Gevolgen Brexit

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Gevolgen Brexit

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Mar 2019, 09:31

Ik denk dat je een correcte samenvatting geeft Daan...

De conclusie dat er tenminste één land van de 27 dwars gaat liggen is bijzonder reëel. En een nieuwe scheut water bij de toch al dunne wijn geeft inderdaad andere euro sceptische landen het gevoel dat er 'wat te halen valt'. En dat moet je niet willen als EU.

Persoonlijk denk ik dat als de EU het been strak houdt de Britten alsnog instemmen met de deal, het zou een heuglijk feit zijn, het eerste waar ze (weliswaar met frisse tegenzin) voor zijn.... :yes
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Mar 2019, 11:18

Er moet unaniem toestemming gegeven worden om de boel op te rekken. Maar unaniem bij de EU is weer anders dan wat wij, de nukubu's, onder unaniem verstaan.
Er staat in de wet namelijk nergens unaniem, maar eenparigheid. Dat is weer net voor een andere interpretatie vatbaar.

Je kan namelijk als land enorm tegen zijn, dit ook perfect verkopen aan je kiezers, maar toch unaniem voor verlenging zijn. En zo kan je theoretisch met maar 1 voorstem, 26 tegen toch een eenparige beslissing hebben genomen dat de voorstemmen hebben gewonnen.

Hier staat het heel goed uitgelegd: https://www.daskapital.nl/5153290/de-eu ... s-unaniem/
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 20 Mar 2019, 14:49

https://www.nu.nl/brexit/5800053/britse-premier-may-wil-uitstel-brexit-tot-30-juni.html

Zou mij persoonlijk wel goed uitkomen met mijn Whiskytrip in de eerste week van Juni in het vooruitzicht.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

david_ve
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor david_ve » 20 Mar 2019, 14:58

zou best tot na augustus opschuiven, wij zitten dan in schotland.

nie echt whisky tripje, maar zou handig zijn moesten er geen controles zijn :bigsmile
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Mar 2019, 15:17

edwinedje schreef:https://www.nu.nl/brexit/5800053/britse-premier-may-wil-uitstel-brexit-tot-30-juni.html

Zou mij persoonlijk wel goed uitkomen met mijn Whiskytrip in de eerste week van Juni in het vooruitzicht.

david_ve schreef:zou best tot na augustus opschuiven, wij zitten dan in schotland.

nie echt whisky tripje, maar zou handig zijn moesten er geen controles zijn

Ik lees deze opmerkingen regelmatig, maar wat precies zal er in dat geval veranderen dan? Ik reis altijd via Duinkerken-Dover naar GB, en daar moet ik nu ook al elke keer vóór de boot een aantal uitgebreide en grondige paspoort controles door, en werd mijn kofferbak al eens doorgelicht.
Wat voor méér gedoe bij het in- en uitreizen kan ik nog verwachten dan na een Brexit?
0 x

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 20 Mar 2019, 15:19

Nu zijn de controles op personenwagens steekproeven. Ik denk dat na brexit dat normaalgezien controle voor iedereen zou worden.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 20 Mar 2019, 15:25

Dre schreef:Wat voor méér gedoe bij het in- en uitreizen kan ik nog verwachten dan na een Brexit?

Niet zo zeer het gedoe bij de grens.. als je niets geks meeneemt heen of terug hoef je nergens zorgen over te maken mbt de normale controle.
Het gaat mij meer om het aantal liters aan souveniers dat je mag meenemen pre en post Brexit ;)
4 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Mar 2019, 15:32

edwinedje schreef:
Dre schreef:Wat voor méér gedoe bij het in- en uitreizen kan ik nog verwachten dan na een Brexit?

Niet zo zeer het gedoe bij de grens.. als je niets geks meeneemt heen of terug hoef je nergens zorgen over te maken mbt de normale controle.
Het gaat mij meer om het aantal liters aan souveniers dat je mag meenemen pre en post Brexit ;)

Ah, op die manier...
1 x

david_ve
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor david_ve » 20 Mar 2019, 16:00

als die Europa verlaten dan geen die normaal ook uit de Schengen zone wat een ferme beperking op inderdaad "vloeibare" souvenirs inhoud
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 20 Mar 2019, 16:37

david_ve schreef:als die Europa verlaten dan geen die normaal ook uit de Schengen zone wat een ferme beperking op inderdaad "vloeibare" souvenirs inhoud

Het Verenigd Koninkrijk maakt geen deel uit van de Schengen zone. Heeft ook niks met vrij verkeer van goederen maar met vrij verkeer van personen te maken.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Mar 2019, 17:48

En de eerste reactie van de EU hierop is een 'nee, doen we niet want verkiezingen' .

Ze zijn bang dat de EU verkiezingen niet geldig zijn als er niet in alle lidstaten verkiezingen worden gehouden. Technisch gezien is het VK het dan nog namelijk.
0 x

vbreemen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor vbreemen » 20 Mar 2019, 18:51

edwinedje schreef:

Zonder aangifte te hoeven doen: pre-brexit tien liter sterke drank, post-brexit één liter.
Dus als je veilig wilt zijn geef je je flesjes aan en betaalt de verschuldigde invoerrechten.

Groet,
Maarten
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Mar 2019, 20:59

Oogadal schreef:Wel bij de feiten blijven Alex, niet zo maar wat roepen omdat je 'iets' gehoord hebt. UK kreeg een hele vette korting. Dit zijn wat bedragen:

UK 7 miljard
FR 19 miljard
D 23 miljard
NL 4 miljard
IT 13 miljard
S 10 miljard

Ik denk dat we kunnen stellen dat gezien de omvang van de economie de UK een hele goede deal had.
Interessant.
Wat Nederland betreft moeten we de netto betaling maar zien als onze 'contributie' aan de Europese handelsvereniging.

Deze wordt vast ruimschoots terugverdiend met ons handelsoverschot ten opzichte van de meeste medeleden in de EU en de rest van de wereld.
https://www.nu.nl/economie/5422409/duit ... ereld.html

Groot Brittannië heeft nu al een handelstekort, of dat beter zal worden als ze straks hun eigen boontjes mogen doppen? De tijd zal het leren. Hoe dan ook, ik kan me voorstellen dat met een slechte deal of 'no deal' ons handelsbelang als doorvoerland beslist geschaad zal worden. Losstaand van de Urker vissers die een deel van hun visgronden zullen verliezen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 21 Mar 2019, 08:03

vbreemen schreef:
edwinedje schreef:

Zonder aangifte te hoeven doen: pre-brexit tien liter sterke drank, post-brexit één liter.
Dus als je veilig wilt zijn geef je je flesjes aan en betaalt de verschuldigde invoerrechten.

Dat dus... iemand enig idee waar je rekenvoordelen kunt vinden?
I know google is your friend - maar als er iemand al een mooie tip heeft.

:Slainte
0 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 21 Mar 2019, 08:10

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat dit betekent voor mensen die na de brexit bijvoorbeeld Vaten hebben liggen in Schotland.

Wat gaat dit voor de kosten betekenen om na het bottlen de flessen in NL/EU in te voeren t.o.v. de huidige situatie?
2 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”