Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?
Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen ?
- Kilchoman Sanaig
- Littlemill 25yo, 1989-2015, cask 1253, 52,1%, Hart Brothers Selected by North Sea Bottlers
- Littlemill 25yo, 1989-2015, cask 1253, 52,1%, Hart Brothers Selected by North Sea Bottlers
0 x
Een paar jaar geleden heb ik op aanraden van een vriend ook eens gaan neuzen op de auctions. Ik heb me beperkt tot whiskyauction.com omdat ik wist dat dit wel eens "gevaarlijk" zou kunnen zijn voor mijn whiskybudget. Men had me gezegd dat dit niet de beste plaats was voor koopjes onder de €100. Maar toch, heb mezelf €100 toegezegd en eens gezien wat ik kon pakken. Met een beetje geluk en wat technische knowhow lukte het me toch om goede koopjes te doen. Maar de verzendkosten deden soms de kleine winst verdwijnen. Dus moest ik meestal toch op zijn minst twee flessen binnenhalen om mijn voordeel te zien. Een tijd geleden zag ik een Lagavullin distillers edtion staan in mijn budget. Bod op gedaan maar gezien er niet zoveel malts nog bij zaten met de nodige reputatie binnen mijn vooropgestelde limieten, had ik een Big Pete ook maar een bod gegeven. Ik wist de winkelprijs en dacht, zolang ik eronder blijf, heb ik gewonnen. Auction day komt en de Laga word overboden. Big Pete haal ik binnen onder de winkelprijs maar de verzendkosten duwen me erboven. Onmiddellijk gaan zien wat er nog open stond. Toevallig op een Dalmore Cigar Malt gevallen. Ik had al de standaard Dalmore gedronken en was niet zo onder de indruk. Maar ik hou van een vette sherry finish en ben een roker (geen sigaren maar kom...). Dus daar een €50 op geboden en gehaald.
Eenmaal gewonnen, wat opzoekingswerk gedaan naar de fles. Ik hou wel van de verhalen die vasthangen aan bepaalde expressies (cfr. A'bunadh, TeaPot Dram,...). Blijkt dat dit een behoorlijk goed verkopende reeks was. Tot op een moment dat men besliste om ermee te stoppen. Zowel klanten als werknemers bij Dalmore vonden dit een foute zet. Een tijd later besliste Dalmore om dan toch maar een nieuwe versie te maken Dalmore Cigar Malt Reserve. Maar hier en daar vond ik toch reviews die weemoedig terug dachten aan de oudere versie.
Heb deze dan bij aankomst op een winteravond open gedaan. Ik kan niet echt zeggen waarom maar het was net of deze whisky elke onderdeel van mijn palet op de juiste manier stimuleerde. Zo glad en smooth, zo donker en fruitig. Een schot in de roos.
Sinds mijn fles rond de 50% is komen te staan, ben ik er heel weiger mee. Maximaal één keer per maand. En was ook op zoek naar een nieuwe fles. En dan worden de auctions een stuk gevaarlijker. Als beginner, voel je je ietwat als een kind in een snoepwinkel. Je zou overal je vingers wel eens willen indrukken. Zowel in de dure "snoepjes" als in de minder dure. Kiezen valt dus best mee en je doet het in functie van een bepaald budget. Maar eenmaal je een bepaalde fles probeert vast te grijpen, wordt het gewicht van het budget een stuk minder belangrijk in je beslissing. Ik heb echt een paar keer met spijt in het hart niet die nodige €5 extra niet geboden en zo nog een fles mijn neus zien voorbijgaan. Om dan nog te zwijgen van die ene keer dat ik dacht dat ik er eentje had aan €50 om hem dan "gesnipet" te zien worden en te weten te komen dat de persoon die hem "gesnipet" heeft een vriend bleek te zijn.
Maar vandaag is alweer een goede dag. Vandaag liep de WhiskyAuction van deze maand af en mijn "reserve" van €60 werd niet overboden. Deze week in blijde verwachting van een verse fles. Ik vier dit vanavond met een stevig dram uit de huidige.

Eenmaal gewonnen, wat opzoekingswerk gedaan naar de fles. Ik hou wel van de verhalen die vasthangen aan bepaalde expressies (cfr. A'bunadh, TeaPot Dram,...). Blijkt dat dit een behoorlijk goed verkopende reeks was. Tot op een moment dat men besliste om ermee te stoppen. Zowel klanten als werknemers bij Dalmore vonden dit een foute zet. Een tijd later besliste Dalmore om dan toch maar een nieuwe versie te maken Dalmore Cigar Malt Reserve. Maar hier en daar vond ik toch reviews die weemoedig terug dachten aan de oudere versie.
Heb deze dan bij aankomst op een winteravond open gedaan. Ik kan niet echt zeggen waarom maar het was net of deze whisky elke onderdeel van mijn palet op de juiste manier stimuleerde. Zo glad en smooth, zo donker en fruitig. Een schot in de roos.
Sinds mijn fles rond de 50% is komen te staan, ben ik er heel weiger mee. Maximaal één keer per maand. En was ook op zoek naar een nieuwe fles. En dan worden de auctions een stuk gevaarlijker. Als beginner, voel je je ietwat als een kind in een snoepwinkel. Je zou overal je vingers wel eens willen indrukken. Zowel in de dure "snoepjes" als in de minder dure. Kiezen valt dus best mee en je doet het in functie van een bepaald budget. Maar eenmaal je een bepaalde fles probeert vast te grijpen, wordt het gewicht van het budget een stuk minder belangrijk in je beslissing. Ik heb echt een paar keer met spijt in het hart niet die nodige €5 extra niet geboden en zo nog een fles mijn neus zien voorbijgaan. Om dan nog te zwijgen van die ene keer dat ik dacht dat ik er eentje had aan €50 om hem dan "gesnipet" te zien worden en te weten te komen dat de persoon die hem "gesnipet" heeft een vriend bleek te zijn.
Maar vandaag is alweer een goede dag. Vandaag liep de WhiskyAuction van deze maand af en mijn "reserve" van €60 werd niet overboden. Deze week in blijde verwachting van een verse fles. Ik vier dit vanavond met een stevig dram uit de huidige.

4 x
Teeling Single Malt
https://www.whiskybase.com/whisky/59285/single-malt
Aanrader als lekkere drinkwhiskey (Jawel met een e
)
Deze namiddag geproefd, en gelijk een fles aangeschaft.
https://www.whiskybase.com/whisky/59285/single-malt
Aanrader als lekkere drinkwhiskey (Jawel met een e
Deze namiddag geproefd, en gelijk een fles aangeschaft.
0 x
Ik zat al een jaar om de aanschaf van deze fles heen te draaien. Twee keer heb ik hem bijna aangeschaft om te horen te krijgen dat die net was uitverkocht. Nu bleek dat whiskygorillaz (aparte naam, maar wel makkelijk te onthouden) er nog 1 had staan. Toch maar gekocht, want dit soort fruitbommetjes is tegenwoordig schaars goed geworden.
Deze is het geworden: Glencadam 1973, Perfect Dram.
Ik denk dat ik hem wel ga lusten.
Bij de gorilla stond ook een leuk assortiment aan samples. Deze gingen ook mee:
Ardbeg 1977 OB (dan kan jaren-70-Ardbeg van mijn bucket list af)
BenRiach 1980 30y cask #2532 (geboortejaarwhisky, dus interessant)
Buffalo Trace Thomas H Handy 2009 (deze BTAC had ik nog niet geproefd)
Ireland 1991 22y The Whisky Fair (efkes proeven of de Ierse hype wat voorstelt
).
Glendronach 1989 21y batch 5 cask #3314 (kan ik proeven zonder mijn fles te openen)
Lochside 1981 Berry Bros. cask #808 (kan ik proeven zonder mijn fles te openen)
Deze is het geworden: Glencadam 1973, Perfect Dram.
Ik denk dat ik hem wel ga lusten.
Bij de gorilla stond ook een leuk assortiment aan samples. Deze gingen ook mee:
Ardbeg 1977 OB (dan kan jaren-70-Ardbeg van mijn bucket list af)
BenRiach 1980 30y cask #2532 (geboortejaarwhisky, dus interessant)
Buffalo Trace Thomas H Handy 2009 (deze BTAC had ik nog niet geproefd)
Ireland 1991 22y The Whisky Fair (efkes proeven of de Ierse hype wat voorstelt
Glendronach 1989 21y batch 5 cask #3314 (kan ik proeven zonder mijn fles te openen)
Lochside 1981 Berry Bros. cask #808 (kan ik proeven zonder mijn fles te openen)
4 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Stond die nog te koop bij Kris misschien? Ik dacht dat die al lang uit zijn assortiment verdwenen was. In ieder geval een top aankoop. 

0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:Stond die nog te koop bij Kris misschien? Ik dacht dat die al lang uit zijn assortiment verdwenen was. In ieder geval een top aankoop.
Blijkbaar had hij er nog 1 staan. Gelukkig heb ik nu niet weer te lang getwijfeld.
0 x
De laatste fles die ik heb aangeschaft (vorige week bij Van Zuylen) was een GlenDronach 15 yo Revival omdat ik "uit wel ingelichte bron" had vernomen dat deze whisky over niet al te lange tijd niet meer verkrijgbaar zal zijn. Omdat hij nu nog betaalbaar is heb ik hem gekocht. De fles zat trouwens in een pakket, samen met een Glenfarclas 17 yo en een GlenDronach CS # 3. Dus welke nou precies de laatste was...... 
0 x
PX1949 schreef:De laatste fles die ik heb aangeschaft (vorige week bij Van Zuylen) was een GlenDronach 15 yo Revival omdat ik "uit wel ingelichte bron" had vernomen dat deze whisky over niet al te lange tijd niet meer verkrijgbaar zal zijn. Omdat hij nu nog betaalbaar is heb ik hem gekocht. De fles zat trouwens in een pakket, samen met een Glenfarclas 17 yo en een GlenDronach CS # 3. Dus welke nou precies de laatste was......
Vergeet die Aberlour 10 niet
0 x
- Rozenbankje
- Whisk(e)y goeroe

Lijkt me een mooie fles Callo
Heb je m al geproefd?
Heb je m al geproefd?
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

Callo schreef:Mijn eerste grain whisky :
https://www.whiskybase.com/whisky/67285/strathmore-1972-rbtw
Wist je al dat de leeftijd verkeerd vermeld staat op het label?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Je hebt helemaal gelijk, D3US ! Maar door mijn enthousiasme vanwege de beide GlenDronachs én de Glanfarclas vergat ik inderdaad de Aberlour 10. Ik moet ervoor zorgen dat Aberlour niet het stiefkindje van mijn verzameling gaat worden......
0 x
- Caledonians
- Whisk(e)y goeroe

johan brugge schreef:Callo schreef:Mijn eerste grain whisky :
https://www.whiskybase.com/whisky/67285/strathmore-1972-rbtw
Wist je al dat de leeftijd verkeerd vermeld staat op het label?
Johan het is een re-botteling:
De Rest & Be Thankful Whisky Company Strathmore 32 years old 1972 American Oak Cask is een 32 jaar oude Lowlands whisky van de gesloten grain distillery North of Scotland gebotteld door de onafhankelijke bottelaar Rest & Be Thankful. Gedistilleerd in 1972 en in 2004 voor het eerst gebotteld. De whisky werd opgeslagen in een magazijn en vergeten. Na de herontdekking durfde men het niet aan de flessen zo te verkopen, het was niet zeker of alle inhoud nog gelijk was. Daarom werd alle whisky weer bij elkaar gevoegd en op 6 maart 2015 voor de tweede keer gebotteld. Volgens de regels geldt de eerste periode in de fles niet mee voor de leeftijd, dat zijn dus de ontbrekende tien jaren. De whisky rijpte op vaten van Amerikaans eikenhout en in totaal zijn er 621 flessen gebotteld op vatsterkte (cask strength) van 47,2%, non chill filtered en zonder toevoeging van kleurstoffen.
3 x
Ik kwam laatst 'per ongeluk' bij Verhaar terecht in Bilthoven. Wat een walhalla.
Daar kon ik natuurlijk weer niet weg zonder een flesje, dus ik heb een Highland Park 12 meegenomen. Wat een lekker sapje is dat!
Daar kon ik natuurlijk weer niet weg zonder een flesje, dus ik heb een Highland Park 12 meegenomen. Wat een lekker sapje is dat!
0 x
Liep door een centrumpje en zag een kleine slijterij. Naar binnen gehuppeld rondgekeken wat whisky`s bewonderd. Ze hadden daar een balvenie portwood staan de laatste in de schap.
Die mocht ik meenemen voor €100 dat was wel aardig van de dame.
Beetje off topic : is het misschien een idee om een "tripreport" onderwerp te openen waar iedereen zijn of haar tripje kan vertellen hier op dit forum. Leuk om te lezen en om ervaringen te delen.
Bijv: tripreport nederland/tripreport buitenland.
Die mocht ik meenemen voor €100 dat was wel aardig van de dame.
Beetje off topic : is het misschien een idee om een "tripreport" onderwerp te openen waar iedereen zijn of haar tripje kan vertellen hier op dit forum. Leuk om te lezen en om ervaringen te delen.
Bijv: tripreport nederland/tripreport buitenland.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”