Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisky ?

Maximaal €25 per fles
3
1%
Maximaal €50 per fles
57
12%
Maximaal €75 per fles
77
17%
Maximaal €100 per fles
71
15%
Maximaal €150 per fles
65
14%
Maximaal €200 per fles
57
12%
Maximaal €300 per fles
54
12%
Maximaal €500 per fles
30
7%
Meer dan €500 komt wel eens voor
34
7%
Regelmatig meer dan €500 per fles
13
3%

Totaal aantal stemmen: 461

Piet
Moderator
Moderator

Re: Wat is jouw prijsgrens- maximum (nu) voor een fles whisk

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Apr 2012, 15:18

Japie Krekel schreef:
Piet schreef:.. en ... heb me afgelopen week laten verleiden door een 42yo van Erik, Kintra :oops:

Tomintoul 42 yo, 44,3% cask nr. 1196
Deze gisteren geproefd op het whisky festival Leiden :smullen
Bijzonder lekkere whisky

....Bijzonder lekkere whisky.. 'n pak van mijn hart .. ik koop zoiets eigenlijk nooit zonder eerst een paar "onafhankelijke" proefnotities/scores te hebben gezien...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Michiel.
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Michiel. » 15 Apr 2012, 18:43

Bedankt voor t advies Piet, zal mn ogen eens open houden ;)
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 10 Apr 2013, 19:59

Mijn budget voor 1 fles is ongeveer €50,00. Echter, ik koop nooit maar 1 fles. Zolang ik op een gemiddelde van max. €50,00 uit kom, vind ik het best. Dus als ik een Ardbeg Uigeadail van ongeveer €60,00 koop samen met een Lagavulin 16 years van ongeveer €40,00 kom ik nog prima uit binnen budget...

Een budget voor aankopen per maand/2 maanden houd ik op €100,00. Uiteraard heb ik met 1 maand onthouding de volgende maand €200,00 te besteden. Ja, dat kan in de toekomst ook betekenen dat ik een fles van €100,00 combineer met 3 flessen van ongeveer €30,00 per stuk.

Zo kan ik nog wel even door gaan, maar het idee zal onderhand duidelijk zijn volgens mij: "Flexibility rules!"

Frank
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 10 Apr 2013, 21:05

Was bij mij eigenlijk zo rond de €150 en is nu bij hoge uitzondering toch €250, maar gaat er bij het bepalen van de bovengrens ook gewoon om dat whisky niet de hoogste prio is op mijn wensenlijst van dingen waar ik graag geld aan uit geef. Oftewel, als ik ooit meer te besteden heb, dan groeit mijn bovengrens gewoon mee. Betere vraag, maar veel moeilijker te beantwoorden is misschien wel: "Hoeveel procent van je netto salaris (of na al je vaste lasten) geef je uit aan whisky?". Ik ken mensen die echt nadat ze al hun rekeningen hebben betaald en water en brood genoeg hebben, elke overgebleven cent uitgeven aan een of andere hobby. Zo ver zal ik met whisky nooit gaan. Daar vind ik uit eten gaan, stappen, transformers, gadgets en kleding te leuk voor.
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 10 Apr 2013, 21:18

350 euro was het hoogste nu. Toch al een paar flessen rond die prijs aangeschaft of net iets eronder.

Als ik grote sommen krijg is het van dat (premie, vakantiegeld, belastingen). Maar de volgende maanden vermoed ik dat m'n whiskybudget gaat zakken naar zo'n 300-400 euro per maand. Ik geef wel heel veel van m'n vrijetijdsgeld uit aan whisky, is zonder twijfel mijn belangrijkste hobby.
0 x
Afbeelding

Jorrit
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jorrit » 10 Apr 2013, 21:59

De duurste fles die ik tot nu toe heb gekocht is een Lagavulin DE 1995 voor 70 euro (1 liter). Mijn Uigeadail is omgerekend naar inhoud de duurste fles tot nu toe, 57 euro.
Veel gekker ga ik het voorlopig niet meer maken, ik denk dat er voor mij tot 60 euro (0,7 liter) nog heeel veel te ontdekken valt :smullen
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Apr 2013, 22:25

Mijn bovengrens is niet meer zo gelimiteerd als eerder, boven de 100 zie ik niet meer als onmogelijk. Maarrr, dan moet de whisky wel uitzonderlijk goed zijn. Tot nu toe is mijn duurste hele fles rond de 80 euro. In samples heb ik al wel regelmatig stukjes van duurdere flessen gekocht :)

Als ik niet gelimiteerd zou zijn door mijn inkomsten denk ik dat er wel duurdere flessen in de kast zouden staan, maar ja, je moet het doen met wat je hebt en ik kan dan beter mijn budget uitgeven aan 3 heerlijke flessen dan aan 1 sublieme vind ik.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 10 Apr 2013, 22:43

Op dit moment ligt de bovengrens héél laag. Ik zit financieel even wat krapper, en met een kindje op komst heb ik momenteel even weinig geld voor whisky. Het is alweer even geleden dat ik wat nieuws aangeschaft heb...

Normaliter wil ik niet veel meer betalen dan 40 euro voor één fles. Ik heb wel eens een paar euro meer betaald, maar boven de 50 sowieso nog niet. Ik vind 50 euro voor één fles whisky al heel veel geld. Maar goed, wat al vaker genoemd is; wanneer je meer te besteden hebt dan gaat de bovengrens ook omhoog. Als ik geld genoeg zou hebben, dan zou die 50 euro per fles geen probleem zijn. Zeker niet zelfs, want ik heb het er wel voor over. Maar nu ga ik mee met wat Matthijs zegt: liever 3 goede flessen dan één fantastische.
0 x
Afbeelding

Ignace
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ignace » 11 Apr 2013, 09:25

Ik heb tot nu toe nooit meer betaald dan 27 Euro. Uitzonderlijk voor een fles Bunnahabhain die ik gekocht heb in het Whisky & Heritage Museum in Edinburgh in 1997 heb ik eens rond de 2000 Belgische Frank neergeteld, komt overeen met 50 Euro. Ik denk dat het bedrag dat ik daar neergelegd heb ongeveer 62 Pound moet geweest zijn. De meeste duurdere flessen, en dan spreek ik van 40 à 50 Euro zijn doorgaans flessen die ik gekregen heb. Feit is dat ik bij duurdere flessen de afgeprijsde er uit zoek. Ik heb mijn persoonlijke limiet op 40 Euro gezet, maar ben daar dus tot nu toe nog niet echt aan gekomen. Dikwijls kijk ik ook naar hoeveel ik voor welke prijs kan kopen. Als ik 100 Euro vooropstel hangt het er dus op het moment van af wat ik wil kopen. Het zou dus goed kunnen dat er ik dan 2 van 50 Euro koop, maar één van 100? Ik vind 100 véél geld, ook voor een whisky. Misschien komt dat omdat ik ook een wijnkeldertje onderhou, (waar ik ook de limiet van 20 Euro per fles niet overschrijd) en voor de rest nog een geregeld (familiaal) leven leiden moet met ook nog een paar andere kostelijke bezigheden. De kans is vrij groot dat als mij algemeen budget groter is ik ook meer zal uitgeven. Het zou dus goed kunnen dat ik ooit nog eens uitzonderlijke én dure flessen whisky koop. Maar het is geen halszaak en bovendien op gebied van whisky-tasten ben ik nog maar aan het leren stappen. En lopen voor we kunnen gaan is een gevaarlijke zaak. Voor de rest: :Proost
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 11 Apr 2013, 10:09

Budgettair gezien zit ik nu zo ongeveer op flessen van max €40. Dat vind ik "on a budget" meer dan genoeg, daar zijn veel goede whiskies voor te kopen die ik nog te ontdekken heb. Mocht ik ooit wat meer te besteden hebben dan zou ik flessen van max €80 ook niet zo'n probleem vinden maar daarboven ligt voor mij toch wel de psychologische grens. Ik vind bijvoorbeeld €100 wel erg veel geld voor een flesje drank. Dat kan ik ook tegenover m'n gezin niet recht lullen ;) Dus voorlopig zit ik lekker bij de <€40 aanbiedinkjes en daar ben ik best content mee :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 11 Apr 2013, 12:29

Ik heb drie flessen waaraan ik zo'n 200 euro per stuk uitgegeven heb, maar over het algemeen vind ik het bij 140 euro echt wel welletjes. Daarboven slaat namelijk de twijfel toe op het moment dat ik ze open wil maken, en ze zijn tenslotte bedoeld om te drinken.
Zoiets als een vast budget per maand heb ik niet, soms koop ik maanden niets en als ik dan weer iets op het oog heb doe ik weer een bestelling van 20 flessen. Niet gepland, maar als ik eenmaal bij een winkel rond begin te kijken zie ik vaak te veel wat ik de moeite waard vind...
0 x
Afbeelding

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 11 Apr 2013, 20:51

Mijn duurste fles is tot nu toe 50 euro. Ik bestel meestal voor zo'n 150 euro per keer. Steeds bij het drankdozijn trouwens. Ik loop wel eens bij de Gal en Gal binnen en het verschil met het drankdozijn is echt enorm. Scheelt vaak minimaal 10 euro per fles! Als ik in het topic "wat drink je momenteel" kijk dan zie ik toch vaak exclusieve soorten voorbij komen maar in dit topic blijkt dat er meer mensen op een "budget" zitten van rond de 50. Voor dat geld is er voor mij in ieder geval nog heel veel te ontdekken.
0 x
Afbeelding

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 12 Apr 2013, 10:02

Mel schreef:Mijn duurste fles is tot nu toe 50 euro. Ik bestel meestal voor zo'n 150 euro per keer. Steeds bij het drankdozijn trouwens. Ik loop wel eens bij de Gal en Gal binnen en het verschil met het drankdozijn is echt enorm. Scheelt vaak minimaal 10 euro per fles! Als ik in het topic "wat drink je momenteel" kijk dan zie ik toch vaak exclusieve soorten voorbij komen maar in dit topic blijkt dat er meer mensen op een "budget" zitten van rond de 50. Voor dat geld is er voor mij in ieder geval nog heel veel te ontdekken.

Ja, op dit forum zitten mensen die heel veel te besteden hebben en dus vaak dure whisky's drinken, en mensen die pas net begonnen zijn. En iedereen daar tussenin. Ga dus vooral niet denken dat je 'minder' bent, want dat is nergens voor nodig. Ik drink ook whisky tot zo'n 40 euro de fles (waar ook voor mij nog héél veel te ontdekken valt!) en kijk soms mijn ogen uit op dit forum wat anderen zoal drinken. Soms met enige jaloezie, want in de komende jaren zijn veel van die flessen voor mij onbereikbaar. Maar: whisky drinken is geen competitie, zo van: wie drinkt het duurst. Al lijkt dat misschien wel zo in dat betreffende topic, haha ;) Geniet van je dram en kijk niet teveel naar wat anderen drinken en te besteden hebbben. Althans, laat het je drinkplezier niet in de weg staan :goedgedaan
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Apr 2013, 11:00

ElwinB schreef:Ik drink ook whisky tot zo'n 40 euro de fles (waar ook voor mij nog héél veel te ontdekken valt!) en kijk soms mijn ogen uit op dit forum wat anderen zoal drinken. Soms met enige jaloezie, want in de komende jaren zijn veel van die flessen voor mij onbereikbaar. Maar: whisky drinken is geen competitie, zo van: wie drinkt het duurst. Al lijkt dat misschien wel zo in dat betreffende topic, haha ;)

Nou geldt dat voor mensen als Yapi wel ja (maar die is over niet al te lange tijd door zijn voorraad heen en heeft dan geen sigaren- of biercollectie meer te verkopen :gnif ), maar veel anderen openen niet direct zo'n dure fles, maar proberen samples.
Overigens val ik daar zelf ook grotendeels onder. Bij mij is namelijk een groot deel van de collectie flessen dicht en "voor later". Ik kan me er in mijn huidige situatie in elk geval al moeilijk toe zetten om een fles van meer dan €65 te openen, hoewel er heel wat staan te lonken...
0 x
Afbeelding

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 12 Apr 2013, 12:05

Je zou hier een polletje aan toe kunnen voegen met een prijsrange :)
10 t/m 20
21 t/m 35
36 t/m 50
51 t/m 80
81 t/m 100
100 t/m 150
152 t/m XXX

mijn uitgave per fles houd ik mij tussen de 30 tot 50 euro.
ik wil wel een fles kopen van 80 euro, maar dan moet ik hem wel een keer geproeft hebben en heel lekker vinden.
ik waag mij nog niet aan flessen van 100+ euro.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”