Nuyts schreef:Heb dit overplaatst ook gelezen ( boek van R Brilleman dacht ik). Redelijk interessant maar ik stelde me de vraag waarom ze dat deden... Met de randjes er af te halen, bedoel je? Werd het vat dan geblakerd voor de grain erin ging, of pas erna,... ?
Verder stel ik me dan de vraag of ze het louter technisch nog 1st fill mogen noemen indien de single malt erna op het vat gaat...
Nee, het vat wordt ge-charred voordat er uberhaupt whisky ingaat. Alleen als je in een 1st fill sherry vat een single malt knikkert dat kan het zijn dat het eigenlijk veel te snel gaat, zeker met kleinere vaten heb je veel whisky - hout interactie. De randjes er af halen = eigenlijk het teveel aan sherry invloed. Dus dan haal je weg wat ze tegenwoordig aan seasoned er aan toevoegen...

Een 1st fill werkt prima met sm, maar dan moet t eigenlijk een sherry butt zijn, nie teveel interactie dus.
Als je na de ronde grain er sm indoet is het een 2nd fill.
Dre schreef:Heb ik aan jou een vraag, aangezien jullie toch dicht op die hele vatenhandel zitten: Heeft elk vat dan wel zijn eigen 'paspoort met whereabouts'? Oftewel, los van of bottelaars het wíllen: kúnnen ze ook wel altijd alle informatie op een fles zetten, of weten ze het soms simpelweg niet precies?
Ik zie namelijk zo nu en dan ook wel eens ergens een vat aangeboden worden, met soms hele summiere informatie. Dan vraag ik me af of er echt niet meer bekend is over de inhoud van het vat, of dat het gewoon een soort van desinteresse is van de aanbieder (want: ik heb wel sterk de indruk dat dergelijke kennis en het naadje van de kous willen weten vaak veel meer leeft bij ons (de drinkende 'nerds') dan bij menigeen voor wie het zijn dagelijkse handel is).
De herkomst van een vat is erg lastig te achterhalen, zeker bij sherry vaten. Je moet het zo zien dat alle ex sherryvaten uit Spanje/Portugal komen. Macallan sourced zelf in Spanje en hebben een eigen cooperage. Er zijn ook distillery's die een deal hebben met Bodega's en die knikkeren hun newmake zo in de vaten die de Spaanjaard opstuurt. Kan goed gaan, maar dan moet je wel zeker weten dat je partner 100% kwaliteit levert. Van deze vaten weten de distillery's wat er in heeft gezeten en hoe lang. Alleen of die info bewaard wordt...? Van de vaten die je (wij) bij Speyside Cooperage aan kunt kopen weet je niet wat er in heeft gezeten, ja, Oloroso of PX. Wat ik wel weet is dat elk vat wat je daar koopt kwalitatief gewoon top is, je koopt feitelijk een re-made vat, dus de 'rotte' staven vervangen door nieuwe en ge-re-charred.
Wat betreft vaten die door de handel circuleren en nog in hun initiële stukje hout zitten; vaak is het 1st fill ex bourbon en verder geen info bekend. Of een refill, maar meestal wordt niet aangegeven of het een 2nd, 3rd of een 4th fill is. Maar; da's ook niet heel spannend omdat elk vat zijn eigen karakteristiek heeft en ik heb meegemaakt dat 3rd fill vaten het soms 'beter' doen als een 1st fill. Het 'spel' blijft proeven van je vaten; na 3 jaar proef je een 1e keer en dan moet het vat tenminste een groot deel van de chemische randjes hebben weggewerkt. Is dat op orde dan besluit je of je gaat re-racken of dat je het laat liggen zoals het is, je maakt een inschatting van wat je verwacht te gaan krijgen met een bepaald vattype..
Cask1988 schreef:In de smaak haal je refill er vaak wel uit vind ik. Veel meer richting kruiden en specerijen, een ‘typisch’ houtlaagje, invloeden van een vat veel subtieler enz enz. Een vat wat simpelweg te vaak gebruikt is pik je er ook wel uit meestal. Dan is de whisky zo dood als t maar zijn kan. Dat zie je vrij vaak (niet altijd) bij die DoD bottelingen.
Tegenwoordig wel, omdat het initieel vullen met een grain om het overschot sherry weg te poetsen niet meer gebeurd. Sterker nog, er zijn zat whisky's die er uit zien alsof iemand voor het vullen nog een paar dozen sherry heeft uitgeschonken in het vat...

En het mag nog ook. Je mag er niks aan toevoegen als er eenmaal whisky inzit, maar wat je vooraf met het vat doet is weer een vlak waarop de SWA steken laat vallen. Neem nu deze;
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... ur-2009-sv Natural colour staat zelfs op het label, lijkt wel espresso. En dat in 10 jaar.