"Living bottle"

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
OpiumX
Senior
Senior

Re: "Living bottle"

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 29 Mar 2013, 23:29

Zojuist een paar nieuwe toevoegingen gedaan aan mijn LB:
....
17. Ardmore Traditional Cask
18. Kilchoman Machir Bay

Frank
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 30 Mar 2013, 13:10

Soundwave schreef:
OpiumX schreef:Die W&M bottelingen heb ik ook zitten begluren voor een aankoop in de toekomst, maar ben er niet zeker van. Hoe zijn ze?

Frank

Die Glen Elgin was gefinisht op Marsala vaten wat opzich best bijzonder was. Vond het een heerlijke whisky, maar wel eentje die echt in de zoete hoek zit. De Glen Scotia heeft geloof ik een Bronze award gewonnen bij de Malt Maniacs awards 2012. Had ik een sampletje van gekocht die mij zeer goed beviel. W&M heeft echt een behoorlijk groot aanbod van goede flessen die absoluut de moeite waard zijn en heeft ook een beetje verschillende categoriën wat betreft de prijzen. De flessen en verpakkingen verschillen ook tussen de categoriën waarbij een aantal los is, en anderen weer in mooie houten kistjes zitten. Van Zuylen heeft zo'n beetje de hele range en dus ook veel samples.

Bedankt voor de reactie. Ik zal in de toekomst eens een paar samples bestellen, of gewoon een fles uitkiezen...

Frank
0 x

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 30 Mar 2013, 23:20

Nou, bij mij gaat het er ook eindelijk van komen: een Living Bottle!

Ik heb alleen geen kleine(<50cl) fles meer, dus het moet maar in een 70cl fles. Ik heb een fles The Balvenie Signature 12y gekozen die als LB gaat dienen. Nu ik alle flessen bij elkaar heb gezet om in de LB te kieperen kom ik er achter dat er toch wel veel rook/turf bij zit: Longrow CV, Springbank 10, Smokehead, Lagavulin 16. En daarnaast nog The Balvenie Signature en The Balvenie Double Wood. In elk geval een zeer bijzondere combinatie, maar wel met een erg hoog turf-gehalte. Dus ik denk dat ik ook maar wat andere whisky in de LB ga gieten waarvan de bodem van de fles nog niet is bereikt om iets meer balans te krijgen...
Laatst gewijzigd door ElwinB op 31 Mar 2013, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 31 Mar 2013, 03:16

ElwinB schreef:Nou, bij mij gaat het er ook eindelijk van komen: een Living Bottle!

Ik heb alleen geen kleine(<50cl) fles meer, dus het moet maar in een 70cl fles. Ik heb een fles The Balvanie Signature 12y gekozen die als LB gaat dienen. Nu ik alle flessen bij elkaar heb gezet om in de LB te kieperen kom ik er achter dat er toch wel veel rook/turf bij zit: Longrow CV, Springbank 10, Smokehead, Lagavulin 16. En daarnaast nog The Balvenie Signature en The Balvanie Double Wood. In elk geval een zeer bijzondere combinatie, maar wel met een erg hoog turf-gehalte. Dus ik denk dat ik ook maar wat andere whisky in de LB ga gieten waarvan de bodem van de fles nog niet is bereikt om iets meer balans te krijgen...

Je kunt ook je LB starten in lege sample flesjes (je doet ook mee aan de VBT toch?) en die af en toe door elkaar gooien en bij voldoende sample flesje met je mengsels ze weer samen voegen in een 70cl. Dat heb ik zelf gedaan omdat ik anders zo'n lullig klein laagje een hele lange periode in een grote fles zou hebben en de zuurstof dan misschien te veel invloed zou hebben.
1 x

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 31 Mar 2013, 13:52

Soundwave schreef:Je kunt ook je LB starten in lege sample flesjes (je doet ook mee aan de VBT toch?) en die af en toe door elkaar gooien en bij voldoende sample flesje met je mengsels ze weer samen voegen in een 70cl. Dat heb ik zelf gedaan omdat ik anders zo'n lullig klein laagje een hele lange periode in een grote fles zou hebben en de zuurstof dan misschien te veel invloed zou hebben.

Ik doe deze VBT niet mee, maar heb nog wel alle flesjes van de vorige 2 edities. Op zich een goed idee inderdaad. Maar ik heb gisteren al een mooi begin gemaakt met een fles van The Balvenie en daar alle laatste restjes in gedaan. En om de boel wat meer te balanceren heb ik ook alvast wat whisky van andere flessen gepakt. Dus ik heb nu in totaal 13 whiskies in mijn LB zitten en de 70cl fles is nu voor ruim de helft gevuld. Nu laten huwen en afwachten.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 06 Apr 2013, 23:29

zat te denken...

ik heb nu in een jaar tijd een halve liter verzameld, een volle fles nikka from the barrel gevuld. Maar er zit werkelijk vanalles in... en hij ruikt niet echt in balans. Volgende week maar eens een dram proeven en zien hoe hij meevalt.

ik denk dat ik in de toekomst 3 flessen aanleg. Vanaf er een beetje rook in zit, in 1 fles. 1 met meer wit fruit. En 1 met sherry. Nu, kan ook zomaar van gedacht veranderen ;)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Apr 2013, 00:29

Yapi schreef:ik denk dat ik in de toekomst 3 flessen aanleg. Vanaf er een beetje rook in zit, in 1 fles. 1 met meer wit fruit. En 1 met sherry. Nu, kan ook zomaar van gedacht veranderen

Zeg maar de drie archetypes van malt whisky 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 07 Apr 2013, 00:39

Piet schreef:
Yapi schreef:ik denk dat ik in de toekomst 3 flessen aanleg. Vanaf er een beetje rook in zit, in 1 fles. 1 met meer wit fruit. En 1 met sherry. Nu, kan ook zomaar van gedacht veranderen

Zeg maar de drie archetypes van malt whisky 8-)

ja, wel, dat is het. We kunnen eigenlijk moeilijk verwachten dat - indien we alles gewoon samengooien - we met iets goeds op tafel komen. Een Blend is meestal toch weloverwogen en in balans VOOR er iets definitief wordt samengevoegd, niet?
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 07 Apr 2013, 11:39

Een beetje chaos in een living bottle is leuk, maar ik heb twee strikt gescheiden voorraadjes aangelegd: eentje voor de Islay's en andere rookbommen en eentje voor al het andere (ja, ook grain).
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 07 Apr 2013, 11:56

Ik ga voor de volgende keer ook maar een scheiding maken tussen de peated en non-peated whisky's. Want hoewel het voorlopigheid resultaat best leuk is, vind ik het wel jammer dat de turf al die mooie sherry noten overheerst...

Frank
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 14 Apr 2013, 19:28

Weer een paar nieuwe toevoegingen gedaan aan mijn LB:
...
19. An Cnoc 12 years old
20. Tomatin 18 years old

Frank
0 x

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 14 Apr 2013, 19:33

OpiumX schreef:Weer een paar nieuwe toevoegingen gedaan aan mijn LB:
19. An Cnoc 12 years old
20. Tomatin 18 years old

Frank

En hoe smaakt die op dit moment? :nat

Mvg, Edwin
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 14 Apr 2013, 19:55

EdwinWalker schreef:
OpiumX schreef:Weer een paar nieuwe toevoegingen gedaan aan mijn LB:
19. An Cnoc 12 years old
20. Tomatin 18 years old

Frank

En hoe smaakt die op dit moment? :nat

Mvg, Edwin

De LB? Die laat ik een weekje bijkomen van de toevoegingen...

Frank
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 08 Mei 2013, 21:48

Een dag later en weer een nieuwe toevoeging aan mijn LB:
  • 23 Auchentoshan Valinch 2011

Frank
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2013, 22:10

Die "living bottle" lijkt zo dood als een pier.... ná één dag ! Een eendagsvlieg :P
Geldt ook voor de Twitter-account :HitHead
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”