Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 31 Mei 2017, 12:53

matthias01 schreef:
Wouter1981 schreef:Toch maar weer terug verplaatsen naar het originele topic?

Als antwoord op je vraag: nu is het moment om te verkopen! Nieuwe flessen kopen zou ik als ik jou was absoluut niet meer doen.
Dumpen die handel (hoofdprijs zal je er al niet meer voor kunnen vragen) en direct investeren in Gin.

Alvast bedankt voor je reactie Wouter.

Dus de markt zal zich niet herstellen?

Flessen whisky uit de jaren 60,70 zullen niet meer steigen in waarde?

Nee, steigen sowieso niet.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

matthias01
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor matthias01 » 31 Mei 2017, 12:57

caskstrength schreef:
matthias01 schreef:Dus als investeerder is het momenteel niet de moment om je flessen te verkopen?

Of heeft de markt hier weinig of geen invloed op?

Indien wel, Denken jullie dat dit nog zal veranderen?

grtz

Verwacht geen serieus antwoord op je vraag. Dit forum is bedoeld voor mensen die genieten van whisky, en niet van het geld dat ze er mee willen verdienen. Mijn enige tip is dus: lekker opdrinken.

Vandaar dat ik het ook in het topic "hoeveel is mijn whisky waard" plaatste.

Mag je als whiskyliefhebber dan geen investering doen in enkele duurdere flessen en bezorgd zijn om hun waarde? :Protest
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 31 Mei 2017, 13:00

matthias01 schreef:
caskstrength schreef:
matthias01 schreef:Dus als investeerder is het momenteel niet de moment om je flessen te verkopen?

Of heeft de markt hier weinig of geen invloed op?

Indien wel, Denken jullie dat dit nog zal veranderen?

grtz

Verwacht geen serieus antwoord op je vraag. Dit forum is bedoeld voor mensen die genieten van whisky, en niet van het geld dat ze er mee willen verdienen. Mijn enige tip is dus: lekker opdrinken.

Vandaar dat ik het ook in het topic "hoeveel is mijn whisky waard" plaatste.

Mag je als whiskyliefhebber dan geen investering doen in enkele duurdere flessen en bezorgd zijn om hun waarde? :Protest

Dat mag.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 31 Mei 2017, 13:01

En daar gaan we weer
Free For All!
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor RvdB » 31 Mei 2017, 13:14

Als ik jou was zou ik al m'n spaargeld en pensioengeld aanwenden om te investeren in Port Ellen, Brora Rn Karuizawa. Het is hét moment om in te stappen! Het is dat ik het geld er niet voor heb.
0 x
Afbeelding

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 31 Mei 2017, 13:17

Luister.naar Wouter. Alles dumpen en snel gin kopen.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 31 Mei 2017, 13:22

RvdB schreef:Als ik jou was zou ik al m'n spaargeld en pensioengeld aanwenden om te investeren in Port Ellen, Brora Rn Karuizawa. Het is hét moment om in te stappen! Het is dat ik het geld er niet voor heb.

De reden dat jij geen geld hebt Robbie, is omdat jij niet naar Wouter luistert ;)
3 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 31 Mei 2017, 13:31

Nog een toevoeging op de discussie. Het "hoe veel is mijn whisky waard"-topic geldt voor individuele flessen. Het is niet de bedoeling om dit topic te gebruiken voor dit soort advies en proberen uit te vissen of je je "investeringen" kwijt moet. Dit soort advies wordt op dit forum niet gegeven, omdat het prijsopdrijvend werkt voor de liefhebber.

Verder sluit ik hierbij deze discussie. Alle berichten die hierna komen en op dit onderwerp betrekking hebben, zullen worden verwijderd.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Jun 2017, 19:12

Naar aanleiding over mijn opmerking over mijn waardebepaling van Whisky en de reacties daar op in het Reichenbach @ Ledaig expressies draadje kwam er toch een vraag op.
Wat is de kostprijs van Whisky?
Naast accijnzen, marktwerking, en al dan niet ruime marges ten gevolge van de gecreëerde hype's die er natuurlijk zijn en niet te vergeten de BTW over het eindbedrag, is er een bepaalde basis kostprijs die de productie van whisky tot het moment dat hij in de dozen zit voor verzending.
Is daar iets zinnigs over te zeggen of over te vinden? Ik weet niet of het programma 'de rekenkamer' zich hier al eens aan geweid heeft.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jun 2017, 19:20

Ik denk dat van spirit de kostprijs wel te berekenen zou kunnen zijn. Dat is immers redelijk vergelijkbaar. Alhoewel: langer gisten en langzamer stoken is duurder dan snel gisten en hard stoken.

Daarnaast speelt vatrijping een rol. Welke vaten zijn gebruikt, voor hoe lang?

In deze variabelen speelt ook de grondprijs een rol.

Kortom: ik weet niet of er iets eenduidigs over te zeggen valt.
Iemand anders een idee?
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 09 Jun 2017, 19:23

Heel erg moeilijke oefening. Want wat tel je als stockage kost? Tel je de prijs van de grondstoffen/vaten/... van vandaag of van het vintage jaar + aangepast aan inflatie?
Ik baseer me liever op de kwaliteit :)
0 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Jun 2017, 19:32

De rekenkamer heeft dit wel eens voor wijn gedaan, alles berekend tot aan het etiket en de kurk. Een fles wijn goedkoper dan 5 euro zou iemand tekort doen komen. Wat Alex Paul al zegt is het tot aan de spirit wel uit te rekenen: grondstoffen, hulpmiddelen, tijd. Maar eenmaal in het vat en 3 jaar niets doen, wat kost dat? Ruimte kost geld. Hoeveel? Hangt van de locatie af, maar ook wat je anders met de ruimte had kunnen doen misschien. Lastig.
Laatst gewijzigd door FGG op 09 Jun 2017, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jun 2017, 19:44

FGG schreef:De rekenkamer heeft dit wel eens voor wijn gedaan, alles berekend tot aan het etiket en de kurk. Een fles wijn goedkoper dan 5 euro zou iemand tekort doen komen. Wat Alex al zegt is het tot aan de spirit wel uit te rekenen: grondstoffen, hulpmiddelen, tijd. Maar eenmaal in het vat en 3 jaar niets doen, wat kost dat? Ruimte kost geld. Hoeveel? Hangt van de locatie af, maar ook wat je anders met de ruimte had kunnen doen misschien. Lastig.

Volgens mij verwar je mij met Alex...
Maar ik gaf aan dat de snelheid van maken ook mee speelt. Glengoyne gist een dag langer per week dan Macallan, en stookt bovendien op een snelheid die minder dan de helft is als bij Macallan. Dat heeft ook invloed op de kosten.
1 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 09 Jun 2017, 20:02

caskstrength schreef:
FGG schreef:De rekenkamer heeft dit wel eens voor wijn gedaan, alles berekend tot aan het etiket en de kurk. Een fles wijn goedkoper dan 5 euro zou iemand tekort doen komen. Wat Alex al zegt is het tot aan de spirit wel uit te rekenen: grondstoffen, hulpmiddelen, tijd. Maar eenmaal in het vat en 3 jaar niets doen, wat kost dat? Ruimte kost geld. Hoeveel? Hangt van de locatie af, maar ook wat je anders met de ruimte had kunnen doen misschien. Lastig.

Volgens mij verwar je mij met Alex...
Maar ik gaf aan dat de snelheid van maken ook mee speelt. Glengoyne gist een dag langer per week dan Macallan, en stookt bovendien op een snelheid die minder dan de helft is als bij Macallan. Dat heeft ook invloed op de kosten.

Klopt. Foutje. Hersteld.

Uiteraard speelt de snelheid van het maken mee, maar dat is ook meetbaar. Het maken van whisky is eigenlijk een investering voor minimaal 3 jaar. De vraag is wat het tegen die tijd oplevert.
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Jun 2017, 20:49

Drie jaar als minimum, maar de meeste producenten hebben een basis whisky van tien jaar of twaalf jaar. Bij Lagavulin is de basis whisky zestien jaar.

Naast de opslagkosten, moet je ook de afschrijving van het vat rekenen. De aankoopprijs van zo'n ding, een sherry vat zal duurder zijn dan een bourbon vat, maar in de eerste gaat wel meer whisky. Als zo'n vat over vier batches kan worden afgeschreven maakt de whisky ook goedkoper dan dat hij na twee sessies aan zijn eind is. En naast het verlies van alcohol aan angels share loopt ook de absolute hoeveelheid whisky door verdamping terug met het verstrijken der jaren.

De investering in een distilleerderij is ook aanzienlijk, miljoenen voor de stichtingskosten en honderdduizenden per jaar om voorraad op te bouwen. Dat moet uiteindelijk ook renderen.

http://www.bbc.com/news/business-35300685
Volgens deze link (2016) is de winst op een 'simpele' whisky van 45 pond zo'n 15 pond, bij een exclusieve whisky loopt dat op tot 90%.

Uitgaande van een whisky van 45 pond, in Nederland misschien 40 euro; een 46% Springbank 10.
BTW 21% = € 6,94
accijns € 5,43
winst € 10,00 tot € 15,00?
Blijft over voor de kostprijs voor productie, lagering, opslag en vervoer 12 tot 17 euro voor een fles (of pond als het bij de Britten nog even zo door gaat). Daarvoor worden de grondstoffen ingekocht, de boel gemout, vergist en gestookt, de vaten ingekocht, de boel gevuld en ten minste 10 jaar in een pakhuis gestopt. Het resultaat wordt in flessen gestopt, kurk, etiket, ingepakt en vervoerd naar Nederland en hier gedistribueerd. Uit de filmpjes moet je ook nog geloven dat er relatief veel handwerk bij komt kijken, dat is ook niet gratis.

Is het wel een oude distilleerderij, deze zal inmiddels grotendeels zijn afgeschreven.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”