Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
defeatless
Moderator
Moderator

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor defeatless » 23 Jan 2017, 23:19

balisongnet schreef:ik heb een domme vraag, ik ken niks van blends eigelijk, en had daar een vraag of twee over.

- Is de graanwhisky die gebruikt wordt voor premium blends (neem een ballantine's 17) OOK 17 jaar oud? ik weet zeker dat de single malt erin 17jaar is want dat zetten ze dan wel op het label meestal.

- Is de graanwhisky die ze gebruiken voornamelijk van één graan gemaakt? of is de mash een blend van verschillende graanoverschotten. Mais en tarwe zijn redelijk populair dacht ik zo.

Vraag 1 is simpel. Ja die is minimaal zo oud als de leeftijdsaanduiding. Het gaat om de whisky, niet de soort whisky.

Vraag 2 is moeilijker. In theorie kan het van één graan zijn. Een uitzondering daarop is mais, de rest zijn (volgens mij) altijd mengsels. Mais krijg je niet aan het fermenteren zonder een toevoeging van een ander graan. Daar gaat meestal nog een beetje oude mash bij (dient als kathalysator). Maar ja 'grain' is niet gedefinieerd. In theorie mag je een malt whisky ook een grain noemen.
0 x

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 29 Jan 2017, 14:59

Ik ga (misschien) een bestelling plaatsen bij The Whisky Exchange. Hoe zit het precies met die prijzen? Wordt de pond daar later verrekend en is die euro een indicatie of is dat de effectieve prijs?
Ik heb het hier ook proberen te vinden maar ik vind het niet direct, misschien zit ik wel in de verkeerde richting te zoeken.
Alvast bedankt.
0 x

Willum
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Willum » 29 Jan 2017, 15:06

Met Whisky Exchange betaalde ik het bedrag daarna meteen in Euro's bijv. via paypal.
Daarna volgt geen verrreking meer; bedrag in Euro's is de prijs die je direct betaalt.
Laatst gewijzigd door Willum op 29 Jan 2017, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 29 Jan 2017, 15:31

Willum schreef:Met Whisky Exchange betaalde ik het bedrag daarna meteen in Euro's bijv. via paypal.
Daarna volgt geen verrreking meer; bedrag in Euro's is de prijs die je direct betaalt.

Als ik het in pond betaal, verrekent mijn bank dat dan? Want de echte wisselkoers is gunstiger dan de prijs in euro op TWE :o
0 x

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 29 Jan 2017, 16:00

Len schreef:
Willum schreef:Met Whisky Exchange betaalde ik het bedrag daarna meteen in Euro's bijv. via paypal.

Als ik het in pond betaal, verrekent mijn bank dat dan? Want de echte wisselkoers is gunstiger dan de prijs in euro op TWE :o

Klopt! Bij TWE beter in ponden afrekenen, ben je goedkoper uit. Hun eigen wisselkoers is op zn zachts gezegd niet erg gunstig... :HitHead
2 x
AfbeeldingAfbeelding

dannyf
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dannyf » 30 Jan 2017, 16:47

Kan iemand mij dit uitleggen? Van Wees bottelt zelf, maar dan verwacht ik geen b.v. Glenlivet.

Veel keuze natuurlijk maar kijk anders eens bij de bottelingen van van Wees? Persoonlijk vind ik ze goed qua prijs/kwaliteit. Met de laatste nieuwe heb ik nog geen ervaring maar heb er vertrouwen in.

http://shop.whiskybase.com/bottler/7737 ... =price_asc
Die Glenlivet bijvoorbeeld lijkt me wel mooi.
Veel succes, en laat je weten welke het wordt? :D
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 30 Jan 2017, 17:25

Waarom niet?

Of zit in je vraag opgesloten wat een independent bittler is? Dat is een bottelaar die onder zijn naam en label whiskies op de markt brengt, die hij bij één of meerdere distilleerderijen heeft ingekocht. Soms hoort daarbij dat er afspraken over de naamgeving worden gemaakt. Dat gebeurt nogal eens bij Glenfarclas.

Maar in het geval van Glenlivet mag de distilleerderij blijkbaar gewoon vermeld staan.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

dannyf
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dannyf » 30 Jan 2017, 17:48

Ok Paul, duidelijk
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 30 Jan 2017, 20:24

dannyf schreef:Kan iemand mij dit uitleggen? Van Wees bottelt zelf, maar dan verwacht ik geen b.v. Glenlivet.

Veel keuze natuurlijk maar kijk anders eens bij de bottelingen van van Wees? Persoonlijk vind ik ze goed qua prijs/kwaliteit. Met de laatste nieuwe heb ik nog geen ervaring maar heb er vertrouwen in.

http://shop.whiskybase.com/bottler/7737 ... =price_asc
Die Glenlivet bijvoorbeeld lijkt me wel mooi.
Veel succes, en laat je weten welke het wordt? :D

Van Wees bottelt ook niet zelf, dat gebeurd bij Erdradour ;). Verder wat Paul zegt inderdaad, ze kopen gewoon vaten op.
0 x

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 31 Jan 2017, 07:29

Vraagje

Is het bekend en/of te vinden op het net, welke distilleerderijen investeren in nieuwe vaten? Zo zou het makkelijker zijn voor mij als consument om bijvoorbeeld bij een nieuwe release van een whisky te achterhalen of deze kwaliteit bevat en er niet mee gerommeld zou zijn.
Bijv. door een vat te spoelen met sherry lijkt mij dat je een whisky wel een sherry tintje geeft maar na enige tijd dit wellicht zal vervliegen.
0 x
Please follow me on Instagram for Whiskyposts, tastingsnotes, information and interaction! >> https://www.instagram.com/whiskyves88/

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 31 Jan 2017, 07:56

Yvesss88 schreef:Vraagje

Is het bekend en/of te vinden op het net, welke distilleerderijen investeren in nieuwe vaten? Zo zou het makkelijker zijn voor mij als consument om bijvoorbeeld bij een nieuwe release van een whisky te achterhalen of deze kwaliteit bevat en er niet mee gerommeld zou zijn.
Bijv. door een vat te spoelen met sherry lijkt mij dat je een whisky wel een sherry tintje geeft maar na enige tijd dit wellicht zal vervliegen.

Ehhhh, 'vraagje'?? In je vraag zitten tegelijkertijd een heleboel (onterechte) aannames en stellingen verpakt, dat het lastig is om hier zo even een antwoord op te geven. Bovendien maak je het heel moeilijk om de topic-titel niet tóch in twijfel te gaan trekken :gnif .
Mijn beste antwoord zou zijn: Leen of koop eens een boek over whisky, en dan vooral over het ontstaan van het drankje van destillaat tot aan het drammetje in je glas, en hoe dus de smaak van de whisky tot stand komt.
Heb ik alleen nog even een vraag terug: Hoe zie je dat voor je, 'vaten omspoelen met sherry'? :Scratch
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 31 Jan 2017, 08:25

Ik denk dat Yves refereert aan het seasonen: sherryproducenten die momenteel kampen met overcapaciteit zijn bereid om voor een korte periode vaten te vullen met sherry, zodat deze daarna kunnen worden gebruikt in de whisky-industrie.
Dit omdat er een grote vraag is naar "sherried" whiskies. Probeer er maar eens eentje, dan merk je het wel.

Hoewel het "vroegâh" allemaal anders was, mogelijk beter, zou ik dit ook niet onder rommelen willen scharen.

Welke distilleerderijen investeren in vaten? Dat is moeilijk 100% te achterhalen zonder ze allemaal te vragen. Ik vermoed/neem aan/hoop dat iedere distilleerderij dit doet. Vaten raken ooit op en moeten vervangen worden. Daarnaast zijn distilleerderijen meer gaan produceren, waardoor ze ook meer vaten nodig hebben.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 31 Jan 2017, 09:11

Ik snap de aard van vraag wel en vind hem niet dom, maar reuze interessant.
Rommelen zou ik het inderdaad niet noemen, maar ik denk dat er zeker destilleerderijen zijn die betere vaten gebruiken en hier meer geld voor willen betalen (lees investeren) en dat er destilleerderijen zijn die hier op beknibbelen/niet zulke goede resources hebben om hier aan te komen.

Overigens lijkt het me niet perse goed of slecht om first fill, refill of nog vaker gevulde vaten te gebruiken.
Bij hergebruik van een vat zal de invloed van de spirit op het eindresultaat wat groter zijn. En soms is dat juist een pluspunt.

Volgens mij is er al een heel uitgebreid vaten topic.
Wellicht kan je daar wat meer in vinden.

Of misschien is een overzicht van destilleerderijen en hun resources voor vaten een leuk idee.
Maar ik heb daar zelf te weinig kennis van.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 31 Jan 2017, 10:50

Yvesss88 schreef:Vraagje

Alles over vaten topic Ajb en work youself forward!

En welke distiller wat doet kom je waarschijnlijk maar heel moeilijk achter. Er is er geen eentje die zegt: "Neeeuh wij hebben de afdankertjes, vinden we prima, we maken onze 18yo toch €150,- en mensen kopen dat toch".
1 x

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 31 Jan 2017, 12:05

Ik heb inderdaad de vatentopic eerder al doorgenomen en het woord "rommelen" was misschien niet juist gekozen.
Daarentegen geeft Caskstrenght exact antwoordt op mijn vraag thx daarvoor! :duimop
0 x
Please follow me on Instagram for Whiskyposts, tastingsnotes, information and interaction! >> https://www.instagram.com/whiskyves88/

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”