Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
defeatless
Moderator
Moderator

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor defeatless » 05 Sep 2015, 17:55

Nou als je een octomore 18 jaar laat rijpen is het nog steeds zwaar geturfd.

Over het algemeen is het zo dat oudere whisky's minder geturfd smaken maar er wordt ook spirit geproduceerd om langer te bewaren met een heftige turfsmaak. Die is dan zwaarder geturfd dan de spirit die bedoeld is voor een 10jarige
1 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 03 Nov 2015, 16:47

ik ben al enige tijd op zoek naar een fles uit 1978 gebotteld in 2012.
nu zie ik verschillende grains whisky van North british, Cameronbridge en Port dundas die goed betaaldbaar zijn. echter kan ik weinig info vinden over de smaak en op whiskybase zijn maar weinigen die deze waarderen.

wat is nu het verschil precies en de reden waarom grains schijnbaar weinig gedronken worden??
0 x

Marcellus
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Marcellus » 03 Nov 2015, 18:18

Jonadawi schreef:ik ben al enige tijd op zoek naar een fles uit 1978 gebotteld in 2012.
nu zie ik verschillende grains whisky van North british, Cameronbridge en Port dundas die goed betaaldbaar zijn. echter kan ik weinig info vinden over de smaak en op whiskybase zijn maar weinigen die deze waarderen.

wat is nu het verschil precies en de reden waarom grains schijnbaar weinig gedronken worden??

Grain whisky wordt niet gemaakt van gemoute gerst (zoals malt Whisky) maar van andere graansoorten (tarwe, mais bv. maar ook wel ongemoute gerst). Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen (pure) grain whisky heb gedronken maar de smaak schijnt veel neutraler en lichter te zijn en, mag ik zeggen met weinig karakter? Dat is ook één van de redenen waarom een blend voor een belangrijk deel uit grain whisky bestaat; om de whisky een neutraler (toegankelijker) karakter te geven en natuurlijk ook omdat het veel goedkoper (sneller) is te produceren. Grain whisky heeft overigens ook meer jaren in het vat nodig om goed op smaak te komen als het als een pure grain whisky wordt gebotteld.

Karakter schijnt de doorsnee Whisky drinker af te schrikken; iets wat ik persoonlijk nog steeds heel vreemd vind. Juist het grainy karakter van veel (simpele) blends schrikt mij af en het zijn juist de talloze, verschillende karakters van (Single) Malts die van het Whisky drinken zo'n feest maken.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Nov 2015, 18:29

Heeft een aantal redenen. Grain whisky is over het algemeen wat scherper en (logisch) graniger. Ook de soms sterke seconde lijm lucht en de vaak kenmerkende korte finish zorgen er voor dat grains minder populair zijn en de mindere vaten vaak in blends terecht komen. Ook de verzamelaars lopen met een boog om grain whisky heen, gelukkig maar, dan blijft het betaalbaar :bigsmile
Er zijn echter meer dan genoeg grain whisky's die zeer de moeite waard zijn en die de vaak kenmerkende eigenschappen in veel mindere mate, of juist niet hebben. Grain heeft vaak meer tijd nodig,maar zeker niet altijd. Ik heb een Strathclyde 2005 9yo staan en die is geweldig..... Qua geuren vindt je vaak lijm, verfoplosser terug, maar ook sigaren, pijptabak, menthol en crème brulee kom je vaak tegen.
Er wordt weinig gereviewd inderdaad, denk dat je het beste Kay een PB kunt sturen, hij maakt notes van alles wat hij proeft en kan je wellicht een degelijk advies geven. En Kay proeft vrij veel :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 03 Nov 2015, 19:58

Ik lees net het label op de achterkant van mijn recent aangeschafte fles Laphroaig CS batch 007. Daar staat de aanbeveling om op één deel whisky twee delen water toe te voegen om de smaak volledig tot zijn recht te laten komen. Maar als je vindt dat de whisky zo ver verdund zou moeten worden om er optimaal van te kunnen genieten, waarom zou je diezelfde whisky dan op vatsterkte uitbrengen en niet al zelf tot het gewenste alcoholpercentage terugbrengen? :Scratch
0 x
Afbeelding

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 03 Nov 2015, 20:42

Mermur schreef:Ik lees net het label op de achterkant van mijn recent aangeschafte fles Laphroaig CS batch 007. Daar staat de aanbeveling om op één deel whisky twee delen water toe te voegen om de smaak volledig tot zijn recht te laten komen. Maar als je vindt dat de whisky zo ver verdund zou moeten worden om er optimaal van te kunnen genieten, waarom zou je diezelfde whisky dan op vatsterkte uitbrengen en niet al zelf tot het gewenste alcoholpercentage terugbrengen? :Scratch

Wellicht omdat je op die manier de keuze laat aan de consument? In restaurants krijg je ook vaak advies over de bereiding van bijvoorbeeld een biefstuk. Maar al vindt de kok dat de biefstuk rare moet zijn hij zal niet automatisch alle biefstukken rare bakken ;). Door het advies geeft Laphroaig hun ideale manier van "bereiding"aan maar laat het nog steeds de ruimte aan mensen die het liever zo op CS willen drinken.

Maar een ideetje hoor ;)
1 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Nov 2015, 23:03

Met 2 delen water lijkt het mij een erg dun soepje te worden :Scratch

Denk dat de voornaamste reden om het niet in deze verhouding op de markt te brengen is dat..., het dan niet als whisky verkocht mag worden!
Bovendien accepteert de markt dit simpelweg niet, zou onverkoopbaar zijn, ik koop zelf eigenlijk nooit flessen met ABV onder 46%, ik wil zelf bepalen of en hoe ik mijn whisky drink.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Nov 2015, 23:06

Oogadal schreef:Met 2 delen water lijkt het mij een erg dun soepje te worden :Scratch

Denk dat de voornaamste reden om het niet in deze verhouding op de markt te brengen is dat..., het dan niet als whisky verkocht mag worden!
.

Domme vragen bestaan dus wel :P
Had hier zelf ook geen seconde over nagedacht.
Lekker bezig ik :hoera
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 03 Nov 2015, 23:07

Heb eens een uitleg gekregen over wat water met je whisky doet. Chemische reacties, verandering moleculen etc... Zal het jullie besparen :bigsmile
Wat ik wil zeggen: Water voor mij in een apart glas en nooit mengen met.

:nat
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 03 Nov 2015, 23:45

Ik ken het verhaal Bram.
Maar ik voeg zeker weleens water toe aan m'n whisky. Maar nooit meer dan een paar druppeltjes.
Komt je whisky vaak ten goede.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Nov 2015, 07:59

Bram84 schreef:Heb eens een uitleg gekregen over wat water met je whisky doet. Chemische reacties, verandering moleculen etc... Zal het jullie besparen :bigsmile
Wat ik wil zeggen: Water voor mij in een apart glas en nooit mengen met.

:nat

Tsja, hoe denk je dat ze een cask terugbrengen naar 46% dan...? Met lucht? :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Malt Leon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malt Leon » 04 Nov 2015, 09:37

Oogadal schreef:
Tsja, hoe denk je dat ze een cask terugbrengen naar 46% dan...? Met lucht? :bigsmile

met whisky die een lager alcohol percentage heeft... :domdom

Lijkt me sterk, maar het kan!
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Nov 2015, 09:43

Ja, dat kan, maar als je een vatsterkte hebt van 50% kun je deze met geen enkele whisky terugbrengen naar 40%.... Komt nog een probleem bij; hoe is die whisky met een lager ABV dan op die 40% uitgekomen.. :Scratch

Over het algemeen wordt de sterkte gewoon met water teruggebracht. Dat is uit marge technische reden ook het meest lucratief.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 04 Nov 2015, 10:36

Ik was er - naar nu blijkt ten onrechte - vanuit gegaan dat Laphroaig de reguliere 10 y.o. tot 40% verdunt primair om aan de wensen van (het merendeel van) de klanten tegemoet te komen en dat de CS was bedoeld om te laten zien hoe de 10 y.o. eigenlijk gedronken zou moeten worden. Maar ik vind de verklaring van Nielsvanp ook plausibel.

Dit roept een vergelijkbare vraag op over de werkwijze van Ralfy: hij hamert er steeds op dat het alcoholpercentage minimaal 46% zou moeten zijn, maar het eerste wat hij doet bij een whisky van die sterkte is er een theelepel water bij gooien, zodat het percentage toch weer in de buurt van de 40% komt of zelfs daaronder. Ik snap dat water de whisky kan openen, maar daarvoor heb je, als ik het goed heb begrepen, slechts een paar druppeltjes nodig en de benodigde hoeveelheid lijkt niet afhankelijk van de sterkte van de whisky. :?
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Nov 2015, 11:39

Het is allemaal geen raket wetenschap, het werkt met whisky hetzelfde als met plasma en LED tv's. De markt bepaalt wat er geserveerd wordt en op dit moment is zeker in het hogere segment vatsterkte het magische woord. Op zich maakt het niet heel veel uit voor de distillery want er wordt een rekensom gemaakt obv het aantal flessen wat ze uit een bacth kunnen halen op 40% maal aantal flessen x targetprice en dan kun je terug rekenen wat een CS gaat kosten.
Bijkomend voordeel van een CS is dat je onderscheid maakt tussen je standaard expressies (vaak op 40-46%) en je 'limited' releases. Je hoeft geen rekenwonder te zijn dat je de virtuele waarde van een limited release kunt verhogen door ze op 61% uit te brengen ipv 43%; hoe minder flessen hoe 'limiterder' de release is. De nieuwste 'truc' in het rijtje is de recente Laprhoaig FOL botteling die weliswaar op vatsterkte, ehhh, batchsterkte is gebotteld, maar dan in 0,35 liter flesjes. Wetende dat ze deze toch wel allemaal gingen verkopen en dat is nou eenmaal makkelijker te doen op € 135 dan dat je een 0.7 aanbiedt op € 239.... Kassa...., 8.000 x € 135 is beduidend meer als 4.000 x € 239 tenslotte.
En dan heb je nog alle blogs en reviews waar altijd de voorkeur wordt gegeven aan vatsterkte icm non-chill filtered en non coloured, wat ik vrij logisch vindt. Zo puur mogelijk.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”