Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 29 Nov 2016, 19:19

caskstrength schreef:Bedoel je gedistilleerd om gebotteld in 1997?
Maakt op zich niet zo veel uit, vanwege het alcoholpercentage is het zeker nog houdbaar.
Ter vergelijking: ik heb onlangs een fles gekocht die in begin jaren '90 gebotteld is, er worden regelmatig nog oudere flessen geveild.

Ik zat te denken aan gedestileerd in dat jaar, zoals b.v. een G&M.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Nov 2016, 19:23

Helder!

Eventuele suggestie: https://www.whiskybase.com/whisky/77850 ... s-1997-whb

Of zoeken kun je ook hier: https://www.whiskybase.com/whiskies/vin ... ntage_year[]=1997&sort=undefined&direction=undefined&highlight=newadded
0 x
Affirmanti incumbit probatio

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 29 Nov 2016, 20:06

Erik1908 schreef:Onze jongste zoon kan sinds kort ook genieten van een goede whisky. Het leek ons leuk om hem een keer een fles (of 2) uit zijn geboortejaar (1997) te geven; die zijn nu nog betaalbaar. Die kan hij dan t.z.t. bij een speciale gelegenheid openen.

Vraag is alle whisky gewoon jaren houdbaar als de fles gewoon nog dicht zit?

Wellicht is het een optie om via Google whiskybase af te zoeken op distilleer of bottel datum; dan geef je echt iets aparts. ;)
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 29 Nov 2016, 20:44

Dank mannen!
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 05 Dec 2016, 16:38

Ik vraag me wel eens af hoe ver je kan gaan in je collectie te beschermen tegen al wat schadelijk is. In een van zijn filmpjes zei Ralfy eens dat je geen spuitbussen mag gebruiken in de kamer waar je whisky staat. Welke invloed kan dit hebben op flessen die na opening in de doos of koker bewaard worden of zelfs gesloten flessen, ook steeds bewaard in doos of koker?
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 05 Dec 2016, 21:35

Michaël schreef:Ik vraag me wel eens af hoe ver je kan gaan in je collectie te beschermen tegen al wat schadelijk is. In een van zijn filmpjes zei Ralfy eens dat je geen spuitbussen mag gebruiken in de kamer waar je whisky staat. Welke invloed kan dit hebben op flessen die na opening in de doos of koker bewaard worden of zelfs gesloten flessen, ook steeds bewaard in doos of koker?

Ralfy refereert daar vaker aan. Ik geloof er niet zo in.

Het is zo dat whisky die heel lang in de fles zitten evolueren, die heet OBE (Old Bottle Effect). Dat OBE bestaat daar is de overgrote meerderheid wel van overtuigd. Veelal wordt dit omschreven als een smaak die te omschrijven valt als 'nat karton'. Ik denk dat Ralfy daaraan refereert.
Zelf heb ik het boeltje in een afgesloten kast, uit direct zonlicht, in het midden van het huis met parafilm afgedekt. Leek me afdoende.
1 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 06 Dec 2016, 13:35

defeatless schreef:
Michaël schreef:Ik vraag me wel eens af hoe ver je kan gaan in je collectie te beschermen tegen al wat schadelijk is. In een van zijn filmpjes zei Ralfy eens dat je geen spuitbussen mag gebruiken in de kamer waar je whisky staat. Welke invloed kan dit hebben op flessen die na opening in de doos of koker bewaard worden of zelfs gesloten flessen, ook steeds bewaard in doos of koker?

Het is zo dat whisky die heel lang in de fles zitten evolueren, die heet OBE (Old Bottle Effect). Dat OBE bestaat daar is de overgrote meerderheid wel van overtuigd. Veelal wordt dit omschreven als een smaak die te omschrijven valt als 'nat karton'. Ik denk dat Ralfy daaraan refereert.
Zelf heb ik het boeltje in een afgesloten kast, uit direct zonlicht, in het midden van het huis met parafilm afgedekt. Leek me afdoende.

Dankjewel voor je duidelijke uitleg. Dus volgens jou ook geen nadelig effect voor de whisky wanneer iemand in de kamer bijv. eens deo gebruikt heeft?

Wat bedoel je met afdekken met parafilm? Ik kleef mijn flessen wel dicht aan de kurk met 'electrical tape' tegen luchtontsnapping.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 06 Dec 2016, 22:57

Michaël schreef:
defeatless schreef:

Dankjewel voor je duidelijke uitleg. Dus volgens jou ook geen nadelig effect voor de whisky wanneer iemand in de kamer bijv. eens deo gebruikt heeft?

Wat bedoel je met afdekken met parafilm? Ik kleef mijn flessen wel dicht aan de kurk met 'electrical tape' tegen luchtontsnapping.

Nee volgens mij niet, maar als je zo'n ambi-ur ding in het stopcontact hebt zou ik me het over de loop van jaren misschien nog iets bij voor kunnen stellen. Maar goed het lijkt me onwaarschijnlijk.

Over parafilm kan je hier: Hoe Whisky te bewaren ? het een en ander vinden. Het is een soort tape die water en gas dicht is, maar je wel over de loop van de jaren (ikzelf elke 3 jaar) moet vervangen omdat het uitdroogt.
1 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 07 Dec 2016, 17:19

Het is algemeen bekend dat veel whiskies worden bijgekleurd met caramel. Gebeurt dit ook door bottelaars? Ik heb er nog nooit eentje gespot, maar wellicht een van jullie wel..?
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Dec 2016, 18:57

Harrie schreef:Het is algemeen bekend dat veel whiskies worden bijgekleurd met caramel. Gebeurt dit ook door bottelaars? Ik heb er nog nooit eentje gespot, maar wellicht een van jullie wel..?

Je bedoeld dat de onafhankelijke bottelaars neem ik maar even aan.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat er eentje is die dat structureel doen. Ze willen toch juist een uniek product aanbieden.

Koude filtratie word door Signatory wel standaard gedaan (behalve dan bij 'The un-chillfiltered' serie). Maar ook daar staan ze zo goed als alleen in.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 07 Dec 2016, 19:19

defeatless schreef:Koude filtratie word door Signatory wel standaard gedaan (behalve dan bij 'The un-chillfiltered' serie). Maar ook daar staan ze zo goed als alleen in.

Toevallig een bron Alex?
0 x
2 ∞ & →

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Dec 2016, 19:28

OB's bottelen nogal eens series. Ik heb laatst op scotchwhisky.com dat Diageo bijkleurt om een constante kwaliteit van een serie (bijv Talisker 10) uit te stralen. Een IB bottelt vaak batches en heeft dit soort issues dus niet.

Wat men in mijn optiek wel doet is gebruik maken van de kleur van geseadonde sherryvaten. Wat Ralfy laatst al zei: hoe donkerder, hoe groter de perceptie van afgifte van smaak...
0 x
Affirmanti incumbit probatio

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 07 Dec 2016, 22:15

Veel whiskyliefhebbers vermoeden dat G&M nog wel eens bijkleurt. En dan met name hun semi-officiële bottelingen (Linkwood 15, Mortlach 21 etc.). Dat ze vroeger hun Connoiseurs Choice bottelingen bijkleurden lijkt ook haast wel zeker. Toch... een officiële bron heb ik er nooit voor kunnen vinden. Dus officieel moet je dit in de categorie geruchten scharen.

Maar in zijn algemeenheid: nee, onafhankelijke bottelaars gebruiken geen caramelkleuring.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Dec 2016, 23:02

squaadgras schreef:
defeatless schreef:Koude filtratie word door Signatory wel standaard gedaan (behalve dan bij 'The un-chillfiltered' serie). Maar ook daar staan ze zo goed als alleen in.

Toevallig een bron Alex?

Nee en na zoeken zelfs het tegenovergestelde..... http://blog.thewhiskyexchange.com/2013/ ... signatory/

D'r staat me iets bij dat ik ergens gelezen of gehoord heb dat ze het wel doen omdat ze in een blind proeverij geen verschil merkten.

Plus dat er een lijn is met 'the un-chillfiltered' maakte in mijn hoofd 1+1= 2 :oops:
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 07 Dec 2016, 23:12

defeatless schreef:
squaadgras schreef:

Toevallig een bron Alex?

Nee en na zoeken zelfs het tegenovergestelde..... http://blog.thewhiskyexchange.com/2013/ ... signatory/

D'r staat me iets bij dat ik ergens gelezen of gehoord heb dat ze het wel doen omdat ze in een blind proeverij geen verschil merkten.

Plus dat er een lijn is met 'the un-chillfiltered' maakte in mijn hoofd 1+1= 2 :oops:

Ik dacht altijd dat de budget lijn wel CF was en de UCF en CS lijnen niet.

Een snelle steekproef op WB laat dat ook zien
https://www.whiskybase.com/whisky/82238 ... sh-1998-sv
https://www.whiskybase.com/whisky/80568 ... sh-1996-sv
https://www.whiskybase.com/whisky/78666 ... sh-1995-sv

En volgens mij zijn ze nooit bijgekleurd
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”