Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
Re: keuzes keuzes keuzes
alvast dank,
het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik niet weet hoe is de smaak die ik zoek moet omschrijven. Ik heb al tijdje reviews nagelezen. Van daaruit zou ik best wel eens Bushmills blak bush willen proberen of jameson 12yo. Maar of dit is wat ik zoek blijft de vraag. Ik ben dus eigenlijk een bepaald uitganspunt nodig op advies van de kenners van waaruit ik kan verkennen.
het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik niet weet hoe is de smaak die ik zoek moet omschrijven. Ik heb al tijdje reviews nagelezen. Van daaruit zou ik best wel eens Bushmills blak bush willen proberen of jameson 12yo. Maar of dit is wat ik zoek blijft de vraag. Ik ben dus eigenlijk een bepaald uitganspunt nodig op advies van de kenners van waaruit ik kan verkennen.
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Als je de Bushmills 'veel voller met een bite' omschrijft zou ik eens de Bushmills 10yo aanschaffen. Dat is een hele lekkere, zachte, kruidige whiskey. En hij kost niet veel ook.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
In dat geval zou ik beginnen met allemansvrienden zoals Glenmorangie 10, Glenfiddich 12, Dalwhinnie 15.
0 x
In hoeverre sluiten deze aan bij de "termen" die ik in de eerste post noemde?Fi-Wi schreef:In dat geval zou ik beginnen met allemansvrienden zoals Glenmorangie 10, Glenfiddich 12, Dalwhinnie 15.
Vol zoet zacht met beetje bite
0 x
-
MoreBowmore
- Senior

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een volle, zoete, zachte whiskey/y .
Wie heeft er tips waar te beginnen?
Als ik dit lees denk ik als eerste aan 2 malts die ik zelf ook snel ben gaan drinken: de Glenfiddich 15 jaar en de Dalmore 12. Ik zou zeggen deze kunnen gewoon niet tegenvallen
De volgende stap zou dan mooi de Glenmorangie Quinta Ruban; een veel te makkelijk te drinken port finish
Lees maar eens de tasting notes van hun website
Aroma: Dark mint chocolate, tangerines and Seville oranges mingle with sandalwood and walnut before giving way to a spicy finish of pepper and nutmeg.
Taste: Mint chocolate and walnuts envelop the palate like velvet, laying the foundations for rose, Turkish delight and sweet Seville oranges.
Finish: Long lasting silky aftertaste leaving dark chocolate mints and traces of orange.
Colour: Sunlit rose gold
Veel plezier Johnnybe met de heerlijke zoektocht naar de voor jou perfecte whisky..; waarschijnlijk zul je merken dat die je niet lang genoeg kan duren...
Als ik dit lees denk ik als eerste aan 2 malts die ik zelf ook snel ben gaan drinken: de Glenfiddich 15 jaar en de Dalmore 12. Ik zou zeggen deze kunnen gewoon niet tegenvallen
De volgende stap zou dan mooi de Glenmorangie Quinta Ruban; een veel te makkelijk te drinken port finish
Lees maar eens de tasting notes van hun website
Aroma: Dark mint chocolate, tangerines and Seville oranges mingle with sandalwood and walnut before giving way to a spicy finish of pepper and nutmeg.
Taste: Mint chocolate and walnuts envelop the palate like velvet, laying the foundations for rose, Turkish delight and sweet Seville oranges.
Finish: Long lasting silky aftertaste leaving dark chocolate mints and traces of orange.
Colour: Sunlit rose gold
Veel plezier Johnnybe met de heerlijke zoektocht naar de voor jou perfecte whisky..; waarschijnlijk zul je merken dat die je niet lang genoeg kan duren...

0 x
Re: Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?
johnnybe schreef:In hoeverre sluiten deze aan bij de "termen" die ik in de eerste post noemde?Fi-Wi schreef:In dat geval zou ik beginnen met allemansvrienden zoals Glenmorangie 10, Glenfiddich 12, Dalwhinnie 15.
Vol zoet zacht met beetje bite
Zoals al eerder genoemd zou je toch even door dit onderwerp moeten lezen om je een beter beeld te vormen. Het is ook daarom dat ik je bericht verplaatst heb hierheen omdat je vraag hier beter op zijn plaats is.
Onder de eerder genoemde Schotse Highlands en Spey Side whiskies zitten er diverse met de door jouw beschreven smaakkenmerken.
Wellicht moet je eens een voor jouw eerste Schotse Malt proberen, b.v. de genoemde Glenmorangie, Glenfiddich, Glendronach of Aberlour...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
johnnybe schreef:Ik ben helemaal nieuw in de whiskey/y wereld. En was/ben nog steeds een liefhebber van rode/tawny port. Nu heb ik een tweetal whiskeys geproefd en ben eigenlijk op zoek nar een bepaalde smaak. Ik ben geen ervaren tasting/noser dus ik geef gelijk mijn mening over datgene wat ik heb geproefd. Dit verduidelijkt misschien waar ik naar zoek.
Ik heb geproefd
Tullamore dew: Een makkelijke (te) lichte whiskey,in mijn ogen niet vol genoeg van smaak
Bushmills original: Veel voller van smaak maar met een "bite".
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een volle, zoete, zachte whiskey/y .
Misschien Aberlour 10 (zoet en kruidig) of Benriach Heart of Speyside (honing, heide). Beide verkrijgbaar voor een kleine 30 euro last time I checked.
0 x
@ jonnybe
De beste manier is vlg's mij toch een goede drankenhandel binnen te stappen en miniaturen kopen.
Je kan natuurlijk ook navragen bij een verkoper, maar ik ben erachter gekomen dat de gemiddelde drankhandel niet echt
(of echt niet) deskundig is bij het verhaal Whisky.
Bij een Whiskywinkel is dit in ieder geval beten, meestal hebben ze sampels staan om te proeven of in ieder geval te ruiken.
Een nadeel is wel dat miniaturen behoorlijk aan de prijs zijn.
Ik heb er in de afgelopen tijd toch ongeveer 15 gekocht. Als je dit opteld kan je er toch een mooie fles Whiky voor aanschaffen.
De beste manier is vlg's mij toch een goede drankenhandel binnen te stappen en miniaturen kopen.
Je kan natuurlijk ook navragen bij een verkoper, maar ik ben erachter gekomen dat de gemiddelde drankhandel niet echt
(of echt niet) deskundig is bij het verhaal Whisky.
Bij een Whiskywinkel is dit in ieder geval beten, meestal hebben ze sampels staan om te proeven of in ieder geval te ruiken.
Een nadeel is wel dat miniaturen behoorlijk aan de prijs zijn.
Ik heb er in de afgelopen tijd toch ongeveer 15 gekocht. Als je dit opteld kan je er toch een mooie fles Whiky voor aanschaffen.
0 x
Echte mannen eten geen honing, zij kauwen bijen
Dandeze schreef:De beste manier is vlg's mij toch een goede drankenhandel binnen te stappen en miniaturen kopen.
zie ook Proeven vóór je een hele "standaard" fles koopt
0 x
Hallo allen,
Aangezien ik pas sinds kort begonnen ben met mijn ontdekkingreis langs alle mooie single malts wil ik graag jullie advies.
Tot op heden heb ik pas 3 verschillende mogen proberen.
Glenfiddich 12 yo
Vond ik wel ok, maar miste toch wat, ik kan de vinger er niet opleggen wat precies
Bruichladdich the Laddie ten
Dit was voor mij de rede om me beter te gaan verdiepen in single malt, ik kwam af van blends als Black label en Chivas, maar na mijn eerste laddie was ik verkocht.
Talisker 10 yo
Ook een whisky waar ik met heel veel -plezier aan denk. Deze is veel meer in your face als de laddie maar ook deze vond ik helemaal geweldig.
Mijn vraag is nu welke raden jullie aan als vervolg op mijn mooie reis door de wereld van single malts
Alvast bedankt
Bart
Aangezien ik pas sinds kort begonnen ben met mijn ontdekkingreis langs alle mooie single malts wil ik graag jullie advies.
Tot op heden heb ik pas 3 verschillende mogen proberen.
Glenfiddich 12 yo
Vond ik wel ok, maar miste toch wat, ik kan de vinger er niet opleggen wat precies
Bruichladdich the Laddie ten
Dit was voor mij de rede om me beter te gaan verdiepen in single malt, ik kwam af van blends als Black label en Chivas, maar na mijn eerste laddie was ik verkocht.
Talisker 10 yo
Ook een whisky waar ik met heel veel -plezier aan denk. Deze is veel meer in your face als de laddie maar ook deze vond ik helemaal geweldig.
Mijn vraag is nu welke raden jullie aan als vervolg op mijn mooie reis door de wereld van single malts
Alvast bedankt
Bart
0 x
Een kleine topic kick, maar is een Balvenie Double Wood wellicht een goede whisky na de Glenfiddich? Of zijn er dan alweer een paar stappen over geslagen? De Balvenie smaakte me erg goed en kwam bij mij sterker binnen dan de Glenfiddich.
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Balvenie is de zusterdistilleerderij van Glenfiddich, Ome Anne. Dus wat dat betreft een mooie keus. Qua smaakopbouw zou je na Glenfiddich bijvoorbeeld eerst de Glenlivet 12 en de Glen Grant kunnen zetten. Daarna een Aberlour 10 en dan op naar de Balvenie.
Er leiden echter meer wegen naar Rome, eh, Speyside, eh, Schotland.
Succes met je ontdekkingstocht. Mocht je een virtuele ontdekkingsreis door Schotland en het land van malt whisky willen maken, dan kan ik je mijn boek De Weg naar Craigellachie aanraden. Zie hiervoor:
http://hansoffringa.com/publicatie/whis ... gellachie/
Slainte,
MacOffringa

Er leiden echter meer wegen naar Rome, eh, Speyside, eh, Schotland.
Succes met je ontdekkingstocht. Mocht je een virtuele ontdekkingsreis door Schotland en het land van malt whisky willen maken, dan kan ik je mijn boek De Weg naar Craigellachie aanraden. Zie hiervoor:
http://hansoffringa.com/publicatie/whis ... gellachie/
Slainte,
MacOffringa

0 x
Hallo Bart,
Als de Talisker 10je kan bekoren moet je zeker de Highland Park 18 proberen, een beetje durder dan de Talisker 10 maar super spul.
Grtz,
Gunther
Als de Talisker 10je kan bekoren moet je zeker de Highland Park 18 proberen, een beetje durder dan de Talisker 10 maar super spul.
Grtz,
Gunther
0 x
Ik zeg ook, doe maar Talisker 10. Als die je te rokerig is kun je meteen flink wat destilleerderijen afstrepen van je lijstje. Highland Park 12 is ook een optie. Maar persoonlijk zou ik gaan voor Springbank 10 YO. Heel vol van smaak olie-achtig en supersubtiel rokerig.
0 x
Clear alcohols are for rich women on diets
- MichelC
- Top bijdrager

en er zijn ook een aantal licht turferige/rokerige speysides (nog even de namen opzoeken) kan ik me herinneren.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”