Fles verzegelen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JeroenFM
Actief lid
Actief lid

Fles verzegelen

Ongelezen berichtdoor JeroenFM » 19 Jan 2016, 14:04

Ik zit met een klein dilemma. Ik heb vorig jaar een fles whisky gekocht die ver boven mijn reguliere budget zit (zeg maar 8x mijn normale prijs, en 4x mijn "absolute maximum voor de feestdagen"). Het gaat om een fles uit mijn geboortejaar (een Longmorn uit 1983), waarvan ik alleen bij hele speciale gelegenheden 1 glas mag drinken (mijn eigen regel).

Nu is het zo dat er zo'n hele speciale gelegenheid aan zit te komen, dus over een tijdje mag die fles open. Nu kan het echter nog wel even duren voor de volgende geschikte gelegenheid komt, en nu wil ik niet dat de whisky in smaak achteruit gaat voor die tijd, en ook zou het mooi zijn als er niet al te veel verdampt.

De voorzorgsmaatregelen uit Hoe Whisky te bewaren (donkere plek, weinig temperatuurschommelingen, droog) pas ik al toe.

Nu heb ik natuurlijk al wel het een en ander zelf uitgezocht:

• De bovenkant van de fles afwikkelen met parafilm. Had volgens mij ergens gelezen dat je het eens in de zoveel tijd moet vervangen (kwestie van jaren?)
  • Bottle wax (zie ik oa bij Aberlour flessen)?
  • Iets als krimpkous, zou dat ook werken?
  • Overschenken in kleinere flessen, en die goed afsluiten (eventueel aangevuld met een van bovenstaande)

Maar ik vind het lastig om te bepalen welke (combinatie) hiervan het beste is, aangezien ik niet verwacht dat het ooit meer zal worden dan 1 glas per jaar, en ik de fles wel langer (tientallen jaren? Is dat überhaupt haalbaar met een geopende fles?) goed wil houden.

Ideeën? Tips?
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Fles verzegelen

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 19 Jan 2016, 19:17

Ik las iets over krimpkous... Dat deed mij gelijk denken aan kabeleind afsluitdoppen:

Afbeelding

Zijn met een föhn te krimpen en de lijmlaag zorgt voor een water/lucht dichte afsluiting.
Maar; het zou niet mijn keuze zijn...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Jan 2016, 19:25

Ik vind het wat vergezocht allemaal maar dikwijls wordt er met een vacuüm pomp + kurk gewerkt of met een soort gas spray.
http://whiskyadvocate.com/2011/07/22/my-1-rule-to-prevent-my-whiskies-from-oxidizing/
Als je echt héél lang over de fles wil doen zonder kwaliteitsverlies is het misschien wel aan te raden.
1 x

Genieterke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Genieterke » 19 Jan 2016, 20:21

Is het dan niet beter om nieuwe sample flesjes te kopen van bvb 6cl ? Die kan je prima afsluiten. ;)
0 x
mens sana in corpore sano

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Jan 2016, 23:02

Overgieten in kleinere flesjes zodat je bijna geen lucht erin hebt is het beste.
Een duurdere oplossing is Argon gas erin spuiten, dat beïnvloed de smaak niet en is zwaarder dan lucht.

Nadeel met kleinere flesjes is dat je niet een mooie fles met whisky op de plank hebt staan.

Kleine flesjes koop ik overigens altijd bij plaza33.nl. De website is 1999 maar ze leveren wel en goedkoper (per tray) heb ik ze niet gevonden.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Jan 2016, 23:06

defeatless schreef:Overgieten in kleinere flesjes zodat je bijna geen lucht erin hebt is het beste.
Een duurdere oplossing is Argon gas erin spuiten, dat beïnvloed de smaak niet en is zwaarder dan lucht.

Nadeel met kleinere flesjes is dat je niet een mooie fles met whisky op de plank hebt staan.

Kleine flesjes koop ik overigens altijd bij plaza33.nl. De website is 1999 maar ze leveren wel en goedkoper (per tray) heb ik ze niet gevonden.

Heb ik ook een oplossing voor: je giet je mooie fles in samples (zo vol mogelijk) en je gooit een halve fles bocht in je mooie Longmorn zodat je toch naar je schatje kunt blijven kijken :bigsmile
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

sopie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sopie » 20 Jan 2016, 10:37

Misschien een domme vraag:

Zijn flessen die standaard al op de markt komen met een wax sealing. Beter beschermd tegen verdampen?
0 x

JeroenFM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeroenFM » 20 Jan 2016, 20:26

Dan gaat het waarschijnlijk overgieten worden. Heb nog wel een aantal sample-flesjes staan, en misschien dat ik er dan nog wat lege 20cl-flesjes bij bestel bij een homebrewing site of iets dergelijks. Zet ik de lege fles mooi in mijn kast waar iedereen het kan zien.

Argon kan ik ook nog overwegen inderdaad, heb ik een fanatieke wijndrinker al eens over horen praten. Maar een vacuumpomp schijn ik me te herinneren dat dat niet zo'n goed idee was bij sterke drank.

Breedút_Genietsje schreef:Ik las iets over krimpkous... Dat deed mij gelijk denken aan kabeleind afsluitdoppen:

Afbeelding

Zijn met een föhn te krimpen en de lijmlaag zorgt voor een water/lucht dichte afsluiting.
Maar; het zou niet mijn keuze zijn...

Krijg je die er ook wel weer af dan? Ziet er zo op die foto een beetje permanent uit

sopie schreef:Misschien een domme vraag:

Zijn flessen die standaard al op de markt komen met een wax sealing. Beter beschermd tegen verdampen?

Dat was mijn aanname, maar ik kan het natuurlijk verkeerd hebben. :bigsmile
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 20 Jan 2016, 21:14

JeroenFM schreef:Krijg je die er ook wel weer af dan? Ziet er zo op die foto een beetje permanent uit

Met een mesje opensnijden,
maar als het je om de fles gaat zou ik het niet doen.

Zoals ik zei; het kwam zomaar in mij op, heb er geen ervaring mee.
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”