Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Maximaal €25 per fles
3
1%
Maximaal €50 per fles
57
12%
Maximaal €75 per fles
77
17%
Maximaal €100 per fles
71
15%
Maximaal €150 per fles
65
14%
Maximaal €200 per fles
57
12%
Maximaal €300 per fles
54
12%
Maximaal €500 per fles
30
7%
Meer dan €500 komt wel eens voor
34
7%
Regelmatig meer dan €500 per fles
13
3%

Totaal aantal stemmen: 461

Piet
Moderator
Moderator

Re: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisk

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Apr 2013, 12:36

Ik betwijfel of die voorbeeld-poll hanteerbaar is Michel.
Iemand die flessen van €200 koopt zal toch ook wel flessen in (bijna) alle andere ranges kopen?
Maar een poll is een goed idee.

Het gaat meer om een indicatie van de bovengrens. En als ik even naar mijzelf kijk is ook dat een momentopname. Daarom deze geplaatst... en de keuze is te herzien :lol:
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 12 Apr 2013, 12:52

totalatool schreef:[..]Bij mij is namelijk een groot deel van de collectie flessen dicht en "voor later". Ik kan me er in mijn huidige situatie in elk geval al moeilijk toe zetten om een fles van meer dan €65 te openen, hoewel er heel wat staan te lonken...

Dat moet je mij toch eens uitleggen... Je huidige situatie is dat je geen flessen van €65 kan drinken, maar je koopt ze wel? Wil je ze later, als ze hopelijk meer geld waard zijn, weer doorverkopen? Of pas opdrinken als je gevoelsmatig het geld kan missen? (wat je dus al lang uitgegeven hebt) Die laatste redenatie volg ik namelijk niet. Alsof ik nu een Ferrari ga kopen maar er niet in ga rijden omdat ik geen geld heb voor een Ferrari? :bigsmile
0 x
BAM! - ook op Facebook

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 12 Apr 2013, 13:00

Voor mij persoonlijk is er ook nog een verschil wat ik drink en in de collectie heb staan.
Spaar bv Johnnie Walker en heb daar flessen tussen zitten die best kostbaar zijn, die zou ik nooit opdrinken (denk ook niet dat ze wat betreft smaak het geld waard zijn haha).

Maar als ik de reacties zo zie, zal de poll bedoelt zijn voor wat je daadwerkelijk drinkt?

Mvg, Edwin
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Apr 2013, 13:10

EdwinWalker schreef:Maar als ik de reacties zo zie, zal de poll bedoelt zijn voor wat je daadwerkelijk drinkt?

Eigenlijk meer wat je koopt voor "eigen gebruik", ook al is dat een verzameling waarvan de toekomst nog niet helemaal duidelijk is.

Anders ligt het met speculanten. Dat noem ik geen eigen gebruik maar is per definitie bedoeld om door te verkopen en winst te maken.

Ik koop nu ook mooie flessen "voor later" dus die drink ik nog even niet.... zeg maar iets om naar uit te zien :HitHead
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Apr 2013, 13:16

Zoals Totalatool zegt, ik heb er geen probleem mee een dure fles te openen, na tal van smaakhobby's (sigaren, bier, whisky)
ben ik tot de constatatie gekomen dat ook dat moet kunnen, als je het kan betalen uiteraard. Nogmaals, idd, veel verkocht vorig jaar, nu is dat al veel minder. Maar ik heb denk ik wel genoeg hoge kwaliteit staan om jaaaaaaren verder te kunnen.

Mijn duurste fles die open staat - wat ik er voor betaald heb - is zo'n 250 euro. De Longmorn '73 G&M. En andere staan te wachten, op een leuk moment. In het topic "welke whisky drink je nu" ga je sommige daarvan idd regelmatig zien passeren, al waak ik er wel op dat, wanneer ik een dram of 3 drink, ik meestal die eerste twee wat laat opbouwen naar de laatste.

Zeg maar een Glencadam 10yo, dan bv een Clynelish TBD om dan naar een Glen Ord 30yo te gaan. Maar deze week kijk ik er niet achter, misschien doe ik zelfs nog een nieuwe topper open, het mag eigenlijk wel!

Maar ik vind het ergens getuigen van gezond verstand dat je zoveel mogelijk koopt wat je kan betalen, omdat de prijzen mijns inziens niet meer gaan zakken voor bepaalde flessen. Ik heb nu een fles of 5 Brora, 12 PE's, misschien komt daar nog iets bij, maar als je bedenkt dat ik zonder ongelukken misschien 78 jaar wordt, heb ik wel nog 40 jaar whisky te drinken. Ik wil op mijn 60ste of 70ste verjaardag echt wel nog eens een PE of Brora kunnen open doen, en zelfs delen met vrienden! Tegelijk, nu Brora's en PE's kopen lijken me geweldige investeringen! ;)
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Apr 2013, 13:17

Willem vd K schreef:
totalatool schreef:[..]Bij mij is namelijk een groot deel van de collectie flessen dicht en "voor later". Ik kan me er in mijn huidige situatie in elk geval al moeilijk toe zetten om een fles van meer dan €65 te openen, hoewel er heel wat staan te lonken...

Dat moet je mij toch eens uitleggen... Je huidige situatie is dat je geen flessen van €65 kan drinken, maar je koopt ze wel? Wil je ze later, als ze hopelijk meer geld waard zijn, weer doorverkopen? Of pas opdrinken als je gevoelsmatig het geld kan missen? (wat je dus al lang uitgegeven hebt) Die laatste redenatie volg ik namelijk niet.

Je neemt één ding niet mee in je redenatie: ik heb veel flessen verkregen via ruil, of gewoon aangeschaft voor de normale winkelprijs die veel lager is dan de huidige marktwaarde. Het is niet mijn doel om geld te verdienen met ruil of verkoop, maar hooguit om de collectie uit te breiden.

Voorbeeld: ik had een bepaalde fles voor €100 gekocht, met de bedoeling die op te drinken. Toen die fles nog ongeopend in mijn kast stond en ineens €400 waard bleek, heb ik hem echter verkocht om een Port Ellen te kunnen kopen waar ik anders het geld niet voor had gehad.

Maar, in mijn achterhoofd speelt nu het volgende: waar het me in verhouding weinig gekost heeft om de collectie te bemachtigen, kost het in theorie wel een nieuwe bank of boxspring om zo'n dure fles te openen. ;) En laat ik nou net dit jaar een erg duur jaar hebben en het spaargeld er keihard doorheen gaan. Als ik straks voor de keuze sta om m'n oude bank te vervangen en het te houden bij een fles van €50, of op de oude bank die Port Ellen te drinken, dan wordt het dus lastig. Is het spaargeld er over enkele jaren weer wel, dan doe ik beide. :D
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Apr 2013, 13:23

Laat mij gewoon even aanvullen dat ik, net als Totalatool, bepaalde zaken heb gekocht (Bier in dit geval) voor bv 25 euro de fles, en die dan heb kunnen verkopen voor 150 euro de fles, wegens de rariteit. Als je een aantal van die flessen staan hebt, en je verkoopt ze, dan kun je wel eens een Brora of 2 aanschaffen. Wat ik dus gedaan heb. Maar nu wordt dat dus allemaal minder, tegelijk vind ik het het moeilijkst om een collectie te beginnen. Onderhouden geeft minder probleem, omdat je nu wat trager kan groeien, er staan 50 flessen open, om de maand moet ik er zo'n 2 a 3 vervangen, wat doenbaar is. En dan nog 1 a 2 bijkopen per maand voor de aangroei. In het begin is het dus tanden bijten, omdat je nooit zoveel keuze hebt wat je gaat drinken. Nu wel.
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 12 Apr 2013, 13:38

de titel van het topic brengt het goed, "Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?"
Je krijg nu dus het verschil tussen verzamel flessen en drink flessen, de ene zijn duurder en de andere goedkoper, wat misschien weer een vertekend beeld geeft, maar de titel dekt het nog steeds want dat is inderdaad je maximum uitgave voor een fles

Ik zou het dan weer interessant vinden wat men breid is maximaal uit te geven aan een fles whisky (die ze ook opdrinken).
De flessen om op te drinken doe je meer mee, tenzij je heel veel verzamelt....hehe uiteindelijk verzamel je ook een heleboel flessen..doet me dan weer denken aan een andere hobby..waar je meer spullen op de plank hebt liggen dan dat je ervan kan maken.

ps. een poll non-the-less in welke hoedanigheid hij dan opgezet wordt is ter invulling..dat van mij was maar een voorbeeld.
Laatst gewijzigd door MichelC op 12 Apr 2013, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Jorrit
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jorrit » 12 Apr 2013, 14:12

Ik heb gestemd op maximaal 100 euro.

Ondanks dat ik geen inkomen heb en van mijn studentenlening leef acht ik het niet onmogelijk binnenkort weer eens meer dan 50 euro uit te geven. Ik vind de stap van 50 naar 100 euro dan ook vrij groot in deze poll, de stap van 250 naar 300 euro wordt (denk ik) makkelijker gezet dan die van 30 naar 80 euro om zo maar iets te noemen.

Yapi had wat financiele meevallers en koopt wat duurdere flessen, en zo heb ik een paar tentamens gehaald en beloon mezelf met een Ardbeg Uigeadail. De ander zit financieel wat krapper en wacht tot een volgend jaar..

Verder kan ik me erg goed vinden in het nu kopen van een aantal Port Ellens of Brora's, het staat toch 'vast' dat je het ooit nog eens wilt drinken. Dan maar beter nu kopen voor een relatief gunstige prijs dan over 20 jaar wanneer deze de pan zijn uitgerezen.

Even ernstig offtopic;

Yapi schreef:Laat mij gewoon even aanvullen dat ik, net als Totalatool, bepaalde zaken heb gekocht (Bier in dit geval) voor bv 25 euro de fles, en die dan heb kunnen verkopen voor 150 euro de fles, wegens de rariteit.

Mag ik vragen wat voor bieren dit dan zijn? Mijn duurste biertje ooit was een Mikkeller Black Hole BA voor een euro of 14 (37,5 cl)
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 12 Apr 2013, 14:16

totalatool schreef:.....
Maar, in mijn achterhoofd speelt nu het volgende: waar het me in verhouding weinig gekost heeft om de collectie te bemachtigen, kost het in theorie wel een nieuwe bank of boxspring om zo'n dure fles te openen. ;) En laat ik nou net dit jaar een erg duur jaar hebben en het spaargeld er keihard doorheen gaan. Als ik straks voor de keuze sta om m'n oude bank te vervangen en het te houden bij een fles van €50, of op de oude bank die Port Ellen te drinken, dan wordt het dus lastig. Is het spaargeld er over enkele jaren weer wel, dan doe ik beide. :D

Helder verhaal, ik snap 'm :Slainte
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Apr 2013, 14:20

Jorrit schreef: Ik vind de stap van 50 naar 100 euro dan ook vrij groot in deze poll

Maar ja, die fles van €70 of €75 met daarbij €7 verzendkosten zit daar ook al weer boven ;)
0 x

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 12 Apr 2013, 14:26

Maar is een fles dan 70cl, 1liter of groter?

haha nee hoor grapje. :P

Mvg, Edwin
0 x

Jorrit
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jorrit » 12 Apr 2013, 14:27

Ik snap dat het de leesbaarheid en grootte van de poll niet ten goede komt om tot de 100 euro de stapgrootte te verkleinen, maar het is denk ik wel zo dat je bij whisky's tot pak 'm beet 60 euro wel op iedere eventueel uit te sparen euro gaat letten. Dit in tegenstelling tot de duurdere whisky's (100+ euro) die wat moeilijker te vinden zijn.

Die 7 euro verzendkosten vallen wel mee als je er gelijk 6 koopt :lol:

Edit: Liter natuurlijk! haha

Ik heb bijvoorbeeld een Lagavulin DE gekocht voor 70 euro (liter). Ontzettend veel geld vind ik, maar de 0,7 variant kost overal om en nabij de 63 euro. Voelt alsof ik geld aan het verdienen ben :duimop
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 12 Apr 2013, 14:38

Jorrit schreef:Ik snap dat het de leesbaarheid en grootte van de poll niet ten goede komt om tot de 100 euro de stapgrootte te verkleinen

Valt wel mee hoor. Ik zet hem er tussen MAAR dan moeten we wel opnieuw stemmen,.... vandaar... maar kan nu nog net :Tongue
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 12 Apr 2013, 14:43

Jorrit schreef:Even ernstig offtopic;

Yapi schreef:Laat mij gewoon even aanvullen dat ik, net als Totalatool, bepaalde zaken heb gekocht (Bier in dit geval) voor bv 25 euro de fles, en die dan heb kunnen verkopen voor 150 euro de fles, wegens de rariteit.

Mag ik vragen wat voor bieren dit dan zijn? Mijn duurste biertje ooit was een Mikkeller Black Hole BA voor een euro of 14 (37,5 cl)

het bier waar ik specifiek over schreef was de Framboos 3 fonteinen. Gekocht in Kopenhagen nav CBC festival, zeer gelimiteerde oplage, en erg hoge scores op beersites. Het één brengt het ander met zich mee.

De bierwereld is al bijna even gek als de whiskywereld hoor, neem dat van me aan. Mijn collega verkoopt zelfs soms flessen aan 800 euro. En die hebben hem dan bv 10 jaar geleden 15 euro gekost... tel uit je winst :lol:
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”