Ontspoorde whisky prijzen.
- Reichenbach
- Moderator

Re: Ontspoorde whisky prijzen.
Voor de 18e verjaardag van mijn neefje een fles Springbank 18 gekocht, die was toen met 120 euro al niet goedkoop, maar toch nog te doen. Hij is nu 22.
In die tijd vrij veel Springbank gekocht, de 10 was in die tijd rond de 50-55 euro.
Was dat allemaal net voor de SB-hype, sindsdien loop ik niet zo hard meer achter de speciale flessen aan.
In die tijd vrij veel Springbank gekocht, de 10 was in die tijd rond de 50-55 euro.
Was dat allemaal net voor de SB-hype, sindsdien loop ik niet zo hard meer achter de speciale flessen aan.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- Reichenbach
- Moderator

En wat prijzen betreft; uiteindelijk worden deze bepaalt door de klant.
1 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Cor - Vinabc schreef:De prijzen van normale flessen zijn niet bizar gestegen in mijn optiek. Als ik kijk naar de salarisstijging (even gekeken naar onderwijs, die is in 2 jaar tijd 15% gestegen). De accijnsverhoging is dan nog het meest van invloed. Genoeg flessen die de 15% stijging niet halen.
Genoeg signalen dat we het ergste wel gehad hebben. Signatory bv, maar ook anderen.
Bij die (peper)dure flessen zit de klad er echt wel goed in. Daar zit geen rek meer in. Gaat de prijs niet naar beneden, of zelfs nog verder omhoog, dan zal de vraag alleen maar meer wegvallen. Markt van vraag en aanbod. Geen vraag, lagere prijzen
Het artikel geeft er vrij duidelijk blijk van dat er bar weinig kennis van de whisky industrie is. Ja, dat beleggers afhaken omdat geld duurder wordt - dus dat ze zonder risico 4-5% rendement kunnen maken - is niet iets van deze tijd. Alleen dat heeft eigenlijk nul invloed op de prijs van een fles in de winkel. Die beleggers zaten al meer op flessen en niet op vaten. Je geeft aan dat we het ‘ergste al hebben gehad’ met Signatory als voorbeeld. Ik neem aan dat je dan op hun 100 Proof reeks zit en niet op de € 1600 flessen van hun 35th verjaardag? Ik denk dat het ergste nog moet komen want wat Signatory met hun 100 Proof reeks aan het doen is gaat er voor zorgen dat er veel bottelaars gaan stoppen. Ik kan ook weinig anders bedenken dan dat dit hun doel is; je gooit een zak geld achter die 100 Proof reeks aan wat je makkelijk terugpakt met die peperdure 35th flessen en verpest in de tussentijd de markt voor iedereen. Ja, uiteindelijk ook voor de consument want die gaat op termijn minder keuze krijgen. Een 10 yo Staoisha (een vat) koop je in de huidige markt (op refill hout) voor £ 90-100 per liter alcohol. Als iemand een calculator heeft waar je dit voor € 44,95 in de btw mee de winkel in krijgt dan wil ik die ook wel. Want voor € 37 ex btw, marge slijter en rond de € 13-15 accijns- bottel - label - transport kosten en nog wat marge voor Kirsch zou ik niet weten hoe je dit rond gerekend krijgt. Ik zie nu al meer aanbod vaten van ‘private sources’ die er mee stoppen, ik weet dat de teneur hier vaak is dat de vlag uitgaat als een bottelaar zoiets doet, maar hier heeft uiteindelijk niemand baat bij.
0 x
- defeatless
- Moderator

Dus moeten we maar de hoofdprijs betalen?
Het punt is een beetje dat er jarenlang een enorme run is geweest op gerijpte 15+yo whisky. Die pakhuizen zijn leeg, althans wel met spul met enige leeftijd. Dat straalt natuurlijk ook af naar het aanbod. Er is gewoon plek zat en de voorraad moet aangevuld worden.
Maar ondertussen droogt de vraag ook meer op. Men doet eerst boodschappen en gaat daarna naar de slijter, dan kan er tegenwoordig wat minder vanaf.
En wat dat aangaat ben ik blij met die 100proof reeks. Laat de puissant rijken maar betalen zodat ik een drankje heb wat een prima prijs/kwaliteit heeft.
Er zijn natuurlijk ook zat snelle jongens in de vaten gaan zitten in coronatijd, met gratis geld. Die vallen als eerste om, zal nu wel gebeuren. Kan ik niet van wakker liggen.
Dat er daardoor minder keuze is voor de consument is tot daar aan toe. Op dit moment sterft het van de IB's. Daar kan prima een bezem doorheen.
Of we moeten de boel gaan reguleren. Ik heb nog wel een verdeelsleutel voor x euro per jaar, mag men kosteloos overnemen.

Het punt is een beetje dat er jarenlang een enorme run is geweest op gerijpte 15+yo whisky. Die pakhuizen zijn leeg, althans wel met spul met enige leeftijd. Dat straalt natuurlijk ook af naar het aanbod. Er is gewoon plek zat en de voorraad moet aangevuld worden.
Maar ondertussen droogt de vraag ook meer op. Men doet eerst boodschappen en gaat daarna naar de slijter, dan kan er tegenwoordig wat minder vanaf.
En wat dat aangaat ben ik blij met die 100proof reeks. Laat de puissant rijken maar betalen zodat ik een drankje heb wat een prima prijs/kwaliteit heeft.
Er zijn natuurlijk ook zat snelle jongens in de vaten gaan zitten in coronatijd, met gratis geld. Die vallen als eerste om, zal nu wel gebeuren. Kan ik niet van wakker liggen.
Dat er daardoor minder keuze is voor de consument is tot daar aan toe. Op dit moment sterft het van de IB's. Daar kan prima een bezem doorheen.
Of we moeten de boel gaan reguleren. Ik heb nog wel een verdeelsleutel voor x euro per jaar, mag men kosteloos overnemen.

2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Deze reactie zag ik wel aankomen.
Nee, je hoeft niet de hoofdprijs te betalen, maar tussen die hoofdprijs en zwaar onder kostprijs zit nog een wereld van verschil. Nu lijkt het net alsof bottelaars maar een factor 2 of 3 calculeren en ik kan je verzekeren dat dat nergens gebeurt, niemand vult grof z’n zakken. (Ja, met die € 1600 plus flessen loop je lekker binnen.)
De meeste bottelaars hebben geen 45 yo flessen van € 1600 plus wat als newmake is gekocht waar ze dat mee kunnen compenseren.
Ik snap prima dat consumenten blij zijn met deze reeks, en dan heb ik het puur over de prijs. Die beleggers waar aan gerefereerd wordt zaten veelal in de bizar dure verzamel flessen en op vaten Ardbeg, Macallan etc van een half miljoen of meer. Dat die bel uit elkaar spat is niet heel raar.
Wat betreft je verdeelsleutel uit 1856; zelfs Signatory duikt daar nog onder….
Nee, je hoeft niet de hoofdprijs te betalen, maar tussen die hoofdprijs en zwaar onder kostprijs zit nog een wereld van verschil. Nu lijkt het net alsof bottelaars maar een factor 2 of 3 calculeren en ik kan je verzekeren dat dat nergens gebeurt, niemand vult grof z’n zakken. (Ja, met die € 1600 plus flessen loop je lekker binnen.)
De meeste bottelaars hebben geen 45 yo flessen van € 1600 plus wat als newmake is gekocht waar ze dat mee kunnen compenseren.
Ik snap prima dat consumenten blij zijn met deze reeks, en dan heb ik het puur over de prijs. Die beleggers waar aan gerefereerd wordt zaten veelal in de bizar dure verzamel flessen en op vaten Ardbeg, Macallan etc van een half miljoen of meer. Dat die bel uit elkaar spat is niet heel raar.
Wat betreft je verdeelsleutel uit 1856; zelfs Signatory duikt daar nog onder….
0 x
Ivm die 100proof reeks.
Als signatory al dat spul als newmake heeft gekocht en op 1st fill vaten heeft weggelegd zal de boel een keer weg moeten voordat het te houterig wordt. Hebben ze dan 10 jaar terug de boel voor 2x niks ingekocht en zijn ze nu overtollige voorraad aan het wegwerken?
Nog afgezien van het feit dat grote voorraden hun de mogelijkheid geeft recente IBs met dure voorraden een hak te zetten.
Als signatory al dat spul als newmake heeft gekocht en op 1st fill vaten heeft weggelegd zal de boel een keer weg moeten voordat het te houterig wordt. Hebben ze dan 10 jaar terug de boel voor 2x niks ingekocht en zijn ze nu overtollige voorraad aan het wegwerken?
Nog afgezien van het feit dat grote voorraden hun de mogelijkheid geeft recente IBs met dure voorraden een hak te zetten.
0 x
defeatless schreef: Ik heb nog wel een verdeelsleutel voor x euro per jaar, mag men kosteloos overnemen.![]()

0 x
- defeatless
- Moderator

Uiteraard gun ik iedereen zijn of haar boterham en nog met beleg ook.
Het punt is dat er de laatste jaren echt veel is geïndexeerd bij de IB's. En er zijn heel veel IB's bijgekomen, veelal mensen uit de whiskyindustrie die zelfstandig zijn geworden en de connecties meenamen. Als dan nu de prijzen dalen, of de omzet van de €100,-+ fles niet makkelijk meer gehaald wordt zullen die omvallen.
Daarnaast zal signatory misschien juist wel voelen dat er veel IB's zijn en willen ze klanten terug winnen. Dus dan maar een serie uitbrengen die in het oog springt en op de super premium de marge pakken.
Volgens mij heet dat gewoon handel.
Dat het ruk is voor jou als Dude is zeker waar. De grote jongens zullen straks ook wel het portfolio van wat kleintjes gaan opslokken. Dat is natuurlijk wel hoe de handel werkt.
Het punt is dat er de laatste jaren echt veel is geïndexeerd bij de IB's. En er zijn heel veel IB's bijgekomen, veelal mensen uit de whiskyindustrie die zelfstandig zijn geworden en de connecties meenamen. Als dan nu de prijzen dalen, of de omzet van de €100,-+ fles niet makkelijk meer gehaald wordt zullen die omvallen.
Daarnaast zal signatory misschien juist wel voelen dat er veel IB's zijn en willen ze klanten terug winnen. Dus dan maar een serie uitbrengen die in het oog springt en op de super premium de marge pakken.
Volgens mij heet dat gewoon handel.
Dat het ruk is voor jou als Dude is zeker waar. De grote jongens zullen straks ook wel het portfolio van wat kleintjes gaan opslokken. Dat is natuurlijk wel hoe de handel werkt.
1 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Het gaat niet alleen om ib's, maar ook om nieuwe distilleries die nu gaan lopen, omdat ze hun 3-5 jaar oude whiskys niet in grote getalen verkocht krijgen voor €80-100. Die gaan zoeken naar een importeur die roept wel de gigantische aantallen te halen (wat natuurlijk ook niet gaat werken).
Daarnaast zie ik distilleries die hun 18 jarige in rappe tijd verhoogde naar €160-180 (van €100 of zoiets). Dat blijkt toch niet werken en komen met aanbiedingen/prijsverlagingen.
Daarnaast zie ik distilleries die hun 18 jarige in rappe tijd verhoogde naar €160-180 (van €100 of zoiets). Dat blijkt toch niet werken en komen met aanbiedingen/prijsverlagingen.
3 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

defeatless schreef:Dat het ruk is voor jou als Dude is zeker waar.
Nou, wat vervelend is, is als ze net met die zooi komen vlak voor ik m’n release er uit gooi. Want dan is het budget voor die maand ‘op’. Kwalitatief kan ik de competitie met die 100 Proof reeks met 2 vingers in m’n neus aan. Ik heb er een paar besteld, ook vintage wat ik zelf heb liggen om te kijken of het een beetje op niveau is. Heb ze niet allemaal gehad, maar laat ik het erop houden dat wat ik heb gehad ik zelf niet gebotteld had.

1 x
Reichenbach schreef:En wat prijzen betreft; uiteindelijk worden deze bepaalt door de klant.

Edit: ik moet me écht afmelden van die mailing list, dit bedrijf slaat helemaal nergens meer op
3 x
- Thewowbar1986
- Top bijdrager

hfos schreef:Reichenbach schreef:En wat prijzen betreft; uiteindelijk worden deze bepaalt door de klant.
Edit: ik moet me écht afmelden van die mailing list, dit bedrijf slaat helemaal nergens meer op
En Arnault zal wel lachen…ik kan natuurlijk moeilijk beoordelen wat ik niet en nooit zal proeven of heb geproefd…maar ik weet wel zeker dat ik voor dat geld flessen koop waarvan de kwaliteit gewoon onomstotelijk is (lees zoniet veel beter)!

0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Krijg je er een duikboot bij van Ardbeg. Pffff. Vorige week ook al een single cask Ardbeg Day 12 yo voorbij zien komen voor € 550. Mag je maar 1 per klant van bestellen. 

0 x
- Reichenbach
- Moderator

Dat soort duikboten imploderen is de ervaring; net als de verwachting van de instappers.WhiskyDudes schreef:Krijg je er een duikboot bij van Ardbeg. Pffff. ...
2 x
Springbank 12 cs 140 euro zonder koppel verkoop.
Het nieuwe normaal of is die ergens al stukken lager te koop?
Het nieuwe normaal of is die ergens al stukken lager te koop?
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”