Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor JvR » 02 Feb 2017, 20:48

Wat betekent bts?

Springbank 25yo (46%, OB, b2006, Refill Sherry Butts, 1200 Bts.)
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 02 Feb 2017, 20:52

JvR schreef:Wat betekent bts?

Springbank 25yo (46%, OB, b2006, Refill Sherry Butts, 1200 Bts.)

Bottles.
1 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 07 Feb 2017, 17:09

Ik heb een vraag over de Spirit of Scotland serie:

Bijvoorbeeld:
https://www.whiskybase.com/whisky/78800 ... in-2005-gm

De serie staat onder de Bottelaar GM, maar hiervan is niets op de flessen te vinden. Achterop de flessen staat "Selected by Van Wees datum jaartal". Kan iemand mij duidelijk maken hoe dit komt?
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 07 Feb 2017, 17:54

Skiddilly schreef:Ik heb een vraag over de Spirit of Scotland serie:

Bijvoorbeeld:

De serie staat onder de Bottelaar GM, maar hiervan is niets op de flessen te vinden. Achterop de flessen staat "Selected by Van Wees datum jaartal". Kan iemand mij duidelijk maken hoe dit komt?

In deze discussie staat een verwijzing van Gm voor van Wees,
The Ultimate - Van Wees, wat is jouw top whisky?
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Feb 2017, 19:57

Skiddilly schreef:Ik heb een vraag over de Spirit of Scotland serie:

Bijvoorbeeld:

Spirit of Scotland is een lijn van Van Wees. Deze flessen komen uit de voorraad van Gordon & Macphail. The Ultimate komen (naast privé inkopen op een distillery) uit de voorraad van Singatory.

Het hele gebeuren is dus door GM gedaan, maar Van Wees mag hun etiketje erop plakken.
1 x

Skiddilly
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Skiddilly » 08 Feb 2017, 12:01

Bedankt, helemaal duidelijk! Jammer dat de 'Spirit of Schotland' serie bij GM staat op WB. Zouden eigenlijk bij Van Wees moeten staan.
0 x
Afbeelding
“Too much of anything is bad, but too much good whiskey is barely enough.”
- Mark Twain

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Feb 2017, 12:08

Skiddilly schreef:Bedankt, helemaal duidelijk! Jammer dat de 'Spirit of Schotland' serie bij GM staat op WB. Zouden eigenlijk bij Van Wees moeten staan.

Ik weet 99 procent zeker dat Spirit of Scotland toch echt van Gordon & MacPhail is en niet exclusief in het leven is geroepen voor Van Wees. Ook in andere landen is deze lijn verkocht. Dit is bijvoorbeeld een Glenugie voor de Amerikaanse markt: https://www.whiskyauctioneer.com/lot/03 ... -us-import
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 08 Feb 2017, 20:58

defeatless schreef:Spirit of Scotland is een lijn van Van Wees. Deze flessen komen uit de voorraad van Gordon & Macphail.

Skiddilly schreef:Bedankt, helemaal duidelijk! Jammer dat de 'Spirit of Schotland' serie bij GM staat op WB. Zouden eigenlijk bij Van Wees moeten staan.

Neen, want de Bottelaar is nog altijd G&M... Er zijn trouwens Spirit of Schotland bottelingen die NIET voor Van Wees gebotteld zijn.

BVB:
https://www.whiskybase.com/whisky/6931/ardbeg-1993-gm
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 08 Feb 2017, 21:58

Ah dat is nieuwe info voor mij! Thanks!
Dan zal Van Wees wel de exclusieve rechten hebben voor NL distributie.
0 x

Mrloess
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mrloess » 17 Feb 2017, 22:37

Ik heb een vraag! Een domme misschien, maar Hee volgens dit topic bestaan domme vragen niet :p

Ik wil als cadeau de milford last lost barrel kopen. De ontvangers hebben een reis naar nieuw zeeland gemaakt en daar wel 2 andere flessen van deze destilleerderij gekocht en ik denk dat ze deze wel kunnen waarderen.

Maar ik kan uit 3 batchnummers kiezen 101,102 of 103. En nu is mijn vraag: is het batchnummer relevant?

Ik heb totaal geen ervaring met deze dingen en Google kon mij niet verder helpen.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 17 Feb 2017, 22:56

Volgens mij helemaal geen domme vraag.

Ook op whiskybase (https://www.whiskybase.com/brand/81548/milford) word ik niet veel wijzer. Mijn wedervraag: heb je verdere details van de flessen, zoals leeftijd en alcoholpercentage?

Overigens liggen de scores van de mensen die de whiskies van Milford hebben beoordeeld, niet heel erg ver uit elkaar. Dat kan er op duiden dat men whiskies produceert die op een gelijke manier worden beoordeeld, dus wellicht een indicatie zijn voor een constante kwaliteit. Overigens lijkt de enige lost barrel er bovenuit te springen (hoewel: maar 2 mensen hebben hem beoordeeld).
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Mrloess
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mrloess » 17 Feb 2017, 23:07

caskstrength schreef:Volgens mij helemaal geen domme vraag.

Ook op whiskybase (https://www.whiskybase.com/brand/81548/milford) word ik niet veel wijzer. Mijn wedervraag: heb je verdere details van de flessen, zoals leeftijd en alcoholpercentage?

Overigens liggen de scores van de mensen die de whiskies van Milford hebben beoordeeld, niet heel erg ver uit elkaar. Dat kan er op duiden dat men whiskies produceert die op een gelijke manier worden beoordeeld, dus wellicht een indicatie zijn voor een constante kwaliteit. Overigens lijkt de enige lost barrel er bovenuit te springen (hoewel: maar 2 mensen hebben hem beoordeeld).

"Milford distillery uit Nieuw zeeland ging helaas in 1993 failliet. De ketels zijn in 1999 ontmanteld, en staan nu rum te stoken op de Fiji eilanden.

Het allerlaatste vat is afgevuld onder: Last Lost Barrel 23 years old closed distilley Cask strength

deze whisky heeft 23 jaar op een Bourbon cask gelegen en is op cask strength afgevuld. Slechts 152 flessen beschikbaar."

Maar vooral vanwege de sentimentele waarde van nieuw zeeland en de destilleerderij heb ik hier interesse in en toen vroeg ik het me af van de nummers op de flessen.
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 17 Feb 2017, 23:13

Mrloess schreef:
Maar vooral vanwege de sentimentele waarde van nieuw zeeland en de destilleerderij heb ik hier interesse in en toen vroeg ik het me af van de nummers op de flessen.

Het nummer op de flessen is een ander iets als een batchnummer. Het eerste is het flesnummer, dus nr. xx van de in totaal yy gebottelde flessen. Alle zijn dan gelijk in kwaliteit (tenzij er iets heel erg mis gaat). Dus als het daar om gaat, dan maakt het niet uit welk nummer je koopt.
Een batch is een nieuwe lading/productie, dus mogelijk andere ingrediënten en rijping. Dat is dan op dit moment een heel stuk lastiger om uit te vissen.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Mrloess
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mrloess » 17 Feb 2017, 23:14

Overigens als toevoeging: het gaat me niet specifiek alleen om deze whisky. Maar de vraag was ook in het algemeen. Als je gelimiteerde flessen koopt, is het flesnummer dan van belang en zit daar een algemene regel in ofzo of is dat afhankelijk van de destilleerderij? Bijv 001 is altijd de beste keuze en hoe hoger hoe minder. En dan bijv de 100/100 weer de beste? (Als in waarde etc) Ik ben totaal niet bekend met beperkte oplages en dergelijke.
Laatst gewijzigd door Mrloess op 17 Feb 2017, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Mrloess
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mrloess » 17 Feb 2017, 23:14

caskstrength schreef:
Mrloess schreef:

Het nummer op de flessen is een ander iets als een batchnummer. Het eerste is het flesnummer, dus nr. xx van de in totaal yy gebottelde flessen. Alle zijn dan gelijk in kwaliteit (tenzij er iets heel erg mis gaat). Dus als het daar om gaat, dan maakt het niet uit welk nummer je koopt.
Een batch is een nieuwe lading/productie, dus mogelijk andere ingrediënten en rijping. Dat is dan op dit moment een heel stuk lastiger om uit te vissen.

Ach zo. Dankjewel! Complete nieuweling op dit gebied. Nu snap ik ook waarom ik op Google niet wijzer werd. Bedankt voor het antwoord. Ik haalde batchnummer en flesnummer door elkaar.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”