Marktconform versus flippen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Marktconform versus flippen

Ongelezen berichtdoor Casketje » 30 Jan 2021, 12:08

BarryM schreef:Persoonlijk vind ik trouwens "flipper" nog een te goed woord hiervoor. Aangezien het afkomstig is van het flippen (vastgoed, autos, etc) en er dus 1 belangrijk onderdeel ontbreekt in de whisky fliphandel, namelijk het verbeteren of herstellen van het te flippen product.
Wanneer je een huis flipt, koop je het op een veiling bijvoorbeeld, renoveer/verbeter je het en verkoopt het daarna voor meer.

Dat is maar een deel van de waarheid - flippers in vastgoed kopen even goed een huis, houden het enkele maanden in portfolio omdat ze denken dat de waarde in die bepaalde buurt gaat stijgen, en verkopen dan door. En dat is net hetzelfde als met aandelen, kunst, antiek, bitcoins, of om het even welke "commodity" waarmee gespeculeerd wordt. Ik heb het hier al vaker gezegd: daar kan je niks aan doen, er is een te grote groep mensen die beschikbaar kapitaal hebben en die het gezien de zeer lage interesten ergens anders willen inpompen dan in hun spaarboekje.

Ja, je kan de release prijzen zodanig hoog zetten dat ze quasi niet geflipt kunnen worden maar dan sluit je zoals Oogadal zegt ook de gewone liefhebber die het drankje graag drinkt uit, want die heeft er geen zulke bedragen voor over. Case in point: die 14-jarige Cigar Malt die onlangs gereleased is: waarschijnlijk een goede kwaliteit single malt die zelfs nu nog overal te koop is omdat hij veel te duur in de markt is gezet geweest.
4 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Jan 2021, 12:12

Oogadal schreef:Voor de gein moet je jezelf aanmelden bij de Whisky Investors op FB.
Je rolt van je stoel van zoveel gebrek aan enige kennis/inzicht. :P

Ik zeg doen en een flesje red label aanbieden die heeeeeeeeuuul bijzonder is omdat linksonder op het etiket een hoekje af is. Er is geen enkele fles in de wereld die op exact die manier is gescheurd :bigsmile
0 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 30 Jan 2021, 13:16

Je kan altijd een korting geven van pakweg 20euro als de slijter de fles vlak voor verkoop mag openen (alleja de seal eraf nemen).
Dus bvb 100euro voor de geopende fles. Wat in dat geval je geprefereerde verkoopprijs zou zijn. En dan 120euro indien de fles gesealed blijft. Zo room je al een stuk van de flipmarge af.
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 30 Jan 2021, 13:18

Toch denk ik dat een bottelaar hierbij een dubbel gevoel heeft. De balans vinden tussen releaseprijs en wat het “waard” is op een vrije markt. Natuurlijk is hun visie dat ze allereerst een product maken om te drinken, maar vervolgens worden de flessen gekocht, verzameld en bewaard voor beleggen en zo of flippen. Ik heb nog nooit iemand mogen spreken, maar ik kan me voorstellen dat je daar met lede ogen tegenaan kijkt. Des te meer mijn respect voor bottelaars en slijterijen die niet meegaan in de hoge prijzen die ze qua vraag kunnen vragen, maar blijven vasthouden aan hun marge tussen inkoop en verkoop. Of zie ik het verkeerd?
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Jan 2021, 13:39

MisterMonkeyDonkey schreef:Je kan altijd een korting geven van pakweg 20euro als de slijter de fles vlak voor verkoop mag openen (alleja de seal eraf nemen).
Dus bvb 100euro voor de geopende fles. Wat in dat geval je geprefereerde verkoopprijs zou zijn. En dan 120euro indien de fles gesealed blijft. Zo room je al een stuk van de flipmarge af.

Maar in dat geval is het voor een slijter toch veel interessanter om alles gesloten te verkopen? Lijkt me dat zo’n constructie lastig te regelen is met een bottelaar. Hoe ga je controleren én bewijzen dat er een x aantal flessen daadwerkelijk open of gesloten verkocht is?
0 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 30 Jan 2021, 13:46

whisky4wood schreef:Natuurlijk is hun visie dat ze allereerst een product maken om te drinken, maar vervolgens worden de flessen gekocht, verzameld en bewaard voor beleggen en zo of flippen.

Op de eerste plaats wil een IB gewoon een realistische prijszetting hanteren zodat de kleinhandel er, met bijtelling van hun eigen marge, nog voldoende graten in ziet om de flessen aan de eindklant te kunnen slijten. Want dat zijn hun klanten, niet wij. En natuurlijk zullen zowel distillery als bottelaar als eindhandel zeggen "whisky is gemaakt om te drinken" - immers hoe meer gedronken wordt hoe groter de vraag is naar hun producten - maar ik denk niet dat een Gordon & McPhail of een Signatory er wakker van ligt wàt de eindklant met hun flessen doet eens ze ze gekocht hebben. Dat is hun business niet, zij denken al weer na over hoe ze hun volgende vat gaan kunnen vermarkten.

Maar misschien ben ik daar allemaal veel te cynisch in. ;)
1 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 30 Jan 2021, 13:48

Volgens mij zal het de producent echt een zorg zijn of hun flessen na verkoop wel of niet open gaan.

Vergeet niet dat het gewoon handel is. Heel veel mensen moeten van onze hobby eten.
En dat er investeringsmaatschappijen zijn die niets anders dan whisky per fles, doos en vat kopen betekend niets meer of minder dat het rendabel is om het zo te doen.

Is de producent dan ook een flipper? De importeur ook? De groothandel ook? De detailhandel ook? Zie verdienen er namelijk ook allemaal aan.

Dus als je het over terminologie hebt;
De branche noemt het business as usual
Zakenlui noemen het investeren, misschien wel speculeren
Liefhebber noemen het kapen,
Haters noemen het flippen

Maar het veranderd helemaal niets.
5 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 30 Jan 2021, 13:49

Cask1988 schreef:
MisterMonkeyDonkey schreef:Je kan altijd een korting geven van pakweg 20euro als de slijter de fles vlak voor verkoop mag openen (alleja de seal eraf nemen).

Maar in dat geval is het voor een slijter toch veel interessanter om alles gesloten te verkopen? Lijkt me dat zo’n constructie lastig te regelen is met een bottelaar. Hoe ga je controleren én bewijzen dat er een x aantal flessen daadwerkelijk open of gesloten verkocht is?

Ha ja, goed gezien. Ik ging even uit van onderling vertrouwen, maar ja. Goed punt.

Particulier verder verkopen kan je zo wel doen, om ervoor te zorgen dat je niet verkoopt aan een flipper.
Een flesje doorverkopen aan een liefhebber is leuk, maar je wil niet zien dat die vlak erna voor X euro meer weer te koop staat :).
1 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 30 Jan 2021, 14:40

De seal is voor mij weer een teken dat de fles gesloten is gebleven. (Nooit 100%). Geeft mij een gevoel van iets meer betrouwbaarheid voor wanneer je verkoper niet kent. Seal is niet voor niets zegel. Op andere manier veilig stellen vind ik prima, maar liever niet de seal. Straks koop je theewater.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Jan 2021, 16:10

whisky4wood schreef:Toch denk ik dat een bottelaar hierbij een dubbel gevoel heeft. De balans vinden tussen releaseprijs en wat het “waard” is op een vrije markt. Natuurlijk is hun visie dat ze allereerst een product maken om te drinken, maar vervolgens worden de flessen gekocht, verzameld en bewaard voor beleggen en zo of flippen. Ik heb nog nooit iemand mogen spreken, maar ik kan me voorstellen dat je daar met lede ogen tegenaan kijkt. Des te meer mijn respect voor bottelaars en slijterijen die niet meegaan in de hoge prijzen die ze qua vraag kunnen vragen, maar blijven vasthouden aan hun marge tussen inkoop en verkoop. Of zie ik het verkeerd?

Ja en nee. Het is gewoon een lastig thema. Voor mij staat kwaliteit op nummer 1. Punt. Een fles voor 4 tientjes de markt opduwen kan elke aap wel, het wordt een ander verhaal om wat te brengen wat kwaliteit is en waar liefhebbers vrolijk van worden. Vooropgesteld dat alle bottelaars liefhebbers zijn (anders was je wel de beton boringen ingedoken toch?) die altijd een balans proberen te vinden tussen kwaliteit - prijs - marktprijs - marge. Ik zie zat gebotteld worden wat als vat op 1 of andere obscure veiling meer opgeleverd had als bottelen. Nou zitten er op veel vaten restricties mbt doorverkoop, maar bottelaars hebben hun vaten niet om een veiling op te duwen, al kijk je wel naar wat een normale vervangingswaarde zou zijn, alles ouder als 10 jaar gaat in het kwadraat omhoog qua prijs.
Voor mezelf sprekend zou ik het jammer vinden als m’n flesjes voor een deel dichtblijven en ten prooi vallen aan flippers, ik denk dat dit eigenlijk voor alle bottelaars geldt.
Maar er zijn ook slijters die willens en wetens flessen inkopen die de winkel niet halen. Althans, niet de eerste paar jaar. Die worden dus door de slijter op voorhand geflipt. :Protest
Ik ben van de week bij een slijter geweest die ik inschatte als goede partner voor WDS, die vertelde zelf dat ie zo met zijn klanten omging. Vond zichzelf nog erg slim ook....
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Jan 2021, 16:20

Oogadal schreef:Ik ben van de week bij een slijter geweest die ik inschatte als goede partner voor WDS, die vertelde zelf dat ie zo met zijn klanten omging. Vond zichzelf nog erg slim ook....

En toen is Edwin na een goeie rechte uppercut de winkel weer uit gelopen? :bigsmile
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 30 Jan 2021, 16:29

Nee hoor. Maar die ga je niet als partner slijter op m’n website terugvinden... :roll:
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 30 Jan 2021, 17:15

Ik flip regelmatig als ik die 'marktconforme' prijzen zie.
10 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Feb 2021, 14:34

Cask1988 schreef:Maar in dat geval is het voor een slijter toch veel interessanter om alles gesloten te verkopen? Lijkt me dat zo’n constructie lastig te regelen is met een bottelaar. Hoe ga je controleren én bewijzen dat er een x aantal flessen daadwerkelijk open of gesloten verkocht is?

Ik weet niet of dit de beste kwoot is waar dit op aansluit ...

Volgens mij is het ook alweer een wat ouder bericht;
https://www.royalmilewhiskies.com/posts/drammers-reward

In het kort (zoals ik het begrijp);
Je kunt aangeven dat je naam en order nummer op de fles komen te staan bij on-line aankoop ...
Of na fysieke aanschaf van de fles, de fles buiten openen en weer naar binnen lopen ...
... en dan krijg je een voucher voor de dubbele waarde van de opslag op de fles te besteden in de winkel.

Op zich zou ik (voor een deel) wel kunnen leven met zo'n systeem.

Stel ik koop on-line een fles bij Cor, en Cor schrijft op het achter label met watervaste stift mijn naam een een datum en wat mij betreft de prijs. Zou ik geen problemen mee hebben. In geval van een kado kan je de naam van de ontvanger laten noteren.

Ik zou het niet fijn vinden om bij Cor voor de deur de fles al open te trekken om vervolgens weer naar binnen te lopen voor een kortingsbon.
In principe gaat elke fles open, maar niet direct na aanschaf. Dat is maar net wanneer die fles in mijn line-up van 5-7 open flessen past.
Maar ook bij een fysieke aanschaf zou Cor mijn naam op het achterlabel mogen plaatsen.

Of een flipper echt wordt gestopt met een 5 of 10 pond opslag als hij 100 of meer pond pakt op een fles vraag ik mij af.
Maar soms is een kleine drempel beter dan geen drempel ....

:Slainte
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 02 Feb 2021, 16:47

Master of Malt heeft ook al zoiets lopen wanneer ze hun allocations van zeer gelimiteerde flessen verkopen, zoals bij de BTAC release onlangs:

https://www.masterofmalt.com/blog/post/buffalo-trace-antique-collection-2019-lotteries-and-charity-auctions.aspx

Another third will be sold as full bottles. Again, these will be allocated by lottery with the following statement on the back of each: “I hereby swear not to sell this bottle – but to drink it with my chums. May my taste-buds and olfactory bulb shrivel and die if I should break my word.”

Of het allemaal waterdicht is is te betwijfelen, er zullen heus wel manieren zijn om die tekst van de fles te krijgen, maar het is in ieder geval een signaal vanuit de retail.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”