Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Feb 2017, 22:54

Breedút_Genietsje schreef:Zonder namen te noemen, hebben we al een winnaar ?

2.000 euro, 3.000 euro
of hebben we forumleden die de 10.000 euro al gepasseerd zijn?

10.000? Ik niet iig. Zelfs bijlange na geen € 500. De vraag is of je met bedragen als € 10.000 nog bezig bent met een liefhebberij of met investeren of pochen. Mij niet gezien iig.
3 x
Affirmanti incumbit probatio

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 25 Feb 2017, 23:18

Tja, mijn 'meest prijzige' whisky is er een om de verzameling compleet te maken,
hij hoort er gewoon bij - ook al is hij te duur.

Ik vind het openmaken van een fles boven de 5 tientjes al een momentje waard.
Alles wat daar ver boven ligt zal voor mij bij een zeer speciale gelegenheid zijn.

Maar alles is relatief; als er morgen een miljoen op mijn bankrekening staat denk ik daar heel anders over...
:offtopic
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 26 Feb 2017, 12:07

Even het 'archief' ingedoken. Een littlemill uit 1984 op cs voor het bedrag van 86€, ex verzendkosten. Ergens begin 2008
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 26 Feb 2017, 14:45

Breedút_Genietsje schreef:Zonder namen te noemen, hebben we al een winnaar ?

2.000 euro, 3.000 euro
of hebben we forumleden die de 10.000 euro al gepasseerd zijn?

Het gaat in dit topic toch niet om wie de duurste fles heeft gekocht? Het begrip 'echt dure' is in dit geval subjectief en relatief aan het besteedbare inkomen van iemand.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 26 Feb 2017, 14:50

Voor mij is de duurste 300euro, geboortejaarfles die voorlopig dicht is tot een hele mooie gelegenheid. Lijkt me meer dan genoeg, om te drinken ligt de grens momenteel op 250euro. En dan nog wordt dat enkel gedaan omdat ik wel flink wat hulp krijg van medeforummers dmv samples (waarvoor dank). Alleen een fles van 250euro opdrinken vind ik nog wat té.
1 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 28 Feb 2017, 14:54

Voor mij is de duurste fles in de collectie een BenRiach 1976 die ik 450€ betaald heb.
Eigenlijk was dat nog een zeer aanvaardbare prijs anno 2016 toen ik hem nog aangeschaft heb.
Ik zal wel niet snel opnieuw zulke astronomische bedragen aan één fles uitgeven.
Meestal zit ik tussen de 80€ en 160€ budget per fles en dat zijn dan ook stuk voor stuk flessen die open mogen om geproefd te worden. Flessen kopen enkel om te verzamelen vind ik persoonlijk absurd. Dan ben je geen Whiskyliefhebber maar louter een investeerder. Ja, ook in dure flessen zit iets dat gedronken kan/mag worden en bij voorkeur gedeeld met andere échte liefhebbers :cool:
0 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 28 Feb 2017, 15:53

De eerste echt dure whisky die ik kocht was de Mortlach 1992-2011 DL Platinum Selection (€275). Ik ben lange tijd ruim onder dit bedrag gebleven (meestal tussen de €150 en €200) tot de aankoop van de Mortlach 1975-2002 SV (€600). Daarna heb ik het gat tussen die twee bedragen vrij snel opgevuld, maar ik ben nog maar één keer over het laatste bedrag heen gegaan, namelijk voor de Mortlach 1971-2004 OB (€750). Gelukkig zitten mijn laatste aankopen weer in de oorspronkelijke zone van onder de €200.
2 x
Afbeelding

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 28 Feb 2017, 17:16

Liefhebberij is soms een dure hobby .. of is het andersom :? ? :Scratch

Ik probeer het op een max van 100 per fles te houden, hetgeen niet altijd lukt kan ik met enige zekerheid zeggen.
Duurste flessen van de afgelopen tijd waren een Kildalton (nee, niet die 'ouwe') en een Local Barley 16.

:violin
Dirk
0 x

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 28 Feb 2017, 18:00

ovanpuyvelde schreef: Flessen kopen enkel om te verzamelen vind ik persoonlijk absurd. Dan ben je geen Whiskyliefhebber maar louter een investeerder. Ja, ook in dure flessen zit iets dat gedronken kan/mag worden en bij voorkeur gedeeld met andere échte liefhebbers :cool:

Ik denk dat we dat onszelf wijsmaken... Een groot aantal dichte flessen in de collectie... Allemaal om ooit eens open te doen? Geloof ik niet... My opinion: elke liefhebber met een aanzienlijke collectie gesloten flessen hier op HWF is ook verzamelaar.. Niet elke verzamelaar is liefhebber, dat klopt dan weer wel...
7 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 28 Feb 2017, 19:03

Mijn duurste fles tot nu was een Bowmore Devils Cask ( 1e batch ) maar een van mijn goedkoopste aankopen kortgeleden is dan weer deze https://www.whiskybase.com/whisky/86291 ... 9-year-old voor € 28,- dus gemiddeld € 164... valt nog mee dus!
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Feb 2017, 20:23

Bram84 schreef:... My opinion: elke liefhebber met een aanzienlijke collectie gesloten flessen hier op HWF is ook verzamelaar.. Niet elke verzamelaar is liefhebber, dat klopt dan weer wel...
Dan heb je met dat laatste toch wel een probleem als de whiskyprijzen onverhoopt instorten en je met een onverkoopbare verzameling blijft zitten. In dat onwaarschijnlijke geval zou het dan wel prettig zijn dat je er in ieder geval van kan genieten.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 28 Feb 2017, 21:24

Reichenbach schreef:
Bram84 schreef:... My opinion: elke liefhebber met een aanzienlijke collectie gesloten flessen hier op HWF is ook verzamelaar.. Niet elke verzamelaar is liefhebber, dat klopt dan weer wel...
Dan heb je met dat laatste toch wel een probleem als de whiskyprijzen onverhoopt instorten en je met een onverkoopbare verzameling blijft zitten. In dat onwaarschijnlijke geval zou het dan wel prettig zijn dat je er in ieder geval van kan genieten.

Ik hoop en verwacht dat ieder forumlid allereerst whisky liefhebber is en mochten de prijzen instorten dit hooguit tot een delirium bij een aantal beleggers zal leiden, waar ik er zeker een van zal zijn. Daarmee dan ook weer terug springen naar het onderwerp, voor mij waren de eerste 3 "echt" dure aanschaffen een Balvenie Tun #2, een Port Ellen #1 en een Springbank bottled 1969. Van geen van deze heb ik spijt. :Slainte
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Feb 2017, 22:01

Mijn eerste dure whisky van over de honderd euro is de 18 jarige Springbank.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 01 Mar 2017, 06:58

gerritbakker57 schreef:
Reichenbach schreef:
voor mij waren de eerste 3 "echt" dure aanschaffen een Balvenie Tun #2, een Port Ellen #1 en een Springbank bottled 1969. Van geen van deze heb ik spijt. :Slainte

... en wanneer de Whiskyprijzen onverhoopt instorten van deze 3 flessen dan schuif ik graag mee aan om te helpen leegdrinken :bigsmile :goedgedaan :lekker
1 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 01 Mar 2017, 18:19

Zolang de 'drinkers' nog roepen: "Ik neem die flesjes wel over zodra de prijzen inzakken" houden ze hun waarde... :D
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”