Get a life dude, als je inhoudelijk dan werkelijk niks toe te voegen hebt onthou je dan van commentaar. Je snapt toch wat er bedoelt wordt toch?

Peter87 schreef:Ja dat is een mooi verhaal. En als je afwaterd naar een rond percentage snap ik het. Maar als je afwaterd naar bijvoorbeeld 58,7% dan lijkt het er toch verdacht veel op dat je (voor de onoplettende consument) de indruk probeert te wekken dat hij wel CS is.

defeatless schreef:...Soms maken we ons ook te druk, ik dronk gisteren weer eens een 'Spirit of Freedom' die is op 46%. Daar kreeg ik echt een klein stijfje van hoor. En op zo'n moment wil ik niet nadenken over hoeveel beter een CS zou moeten zijn...

Tom2 schreef:Peter87 schreef:Ja dat is een mooi verhaal. En als je afwaterd naar een rond percentage snap ik het. Maar als je afwaterd naar bijvoorbeeld 58,7% dan lijkt het er toch verdacht veel op dat je (voor de onoplettende consument) de indruk probeert te wekken dat hij wel CS is.
Ik heb me eens laten vertellen dat afwateren een veel voorkomende zaak is bij whisky's die hoger in de alcohol zitten om net het scherpe alcohol kantje er af te halen en hem op goede drinksterkte te brengen. Inderdaad wordt hierbij vaak niet afgrond om de indruk te wekken dat het CS is.

defeatless schreef:Dat klopt, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het vat gewoon weer is afgevuld met water. Dan heb je nog steeds precies 1 vat whisky, en dus een grotere opbrengst. Ik heb zo'n klein vermoeden dat dit is gebeurd. ...
Breedút_Genietsje schreef:defeatless schreef:Dat klopt, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het vat gewoon weer is afgevuld met water. Dan heb je nog steeds precies 1 vat whisky, en dus een grotere opbrengst. Ik heb zo'n klein vermoeden dat dit is gebeurd. ...
Zo kan ik ook verklaren waarom 'het engelendeel' ~2% alcohol per jaar is (en de engeltjes het water 'laten zitten' in het vat).
Ik ben nog steeds van mening dat de verdamping van alcohol (eenmaal in het vat) niet heel veel sneller gaat dan water...

thijs100 schreef:FGG schreef:Nadeel is dat je nooit kan aantonen wat CS was en dus wat er bij is gegooid (toch?).
De definitie cask strength is beschermd en vastgelegd in de Technical File For Scotch Whisky (hier meer). Natuurlijk kan je er mee proberen te sjoemelen, maar als je betrapt wordt dan zal daar vast een flinke boete op volgen.
Arthur1988 schreef:Dre schreef:Niet correct.
De Glenfarclas 105 wordt helemaal niet met water aangelengd om op 60% uit te komen. Inderdaad is het lastig voor een master distiller om structureel op exact 60% uit te komen, maar hiervoor is een bandbreedte toegestaan van 0,3% eronder en erboven. Oftewel, niet alle 105's zijn even sterk, maar ergens tussen de 59,7 en 60,3 %, en dus wél echt cask strength zonder toevoeging van water.
Interessant stukje informatie waarvan ik het bestaan (nog) niet wist. Ik wist wel dat er vanuit EU regelgeving op het invoeren kopen en verkopen van alcoholhoudende dranken anders dan bieren een marge van 0,3% toegestaan is. Maar voor zover ik weet zegt de scotch whisky association echter dat bij het bottelen van whisky en de etiquetteregels geldt, wat er in zit, zit erin, dus een vermeldt alcoholpercentage is het daadwerkelijke percentage. 40% is 40% en niet 39.7%. Ben erg nieuwsgierig waar je deze informatie hebt gekregenzo leer ik ook weer bij.
Buiten dat mijn voorbeeld dan wellicht niet correct zou kunnen zijn, blijft het principe nog steeds het zelfde t.o.v. De vraag Cs of ncs. Percentages als 59,3 of 58,2 zijn ncs vermeldingen. 58,5 of 60.0 zijn cs vermeldingen.
Hoe weet je dat?Percentages als 59,3 of 58,2 zijn ncs vermeldingen. 58,5 of 60.0 zijn cs vermeldingen

defeatless schreef:Laatste vraag: wie heeft er een fles staan waarop staat 'Natural Cask Strength'?

/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsTerug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten