Ik koop teveel whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ik koop teveel whisky

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 24 Mar 2015, 16:14

whiksy schreef:Op proeverijen en evenementen (en via VBT's) ontdek ik dan toch weer pareltjes die ik uiteindelijk ook in huis wil hebben. Zo staan heb ik nog een lijstje van 4 a 5 flessen die ik nog wil, terwijl ik eigenlijk nog jaren met mijn bescheiden collectie zoet ben. En een goede aanbieding komt vaker voor dan dat ik een andere fles leeg kan krijgen.

Voor mij als beginner zou het wat dit betreft (behalve dan voor mijn ontwikkeling en verdere verkenningsreis) goed zijn om niet teveel van die proeverijen en evenementen te bezoeken zodat het hier niet uit de hand gaat lopen qua collectie. :bigsmile

En ook de goede aanbiedingen zoveel mogelijk negeren.
0 x
Afbeelding

Maldhyr
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Maldhyr » 24 Mar 2015, 17:29

Whisky-ettenleur schreef:
whiksy schreef:Op proeverijen en evenementen (en via VBT's) ontdek ik dan toch weer pareltjes die ik uiteindelijk ook in huis wil hebben. Zo staan heb ik nog een lijstje van 4 a 5 flessen die ik nog wil, terwijl ik eigenlijk nog jaren met mijn bescheiden collectie zoet ben. En een goede aanbieding komt vaker voor dan dat ik een andere fles leeg kan krijgen.

Voor mij als beginner zou het wat dit betreft (behalve dan voor mijn ontwikkeling en verdere verkenningsreis) goed zijn om niet teveel van die proeverijen en evenementen te bezoeken zodat het hier niet uit de hand gaat lopen qua collectie. :bigsmile

En ook de goede aanbiedingen zoveel mogelijk negeren.

Het voordeel van proeverijen is dat je (afhankelijk van welke je bezoekt natuurlijk) soms pareltjes tegenkomt waarvan je het bestaan niet af wist. Natuurlijk is dan de verleiding groot om te kopen, maar zo ben ik wel aan een paar leuke peaty whisky's gekomen die ik anders niet gekocht zou hebben. Ik ben nl iemand die wel van rook, maar niet van (teveel) peat/medicinaal houdt.

En ook sommige bottelingen, zoals deze Braeval (http://www.whiskybase.com/whisky/44895), zou ik anders niet zo snel spontaan meegenomen hebben. Kortom; lekker blijven tasten en nosen.... :Pipersmile
1 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 18 Nov 2015, 11:43

... Ik merk dat ik de laatste maanden steeds minder whisky koop, maar dat de flessen steeds duurder zijn.
Ook deze flessen trek ik blijkbaar gewoon open.
7 x
Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 18 Nov 2015, 19:40

Ook bij mij is het erg hard gegaan... van 0 naar 74 flessen op een half jaar tijd (sinds april 2015)
Wil nu bewust ook even op de rem gaan staan. Heb immers keuze zat om uit te kiezen (heel wat independents ook).
Mijn wishlist op WB blijft immer in expansie en ik ben dagelijks toch minstens 2 uren online met Whisky bezig.
Een goede zaak is dat niet want in mijn geval zet websurfen regelmatig aan tot online kopen.
Bovendien ben ik vertegenwoordiger op de baan en is er altijd wel een whiskywinkel ergens in de buurt waar ik tijdens mijn lunchbreak zou kunnen binnenstappen. Er valt overal wel ergens een "koopje" te scoren. Gelukkig doe ik dit zelden of nooit tijdens de werkweek. Het is moeilijk om zo'n gezellige winkel binnen te stappen en helemaal niks te kopen.
Tenslotte is mijn beste kameraad ook nog eens een passionele whiskydrinker en -verzamelaar en zetten we elkaar ook geregeld aan tot het kopen van flessen.
Conclusie: Verleidingen à volonté en niet gemakkelijk om eraan te weerstaan.
Toch slaag ik er voorlopig in om weinig tot niks meer bij te kopen.
Zou er heel graag een goede gewoonte van maken om niet meer dan 100-150€ per maand aan Whisky uit te geven.
Als je net zoals ik een gezin hebt dan moet je ook nog geld vrijmaken voor andere (belangrijke) dingen.
Laatst gewijzigd door ovanpuyvelde op 18 Nov 2015, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
4 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Nov 2015, 20:12

Ik koop nog wel een en ander bij, maar verkoop ook de wat (imho) wat eenvoudiger flessen omdat ik net als Bart liever een dram minder drink, maar dan wel graag een topper..
Valt me wel op dat zo nu en dan de prijzen behoorlijk ontsporen: de flessen Glendronach single cask uit batch 11 (nu een 10 maand terug ongeveer) waren in NL voor ongeveer dezelfde prijzen te koop als in de UK. Nu is batch 12 in het land en vergelijkbare flessen (leeftijd) zijn nu in NL zomaar 20-25% duurder! Terwijl ze in de UK op ongeveer hetzelfde prijsniveau zitten als verleden jaar. Die koop ik dus niet in NL, dezelfde fles in UK € 160 en in NL € 200... :Scratch

Dus al met al blijft het aantal flessen redelijk stabiel: nog steeds genoeg dicht dat ik het toch niet meer op ga krijgen. Tenzij ik royaal boven de 90 ga eindigen :lol:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 18 Nov 2015, 20:39

Oogadal schreef:Dus al met al blijft het aantal flessen redelijk stabiel: nog steeds genoeg dicht dat ik het toch niet meer op ga krijgen. Tenzij ik royaal boven de 90 ga eindigen :lol:

Edwin, als je hulp nodig acht, ben ik steeds kandidaat :P
1 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 18 Nov 2015, 20:51

Ja ik laat je ook niet vallen hoor Edwin :gnif
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Nov 2015, 20:53

Top mannen!! Ik wist dat ik op jullie rekenen kon!! :goedgedaan
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 18 Nov 2015, 21:00

Volgend jaar een '68 tasting in Emmen ? :bigsmile
1 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 18 Nov 2015, 21:01

Tom2 schreef:Volgend jaar een '68 tasting in Emmen ? :bigsmile

ze zullen later spreken van de meer bekende term "Emmen '68"

;)
1 x
Afbeelding

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 18 Nov 2015, 21:28

Gezellig clubje hier maar ook gevaarlijk als je volwaardig member wordt van dat clubje denk ik :bigsmile
0 x
Afbeelding

Bram84
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 28 Mar 2016, 23:26

Yapi schreef:
Tom2 schreef:Volgend jaar een '68 tasting in Emmen ? :bigsmile

ze zullen later spreken van de meer bekende term "Emmen '68"

;)

Zaterdag is het zover... Niet Emmen 68, maar Drendores I :hoera
0 x

Whisky-ettenleur
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whisky-ettenleur » 15 Jun 2016, 10:52

Ik ben nu iets langer dan een jaar 'bezig' met whisky en voor mijn gevoel koop ik nog steeds niet teveel whisky.
Heb een aantal proeverijen meegemaakt en al een berg samples genuttigd. Alle drams die ik het afgelopen jaar heb geproefd heb ik genoteerd en degende die me bevielen staan op een wenslijstje.
Die wenslijst groeit met de week...maar de kast met flessen relatief niet.

Deels omdat ik 12 flessen een mooi aantal vind in de collectie, deels omdat ik nog een andere dure hobby heb en deels (de grootste reden) vanwege de stok achter de deur (lees = mijn vrouw).
Zij houdt de kast en mijn bezoekjes in de buurt van slijterijen nouwlettend in de gaten.

Dus NEE, ik koop niet teveel whisky! :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 15 Jun 2016, 20:33

Whisky-ettenleur schreef:... en deels (de grootste reden) vanwege de stok achter de deur (lees = mijn vrouw).
Zij houdt de kast en mijn bezoekjes in de buurt van slijterijen nouwlettend in de gaten.

Nou, laat ze dan maar niet je virtuele kast op whiskybase vinden, dan heb je alsnog heel wat uit te leggen... "12 flessen zei je hm?" :P
1 x

ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 15 Jun 2016, 21:37

Ik koop sindskort minder flessen maar ze worden wel een pak duurder :P :gnif
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”