Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Vanmiddag een Lagavulin 12 yo CS 2010 gehad, echt een heerlijke dram! En nu een Nikka Pure Malt Black ingeschonken, lekkere neus maar toch iets te zoet op de tong. Toch zeker niet verkeerd 
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Afgelopen vrijdag heb ik eens een paar Aberlour A'bunadhs naast elkaar gezet: de eerste (no batch), batch 12 en batch 37. De eerste twee waren samples via Teun, de laatste uit mijn eigen inmiddels half lege fles. Geen idee hoeveel er nog in de flessen van Teun zat toen hij de samples er ooit uit haalde.
Ik vond het vooral opvallend dat de 37 zo teruggetrokken rook. Initieel rook de 12 enorm naar pruimen, en was de no batch wat "dustier". Van de smaak heb ik eigenlijk geen notities gemaakt, maar ik concludeerde wel dat ik batch 12 het lekkerst van de drie vond, en batch 37 het minst. M'n vrouw vond de 37 zelfs echt vies ruiken, een mening die ik overigens zeker niet met haar deel...
Gisteravond heb ik mijn fles batch 44 geopend en er een rijtje van vier van gemaakt. Gek genoeg hadden de no batch en de 12 stuivertje gewisseld, en daarnaast bleek de 44 initieel het meest fruitig op de neus. Daar won 44 het voor mij nipt van de no batch, gevolgd door de 12 en als afsluiter de 37. Die was wederom het meest teruggetrokken.
Na (vrij veel) water toegevoegd te hebben gebeurde er iets vervelends: batch 44 werd erg bloemig/parfummig, en dat stond me niet aan. Hij viel van zijn voetstuk en werd de minste van de vier. Les is dus dat batch 44 wat mij betreft het slechtst zwemt en als je daar te ver gaat, dan wordt hij bijna vies.
Tot slot heb ik nog een dram Dailuaine 16 Flora&Fauna genomen. Die smaakte wat, eh, "meatier" dan de A'Bunadhs, maar ook dat is een dikke sherrybom.
Zaterdagavond heb ik op de verjaardag van een vriend nog een kleine dram Longrow CV gehad uit de fles die ik cadeau had gedaan, en afgesloten met een heel klein drammetje Laphroaig Cairdeas Master Edition 2010, waarna die fles leeg was.
Ik vond het vooral opvallend dat de 37 zo teruggetrokken rook. Initieel rook de 12 enorm naar pruimen, en was de no batch wat "dustier". Van de smaak heb ik eigenlijk geen notities gemaakt, maar ik concludeerde wel dat ik batch 12 het lekkerst van de drie vond, en batch 37 het minst. M'n vrouw vond de 37 zelfs echt vies ruiken, een mening die ik overigens zeker niet met haar deel...
Gisteravond heb ik mijn fles batch 44 geopend en er een rijtje van vier van gemaakt. Gek genoeg hadden de no batch en de 12 stuivertje gewisseld, en daarnaast bleek de 44 initieel het meest fruitig op de neus. Daar won 44 het voor mij nipt van de no batch, gevolgd door de 12 en als afsluiter de 37. Die was wederom het meest teruggetrokken.
Na (vrij veel) water toegevoegd te hebben gebeurde er iets vervelends: batch 44 werd erg bloemig/parfummig, en dat stond me niet aan. Hij viel van zijn voetstuk en werd de minste van de vier. Les is dus dat batch 44 wat mij betreft het slechtst zwemt en als je daar te ver gaat, dan wordt hij bijna vies.
Tot slot heb ik nog een dram Dailuaine 16 Flora&Fauna genomen. Die smaakte wat, eh, "meatier" dan de A'Bunadhs, maar ook dat is een dikke sherrybom.
Zaterdagavond heb ik op de verjaardag van een vriend nog een kleine dram Longrow CV gehad uit de fles die ik cadeau had gedaan, en afgesloten met een heel klein drammetje Laphroaig Cairdeas Master Edition 2010, waarna die fles leeg was.
0 x
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

De drammetjes van vandaag:
- Miltonduff 37yo 1971-2008 Duncan Taylor Lonach - 87/100
- Glen Grant 25yo Gordon MacPhail Sestante Import - 88/100
- an Cnoc 18yo 1978/1996 Adelphi - cask 1888 - 86/100
- Miltonduff 37yo 1971-2008 Duncan Taylor Lonach - 87/100
- Glen Grant 25yo Gordon MacPhail Sestante Import - 88/100
- an Cnoc 18yo 1978/1996 Adelphi - cask 1888 - 86/100
0 x
Clynelish 1997, 15yo, 1997/2012, CS 53,5%, Whisky in Leiden.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Een dram uit mij fles Balblair 2001, gevolgd door de Glendronach batch 1. Stond versteld, wat is met name die laatste lekker zeg.
0 x
De Glendronach cs, batch 1 bedoel ik dan.
0 x
Caperdonich 72 Duncan Taylor For the whisky fair... toppertje hoor!
0 x
Benromach is dood, lang leve Benromach!
Ofwel: ik heb onlangs het laatste drupje Benromach 10 uit de fles gewrongen en onmiddelijk daarna mijn fles Benromach Organic opengetrokken. Wat een verschil zeg! Die Benromach Organic is helemaal unpeated en heeft hele duidelijke virgin oak invloeden. Vrij zoet, popcorn met caramel, lekker kruidig, heel licht bittertje. Niet slecht voor een whisky van pak-'em-beet 5 jaar oud.
Ofwel: ik heb onlangs het laatste drupje Benromach 10 uit de fles gewrongen en onmiddelijk daarna mijn fles Benromach Organic opengetrokken. Wat een verschil zeg! Die Benromach Organic is helemaal unpeated en heeft hele duidelijke virgin oak invloeden. Vrij zoet, popcorn met caramel, lekker kruidig, heel licht bittertje. Niet slecht voor een whisky van pak-'em-beet 5 jaar oud.
0 x
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

Weer een lekkere line-up vanavond (thx L_G):
- Glenallachie 38 yo 1973 - 44%, Malts of Scotland - 88/100
- Bunnahabhain 22yo 1988 - 52.7%, Creative Whisky Company - 90/100
- Redbreast 12 Cask Strength - 58% - OB - 88/100
- Glenallachie 38 yo 1973 - 44%, Malts of Scotland - 88/100
- Bunnahabhain 22yo 1988 - 52.7%, Creative Whisky Company - 90/100
- Redbreast 12 Cask Strength - 58% - OB - 88/100
0 x
Longmorn 96-11 AD Rattray, blijft lekker.
0 x
Een Kilkerran WIP3 en een Kilkerran bourbon.
0 x
Pellie schreef:Een Kilkerran WIP3 en een Kilkerran bourbon.
en.. wat vind je er van? heb zelf de kilkerran IV en moet zeggen dat die me erg goed bevallen is
0 x
Daarstraks een kleine Pulteney 12yo, nu een Elijah Craig 12.
Alles smaakt beter met dit herfstweer
Alles smaakt beter met dit herfstweer

0 x
- KarmillaDimitri
- Actief lid

Net in een kroegje Glen Talloch gehad, volgens mij de rare&old, te oordelen naar het etiket dat ik op hun site zie. Beviel me best wel 
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

KarmillaDimitri schreef:Net in een kroegje Glen Talloch gehad, volgens mij de rare&old, te oordelen naar het etiket dat ik op hun site zie. Beviel me best wel
Hmm, een fles kost bij diverse winkels minder dan €12 en hun 8 en 12 jaar oude versies zijn duurder. Even checken op hun website en ja: de "rare&old" is een 5 jaar oude whisky met maar 30% malt whisky...
Het kan de atmosfeer in de kroeg zijn geweest, maar de whisky is vrees ik niet al te best.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”