Whisky uit je geboortejaar

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Vind je een whisky uit jouw geboortejaar interessant?

Ja, ik wil een whisky uit mijn geboortejaar.
216
58%
Nee, geboortejaar heeft voor mij geen meerwaarde.
22
6%
Ja, ik heb ik al een whisky uit mijn geboortejaar.
134
36%

Totaal aantal stemmen: 372

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky uit je geboortejaar : hoe ver ga je?

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 15 Nov 2020, 18:27

Koning schreef:Hoe kijken jullie tegen flessen uit je geboortejaar? Ben je ernaar op jacht en wil je er (irrationeel?) meer voor betalen, of vind je het maar onnodig sentiment? Het zal natuurlijk ook uitmaken of je bijvoorbeeld in 1960 of in 1996 geboren bent, maar ik ben benieuwd!

henri schreef:hier bestaat al een topic voor : Whisky uit je geboortejaar
ik vraag een mod wel even samen te voegen

Een oud topic weliswaar :-) Maar samengevoegd.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky uit je geboortejaar : hoe ver ga je?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 15 Nov 2020, 18:48

Koning schreef:Whisky gedestilleerd en op vat gelegd in het jaar dat jezelf ook op de wereld bent gekomen, het heeft een bijzondere aantrekkingskracht.

Mijn vintage is 1984, een jaar dat de (Schotse) whisky industrie in een absolute dip zat. Veel destilleerderijen zijn rond dat jaar gesloten, en de productie van degenen die openbleven werd teruggeschroefd vanwege het groeiende whisky loch. Whisky's uit dat jaar zijn dus relatief schaars en over de kwaliteit durf ik geen uitspraken te doen ;)
Heb onlangs mijn derde fles uit dat jaar, een 33yo Benrinnes van Adelphi, aangeschaft. Heb er toch wel een stuk meer voor betaald dan ik normaal voor zo'n fles zou overhebben, bijvoorbeeld als het een '83 of '85 zou zijn.
Maar het deed me ook beseffen: als ik nog meer flessen uit mijn geboortejaar wil bemachtigen kan ik het beter nu doen dan over 5 jaar.
Dat betekent niet dat ik direct alles met vintage 1984 wil hebben, ik wil alleen kwalitatief goede whisky die wat toevoegt aan mijn collectie. Wil immers niet teleurgesteld zijn als ik zo'n dure fles uiteindelijk op een verjaardag opentrek!

Hoe kijken jullie tegen flessen uit je geboortejaar? Ben je ernaar op jacht en wil je er (irrationeel?) meer voor betalen, of vind je het maar onnodig sentiment? Het zal natuurlijk ook uitmaken of je bijvoorbeeld in 1960 of in 1996 geboren bent, maar ik ben benieuwd!

Ik heb er inmiddels 3 staan (uit '74), en dat heeft me voor geen van die flessen meer dan €300 gekost. Ik denk niet dat dat op dit moment nog zou lukken. Scoren ook allemaal boven de 88 en één zelfs boven de 90 op Wb. Voor de Invergordon van The Whisky Blues heb ik wel meer betaald dan ik normaal voor een oude grain zou overhebben (prijs was €230), maar ik kon 'm van tevoren proeven en bovendien is ie ook nog eens uit de juiste maand.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Nov 2020, 18:55

Ik heb inmiddels 10 flessen whisky, een fles Port en een fles Armagnac allen met distillatie/productiejaar 1988 in de collectie. In december komt er sowieso whisky nr 11 uit 1988 bij. Gewoon omdat het leuk is :bigsmile Pronkstuk in die ‘subcollectie’ is wel mn Glen Keith welke exact mn geboortedatum als heeft (vermeld op de fles). Deze heeft me samen met de Littlemill wel een klein vermogen gekost maar hee...alles voor de hobby toch :D

- Glen Keith 1988 29yo MMCK
- Littlemill 1988 26yo HL
- Glenfarclas 30yo OB
- Blair Athol 1988 28yo SV
- Tormore 1988 30yo CA
- Tomatin 1988 25yo TWA
- Tormore 1988 21yo AC
- Mortlach 1988 16yo DT
- Auchentoshan 1988 16yo OB
- Glen Grant 1988 5yo OB

- Port Dundas 1988 28yo DL (coming soon)

Plan is +/- 20 1988’ers te verzamelen. Zolang het distillatiejaar nog een beetje betaalbaar is.
1 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 15 Nov 2020, 19:11

Zou niet weten waarom er een uit mijn geboortejaar beter zou smaken dan andere jaren. Kom uit '79 en tijdje terug kwam er een Port Ellen uit dat jaar voorbij. Nu is Port Ellen al niet mijn kopje thee en dat zal niet veranderen omdat deze uit '79 komt.

Maar bijvoorbeeld ook ieder jaar op mijn verjaardag een glaasje nemen; tegen de tijd dat ie bijna op zal zijn, na 23 jaar, zal het beste er ook wel af zijn.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 15 Nov 2020, 19:18

Hier 1x een aankoop gedaan uit geboortejaar. Zal zeker niet beter zijn dan andere jaren maar mijn voornemen was om deze open te maken op mijn 50 e verjaardag. Een invergordon uit 1972. Voor een mooie prijs via dit forum kunnen aanschaffen. Ben altijd nog aan het kijken voor een single malt maar met die prijzen zal het wel een sample moeten worden....
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Nov 2020, 19:46

Ik schat zo in dat een fles uit '63 wat te begrotelijk wordt. Misschien ooit eens een fles port.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 15 Nov 2020, 20:00

Reichenbach schreef:Ik schat zo in dat een fles uit '63 wat te begrotelijk wordt. Misschien ooit eens een fles port.

Armagnac wellicht? Ok, zal je nog steeds een paar honderd euro kosten, maar bij lange na niet de prijzen die je aan een 63 vintage single malt kwijt bent.
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 15 Nov 2020, 20:19

Een whisky met 1970 er op in mijn bar is wel een wens, maar zeker niet tegen elke prijs.
Voor een cask-end met mijn geboorte jaar er op, heb ik wel een zoek opdracht uitstaan.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Nov 2020, 20:22

HammerHead schreef:
Reichenbach schreef:Ik schat zo in dat een fles uit '63 wat te begrotelijk wordt. Misschien ooit eens een fles port.

Armagnac wellicht? Ok, zal je nog steeds een paar honderd euro kosten, maar bij lange na niet de prijzen die je aan een 63 vintage single malt kwijt bent.

Van chateau de pomes peberere (rond de €100) en Baron Gaston legrand (rond de €180) heb je dergelijke jaargangen al wel.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Nov 2020, 20:26

Cor - Vinabc schreef:Zou niet weten waarom er een uit mijn geboortejaar beter zou smaken dan andere jaren. Kom uit '79 en tijdje terug kwam er een Port Ellen uit dat jaar voorbij. Nu is Port Ellen al niet mijn kopje thee en dat zal niet veranderen omdat deze uit '79 komt.

De whisky wordt er ansich niet beter van idd. Maarja het sentiment wil soms ook wat. Ik ben wel zo’n zweverig type bij wie sentiment en emotie bijdragen aan de ervaring van whisky. En daarnaast wel tof om onderhand op verjaardagen ‘88ers open te kunnen ploppen op een moment dat het echt niet meer betaalbaar is om ze dan nog aan te schaffen. Ik koop eigenlijk alleen maar ‘88ers waarvan of de scores erg goed zijn, of waarvan ik zeker weet dat t mijn smaak is :)

Cor - Vinabc schreef: Maar bijvoorbeeld ook ieder jaar op mijn verjaardag een glaasje nemen; tegen de tijd dat ie bijna op zal zijn, na 23 jaar, zal het beste er ook wel af zijn.

Dat ligt er dan weer aan. Zo’n fles heb ik voor de verjaardagen van mn zoon, die moet ook 18 jaar overleven, tijdig overschenken in kleinere flessen beperkt oxidatie tot het minimum en dan gebeurd er niets tot vrij weinig met de kwaliteit volgens mij.
0 x
Afbeelding

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 15 Nov 2020, 20:53

Misschien wel een hele stomme vraag, maar ja nieuwer dan ik zijn ze er weinig. Zeker niet groener qua Whisky kennis :bigsmile
Stel dat ik een whisky van 1987 zou zoeken, waar zoekt men dan zoiets?
0 x

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 15 Nov 2020, 20:59

BarryM schreef:Misschien wel een hele stomme vraag, maar ja nieuwer dan ik zijn ze er weinig. Zeker niet groener qua Whisky kennis :bigsmile

https://www.whiskybase.com/whiskies/vin ... le=&votes=

Je kan verder selecteren via de zoekfunctie. Of eens een speciaalzaak binnenlopen en rondsnuffelen...
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Nov 2020, 21:35

Ik heb eigenlijk niets met een geboortejaar whisky. Wat ik wel heb is dat ik m’n geheugen afgraaf naar gebeurtenissen in het jaar van distillatie, of wat er sindsdien allemaal is gebeurt. Maar dat heb ik ook met top cognac en die zijn zonder uitzondering veel beter te betalen als oude whisky.
1939, een totaal andere tijd, voor de oorlog nog, voor de geboorte van mijn vader en waarvan je 100% zeker weet dat de mannen die dat met liefde hebben gemaakt allang dood zijn. 1973, jaar dat mijn ouders besloten met 2 koters naar Sint Maarten te verkassen waar een witte nog bekijks trok. 1974, het jaar van dat WK in Argentinië, 1977 Elvis z’n dood en ga zo maar even door. Wat deed ik toen, wat maakte echt indruk, wat vergeet je nooit meer.
Dat vind ik veel leuker als een fles uit een jaar waarin ik toevallig ben geboren... :lol:
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Nov 2020, 21:55

Oogadal schreef:.... 1974, het jaar van dat WK in Argentinië, ...
Foei.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

BarryM
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BarryM » 15 Nov 2020, 22:26

MisterMonkeyDonkey schreef:
BarryM schreef:Misschien wel een hele stomme vraag, maar ja nieuwer dan ik zijn ze er weinig. Zeker niet groener qua Whisky kennis :bigsmile

https://www.whiskybase.com/whiskies/vin ... le=&votes=

Je kan verder selecteren via de zoekfunctie. Of eens een speciaalzaak binnenlopen en rondsnuffelen...

Weer wat geleerd, dank je! Zo zie je maar weer, elke dag is een schooldag.
1 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”