Gaat een fles helemaal leeg of bewaar je wat in een "archief"?
Gaat een fles helemaal leeg of bewaar je wat in een "archief"?
Ik heb laatst een fles Kilchoman 100% Islay 2nd edition leeg gemaakt en kort daarna vroeg ik me af of ik niet wat had moeten bewaren om later eens te vergelijken met een andere editie (zitten ondertussen bij de 5e)
Nu vraag ik me af wat jullie iedeen hierover zijn.
Je zou b.v. 10cl kunnen bewaren voor de vergelijking maar eens is ook die 10cl op.
Gr,
Marcel
Nu vraag ik me af wat jullie iedeen hierover zijn.
Je zou b.v. 10cl kunnen bewaren voor de vergelijking maar eens is ook die 10cl op.
Gr,
Marcel
0 x
- caskstrength
- Forum goeroe

Re: Gaat een fles helemaal leeg of bewaar je wat in een "archief"?
Als je van plan bent om meer van hetzelfde merk te kopen, dan is een vergelijking met latere expressies zeker een optie. Het ligt er natuurlijk maar aan hoe veel ruimte je hebt, hoe groot je verzameling is en hoe snel je een volgende versie wilt kopen/proeven. Overschenken in kleinere flessen bespaart ruimte en verkleint ook de kans dat de whisky in kwaliteit achteruit gaat als je hem lang laat staan.
0 x
Affirmanti incumbit probatio
- avdboom
- Top bijdrager

Ik v waar van elke fles die me goed bevalt vaak 2x 6cl sample. Voor later, vergelijken, ruilen whatever. Maar ik leg zo wel een geinige bibliotheek aan van Whiskys die ik gedronken heb en bevielen 

0 x
Tja, ik heb dus ondertussen een aardige verzameling Kilchoman aangelegd en wil daar vooral van genieten ipv bewaren.
Nu wil ik niet te veel tegelijk openmaken dus 2 verschillende expressies vergelijken zit er dan eigenlijk niet in. Het overgieten naar sample flesjes was ook bij me opgekomen, het bewaren van wat samples om eventueel te ruilen nog niet.
Nu wil ik niet te veel tegelijk openmaken dus 2 verschillende expressies vergelijken zit er dan eigenlijk niet in. Het overgieten naar sample flesjes was ook bij me opgekomen, het bewaren van wat samples om eventueel te ruilen nog niet.
0 x
-
Mvamelsfort
- Top bijdrager

Ik bewaar van iedere fles die ik heb gehad een sample (eerst 3cl nu 6cl) het is gewoon een tik van me. En inderdaad in sommige gevallen ter vergelijking.
0 x
- hoogheid2015
- Whisk(e)y goeroe

De flessen gaan leeg, ik vind het wel een goed idee om een sample te bewaren, ga er eens over nadenken 

0 x
Vind het ook wel een idee, is het dan verstandiger om die sample direct te maken? In plaats van wanneer de fles bijna leeg is?
0 x
Nino schreef:Vind het ook wel een idee, is het dan verstandiger om die sample direct te maken? In plaats van wanneer de fles bijna leeg is?
Ik zou het zsm doen. Stel je voor dat je er trek in hebt en je moet je laatste slok opofferen omdat je nog geen sample hebt....
0 x
Flessen gaan leeg, van hele bijzondere flessen bewaar ik de lege fles.
1 x
- Rozenbankje
- Whisk(e)y goeroe

Van sommige flessen heb ik een 3cl sample bewaard, van andere 10cl.
Maar meer om kwaliteit verlies tegen te gaan dan om te bewaren, op gaat het toch wel.
Maar meer om kwaliteit verlies tegen te gaan dan om te bewaren, op gaat het toch wel.

0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

Cygnus schreef:Flessen gaan leeg, van hele bijzondere flessen bewaar ik de lege fles.
Jup, hier net zo......wring de flessen leeg totdat er ECHT niets meer uit komt.
0 x
Als ik een whisky wel ok vind, gaat deze helemaal leeg.
Als ik een whisky lekker vind, gaat die ook helemaal leeg, maar met 1 drammetje in een van mijn twee living bottles (peated/non-peated).
Heel soms bewaar ik dan ook een sampletje als ik er later een leuke head-to-head me kan doen. Zoals deze.
Als ik een whisky lekker vind, gaat die ook helemaal leeg, maar met 1 drammetje in een van mijn twee living bottles (peated/non-peated).
Heel soms bewaar ik dan ook een sampletje als ik er later een leuke head-to-head me kan doen. Zoals deze.
0 x
Ik heb altijd een paar lege 10cl flesjes met verzegeling liggen. Als een whisky mij zeer goed bevalt, gaan de laatste 10cl in het flesje, voor later nog eens ervan te kunnen genieten!
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)
Ik heb ooit in de periode dat ik hier nog "lurkte" gelezen dat een forumlid samples bewaarde van zo'n beetje alle whiskies die hij dronk. Dat doe ik nu ook bij de speciale of minder gangbare bottelingen (Lagavulin 12yo, de A'bunadh, etc). Zeker als ik die later wil vergelijken met andere jaargangen of batches. Volgens mij ook erg leuk om jaren later weer een keer te herontdekken!
1 x
-
Mvamelsfort
- Top bijdrager

Daan schreef:Ik heb ooit in de periode dat ik hier nog "lurkte" gelezen dat een forumlid samples bewaarde van zo'n beetje alle whiskies die hij dronk. Dat doe ik nu ook bij de speciale of minder gangbare bottelingen (Lagavulin 12yo, de A'bunadh, etc). Zeker als ik die later wil vergelijken met andere jaargangen of batches. Volgens mij ook erg leuk om jaren later weer een keer te herontdekken!
+1
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”