Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 04 Aug 2017, 12:05

SirNagalot schreef:Hoe vaak wordt de Exceltabel in het topic viewtopic.php?f=26&t=5427 eigenlijk geüpdatet? Of kan je ergens een versiedatum zien?

Die wordt zo nu en dan eens up to date gebracht. De verantwoordelijken hiervoor (defeatless en squaadgras) reageren dan in het topic, als je wil zien wanneer dit voor het laatst gedaan kan je mss op hun naam zoeken in het topic.
0 x

SirNagalot
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SirNagalot » 04 Aug 2017, 13:34

MisterMonkeyDonkey schreef:
Die wordt zo nu en dan eens up to date gebracht. De verantwoordelijken hiervoor (defeatless en squaadgras) reageren dan in het topic, als je wil zien wanneer dit voor het laatst gedaan kan je mss op hun naam zoeken in het topic.

Oké, dankjewel!
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 04 Aug 2017, 14:01

Omdat ik wel wat meer wil weten over het productieproces, en ook een beetje in bier geïnteresseerd begin te raken heb ik eens naar boeken gekeken.

Wat mij opvalt is dat over bier veel meer en gedetailleerder geschreven is, ook over specifieke onderwerpen als bijvoorbeeld mouten en vergisten. En in dit stadium vertonen bier en whisky veel overeenkomsten. Nu vraag ik mij af...

Weet iemand of er m.b.t. de eerste stappen van het produceren van bier en whisky een wezenlijk verschil zit, totdat er bijvoorbeeld hop bij gaat, of in de distileerketel gaat, dan houd de vergelijking op natuurlijk. En wat zijn dan de grote verschillen?

Mijn idee is als je mouten voor bier brouwen begrijpt je dit voor whisky ook beter zal begrijpen, of andersom...
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 04 Aug 2017, 14:07

Ik vraag me af in hoeverre deze processen identiek zijn. Bij bier wordt er gedeeltelijk gebruik gemaakt (bij donkere bieren althans) van geroosterd mout, wellicht dat dit een andere aanpak vergt. Plus: bij het hoeft niet zo te zijn dat bij bier 100% gerst wordt gebruikt. Dit geldt overigens ook voor bourbon en natuurlijk ook voor grain.

Voor wat betreft gisting: volgens mij wordt er tegenwoordig voor distillateursgist gebruikt, waar vroeger veel brouwersgist werd toegepast. Andere eencellige diertjes kan mogelijk ook een ander proces betekenen.

Tenslotte zou het ook nog kunnen zijn dat de processen t/m vergisting in het geval van whisky als voorportaal voor distillatie worden gezien, en het resultaat van vergisting daarom anders kan zijn.

Maar wel een terechte vraag, en wellicht dat een echte expert hier zijn licht over kan laten schijnen :)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 04 Aug 2017, 14:21

caskstrength schreef:Maar wel een terechte vraag, en wellicht dat een echte expert hier zijn licht over kan laten schijnen :)

En ook een terecht antwoord. Ok, daar heb je al een paar punten. Geeft wel aan dat ik over bier nog wel e.e.a. kan leren :goedgedaan . Misschien dat de processen niet helemaal te vergelijken zijn. Maar misschien wel de werking van mouten (wat gebeurd er precies in die korrel, wat is van invloed e.d.) en de werking van gist (wat is zo een eencellig ding nu precies en wat doet die nu precies?). Ik bedenk me wel dat bij whisky er waarschijnlijk tot de max in alcohol vergist wordt en bij bier zo ver als gewenst? Dus het proces zal inderdaad verschillen.

Geeft niet, ik wil ook wat meer over bier weten, en misschien dat technisch er nog wel wat te leren is dat ook bij whisky zo is...?

Nog meer inzichten zijn welkom :)
0 x
Afbeelding

mikegerards
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor mikegerards » 04 Aug 2017, 14:30

caskstrength schreef:Voor wat betreft gisting: volgens mij wordt er tegenwoordig voor distillateursgist gebruikt, waar vroeger veel brouwersgist werd toegepast. Andere eencellige diertjes kan mogelijk ook een ander proces betekenen.

ja het gebruik van een bepaalde "strain" gist kan een belangrijke invloed hebben op het gistingsprocess (snelheid) en ook op de smaak. Hetzelfde uiteraard voor de hoeveelheid gist die wordt toegevoegd.

Ik lees gelijk ook even verder mee :-)
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 04 Aug 2017, 15:48

mikegerards schreef:ja het gebruik van een bepaalde "strain" gist kan een belangrijke invloed hebben op het gistingsprocess (snelheid) en ook op de smaak. ...
Duidelijk te herkennen in de single barrel van Four Roses. Verschillende versies hiervan hebben een behoorlijk verschillend karakter.
Wat het gebruikt water betreft denk ik dat er ook een verschil is. Bij whisky wordt regelmatig uit meertjes of beekjes getapt; de boel wordt toch gedestilleerd. Bij bier drink je dat water rechtstreeks, al wordt de wort wel gekookt.
Laatst gewijzigd door Reichenbach op 04 Aug 2017, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 04 Aug 2017, 15:53

mikegerards schreef:
caskstrength schreef:Voor wat betreft gisting: volgens mij wordt er tegenwoordig voor distillateursgist gebruikt, waar vroeger veel brouwersgist werd toegepast. Andere eencellige diertjes kan mogelijk ook een ander proces betekenen.

ja het gebruik van een bepaalde "strain" gist kan een belangrijke invloed hebben op het gistingsprocess (snelheid) en ook op de smaak. Hetzelfde uiteraard voor de hoeveelheid gist die wordt toegevoegd.

Ik lees gelijk ook even verder mee :-)

https://scotchwhisky.com/magazine/ask-t ... of-whisky/
1 x

KateEmigrate
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor KateEmigrate » 07 Aug 2017, 16:27

Dag allemaal,

ik ben nieuw op het forum en dacht mijn eerste vraag maar mooi in deze rubriek te plaatsen. Ik ga halverwege september emigreren naar Australië en het blijkt dus heel erg duur te zijn om je whiskyvoorraad mee te verhuizen omdat ze daar allerlei hoge invoertarieven rekenen op basis van de retailprijs.

Nu krijgen we met een feestje de meeste voorraad wel weg, maar ik heb een paar jaar geleden een bijzondere Beam's Pin Bottle (6jaar oud, nog vol&verzegeld en met de originele doos erbij) gekregen die waarschijnlijk tussen 1960-1980 is gebotteld (ik weet niet hoe ik de bottelingsdatum precies kan achterhalen). Retailprijzen variëren van tussen EUR150,- to ruim EUR400,- dus invoeren zou best een dure gelegenheid kunnen worden.

MIJN VRAAG: Zouden jullie de fles invoeren of van de hand doen? En met die laatste optie, waar dan aangezien je als particulier geen sterke drank mag verkopen.... Ik kijk uit naar jullie advies!

Alvast heel erg bedankt!
0 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 07 Aug 2017, 16:35

Als je gaat emigreren is de whisky die je meeneemt toch "personal household goods" ?
Dit zou dan exempt van tax moeten zijn als dit op die manier wordt verstuurd / ingevoerd.
Neem aan dat je ook geen duties over je bankstel betaald?

Ik weet niet precies de Australische wetgeving, maar heb in het verleden Audi's & mercedes verstuurd vanuit koewiet naar NL, allemaal duty free omdat het personal household goods waren. Maar misschien werkt het anders met alcohol ;)

gr,
Mike
0 x
Afbeelding

KateEmigrate
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor KateEmigrate » 07 Aug 2017, 16:42

Hoi Mike,

Ja, ik hoopte ook dat het duty-free zou zijn maar in Australië zijn ze behoorlijk streng wat er de grens over mag en bij drank zeker. Dus bij invoeren betaal je gewoon flink per fles bij. Dus ik twijfel of ik de Pin Bottle zal invoeren en welke goede alternatieven er zijn als ik de fles niet mee verhuis. Snel opdrinken is ook zo zonde bij whisky...
0 x

Freddy
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freddy » 07 Aug 2017, 17:27

Hier is hij in Nederland nog tekoop voor €150
http://www.whiskykoning.nl/506287-beam-s-pin-bottle
Je zou hem via catawiki kunnen proberen te verkopen.
Succes :hoedaf
0 x
Afbeelding

Ruil of verkoop samples van mijn open flessen behoort altijd tot de mogelijkheid.

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Aug 2017, 22:07

Zet je de flessen toch achter in de container, tussen de zeep, afwasmiddel en shampoo? Of pakken ze de container helemaal uit bij de grens?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

KateEmigrate
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor KateEmigrate » 07 Aug 2017, 22:55

De kans op controle is heel groot. Naast een hele hoge boete bovenop de verplichte invoerkosten, kan het wegmoffelen tussen de andere spullen ons werkvisum in gevaar brengen, dus de optie is alleen meenemen en betalen of in Nederland achterlaten... maar proef ik hier een beetje uit dat jullie de fles zouden meenemen en invoeren?
0 x

Rittertje
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rittertje » 08 Aug 2017, 00:07

KateEmigrate schreef:De kans op controle is heel groot. Naast een hele hoge boete bovenop de verplichte invoerkosten, kan het wegmoffelen tussen de andere spullen ons werkvisum in gevaar brengen, dus de optie is alleen meenemen en betalen of in Nederland achterlaten... maar proef ik hier een beetje uit dat jullie de fles zouden meenemen en invoeren?

Als het om 1 fles gaat met een waarde van ongeveer €150 hoe hoog zijn de invoerkosten dan? zal niet verschrikkelijk in de papieren lopen dunkt me
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”