Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Laurens
Senior
Senior

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Laurens » 22 Dec 2016, 15:56

Ik heb een vraag aan jullie. Vaak wanneer ik een nieuwe fles open vallen de eerste twee drams mij tegen. Ook wanneer ik mijn glas een tijdje luchten. Wanneer ik een geopende fles (minus twee drams) een paar weken laat staan en dan een dram eruit neem dan smaakt deze direct al veel beter. Ik heb dit meegemaakt met diverse single malts (peated/ bourbon vat/ sherry vat) dus dit is niet type gebonden. Ik snap niet hoe dit kan en wat ik hieraan kan doen.

Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Is er een verschil tussen oxideren in de fles en in het glas?

Alvast bedankt!
1 x

sch@ker
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 22 Dec 2016, 16:13

Smaak is een raar fenomeen.
Je proeft dezelfde producten niet iedere dag hetzelfde, dat kan aan het product liggen maar ook aan je smaak(ontwikkeling) of bijvoorbeeld aan een (opkomende) verkoudheid, of omdat je smaakpapillen gewend raken aan dezelfde smaak en zich dus gaan "vervelen". Ook de omstandigheden waarin je de hele dag hebt gebivakkeerd, bijvoorbeeld een rokerige omgeving, kunnen van invloed zijn. Ook is het zo dat smaak en reuk onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Gebeurt er iets met je reukvermogen, dan heeft dit onherroepelijk gevolgen voor je smaak. Aanleg om iets goed te ruiken of te proeven is belangrijk. De een proeft en ruikt nu eenmaal meer en beter dan de ander, dat is in ons whiskywereldje niet anders. Om maar eens enkele factoren te noemen...
Zelf ervaar ik bijvoorbeeld iedere keer als ik van van vakantie weer thuis ben en mijn eerste drammetje proef, dat ie me niet smaakt zoals ik me herinner en zeker als ik weken geen whisky heb gedronken....
Kan natuurlijk ook aan mijn geheugen liggen :bigsmile
3 x

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 04 Jan 2017, 10:13

Ik zou graag een fles bestellen via http://www.whiskyzone.de. Bij het selecteren van het adres kan er enkel verzonden worden naar Duitsland of Oostenrijk. Is het dan niet mogelijk?

Ik heb hier toch al soms een flesje zien passeren die van daar komt, moet je er dan om rijden? :HitHead
Of kan ik een mailtje sturen? Heeft iemand hier al besteld?

Alvast bedankt,

Len
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 04 Jan 2017, 10:27

Dat kan via Huifkar, zie Hoe pakje laten afhalen in duitsland
1 x
Affirmanti incumbit probatio

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 04 Jan 2017, 10:29

Len,

Er zijn best nog veel duitse verkooppunten die alleen binnen Duitsland verzenden (of alleen naar Oostenrijk en Zwitserland)
Om dit te omzeilen heb je en adres in Duitsland nodig. Ik heb zelf sinds kort Huifkar
Je laat je fles naar dit adres sturen hij stuurt door. Hier zitten wel kosten aan verbonden. Zeker als je meer dan 1 fles laat verzenden is het niet veel duurder, dan rechtstreeks vanuit Duitsland. Komt natuurlijk nog bij dat de fles zelf ook al vaak goedkoper is in Duitsland. Info vind je op de website:
http://www.huifkarverzendservice.nl

Mvg Erik :Pipersmile
0 x
Afbeelding

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 04 Jan 2017, 10:36

Het 'probleem'(deze zet ik beter tussen aanhalingstekens :lol: ) is dat ik in België woon. Had ook al gehoord van de huifkar, goed gevonden trouwens maar ik vrees dat de som van de verzendkosten te hoog zullen oplopen voor 1 fles :Scratch
0 x

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 04 Jan 2017, 14:58

Len schreef:Ik zou graag een fles bestellen via http://www.whiskyzone.de. Bij het selecteren van het adres kan er enkel verzonden worden naar Duitsland of Oostenrijk. Is het dan niet mogelijk?

Ik heb hier toch al soms een flesje zien passeren die van daar komt, moet je er dan om rijden? :HitHead
Of kan ik een mailtje sturen? Heeft iemand hier al besteld?

Alvast bedankt,

Len

In dit geval kan het nog makkelijker, eerste even een account aanmaken (met als land Duitsland) ze gewoon even een mailtje sturen met de vraag of ze je adres in NL (ik hoop dat ze Belgie ook supporten) willen wijzigen. Hebben ze voor mij netjes gedaan en inmiddels al 2 keer wat besteld daar, wordt dan gewoon naar NL verstuurt tegen redelijke verzendkosten (ik meende van rond de 10 euro maar dat weet ik niet meer zeker).

:goedgedaan
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 16 Jan 2017, 20:24

Is een Clynelish 14 yo rokerig? In welke categorie, indien dit zo is? (Bijna) niet merkbaar zoals in Bunnahabhain? Of toch merkbaar aanwezig zoals in een Benromach 10 yo of een Highland Park 12 yo? In Old Pulteney merk ik bijv. ook totaal geen rokerigheid op, terwijl anderen dit wel doen.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Jan 2017, 22:04

Michaël schreef:Is een Clynelish 14 yo rokerig? In welke categorie, indien dit zo is? (Bijna) niet merkbaar zoals in Bunnahabhain? Of toch merkbaar aanwezig zoals in een Benromach 10 yo of een Highland Park 12 yo? In Old Pulteney merk ik bijv. ook totaal geen rokerigheid op, terwijl anderen dit wel doen.

Om kort te gaan: nee niet rokerig.

caskstrength @ Smaak diagram van een aantal (Classic) Malts

Er zit een beetje een smaakje aan wat mensen omschrijven als vlezig en wax-ig. Maar rokerig nee, zeker niet als je de vergelijking met Benromach 10 of HP12 trekt.
Overigens is de 14yo een prima whisky die een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft.
1 x

Dr.rick
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dr.rick » 19 Jan 2017, 10:06

Laat ik dan ook maar eens een "domme" vraag stellen. Ik heb het nog niet kunnen vinden. Maar kan iemand mij misschien vertellen waarom op de vanwees bottelingen de ene distillery in het blauw staat aangeduid en de andere weer in het zwart/grijs?
0 x

Len
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Len » 19 Jan 2017, 10:14

Dr.rick schreef:Laat ik dan ook maar eens een "domme" vraag stellen. Ik heb het nog niet kunnen vinden. Maar kan iemand mij misschien vertellen waarom op de vanwees bottelingen de ene distillery in het blauw staat aangeduid en de andere weer in het zwart/grijs?

Ik heb enkel rood en blauw, waarbij blauw voor cask strength staat :)
1 x

Dr.rick
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dr.rick » 19 Jan 2017, 10:35

Len schreef:
Dr.rick schreef:Laat ik dan ook maar eens een "domme" vraag stellen. Ik heb het nog niet kunnen vinden. Maar kan iemand mij misschien vertellen waarom op de vanwees bottelingen de ene distillery in het blauw staat aangeduid en de andere weer in het zwart/grijs?

Uhhh rood bedoel ik sorry! Thnx weet ik dat ook weer!
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 19 Jan 2017, 11:07

Len schreef:

En rood voor 46%
1 x

Elegy
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Elegy » 19 Jan 2017, 22:15

Ik wist niet zeker waar ik dit kon vragen en om er een nieuw topic voor aan te maken leek me ook te veel van het goede.

Ik ben dit weekend in Amsterdam en wil graag weten of er een slijterij is waar ik zeker even langs moet gaan... liefst in de binnenstad.
Ik ben niet van plan te kopen, maar mocht ik wat leuks tegenkomen... je weet nooit.

Op de eerste plaats staat gewoon kijken en genieten van al het moois en eventueel een praatje maken.

Suggesties ?
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 19 Jan 2017, 22:19

https://www.whiskybase.com/maps Hier kan je altijd wel iets vinden, eender waar je bent.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”