Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?
Re: Wat was de eerste "echt dure" whisky die je kocht?
Duur is inderdaad relatief, maar als je het bekijkt in verhouding, dan was mijn eerste dure fles de Ballechin Madeira die ik voor € 90,- kocht. Dat was toch waarschijnlijk een sprong met een euro of € 40,- van mijn vorige duurste fles, dus in verhouding behoorlijk. Die Ballechin heb ik later nog eens gekocht (ook al weer leeg). Ik ben daarna nooit veel hoger meer gegaan. Octomore 6.1 voor € 100,- is zo uit mijn hoofd mijn duurste fles tot nu toe (ook op). Ik zit nu wel vaker in deze prijscategorie, maar heb nog niet de 'behoefte' gehad om naar boven door te schuiven.
0 x
- Whisky-ettenleur
- Top bijdrager

De glenfiddich 18 is tot nu toe mijn duurste fles. 
1 x
-
balisongnet
- Actief lid

Als studentje kocht ik een Ardbeg Uigedail voor 67-ish euros als ik me goed voorheb, en toen voelde ik me al slecht, heb ik al een paar keer de 100 euro overstegen:
- 2x maker's Mark cask strength voor 107 euro tstuk
- 2x Stagg Jr. voor 97 euro tstuk
zal niet de laatste keer zijn dat ik over de 100 gaan, maar voor Bourbons vind ik dat je wel speciaal materiaal krijgt voor die prijzen, al zou het in Amerika zelf een pak minder kosten
- 2x maker's Mark cask strength voor 107 euro tstuk
- 2x Stagg Jr. voor 97 euro tstuk
zal niet de laatste keer zijn dat ik over de 100 gaan, maar voor Bourbons vind ik dat je wel speciaal materiaal krijgt voor die prijzen, al zou het in Amerika zelf een pak minder kosten
0 x
Whisky-ettenleur schreef:De glenfiddich 18 is tot nu toe mijn duurste fles.
En dat is zeker prima whisky. Ben spaarzaam op de mijne. De prijs van deze whisky is toch ook weer enorm gestegen. Ik kocht 'm nog voor €65 in september 2015.
On Topic: mijn duurste is een Balblair Vintage 1990 voor een €100.
1 x
- roetertoeter
- Actief lid

Ben vanaf relatief jonge leeftijd (19) met het goddelijke goedje begonnen en heb nu, een krap jaar later, meer flessen dan mn vader
. De eerste dure fles die ik kocht was een lagavulin 12 2012 edition van 96,50 voor mn 19e verjaardag.
. De eerste dure fles die ik kocht was een lagavulin 12 2012 edition van 96,50 voor mn 19e verjaardag.
0 x
De eerste echte dure fles was een Talisker 25yo voor 99€. Decemberaanbieding bij whiskysite enkele jaren geleden. 

3 x
-
Jeroen71Grouse
- Actief lid

Ik ben ooit eens begonnen met een Famous Grouse en heb toen lange tijd niks ermee gedaan, zeker omdat ik veel met prijzige wijnen doe.
Per toeval een Glenfiddich 21 op de kop kunnen tikken voor 80€, sindsdien ben ik verkocht. ik probeer een beetje rond de 60€ te blijven,maar soms komt er weleens z'on hebbedingetje langs...

Per toeval een Glenfiddich 21 op de kop kunnen tikken voor 80€, sindsdien ben ik verkocht. ik probeer een beetje rond de 60€ te blijven,maar soms komt er weleens z'on hebbedingetje langs...

0 x
- mikegerards
- Top bijdrager

Mijn eerste echte dure was de Grandeur batch 6.....ik denk dat ik toch voor de kist ben gevallen....die is zo mooi
. Inmiddels de batch 7 en 8 ook erbij gekocht. De duurste aankoop is wel een Brora geweest.
0 x
De eerste dure was Port Ellen 1978, 21 jaar oud, botteling door Classic malts op 50%, gekocht in 2000 voor de toen zeer schappelijke prijs van 300 gulden in Sluis. Ik heb er nog altijd een halve fles van over
en hij is nog altijd voortreffelijk 

0 x
SGP 546 - that's the way I like it ...
Wat is "echt duur" .. wat heb je er voor over .. wat vind je het waard .. ? 500 vind ik een hoop geld (voor een fles)
Duurste fles die ik heb gekocht was 240 (als ie niet zo'n mooie verpakking had, had ik het niet gedaan gok ik)
Ook gebeurd dat ik twijfelde of een fles/release had gemist, waardoor ik een poos later meer moest aftikken voor de betreffende fles.
Dirk
Duurste fles die ik heb gekocht was 240 (als ie niet zo'n mooie verpakking had, had ik het niet gedaan gok ik)
Ook gebeurd dat ik twijfelde of een fles/release had gemist, waardoor ik een poos later meer moest aftikken voor de betreffende fles.
Dirk
0 x
-
Arthur1988
- Senior

Oei de eerste echt dure...ook ik ben begonnen bij 30, 30 werd 40 enzovoorts. Gemiddeld betaal ik voor een fles nu tussen de 40 en 120 euro en dat vind ik prima. De eerste boven de 100 was een Glenfarclas 25 y/o. Geld meer dan waard btw. Verder heb ik diep in de buidel moeten tasten voor een fles die ik graag als collectorsitem wilde: Vat 69 1950's botteling. Exact het model fles wat in de serie band of brothers gedronken wordt door captain nixon. Die heeft me toen 300 euro gekost en dat was een koopje..
Maargoed voor de rest...de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat standaard bottelingen 9 van de 10x net zo goed of nog beter smaken dan al die dure flessen die letterlijk bol staan van de markering. Helaas trappen nog veel mensen in de kreten zoals 'special' en 'limited edition' of zwaar fancy en dure verpakkingen die een bepaalde exclusieve 'lijn' moeten vertegenwoordigen. Bij deze flessen gaat het eigenlijk al helemaal niet meer om de whisky die erin zit maar meer om de collectability van een bepaald merk. De vraag naar whisky is enorm gestegen, whisky distilleries snappen dat ook maar al te goed en spelen daar met dit soort dingen handig op in om hun distillery een bepaalde status en/of bekendheid te geven. De smaak van de whisky die er in zit is dan vaak al voor een heel groot deel 'psychologisch lekker' omdat je het gevoel hebt dat je wat exclusiefs zit te drinken..en dat is natuurlijk altijd leuk. Helaas beïnvloed dit ook de objectiviteit rond de smaakbepaling van je whisky. Een fles van 300 euro en dan concluderen dat ie niet lekker is, blijft iets vervelends
Ook hoge leeftijd is zo'n marketing dingetje. Veel mensen denken hoe ouder hoe beter, helaas heb ik veel voorbeelden geproeft van 25-35 jaar oude whisky's die het niet wonnen van 10-15 jaar oude...de prijs die je betaald voor oude whisky's is in veel gevallen slachtoffer van marktwerking, vraag en aanbod.
Daarom ben ik ook zo'n fan van de Ultimate Whisky's van van Wees. Geen fratsen maar gewoon verdomd goeie whisky in een simpele fles met Relevante info over de whisky. Uiteraard zie je dat ook terug in de prijs
Maargoed voor de rest...de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat standaard bottelingen 9 van de 10x net zo goed of nog beter smaken dan al die dure flessen die letterlijk bol staan van de markering. Helaas trappen nog veel mensen in de kreten zoals 'special' en 'limited edition' of zwaar fancy en dure verpakkingen die een bepaalde exclusieve 'lijn' moeten vertegenwoordigen. Bij deze flessen gaat het eigenlijk al helemaal niet meer om de whisky die erin zit maar meer om de collectability van een bepaald merk. De vraag naar whisky is enorm gestegen, whisky distilleries snappen dat ook maar al te goed en spelen daar met dit soort dingen handig op in om hun distillery een bepaalde status en/of bekendheid te geven. De smaak van de whisky die er in zit is dan vaak al voor een heel groot deel 'psychologisch lekker' omdat je het gevoel hebt dat je wat exclusiefs zit te drinken..en dat is natuurlijk altijd leuk. Helaas beïnvloed dit ook de objectiviteit rond de smaakbepaling van je whisky. Een fles van 300 euro en dan concluderen dat ie niet lekker is, blijft iets vervelends
Ook hoge leeftijd is zo'n marketing dingetje. Veel mensen denken hoe ouder hoe beter, helaas heb ik veel voorbeelden geproeft van 25-35 jaar oude whisky's die het niet wonnen van 10-15 jaar oude...de prijs die je betaald voor oude whisky's is in veel gevallen slachtoffer van marktwerking, vraag en aanbod.Daarom ben ik ook zo'n fan van de Ultimate Whisky's van van Wees. Geen fratsen maar gewoon verdomd goeie whisky in een simpele fles met Relevante info over de whisky. Uiteraard zie je dat ook terug in de prijs
3 x
-
inactive001
- Actief lid

Ik begon met Bunnahabain 12 y/o 45 euro... was toen echt een wow moment
Grensverleggen... lagavullin 16 y/o 55 euro
Toen Glenfiddich 18 y/o 65 euro leuke aanbieding...
Highland Park 15 y/o Van van Wees 80 euro (als die maar smaakt voor dat geld)
Glendronch 21 y/o Parliament... 89 euro mmmm spannend.....
The Balvenie 17 y/o peated cask 99 euro, sinds door de 100 euro barriere niet meer te stoppen

Grensverleggen... lagavullin 16 y/o 55 euro
Toen Glenfiddich 18 y/o 65 euro leuke aanbieding...
Highland Park 15 y/o Van van Wees 80 euro (als die maar smaakt voor dat geld)
Glendronch 21 y/o Parliament... 89 euro mmmm spannend.....
The Balvenie 17 y/o peated cask 99 euro, sinds door de 100 euro barriere niet meer te stoppen

1 x
Dit soort oude topics vraag ik me af altijd of ik al heb gereageerd. Ja dus, schijnbaar 4 jaar geleden 
4 x
Gek genoeg geeft mijn vrouw (die nagenoeg geen alcohol drinkt en al helemaal geen whisky) meer geld aan een fles voor mij dan ik zelf doe. Met als topper de Ben Nevis 1966 DL. Er mooi om dan toch een bijzondere fles in de kast te hebben staan, al raak je dan wel gefrustreerd dat als er een favoriet bij is, dat ik het geld er niet voor over heb (als hij nog te krijgen is) 
1 x
- Breedút_Genietsje
- Whisk(e)y goeroe

Zonder namen te noemen, hebben we al een winnaar ?
2.000 euro, 3.000 euro
of hebben we forumleden die de 10.000 euro al gepasseerd zijn?
2.000 euro, 3.000 euro
of hebben we forumleden die de 10.000 euro al gepasseerd zijn?
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje
Breedút Genietsje
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”