Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
joep7
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?

Ongelezen berichtdoor joep7 » 16 Feb 2011, 23:01

Bedankt voor je antwoord JayDie. Ik zal eens kijken naar die Glenfarclas. Highlandpark 12 yr kende ik al. Opzich wel lekker, maar niet heel bijzonder (vond m wat smaak missen).

Heb net weer even vergeleken en ben toch ook wel erg enthousiast over de Bowmore 15 yr darkest. Zit nu ook weer te denken aan de Bowmore 18 yr...

Verder zag ik dat Glenmorangie nog een sherry cask finished whishky heeft: de Finealta. Kan alleen niet vinden hoe oud deze is. Hoe verhoud deze zich tot de Glenmorangie Lasanta?

Verder vind ik het jammer dat whisky zo lekker is maar dat je er zo snel dronken van wordt. Zelfs daar ik er echt de tijd voor neem en het dan met kleine beetjes drink.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Feb 2011, 08:17

joep7 schreef:Verder zag ik dat Glenmorangie nog een sherry cask finished whishky heeft: de Finealta. Kan alleen niet vinden hoe oud deze is. Hoe verhoud deze zich tot de Glenmorangie Lasanta?

Zie wederom het topic Glenmorangie expressies en bottelingen. Tevens daar ook wat expressies opgesomd
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

joep7
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor joep7 » 17 Feb 2011, 08:38

Dat topic had ik al gezien. Kon er niets vinden over de leeftijd (alsook informatie over de vaten) van de Finealta. Zelfde geldt voor de site van Glenmorangie zelf. Zal nog even wat beter doorlezen.
0 x

OJH
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OJH » 17 Feb 2011, 09:44

joep7 schreef:Dat topic had ik al gezien. Kon er niets vinden over de leeftijd (alsook informatie over de vaten) van de Finealta. Zelfde geldt voor de site van Glenmorangie zelf. Zal nog even wat beter doorlezen.

Dat komt omdat het een NAS (no age statement) is wat dus inhoud dat er whisky in kan zitten van 3 jaar en ouder.

http://www.whatdoesjohnknow.com/2010/08 ... -finealta/
We followed the recipe meticulously, which included marrying whiskies of different ages and different cask types.

Dus waarschijnlijk bourbon en sherry.
0 x

joep7
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor joep7 » 17 Feb 2011, 15:09

@ OHJ

Bedankt voor je antwoord.

Jammer dat ze bij Glenmorangie er niet wat specifieker over zijn. Ik mag toch aannemen dat het recept whiskies van specifieke leeftijden op specifieke vaten vereist, en dat het aantal verschillende whiskies in de blend nu toch ook weer niet zo groot is dat er practisch gezien geen beschrijving mogelijk zou zijn.

Denk dat mijn eerstvolgende aankopen een fles Bowmore 18 yr en een fles Glenmorangie Lasanta, (ondanks de 70 score tegenover de Finealta met 88 in Malt Advocate). :Pipersmile
0 x

MoreBowmore
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MoreBowmore » 17 Feb 2011, 18:12

Hallo Joep7,

Glenmorangie heeft nog een 3e whisky gefinished op sherryvaten ( in dit geval Pedro Ximenez ) en dat vind ik zelf een zalige whisky. Dit is de Sonnalta PX en voor mij steekt die ver uit boven de Finealta.

De Sonnalta PX heeft een prachtige neus en smaakervaring terwijl de Finealta mij toch tegenvalt. Wat betreft neus niets bijzonders vind ik en ook al proef ik de turf nu duidelijker vind ik weing terug van wat er in de smaaknotities op de Glenmorangie site staat. Ik zou zeker eerst gaan voor de Sonnalta PX boven de Finealta.

De Bowmore 18 is natuurlijk een lekkere whisky ;) maar tegenwoordig vind ik de 15 Darkest een stuk lekkerder.
Maar de Bowmore Tempest 10 is misschien een leuk alternatief met zijn citrus/vanille in smaak met de turf/rook van Bowmore. Grof gezegd een Glenmorangie Original op "steriods" :gnif

Het is wel een cask strength ( 55.3 ) dus je wordt er wel snel dronken van ... :P dus een klein glas en daar lekker lang over doen is aan te raden.

En als je een Glendronach 15 Revival op "steriods" zoekt raad ik een Aberlour Abunadh aan ( altijd cask strength ).
0 x
Afbeelding

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 19 Feb 2011, 22:02

Ik ben op zoek naar een wat vettige/boterachtige whisky. Ik vond de (mouthfeel van de) Redbreast 15 (Iers) erg lekker, en zoek iets dat daar op aansluit? Ik zat aan een Arran 12 of 14 te denken of misschien een springbank of longrow. Balblair (1997) en Bunnahabhain (12 yo new) lijken me ook lekker. Cragganmore - 14 yrs. old Friends of the Classic Malts (14 yrs, 40%) klinkt ook erg goed! Bruichladdich lijkt me ook leuk om te proberen (12 yo 2nd edition, Organic 2003, Infinity 3rd edition) of Glenrothes vintage 1994. Of toch een Glenturret?

Look at that.. I'm rambling.. En ik begon nog wel zo constructief! :P

Lang verhaal kort: iemand advies, ervaringen met genoemde whisky's of andere suggesties? Dan graag! :Pipersmile
0 x

Japie Krekel
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Japie Krekel » 20 Feb 2011, 16:11

Matthijs, zelf heb ik de Cragganmore The Distillers Edition 14yo 40% geproefd (bij Cragganmore)
Kleur: amber. Neus: zacht, noten en tonen van rijp fruit(kersen).
Smaak: zoetig, noten, fris en kruidig met een lange afdronk.

Heb zelfs een fles gekocht.
Deze vind ik ook een aanrader,in mijn familie/vrienden kring, voor iemand die met een single malt begint.
Maar voor een ervaren whisky genieter is deze ook lekker.
0 x
Afbeelding

"Slechte whisky bestaat niet; alleen goede whisky en nog betere whisky"

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 20 Feb 2011, 16:29

MoreBowmore schreef:Hallo Joep7,

Glenmorangie heeft nog een 3e whisky gefinished op sherryvaten ( in dit geval Pedro Ximenez ) en dat vind ik zelf een zalige whisky. Dit is de Sonnalta PX en voor mij steekt die ver uit boven de Finealta.

De Sonnalta PX heeft een prachtige neus en smaakervaring terwijl de Finealta mij toch tegenvalt. Wat betreft neus niets bijzonders vind ik en ook al proef ik de turf nu duidelijker vind ik weing terug van wat er in de smaaknotities op de Glenmorangie site staat. Ik zou zeker eerst gaan voor de Sonnalta PX boven de Finealta.

De Bowmore 18 is natuurlijk een lekkere whisky ;) maar tegenwoordig vind ik de 15 Darkest een stuk lekkerder.
Maar de Bowmore Tempest 10 is misschien een leuk alternatief met zijn citrus/vanille in smaak met de turf/rook van Bowmore. Grof gezegd een Glenmorangie Original op "steriods" :gnif

Het is wel een cask strength ( 55.3 ) dus je wordt er wel snel dronken van ... :P dus een klein glas en daar lekker lang over doen is aan te raden.

En als je een Glendronach 15 Revival op "steriods" zoekt raad ik een Aberlour Abunadh aan ( altijd cask strength ).

Nou MoreBowmore, of Peter was 't hè, ik ben het niet helemaal met jou eens, hoor. Ik heb alweer 'n tijdje geleden, hij was net uit, de Sonnalta PX geproefd en onlangs de Finealta en vond deze laatste toch echt veel lekkerder dan de Sonnalta :)
De Sonnalta smaakte, voor mij althans, naar 'n volle asbak, aangelengd met alcohol en nog meer vreemde dingen. Nou kan dat natuurlijk op dat moment ook aan mij hebben gelegen, om wat voor reden dan ook, maar bij het proeven van de Finealta was de smaak perfect, lekker, makkelijk te drinken, met gember, zelfs 'n klein pepertje en nog veel meer smaken.
Ach ja, zoveel mensen, zoveel smaken, maar zo zie je maar, men moet toch voorzichtig blijven in het aanraden van 'n bepaalde whisky! Heb de Finealta inmiddels wel aangeschaft :lekker

Misschien mag ik het volgende advies geven voor beginnende whisky-enthousiasten: als je 'n bepaalde whisky op het oog hebt, kijk dan eerst 'ns op internet bij bijvoorbeeld 'n aantal bekende whiskyzaken of whiskysites of op dit forum, om te lezen wat diverse mensen over één en dezelfde whisky vertellen en stem daar je plan op af! Probeer 'n sampletje te pakken te krijgen, bij 'n aantal gerenommeerde zaken verkopen ze tegenwoordig ook al kleine monsterflesjes van 6 cl. van diverse nieuw uitgekomen whiskies!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Feb 2011, 20:08

Matthijs schreef:Ik ben op zoek naar een wat vettige/boterachtige whisky. Ik vond de (mouthfeel van de) Redbreast 15 (Iers) erg lekker, en zoek iets dat daar op aansluit? ....

Dat is wel een hele lijst die je daar even noemt.

Ik ken de Redbreast niet maar als je met "vettige/boterachtige whisky" inderdaad op het mondgevoel wijst en op de body dan kan ik wel wat zeggen. Pas op met de combinatie van termen "vettige/boterachtige" want vettig is een gevoel, beter is filmend of olie-achtig, maar boterachtig verwijst toch vaak juist naar geur en smaak van boter. Ook olie-achtig kan voor verwarring zorgen.

Japie Krekel komt ook met een advies dat aansluit als het om filmend en body gaat.
Ik heb hier een Aberfeldy 12yo OB staan en die heeft dat ook, nog meer dan de Cragganmore 12yo OB die ik er naast geproefd heb. De Balblair zit ook wel in die richting (en prijsklasse).

Kijk even in dit onderwerp want daar staan proefnotities van een aantal van deze whiskies: Schotse single malt (Scottish Single Malt)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 20 Feb 2011, 20:48

Ik schrijf vettig/boterachtig omdat ik eigenlijk zowel smaak als mondgevoel bedoel :gnif . Filmend vind ik ook niet echt het juiste woord voor wat ik bedoel... Misschien dat ik vol, of romig moet zeggen?

Ik heb weleens oudere aberfeldy's op een proeverij gehad en vond die niet echt fantastisch, dit hoeft natuurlijk niet voor de 12 jarige te gelden. Ik neig momenteel het meest naar een cragganmore, arran of springbank of misschien longrow. Wat is jullie ervaring met Arran (zonder wijn finish)?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Feb 2011, 21:03

Matthijs schreef:..Wat is jullie ervaring met Arran (zonder wijn finish)?

Ja je noemt nog al verschillende types en dan met dit kenmerk... :Scratch

Misschien help dit nog: Isle of Arran 10yo 46% OB en Isle of Arran, 15yo 54.6%, special anniversary bottling, Cragganmore 12yo, 40% OB en Nieuwe Zwolse Whisky: Cragganmore 1998.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Sanity11
Actief lid
Actief lid

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop ?

Ongelezen berichtdoor Sanity11 » 20 Feb 2011, 21:05

Ik ben nog flink aan het twijfelen tussen de Lagavulin Distillers Edition, of de Talisker Distillers Edition.....
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop ?

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 20 Feb 2011, 21:08

Sanity11 schreef:Ik ben nog flink aan het twijfelen tussen de Lagavulin Distillers Edition, of de Talisker Distillers Edition.....

Tussen die twee; zeker de Lagavulin
0 x
Afbeelding

Matthijs
Actief lid
Actief lid

Arran 14yo

Ongelezen berichtdoor Matthijs » 20 Feb 2011, 21:15

Piet schreef:
Matthijs schreef:..Wat is jullie ervaring met Arran (zonder wijn finish)?

Ja je noemt nog al verschillende types en dan met dit kenmerk... :Scratch

Misschien help dit nog: Isle of Arran 10yo 46% OB en Isle of Arran, 15yo 54.6%, special anniversary bottling, Cragganmore 12yo, 40% OB en Nieuwe Zwolse Whisky: Cragganmore 1998.

Bedankt voor de links. Ik vind de twee Arran's niet zo interessant klinken eerlijk gezegd (ook qua score). De Cragganmore klinkt als goed voor de prijs (zowel de 12, als de twee genoemde 14 jarigen)! Qua Arran zat ik eigenlijk te denken aan de 14 jarige. Ik zocht hierin niet speciaal "boter", maar het leek me een lekkere fles, en vroeg me af wat de ervaringen ermee waren.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”