Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Matti
Moderator
Moderator

Re: Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ?

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Dec 2013, 16:55

Ah, ik zie waar de schoen wringt:

Europees eiken vat is niet gelijk aan sherryvat. Whisky kan gerijpt worden in een nieuw europees eiken vat waar nog geen andere drank in heeft gezeten, maar dan heet het dus ook geen sherryvat. En Glenfiddich heeft gelijk dat dat nauwelijks gebeurt, voornamelijk omdat nieuw europees eiken enorme hoeveelheden tannine bevat en je whisky er dus héél snel bitter van wordt als je het te lang laat liggen.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 07 Dec 2013, 09:31

Ik zal het verhaal over de Rich Oak hebben verward met informatie over sherryvaten!
Bedankt voor de toelichting.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 10 Dec 2013, 17:00

Ik was nog steeds aan het kijken wat voor vaten er nu zijn en Angels's Share noemt er wel heel wat meer dan ik had verwacht!

Angels' Share schreef:Quarter Cask (50 liter); wordt ook soms firkin genoemd en gebruikt om de whisky snel en intensief smaak te geven door het grote contact tussen de spirit en het hout. De quarter cask is een vierde van de standaard Amerikaanse Barrel.

American Standard Barrel (200 liter) / ASB; wordt gemaakt van Amerikaans eiken en gebruikt in de bourbon industrie. Het vat heeft een grotere capaciteit en wordt in een later stadium vaak gebruikt voor het rijpen van Schotse en Ierse whisky.

Hogshead (225 liter); is de voorloper van de ASB en naar alle waarschijnlijkheid nog steeds het meest gebruikte vat wereldwijd. De inhoud komt overeen met 63 gallons.

Barrique (300 liter); deze vaten worden gebruikt voor het rijpen van wijn en geven bij het narijpen een wine cask finish aan de whisky.

Puncheon (500 liter) en Butt (500 liter, maar het vat is hoger en smaller); de puncheon vaten worden gebruikt voor het rijpen van rum en sherry en geven bij het narijpen een rum of respectievelijke sherry finish aan de whisky. De butt vaten worden alleen gebruikt voor het rijpen van sherry en narijpen voor een sherry finish.

Port Pipe (650 liter); deze hoge en smalle vaten worden gebruikt voor het rijpen van port en geven bij het narijpen een port wood cask finish aan de whisky.

Madeira Drum (650 liter); deze korte en ronde vaten worden gebruikt voor het rijpen van madeira wijn en geven bij het narijpen een madeira wijn cask finish aan de whisky. Dit wordt echter zeer uitzonderlijk gebruikt bij het finishen van whisky.

Gorda (650 liter); deze, van oorsprong Amerikaanse, hoge en smalle vaten worden voornamelijk gebruikt voor het samenvoegen (marrying) van verschillende whisky’s waardoor er een blended (malt) whisky ontstaat.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Dec 2013, 17:18

Over de definitie van Quartercask lopen de meningen uiteen. Als je het hebt over Rundlets en Kilderkins (zie de Springbank en Longrow bottelingen) dan heb je het over respectievelijk 68L en 81L. Een Firkin (ook wel 'Anker') is zo'n 40L. Al deze vaten heb ik door een of meerdere distilleries 'quartercasks' genoemd zien worden.

Wat het allemaal niet makkelijker maakt is dat sommige namen bij bier een andere inhoud aanduiden dan bij wijn, en bij whisky weer anders :)

De Inhoud van een hogshead ligt meestal iets hoger dan in dit lijstje staat: +-238L.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 10 Dec 2013, 17:31

Matti schreef:Over de definitie van Quartercask lopen de meningen uiteen. Als je het hebt over Rundlets en Kilderkins (zie de Springbank en Longrow bottelingen) dan heb je het over respectievelijk 68L en 81L. Een Firkin (ook wel 'Anker') is zo'n 40L. Al deze vaten heb ik door een of meerdere distilleries 'quartercasks' genoemd zien worden.

Wat het allemaal niet makkelijker maakt is dat sommige namen bij bier een andere inhoud aanduiden dan bij wijn, en bij whisky weer anders :)

De Inhoud van een hogshead ligt meestal iets hoger dan in dit lijstje staat: +-238L.

Is het ook niet zo dat een hoggshead per definitie in elkaar gezet wordt a.d.h.v. oude duigen uit een bourbon barrel? Dat is wat ik altijd begrepen heb maar wat niet in bovenstaand overzicht staat.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Dec 2013, 18:20

Dat is wel hoe de meeste hogsheads voor de whiskyindustrie gemaakt worden, klopt. Maar de term is al veel ouder (al is niet helemaal duidelijk waar hij is ontstaan, het oudnederlandse 'oxhooft' (ossenhoofd) heeft er waarschijnlijk iets mee te maken).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 11 Dec 2013, 08:46

Leuk hoor, al die weetjes. En wat voor whisky's zijn op wat voor vaten gerijpt? Meestal butts of ASB, soms een van de quartercasks, maar wat voor whisky komt er dan uit de andere vaten?
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 11 Dec 2013, 09:07

-Roy- schreef:Leuk hoor, al die weetjes. En wat voor whisky's zijn op wat voor vaten gerijpt? Meestal butts of ASB, soms een van de quartercasks, maar wat voor whisky komt er dan uit de andere vaten?

Dat staat dan weer wél in het stukje wat je quote :) De afwijkende vaten worden voornamelijk voor finishes gebruikt. (Al heb ik bijvoorbeeld een aandeel in een port pipe waarin de Glenglassaugh al sinds hij new spirit was ligt te rijpen, maar volledige maturatie op iets anders dan ex-bourbon of ex-sherry is zeldzaam).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: TIP! In de aanbieding...

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jan 2014, 20:21

Matti schreef:Een beetje mosterd na de maaltijd, want hij is inmiddels uitverkocht, maar die vanaf prijs van €129 is natuurlijk belachelijk. Dit is een Quarter Cask met een finish op PX vaten, vergelijkbaar met de Triple Wood en de QA cask bijvoorbeeld (en die gaan als liter voor zo'n 57 euro bij drankgigant). Hij is nu nog te koop bij World of Whiskies (duty-free op verschillende Britse vliegvelden) voor omgerekend 71 euro. Kortom, een prima prijs, maar zeker geen klapperrrrrr van een aanbieding :)

een finish van een finish... da moet ik nie hebben ;)
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 09 Jan 2014, 21:00

Yapi schreef:een finish van een finish... da moet ik nie hebben ;)

Lijkt mij ook niks!!! :?
0 x

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 09 Jan 2014, 22:16

Yapi schreef:
Matti schreef:Een beetje mosterd na de maaltijd, want hij is inmiddels uitverkocht, maar die vanaf prijs van €129 is natuurlijk belachelijk. Dit is een Quarter Cask met een finish op PX vaten, vergelijkbaar met de Triple Wood en de QA cask bijvoorbeeld (en die gaan als liter voor zo'n 57 euro bij drankgigant). Hij is nu nog te koop bij World of Whiskies (duty-free op verschillende Britse vliegvelden) voor omgerekend 71 euro. Kortom, een prima prijs, maar zeker geen klapperrrrrr van een aanbieding :)

een finish van een finish... da moet ik nie hebben ;)

En toch ben ik 'content'.
Ik ben eens benieuwd wat dit gaat geven, een Laphroaig extra gerijpt in de vaten van deze zeer zoete krachtige sherry!
Matti, heb je de Triple Wood, de QA en de PX al geproefd misschien?
Ik vind het een beetje kort door de bocht om verschillende vaten, rijping en finishings 'vergelijkbaar' te noemen!
@Yapi & Pellie : verduidelijk eens een 'finish van een finish'?
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 09 Jan 2014, 22:23

wel, je zou kunnen stellen dat wanneer de Laphroaig van het bourbon vat naar de Quarter cask gaat, je van een eerste "finish" kan spreken. Daarna nog eens de volgende finish. Vandaar finish na finish. 't Is een kwestie van smaken hoor, soms vind ik dat een finish best te pruimen valt, alleen ben ik er al wat tegen gekomen waar de balans niet zo best was... maar ook dat is dan weer subjectief. Geniet van je aankoop!!!! Als hij jou smaakt, is het 't belangrijkste!
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Jan 2014, 22:50

Dram The Man schreef:

En toch ben ik 'content'.
Ik ben eens benieuwd wat dit gaat geven, een Laphroaig extra gerijpt in de vaten van deze zeer zoete krachtige sherry!
Matti, heb je de Triple Wood, de QA en de PX al geproefd misschien?
Ik vind het een beetje kort door de bocht om verschillende vaten, rijping en finishings 'vergelijkbaar' te noemen!

Ik zou ook content zijn, want je hebt een prima prijs betaald voor een botteling die (in principe) duty-free only is. En ja, ik heb ze alle drie geproefd, weliswaar op proeverijen en/of festivals, dus niet uitentreuren.

Ze zijn niet echt vergelijkbaar qua smaak, maar daar ging het ook niet over, ik had het over prijs (en specifiek de 'vanaf'-prijs). Deze bottelingen hebben een vergelijkbaar productieproces doorlopen: +- 7 jaar op ex-bourbon, vervolgens +- 18 maanden op quartercask en ten slotte een finish van een x-aantal maanden op een actief vat. Dan is het mijns inziens niet raar om vergelijkbare prijzen te verwachten (wellicht met een kleine opslag voor het sherryvat, wat je ook ziet).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 13 Mar 2014, 13:08

Even een oud topic omhoog halen. Ik heb een vraagje mbt de invloed van de verschillende soorten vaten. Is er een whisky waar je goed de invloeden van verschillende vaten kan onderzoeken? Liefst van dezelfde distilleerderij en dezelfde leeftijd /abv (ongeveer) die de invloed van om te beginnen bourbon, sherry en evt. port en rum finishes laat zien? Balvenie wellicht?
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 13 Mar 2014, 13:19

BenRiach heeft een hele serie. De gewone in verschillende leeftijden, maar ook peated (heavily!), Madeira finish, port finish, rum finish, dark rum finish, Burgundy wood, Rioja wood, Claret wood, Moscatel wood, PX sherry. BenRiach is over het algemeen goed betaalbaar.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”