Sampels voor een newbie

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Adamsbjorn
Actief lid
Actief lid

Sampels voor een newbie

Ongelezen berichtdoor Adamsbjorn » 31 Dec 2015, 01:07

Hallo allemaal,

Ik ben net begonnen aan mijn ontdekingstocht in de schotse single malt whisky wereld. :D :Slainte
Nu zou ik graag wat sampels proberen om zo de verschillende smaken/whisky van de verschillende streken de ontdekken.

Mijn vraag aan jullie is of iemand mij is een lijstje kan samen stellen van welke whisky's ik zeker moet proberen om de verschillende smaken te leren kennen.
Of misschien wel sampels te maken en mij deze op te sturen. (tegen betaling natuurlijk!! ;) )
Ik zou graag beginnen met een sampeltje of 20 van flessen rond de 50 a 75 euro.
Misschien ook even vermelden waar ik deze het beste bestel of ga aankopen.

Mijn smaak gaat uit naar zoet, gedroogd fruit, citrus, karamel, licht gerookt, noot. Maar ik zou ook anderen kunnen proberen en wie weet vallen deze mij ook wel in de smaak.

Volgende flessen heb ik al thuis en deze smaken mij zeer goed.

aberlour 15 years
Glenlivet founders reserve
Bunnahabhain 12 years
auchentoshan 1999 unchillfiltered

Hopende op jullie hulp en tips. Kzou jullie zeer dankbaar zijn.

groetjes :hoedaf
Bjorn
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Sampels voor een newbie

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 31 Dec 2015, 01:16

0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 31 Dec 2015, 01:19

Welkom. En ja, beginnen met wat samples kan nooit geen kwaad natuurlijk.
Voldoende keuze terug te vinden in het linkje dat Peter heeft vermeld.

Veel plezier op het forum :goedgedaan
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 31 Dec 2015, 01:20

Welkom! Zoals Peter al aangaf is er een groot sample-aanbod op dit forum waar je je hart kunt ophalen. Erkende namen als Henri, Peter e.a. kunnen zeker aan je wensen voldoen.

Samples zijn de weg richting (whisky) kennis! Aanrader!
1 x
2 ∞ & →

hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 31 Dec 2015, 08:38

Jezelf noemen is niet gewoon, dan doe ik het maar :duimop , maar vergeet Sören squaadgras niet heeft ook een hele mooie samplelijst. :Slainte
4 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 31 Dec 2015, 09:06

Hele goede vraag van je! Ik probeer de laatste tijd ook steeds meer samples ondanks dat ik genoeg flessen heb, en het is ongelofelijk leerzaam!

Ik zou vooral om te beginnen vragen om e.e.a. uit verschillende regio's die een goed voorbeeld van een dergelijke regio of plaats zijn. Wat Bourbon, sherry en combis hier van. Peated/non Peated... Distilery botteling en of Indipendend botteling die representatief voor de stijl van de distillery zijn. Geen vreemde eenden in de bijt...

Van een mooi sample overzicht ga je geen spijt krijgen, en nadien heb je waarschijnlink wel e.e.a. aa. flessen op je wishlist en distillerys waar je meer van wil proeven.

Toen ik begon heeft Kay een setje samengesteld voor mij...
0 x
Afbeelding

hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 31 Dec 2015, 09:20

Na mijn eigen ervaring met samples wil ik je wel een tip geven , neem je tijd.
ik heb denk ik zo'n 50 a 60 samples geproefd en je wordt heen en weer geblazen , qua smaak , bourbon/sherry/px/peat en ook de ABV %.

succes met proeven

Edit.
En laat een lage WB rating je niet in de weg zitten om die ook te proeven.
1 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 31 Dec 2015, 16:09

Ik kan een whisky pas echt goed inschatten als ik halverwege een fles ben hoor.

Koop vijf samples, dat is lekker overzichtelijk; kies de lekkerste en koop die fles. Koop dan weer vijf samples. Met twintig samples ga je door de bomen het bos niet meer zien vrees ik.
Bedenk ook dat je met samples altijd duurder uit bent dan met flessen.
1 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 31 Dec 2015, 16:31

Tonny schreef:Ik kan een whisky pas echt goed inschatten als ik halverwege een fles ben hoor.

Koop vijf samples, dat is lekker overzichtelijk; kies de lekkerste en koop die fles. Koop dan weer vijf samples. Met twintig samples ga je door de bomen het bos niet meer zien vrees ik.
Bedenk ook dat je met samples altijd duurder uit bent dan met flessen.

Niet als je daarna precies weet wat je smaak is en wat je wil kopen, itt het doen van een miskoop...

Ik ben wel met je eens dat je eerst simpel moet beginnen, maar je moet geturfde whisky ook niet afserveren na 1 of 2 samples. Had ik een beetje gedaan (voorzichtig met turf) en heb mezelf tekort gedaan! Dus niet teveel maar ook niet tewijnig zou ik zeggen...
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 01 Jan 2016, 03:02

Tonny schreef:Bedenk ook dat je met samples altijd duurder uit bent dan met flessen.

Onzin. Genoeg forumleden zoals Henri en Squaadgras bieden samples aan kostprijs aan. Dus dan kan je simpelweg nooit duurder uit zijn.

En dat je een whisky pas na een halve fles goed kan beoordelen vind ik ook gek. Dus van de eerste half van de fles weet je niet wat je ervan vind, en kan je dus ook biet genieten, en bij de 2e half weet je ineens dat je het toch maar niet (of wel) lekker vind.
Ik snap wel dat je na 1 dram geen volledige analyse van een whisky kan geven maar je weet toch wel of je hem lekker vind.
Sommige hebben natuurlijk wat tijd of een 2e kans nodig. Maar zo vaak komt dat nou ook weer niet voor.

Het is niet omdat ik ze zelf verkoop hoor. Maar mijn advies om zo veel en gevarieerd mogelijk te proeven en je smaak te ontdekken, leren etc. is samples.
Ik drink zelf ook meer samples als flessen die ik open heb staan en ik heb echt wel hele goede whisky openstaan.
6 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Niels VDB
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Niels VDB » 01 Jan 2016, 06:00

Mijn samples komen van Henri en ik heb er 24 gehad. Mooi verpakt, alles inorde... Ook was er genoeg variatie zodat ik echt van alles wel al is kon proeven. Sherry, bourbon, peated, non-peated, ... Noem maar op. Ik heb dan ook mooi bijgehouden welke mij echt smaakte en welke minder. Aan de hand daarvan heb ik mij wat flessen gekocht. Natuurlijk alleen maar van diegene die voor mij echt lekker waren. Er is natuurlijk zoveel te ontdekken en daar zijn samples echt wel handig voor. Maar als een bepaalde fles mij echt ligt, dan koop ik die gewoon :bigsmile
1 x
"Alcohol may be man's worst enemy, but the bible says love your enemy". - Frank Sinatra

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 01 Jan 2016, 10:29

Welkom :schotland .

En als newbie zou ik me ook eerst oriënteren met wat samples in the whiskywereld.
Keus in overvloed op dit forum.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 01 Jan 2016, 11:01

Sterker nog: samples zijn altijd goed om bekend te raken met nieuwe distilleerderijen of verschillende expressies! Ik geniet er ook nog regelmatig van :lekker
0 x
Affirmanti incumbit probatio

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Jan 2016, 12:30

Tonny schreef: Bedenk ook dat je met samples altijd duurder uit bent dan met flessen.

Dat is echt onzin. Er wordt hier op dit forum door de meeste leden, waaronder mijzelf, echt geen geld gemaakt op de whiskysamples.
Veelal houdt ik de WB prijs aan, omdat ik niet kan onthouden hoeveel ik betaal voor een fles. dus soms is dat meer en soms is dat minder dan de prijs waar ik het voor gekocht hebt. Ik denk wel dat het ongeveer uitmiddeld.
1 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 01 Jan 2016, 19:06

Onzin. Genoeg forumleden zoals Henri en Squaadgras bieden samples aan kostprijs aan. Dus dan kan je simpelweg nooit duurder uit zijn.

Ik vind het wel makkelijk en jammer als de bewering wordt afgedaan als onzin. Als je samples koopt ben je verhoudingsgewijs duurder uit dan als je een fles koopt. Dat is ook logisch, het zou gek zijn als het niet zo was. Er is ook niets mis mee.
Als je zoveel mogelijk verschillende whiskies wil proeven, is het natuurlijk voordelig om samples te kopen.

En dat je een whisky pas na een halve fles goed kan beoordelen vind ik ook gek. Dus van de eerste half van de fles weet je niet wat je ervan vind, en kan je dus ook biet genieten, en bij de 2e half weet je ineens dat je het toch maar niet (of wel) lekker vind.

Dat is nogal zwart-wit gesteld. Laten ik zeggen dat ik best wel wat glazen van een whisky gedronken moet hebben om hem goed op waarde te kunnen schatten. Als ik een sample had gekregen van de Laddie Ten, had ik hem nooit gekocht. Toch werd het één van mijn favorieten. En dat heb ik vaak gehad; pas nog met een Benrinnes van Signatory. Misschien is het in mijn voordeel dat ik bijna alle whiskies wel prima vind en dus eigenlijk nooit een miskoop heb. Andersom heb ik het ook.

Mijn samples komen van Henri en ik heb er 24 gehad. Mooi verpakt, alles inorde... Ook was er genoeg variatie zodat ik echt van alles wel al is kon proeven. Sherry, bourbon, peated, non-peated, ... Noem maar op. Ik heb dan ook mooi bijgehouden welke mij echt smaakte en welke minder. Aan de hand daarvan heb ik mij wat flessen gekocht. Natuurlijk alleen maar van diegene die voor mij echt lekker waren. Er is natuurlijk zoveel te ontdekken en daar zijn samples echt wel handig voor. Maar als een bepaalde fles mij echt ligt, dan koop ik die gewoon :bigsmile

:duimop En dat allemaal in twee dagen? Ik ben wel benieuwd welke je lekker vond.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”