gebracht. Beide vat: 3463, beide geven aan dat het in maart 1973 gedestilleerd is waardoor ik het idee krijg dat het inderdaad hetzelfde vat is.
De een heeft deze op 38 jarige leeftijd gebotteld de andere op 40-jarige. Op zich niet zo gek maar dan vallen er een paar dingen op:

1. De 40-jarige is hoger in de alcohol dan de 38-jarige.
2. De 40-jarige is vele malen lichter dan dan 38-jarige al is dit op de foto natuurlijk moeilijk te zien.
3. De smaak notities dusdanig van elkaar afwijken dat ik twijfel of het wel dezelfde whisky is maar ook de score van de 2 loopt 4 punten uiteen.

https://www.whiskybase.com/whisky/42459 ... n-1973-arc
https://www.whiskybase.com/whisky/24188 ... n-1973-mos

Nu kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn:

- Dit is geen shared botteling waarbij MoS 2 jaar eerder een deel van de cask gebotteld heeft en 2 jaar later Archives. Maar dezelfde cask is gebruikt voor een finish van xx maanden. (Op het etiket staat geen: single cask. Slechts cask nr: 3463)

- Dit is wel een shared botteling en het MoS heeft de whisky niet op cask strength gebotteld maar terug gebracht naar 50.2% en het profiel van de whisky is behoorlijk anders geworden waardoor de smaken ver uit elkaar zijn gaan lopen.

De opbrengst van het aantal flessen zou met de afname van 2% per jaar nog wel kunnen kloppen met een start van een sherry but (500 liter)
Dan zou er rond de 230 liter over moeten blijven. De opbrengst van deze 2 bottelingen samen is 260 liter. Nu is die 2% nooit exact dus ik geloof wel dat dit 260 liter geweest zou kunnen zijn (of iets minder en MoS en/of Archives hebben het ABV terug gebracht omdat beide niet aangeven dat het om een cask strength whisky gaat)

In beide situaties blijft het de vraag waarom de whisky er anders uitziet en sommige proef notities zo erg afwijken dat ik nog niet kan geloven dat het uit hetzelfde vat komt.

Nu zou ik graag aan samples komen om het te vergelijken, beter nog een hele fles ;-)

Wie o wie heeft een idee of heeft één van beide flessen thuis open staan om dit op te lossen of een andere kijk op dit geheel.

(Even twijfel gehad om dit in in een bestaand topic te plaatsen, mochten de admin's dit toch ergens anders willen plaatsen hoor ik het wel.
En dit kan ook puur een tick van mij zijn om overal een verklaring voor te vinden.....)
4 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: 2x dezelfde cask maar toch een hele andere whisky?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 10 Feb 2016, 16:36

Helaas heb ik geen van de flessen in het bezit, maar heb geprobeerd met je mee te denken.

De MoS heeft gezien leeftijd, gebruikt vat en sterkte van vulling van het vat (63,5% bij Bunna) een angels' share van 3,1%. Er is iets meer dan 150 liter uit het vat voor MoS gebotteld. Het ligt niet voor de hand dat MoS heeft aangelengd, want dan zou de opbrengst uit het vat alleen maar lager en de angels' share alleen maar hoger zijn geweest. Bovendien vult MoS voor zover ik weet alleen op vatsterkte, tenzij anders vermelden. Mijn vermoeden is dus dat MoS het vat heeft gedeeld.

Het feit dat de Arc zowel ouder als lichter qua kleur is ten opzichte van de MoS sluit vrijwel uit dat MoS het vat met Arc heeft gebotteld. Daarentegen doet de kleur wel vermoeden dat de Arc geen hele lange rijping op het sherryvat heeft gehad. De proefnotities geven eerder blijk van een rijping op een bourbonvat (cocos, tropisch fruit en citrus). Dus vermoed ik dat deze is gefinisht in het sherryvat.
Sidenote: de term single cask hoeft niet te zeggen dat de whisky daadwerkelijk maar in één vat heeft gerijpt. Het wordt vaak gebruikt om aan te geven dat de whisky uit één vat is gebotteld.

Gezien de twee vermoedens die ik hierboven uitsprak ga ik er van uit dat de MoS het vat heeft gedeeld (en de Arc mogelijk ook), maar dat ze het vat niet met elkaar hebben gedeeld. Er moeten dus dan nog twee andere bottelingen zijn die in maart 1973 zijn gedistilleerd. Dit zou kunnen, er zijn meerdere bottelingen van Bunnahabhain met vintage 1973 in Whiskybase.

Hopelijk helpt het je!
0 x
Affirmanti incumbit probatio

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 10 Feb 2016, 19:08

Dank voor het meedenken,

de finish in de sherry cask door archives is inderdaad ook een die ik in gedachten heb gehad. Waar ik dan niet achter kon komen was de andere 2 waar een vat mee gedeeld zou zijn.

Je redenering van de finish op het sherry vat lijkt me inderdaad een goede, en past bij zowel de kleur als de smaak. Dan de term single cask; daar ben ik iets teveel uit gegaan van een barrel - bottle process en minder rekening houden met de barrel - barrel - bottle en dus de finish die meegegeven is voor x periode.

Nu geef je me wel een andere insteek om te zoeken en dan kijkend naar de flessen op whiskybase distilled 1973 zijn er dat slechts 13. Hmm dat geeft niet veel hoop. Geen enkele van die flessen zou kunnen voldoen aan jonger en hoger alc % of ouder en lager alc%.

Dus een opgegaan in een blend? Verkeerde info op whiskybase of gewoonweg nog steeds ergens in een vat aan het wachten...
Ben bang dat ik niet de zuster fles kan vinden...
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 10 Feb 2016, 19:15

Heb je navraag gedaan bij de heren van Whiskybase voor de Archives? Zij zouden toch meer info moeten kunnen verstrekken. Voor MoS weet ik niet zeker hoe deze je verder zouden kunnen helpen, ik ken de behulpzaamheid van de mensen in Paderborn (dus MoS zelf) niet. Back-up is wellicht navraag doen bij Van Zuylen (importeur MoS in NL)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Dookiy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dookiy » 10 Feb 2016, 23:49

:offtopic dit leest als een thriller, ben benieuwd naar de ontknoping! :nat
2 x
Afbeelding

shadowcollector
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor shadowcollector » 10 Feb 2016, 23:56

Dookiy schreef::offtopic dit leest als een thriller, ben benieuwd naar de ontknoping! :nat

:P :P :P
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”