Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 12 Jul 2017, 00:00

Morgen zal ik dezelfde whisky inschenken maar dan even goed "verwarmen" in de handpalm, kijken hoe het dan smaakt. Wel leuk om zo te experimenteren :Slainte
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 12 Jul 2017, 06:37

Idealiter schenk je twee glaasjes in. Eerst het glas waarin je de Whisky laat opwarmen, en als deze op temperatuur is kun je dan ook een glaasje met een cube inschenken.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 12 Jul 2017, 08:02

Verlaging van de temperatuur haalt de smaak weg. Hoe warmer een product hoe meer smaak. Er zijn simpele alledaagse voorbeelden van: een koud glas melk is heerlijk maar als de melk wat lauwer is heeft ie meer smaak. Zelfde geldt voor cola, het liefst ijskoud maar lauw heeft ie toch echt meer smaak. Ik sprak laatst een liefhebber van Belgisch bier en die drinkt zijn biertjes lauw omdat ze dan meer smaak hebben. Ik denk dat we de koude dranken toch eerder als verkoeling zien dan als smaakvol.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 12 Jul 2017, 09:20

Ik ben even benieuwd wanneer het echt zinvol is om een samplelijst te gaan aanbieden zonder dat het TE treurig wordt met (te) veel standaard flessen. Want om het tot een succes (niet om rijk van te worden) te maken heb je toch wat speciale flessen nodig om het aantrekkelijk te maken voor je mede-hobbyisten?
En het aantal flessen telt misschien ook wel mee...
1 x
Afbeelding

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 12 Jul 2017, 09:23

Best een interessant topic! Over bier vind ik toch meer terug dat het beter niet lauw gedronken wordt, maar dat kunnen fabeltjes zijn.
https://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/waarom-is-lauw-bier-zo-smerig.

Zelf drink ik mijn bier toch niet snel lauw hoor, lekkerder vind ik dat niet.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 12 Jul 2017, 09:23

Whisky-ettenleur schreef:Ik ben even benieuwd wanneer het echt zinvol is om een samplelijst te gaan aanbieden zonder dat het TE treurig wordt met (te) veel standaard flessen. Want om het tot een succes (niet om rijk van te worden) te maken heb je toch wat speciale flessen nodig om het aantrekkelijk te maken voor je mede-hobbyisten?

Ik denk dat het nooit te treurig word, gewoon een lijst plaatsen als je dat wil. De kans dat veel mensen samples bij je afnemen wordt natuurlijk wel groter naarmate je meer te bieden hebt.
3 x
Afbeelding | Afbeelding

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 12 Jul 2017, 10:18

thijs100 schreef:
Whisky-ettenleur schreef:Ik ben even benieuwd wanneer het echt zinvol is om een samplelijst te gaan aanbieden zonder dat het TE treurig wordt met (te) veel standaard flessen. Want om het tot een succes (niet om rijk van te worden) te maken heb je toch wat speciale flessen nodig om het aantrekkelijk te maken voor je mede-hobbyisten?

Ik denk dat het nooit te treurig word, gewoon een lijst plaatsen als je dat wil. De kans dat veel mensen samples bij je afnemen wordt natuurlijk wel groter naarmate je meer te bieden hebt.

Goed punt! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Jul 2017, 22:47

FGG schreef:...Ik sprak laatst een liefhebber van Belgisch bier en die drinkt zijn biertjes lauw omdat ze dan meer smaak hebben.
Ja, als die koud zijn smaken ze alleen maar zoet. Tussen de 12 en 18 graden zit er veel meer smaak aan, een beetje afhankelijk van het type bier kun je bepalen wat de optimale temperatuur is. Het zelfde zal ook wel voor whisky gelden. Als deze te warm is vind ik deze vaak te sterk in het gehemelte.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Jul 2017, 22:23

Een goed voorbeeld zijn ook de tegenwoordig populaire barrel aged stout bieren. Die worden op festivals vrijwel altijd vanuit een gekoelde tapinstallatie geschonken, wat de smaak echt enorm kan afvlakken. Zo was ik laatst in Vleteren op een festival waar de Struise brouwers 12 barrel aged Black Damnations hadden meegenomen. Ik vond het echt een groot verschil maken als je je proefglaasje een tijdje in je handpalm had opgewarmd. Dit gaf echt veel duidelijkere verschillen tussen de diverse barrel agings.
1 x

Willum
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Willum » 25 Jul 2017, 18:31

Zag deze foto voorbij komen op Ruben's whiskynotes.be.
Screenshot_20170725-181909.png
Screenshot_20170725-181909.png (626.06 KiB) 1765 keer bekeken

Kennelijk zijn er doppen en doppen: deze openen automatisch.
Ik heb deze, met die gele ringen nog nooit gezien, heeft iemand dit ook met andere doppen ervaren?
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Jul 2017, 19:49

Willum schreef:Kennelijk zijn er doppen en doppen: deze openen automatisch.
Ik heb deze, met die gele ringen nog nooit gezien, heeft iemand dit ook met andere doppen ervaren?

Ik heb deze doppen ook al gehad maar dit heb ik wel nog nooit meegemaakt.
Serge Valentin liet trouwens ook uit ervaring weten dat dit ook wat hem betreft de meest onbetrouwbare doppen zijn.
Ik vraag me ook wel af wat de maximum duur is dat je een dop mag gebruiken en hoelang deze meegaan en alles perfect afsluiten?
Iemand hier ervaring mee? Of iemand die weet welke doppen echt 100% OK zijn ook voor op lange termijn?
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Jul 2017, 20:23

Kunststof is een plastisch materiaal dat kruipt onder spanning of druk. Als je het te strak aantrekt gaat het op den duur vervormen. Ook is kunststof nooit 100% dampdicht.

Misschien een kurk met lakzegel een optie?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 26 Jul 2017, 09:16

Staat het plastic van de dopjesvan de sampleflesjes onder invloed van spanning en de alcohol/damp?
Als blijkt dat ze na een jaar of 6 gaan barsten, kan je je inderdaad de vraag stellen of ze er geschikt voor zijn en of ze er bedoeld voor zijn.
De doppen uit voorzorg ieder jaar vervangen, dat zal hem ook niet worden, ben ik bang.
De beste oplossing lijkt mij zo dan ook om ze toch maar op te drinken, die samples. :bigsmile
1 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 26 Jul 2017, 10:10

Ik heb het nog niet ervaren met de sluitingen van Ruben, wel met deze zwarte doppen. Die zijn we me twee keer open gebarsten.

Afbeelding

Met deze witte sluiting (dus niet met zo'n gele ring) is het nog nooit fout gegaan. Maar ik moet zeggen dat ik ook geen samples heb die al 6 jaar lang liggen te wachten om opgedronken te worden.

Afbeelding
1 x
Afbeelding | Afbeelding

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 26 Jul 2017, 10:18

thijs100 schreef:Maar ik moet zeggen dat ik ook geen samples heb die al 6 jaar lang liggen te wachten om opgedronken te worden.

Ik lees toch regelmatig dat er mensen zijn die één sample van hun flessen trekken voor hun archief. Dan zou een periode van 6 jaar niet zo vreemd zijn. Aan de andere kant, waarvoor bewaar je een sample in je archief? Om op te drinken? Of om te bewaren? In dat laatste geval: waarom?
1 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”