Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 21 Mar 2017, 18:44
Ik meen dat het succes van de whiskyhuizen juist ontstaan is uit de grote variatie in kwaliteit tussen slechte en goede vaten en daar een constante acceptabele kwaliteit uit te blenden en te verhandelen. In die tijd een noodzakelijk kwaad.
Ik verwacht dat de techniek inmiddels aanzienlijk verbeterd is om met behulp van keuze van graan, gist, het destillatieproces, keuze van de vaten en de wijze van opslag naar een bepaald smaakprofiel te sturen, maar dan nog kan de natuur het verschil maken.
Daarnaast wordt er bewust whisky gedestilleerd en opgeslagen om in een blend verwerkt te worden, dit is uiteindelijk de grootste markt. Dit gebeurd industrieel. Hiervoor worden dan goedkopere grondstoffen, technieken en vaten gebruikt om de blend betaalbaar te houden.
De smaakmakers voor de blend kunnen weer extra sterk worden geprofileerd om tegen lage kosten maximaal invloed op het geheel uit te oefenen.
Deze vaten zijn dan niet zondermeer geschikt om als single malt afgevuld te worden (een grain valt door de gebruikte graansoort al af).
Als er maar 10% geschikt is denk ik dat daar bewust op wordt gestuurd, net als de 90% die er niet voor geschikt is.
Voor de mensen die zelf vaatjes (laten) vullen verwacht ik weinig problemen, zolang ze maar een goed destillaat in een goed vat stoppen en dit goed opslaan en lekker lang wachten. Of wat minder lang als het destillaat daar geschikt voor is.
Zomaar een gedachtegang, niet gestoeld op feitenkennis.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"