Je eerste Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Je eerste Whisky

Ongelezen berichtdoor Casketje » 28 Dec 2020, 14:53

Cask1988 schreef:And again: herkenbaar. Ik zie mn familie regelmatig wit wegtrekken bij 43% en zeg dan joh dit stelt niets voor hoor, en dan pak ik er iets bij van 60%+. Maar idd, als je Max 15% gewend bent... :HitHead :lekker

Inderdaad, het probleem dat ik vaak zie is dat mensen denken dat je whisky (of welke spirit dan ook) op dezelfde manier drinkt als pakweg wijn en ze dus een flinke slok nemen, waardoor ze uiteraard helemaal tilt slaan en enkel alcohol proeven. Ik ben fervent fotograaf en heb al eens het idee gehad om een reportage te maken door mensen een cask strength whisky te geven en een foto te nemen op het moment dat ze 'm voor het eerst "tot zich nemen". :lol:

Ik had op kerstavond een nieuw flesje mee bij m'n ouders - deze hier: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/169194/blair-athol-2008-gm. M'n ouders drinken quasi geen alcohol, behalve m'n vader een Duvel en m'n ma een porto'tje bij speciale gelegenheden. Maar ze wil wel steeds eens nippen van whisky als ik iets mee heb. En ze vindt 't wel lekker maar ook véél te bijtend. Deze Blair Athol vond ze echter wel heel zacht, en dat is 'ie ook als je 'm in heel kleine nipjes proeft. Echter naar het einde van de avond toe haalde ik 'n rummetje boven - deze: https://www.whiskyvanzuylen.nl/rum/product/rum-nation/271. Hélemaal iets anders en ondanks z'n 60% voor mij echt volledig drinkbaar (olijven!). Ik vind het echt een heel goede, maar daar zei ze toch van "hoe krijg je 't binnen". :P

Trouwens, over de wijn gesproken: het was een Viña Magna Crianza. Een andere aanrader, wat makkelijker vindbaar - zelfs bij D12, is de Zenato Ripassa del Valpolicella, of z'n grote broer: de Amarone.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Dec 2020, 15:37

De variatie in wijnen is wel wat groter dan de variatie in whisky, bij ons thuis was het vrij normaal dat we bij een diner een glas wijn dronken, maar ook 's avonds dronken we wel eens een glaasje wijn of port mee. In die tijd deden ze nog niet zo moeilijk met nix18 en hoorde het verantwoord leren omgaan met alcohol bij de opvoeding. Mijn voorkeur was destijds (en nog steeds) de wat drogere wijn, bordeaux, bourgogne of chardonnay, alhoewel ik een iets zoetere gewürztraminer ook wel kan waarderen.
Het heeft bij mij zelfs vrij lang geduurd voor ik bier kon waarderen. Maar ook dat is uiteindelijk helemaal goed gekomen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 28 Dec 2020, 17:09

Poeh, hier moest ik even voor graven. Zelf vroeg begonnen met bier (leren) drinken en dat had ik ook aardig rap onder de knie. Ik lust geen cola dus whisky cola was niet mijn route.

Toen ik een jaar of 20 was door een duitse klasgenoot in “aanraking” gekomen met southern comfort met fanta, toen zonder fanta en daar “sterke” drank mee leren drinken. Op een bepaald moment kreeg ik een balvenie 12 te drinken van dezelfde klasgenoot, nu terug kijkend heb ik toen een hobby en een goede vriend gevonden, onze kinderen spelen inmiddels samen :cool:

Daar begon de interesse in single malt. De eerste fles waar ik bijna €40 op stuk sloeg was een JW green label pure malt en daarna “hooked” mijn eerste dure fles was een littlemill uit ‘84 van berry’s own geloof ik, welgeteld €99.- voor 1 fles. Ikzelf en veel mensen in mijn omgeving verklaarde me voor gek. Had ik maar een doos gekocht :smullen
2 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Dec 2020, 17:26

Poeh! Mijn eerste whisky zal rond m'n 20ste geweest zijn. Jack Daniels tijdens het uitgaan (Oude Haven en Danssalon (later Crazy Piano's??) in Rotterdam.
Dus zo'n eeuwigheid geleden :-)
Daarna jaren niet en zo'n 15 jaar geleden weer opgepakt met een single maltje, en nog één, en nog één, bezoek aan een festivalletje, en in 2008 voor het eerst naar Schotland.
Nu, vele festivals, een drankprobleem (ruimtegebrek), Schotland en whiskyreizen en zelf (mede) drie whiskyfestivals georganiseerd hebbende verder kan ik wel spreken van een ontplofte maar fijne hobby.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Dec 2020, 18:05

Fat Bastard! schreef:een drankprobleem (ruimtegebrek)

:P Die kende ik nog niet. Ronduit geniaal dus die ga ik onthouden :P
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Dec 2020, 18:34

Lach er maar om, maar het is wel een écht probleem! Moet gezegd, ik woon ook niet erg ruim, maar ook niet in een kast.....
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 28 Dec 2020, 18:39

Fat Bastard! schreef:Lach er maar om, maar het is wel een écht probleem! Moet gezegd, ik woon ook niet erg ruim, maar ook niet in een kast.....

Ik lach van herkenning. Het probleem hier is niet anders. Het is de laatste tijd stouwen en aandrukken in de kasten :shock:
Edit: met een klagende vrouw op de achtergrond :P
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 28 Dec 2020, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Dec 2020, 18:59

Fat Bastard! schreef:Lach er maar om, maar het is wel een écht probleem! Moet gezegd, ik woon ook niet erg ruim, maar ook niet in een kast.....

Idem hier, ben inmiddels wel erg goed geworden in het whiskyflessen op een plank in de dichtst mogelijke stapeling krijgen.
1 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 28 Dec 2020, 19:12

Ik kan me bij de voorgaande berichten aansluiten. Kort geleden alle flessen van de omdoos ontdaan, scheelt ook weer ruimte... Zeker een fles of 2 extra kunnen plaatsen :bigsmile
3 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Dec 2020, 22:48

Dat doe ik met die flessen van bijvoorbeeld Cooper's Choice meteen. Wat een ondingen zijn dat. Arran gaat nu ook die kant op met hun 'shrine' voor de small batches.
1 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Dec 2020, 12:03

Of de ompakking die Wilson & Morgan voorheen gebruikte (die bovendien ook nog eens godsgruwelijk lelijk is):

Afbeelding
1 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 29 Dec 2020, 16:45

HammerHead schreef:Of de ompakking die Wilson & Morgan voorheen gebruikte (die bovendien ook nog eens godsgruwelijk lelijk is)

Lelijk vind ik die verpakkingen niet, maar ze nemen wel onhandig veel ruimte in. Ze zijn dan wel weer handig voor de kinderen om mee te knutselen.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Dec 2020, 18:39

Mermur schreef:
HammerHead schreef:Of de ompakking die Wilson & Morgan voorheen gebruikte (die bovendien ook nog eens godsgruwelijk lelijk is)

Lelijk vind ik die verpakkingen niet, maar ze nemen wel onhandig veel ruimte in. Ze zijn dan wel weer handig voor de kinderen om mee te knutselen.

Lelijk of niet, milieu vriendelijk zijn ze wel :bigsmile
2 x
Afbeelding

Germ
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Germ » 09 Jan 2021, 17:40

Mijn eerste whisky was een Talisker 10 yo.
Niet meteen diep onder de indruk maar blijf een zwak voor deze whisky houden.
De eerste whisky waar ik echt een ‘ Wooow’ had was de Arran Sauternes finish.
Sinds die Arran is de interesse in de whisky wereld en de hobby begonnen.
4 x
Zo gaan die dingen, andere dingen gaan weer anders.

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 10 Jan 2021, 18:39

Die Sauterne cask is mijn favoriete arran uit de wijn finish serie
0 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”