Verzamelen van / Investeren in whisky, hoe en wat?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Ruud1983
Senior
Senior

Re: Verzamelen van / Investeren in whisky, hoe en wat?

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 05 Aug 2015, 12:37

gerritbakker57 schreef:
Joske schreef:Hallo allemaal,

Misschien nog niet gemerkt maar de whisky van Glenndronach 18j is op 1 jaar tijd met 15% gestegen.
Dat was pas een investering en superwhisky nog ook.
Maar hoe komt het dat de EUROprijs stijgt? Heel eenvoudig, er worden massaal euro's bijgedrukt en daarom moeten we meer euro's betalen voor producten van buiten de eurozone.
Whisky is dus een goede indicatie om te zien hoe het met onze euro gesteld is.

Zie je ook bij computeronderdelen, prijsstijging sedert juli 2014 van gemakkelijk 10% en normaal heb je een daling

Moraal van het verhaal: je whisky wordt nu snel meer waard!

Een goede constatering en apekool :boos Whisky wordt door meerdere oorzaken duurder. De vraag stijgt wereldwijd en niet alleen voor goede whisky. Daardoor wordt whisky duurder. Daarnaast zijn de single malts en meer nog single casks steeds zeldzamer. Veel hangt af van de kwaliteit. Er zijn steeds minder goede vaten beschikbaar en zeker "first fill" wordt steeds schaarser. Distilleerderijen die nog veel first fill of misschien second fill hebben liggen hebben goud in hun warehouses. Mocht je willen beleggen of investeren in mooie whisky dan zul je daar op moeten selecteren. Goede mooie whisky met een leeftijd van + 18 jaar wordt steeds schaarser en daarmee duurder en dat heeft helemaal niets met het bijdrukken van euro's te maken maar met een stijgende wereldwijde vraag. Stel jezelf vooral steeds de vraag waarom koop ik de whisky. Ik heb een aantal leuke verzamelingen zoals de managers dram, de managers choice of de rare malt. Deze zijn voor mij een hobby om te verzamelen en een hobby mag geld kosten. Daarnaast zijn er heel mooie distilleerderijen zoals Benriach, Arran, Aberlour, Bruichladdich, Bunnahabain en anderen die erg mooie series uit brengen die nu nog niet heel veel rendement opleveren maar allereerst erg mooie whisky op de markt brengen maar ook waarde toevoegen. Heeft niets met een hype te maken maar met kwaliteit en een toenemende schaarste van het product. Zo, dat was volgens mij mijn langste post :zwijg

Niet helemaal apekool hoor. De euro die onder druk staat en significant is gedaald tov (o.a.) de pond heeft wel degelijk zijn invloed gehad op import-, en dus retailprijzen.

Wat niet waar is, is dat de vraag naar whisky wereldwijd stijgt: http://www.theguardian.com/business/201 ... line-sales

Zie ook de acties die Diageo daarop onderneemt: http://spirits.drinks-business-review.c ... 15-4636993

Wel ben ik het met je eens dat er schaarste is, en dat daarom de prijzen voorlopig nog wel even zullen stijgen (denk ik dan).

Maar mij lukt het trouwens niet om te beleggen in whisky (zonde om het dicht te laten ;) )
0 x
---Op een sabbatical van whisky---

JeroenFM
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeroenFM » 06 Aug 2015, 11:50

Bram84 schreef:Vb: 16y sauternes finished is op enkele maanden goed gestegen in prijs, gemiddeld 35€.

Dat viel mij ook al op. Laatst toevallig bij de lokale slijter nog voor 55 euro gekocht (met kadobon, dus effectief koste hij nog minder), maar online zie ik al prijzen van 65 tot 100 euro.

Niet dat het voor mij een investering is, die fles is al open en haalt waarschijnlijk het eind van 2015 niet.
0 x

noble
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor noble » 11 Aug 2015, 20:55

BenRiach 16 Sauternes Bottling Note
Just 1,650 bottles were produced of this BenRiach 16 year old, finished in First Growth Bordeaux previously used to mature Sauternes from Chateau D'Yquem.

aldus MoM, die 1650 is misschien ook wel een indicatie.
0 x

Joske
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Joske » 17 Aug 2016, 22:34

Hallo,
Die benriach sauternes heb ik "duur" gekocht aan € 70 omdat ik die in mijn rijtje benriachs wou.
Over het algemeen is whisky die in sauternesvaten grijpt is sterk gestegen in prijs.
Met de Brexit gaan de prijzen misschien terug wat normaal worden.
Dat is goed voor ons :-)
Want kijken naar een mooie fles is tof, ze proeven veel leuker.
Als je 't mij vraagt, koopt iedereen best een fles whisky die op sauternesvaten gerijpt is. De wijn is vrij schaars, en de prijzen zullen die niet snel dalen van die whisky maar die tak van de whisky is bovendien heel lekker voor zoetemondjes ;-)
Santé
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 18 Aug 2016, 12:06

In oktober 2014 nog een Benriach Sauternes (ik dacht 16 yo) voor 40 euro gekocht. Hij is nu bij dezelfde zaak ruim 80 euro.
0 x
Afbeelding

Petrovitski
Senior
Senior

Investeren in whisky

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 01 Okt 2016, 21:17

Ik heb nu zo een tijdje op dit forum rondgekeken en gezien dat er in de verkoophoek zeer zeldzame en waardevolle whiskies aangeboden worden.
Nu ben ik altijd een drinker geweest (elke fles moet open), maar ik ben nu toch wel aan het kijken of ik een paar flessen zal gaan kopen die ik een paar jaar weg zet. Van een aantal van de flessen die ik nu open heb staan, had ik er achteraf graag een extra gekocht, zo idioot veel zijn ze in waarde gestegen.
Mijn bedoeling is om steeds 2 flessen van de zelfde soort te kopen. één om te drinken en één om te laten staan en hopelijk na een paar jaar te verkopen. In het beste geval verdien ik er de aanschafprijs van de aangebroken prijs mee terug en mocht de prijs niets doen, dan heb ik altijd nog een tweede fles om te openen en lekker leeg te drinken.
Welke flessen die nu op de markt zijn zouden jullie hiervoor aanraden?

Ik denk zelf aan de Bruichladdich Black Art v4 om het eens uit te proberen. Deze flessen zijn zo tussen de 210-225 euro per stuk.
Ook de gelimiteerde uitgaven van Ardbeg lijken mij geschikt.
De Highland Parks lijken mij wat boven mijn budget, of zou die Ice ook de moeite waard zijn?

Graag jullie mening hierover.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Investeren in whisky

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 01 Okt 2016, 21:53

0 x
Affirmanti incumbit probatio

Petrovitski
Senior
Senior

Re: Investeren in whisky

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 01 Okt 2016, 22:10

dank je wel. Ik had al wel gezocht, maar op de verkeerde naam.
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”