Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 29 Dec 2010, 08:24

jauwels schreef:Ik heb nog maar juist single malt whisky leren kennen.Glenmorangie vond ik heel lekker.Kan er iemand my wat namen geven van whisky's die daar heel goed op trekken van smaak?

Balblair! Definitely!!! Ook Aberlour. En eentje (wel een blend, maar van Glenmorangie PLC): Bailie-Nicol-Jarvie, aka B.N.J.!

jauwels schreef:Weet er soms iemand waar je kleine flesjes kan kopen

Helaas is WhiskySamples.eu (bijna) niet meer onder ons; er is ook nog RareWhiskySite.com. Daarnaast heeft het eerder genoemde WhiskyHuis.be ook veel samples. Kijk ook eens bij WhiskySite.nl
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Arnold1974
Senior
Senior

Re: Wat komt er ná Glenfiddich ?

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 31 Dec 2010, 15:38

Dandeze schreef:Is de stap van Glenfiddich naar Highland Park 12yo niet te groot,
of adviseren jullie een tussenstap via Glenmorangie 10 yo of Glen Elgin 12 yo.
:Help

Geen stap is te groot volgens mij en geen keuze verkeerd. Je gaat bepaalde whiskies niet lekker(der) vinden als je ze in een bepaalde volgorde drinkt (wel als je ze op een avond drinkt !). Vind je een bepaalde whisky te, of ben je nog niet aan de betreffende smaak toe, dan laat je hem een jaartje staan en probeer je iets anders. Het advies van Hans Offringa (Whisky Geclassificeerd) is ook een hele goed, en het is gewoon een erg leuk boek!

Arnold
0 x
Afbeelding

Michiel87
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 01 Jan 2011, 15:05

Ik kwam een keer met een Bruichladdich Peat thuis, eigenlijk als eerste single malt die ik kocht. En van daaruit ben ik andere streken gaan verkennen. Dus alles kan.
0 x
Afbeelding

Carlo
Senior
Senior

Re: Té veel peat !?

Ongelezen berichtdoor Carlo » 22 Jan 2011, 22:19

Carlo schreef:Zit nu voor het eerst aan een Laphroaigh quarter cask. :schotland
Dat is wel even wennen maar zalig

Net weer een dram op en moet heel de tijd aan een ziekenhuis/medicijnkast denken??????
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Peated dan wel geturfde whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Jan 2011, 22:25

Carlo schreef:Net weer een dram op en moet heel de tijd aan een ziekenhuis/medicijnkast denken??????

Dat is het kenmerk van een (sterk) geturfde (Islay) whisky en ook het "love it or hate it" kenmerk !
De QC is zo ongeveer het maximum aan turf dat ik nog lekker vind (is mede afhankelijk van de andere smaakcomponenten natuurlijk).

Zie ook: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf).
Laphroaig Quarter Cask Double Matured, -yo, 48%, Islay
Smokehead, Islay Single malt, 6yo, 43%
Laatst gewijzigd door Piet op 23 Jan 2011, 09:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gerelateerde links toegevoegd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Carlo
Senior
Senior

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Carlo » 22 Jan 2011, 22:33

Piet schreef:
Carlo schreef:Net weer een dram op en moet heel de tijd aan een ziekenhuis/medicijnkast denken??????

Dat is het kenmerk van een (sterk) geturfde (Islay) whisky en ook het "love it or hate it" kenmerk !
De QC is zo ongeveer het maximum aan turf dat ik nog lekker vind (is mede afhankelijk van de andere smaakcomponenten natuurlijk).

Zie ook: Fenolen: Medicinaal, turfachtig en rokerig: Peat (turf).

Had voor de QC een The Macallen sherry oak op en moet zeggen dat ik die toch lekkerder vind.
Ik vindt de Bowmore 12yo lekker dus dacht ik zal dan de QC ook wel lekker vinden , is namelijk ook een Islay whisky.
Maar ik vindt het niet zo , moet je denk echt trek in hebben.

Ga me dan toch maar wat meer orienteren richting de Highland en Speyside.
Een Lowland moet ik ook nog eens proberen maar daar hoor ik niet zoveel over.

Al met al ik heb nog een lange weg te gaan en te proeven :hoera
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Jan 2011, 23:54

Carlo schreef:...Ga me dan toch maar wat meer orienteren richting de Highland en Speyside.
Een Lowland moet ik ook nog eens proberen maar daar hoor ik niet zoveel over.

Met niet-peated of héél weinig (b.v. Higland Park) kun je ook een leven vullen hoor !

Peated is gewoon erg trendy en daar wordt te pas en te onpas op ingespeeld.
Opletten dus. Ook andere merken, die vroeger helemaal niet geturfd waren hebben nu vaak een geturfde expressie.
Soms ook een gedurfde ! Een Highlander opvoeden of finishen op een Islay vat gaat wel heel erg ver. Voor mij té ver.

Overigens kan een whisky ook rokerig zijn zonder het medicinale er in, dat zul je dan meer waarderen.
Probeer anders eens een Japaner of Bourbon bijvoorbeeld Maker's Mark 45% Kentucky straight bourbon of Four Roses Single Barrel 50%. Hoewel je die laatste misschien eerst eens moet proeven omdat het daarbij soms ook is "love it or hate it".

Als het iets meer mag kosten (opletten, behoorlijke prijsverschillen) zou je een Aberlour a'bunadh, NAS, OB kunnen proberen. Alleen niet de Batch 29 nemen.
0 x

Dennis01
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Dufftown glenlivet pure malt

Ongelezen berichtdoor Dennis01 » 31 Jan 2011, 21:47

Hey iedereen
Ik ben nieuw op dit forum en heb een tijdje geleden een fles Dufftown glenlivet pure malt 8 years cadeau gekregen. Ik was meteen weg van de zachte smaak, alhoewel ik niet zo'n whiskydrinker ben...
Natuurlijk vult die fles niet vanzelf bij en wilde ik een nieuwe aanschaffen. Nu vind ik de prijs wat hoog en vind ik dat het niet altijd dezelfde whisky moet zijn, dus kan iemand anders mij enige tips geven welke andere whiskys mij zeker zullen bekoren binnen een prijscategorie van 40 tot 70 euro.

mvg,
Dennis
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Dufftown glenlivet pure malt

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Jan 2011, 22:28

Dennis01 schreef:... dus kan iemand anders mij enige tips geven welke andere whiskys mij zeker zullen bekoren binnen een prijscategorie van 40 tot 70 euro.

Hallo Dennis.
Ik heb je bericht hierheen verplaatst omdat je het in de rubriek voor proefnotities had gezet.
Dit soort vraag hoort eerder hier thuis.
Sterker nog ik denk dat hier ook al wat suggesties te vinden zijn.

Trouwens, die Glenfiddich die voor velen de eerste Schotse Single Malt is zou zo maar een suggestie voor jouw kunnen zijn :Slainte
0 x

iew
Actief lid
Actief lid

Re: Highland Park expressies

Ongelezen berichtdoor iew » 02 Feb 2011, 15:34

Ik als net beginnende met mijn Whisky hobby heb de HP 12 year old gekocht, ik las er veel goede dingen over.
In eerste instantie vond ik het een beetje tegenvallen (eerste glaasje)

Maar nadat ik de Whisky wat meer door mijn mond liet rollen begon ik hem bij het 2e glaasje toch wel te waarderen en best lekker te vinden.

Ik had hiervoor namelijk alleen nog een blended Whisky gedronken en dit was mijn eerste ervaring met een single malt.
De blended die ik dronk was de Canadian blend black velvet van 8 jaar.

Een wat zoete zachte makkelijk te drinken Whisky.(blend)
Ik houd persoonlijk wel van wat zoetige zachte smaken, kunnen jullie mij misschien wat aanraden in die richting als het gaat om single malt Whiskys aub ?
Laatst gewijzigd door iew op 02 Feb 2011, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Marriage isnt a contract, its an ongoing negotiation...

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Feb 2011, 15:42

iew schreef:Ik houd persoonlijk wel van wat zoetige zachte smaken, kunnen jullie mij misschien wat aanraden in die richting als het gaat om single malt Whiskeys aub ?

Iwan, blader even terug in dit onderwerp daar komt al veel "zachts en zoetigs" naar voren.

Kijk ook eens naar b.v. Balblair, Cragganmore, Aberlour, The Macallan en wat ik nu hier heb een Aberfeldy. Allemaal Niet zoet maar "zoetig" en vrij zacht. En natuurlijk de Glenfiddich van het onderwerp !

kijk ook even hier of je wat herkend: Nieuwe whisky tips?

P.s. Zie ook: Whisky of whiskey ? want dit zijn allemaal Schotse Hooglanders en Speysiders en dan is het whisky !
0 x

iew
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor iew » 02 Feb 2011, 20:15

Piet schreef:
iew schreef:P.s. Zie ook: Whisky of whiskey ? want dit zijn allemaal Schotse Hooglanders en Speysiders en dan is het whisky !

Heb het gelijk verbeterd, wel erg leuk zo'n whisky school !
Dank u vriendelijk :goedgedaan
0 x
Marriage isnt a contract, its an ongoing negotiation...

johnnybe
Nieuwkomer
Nieuwkomer

keuzes keuzes keuzes

Ongelezen berichtdoor johnnybe » 23 Feb 2011, 18:53

Ik ben helemaal nieuw in de whiskey/y wereld. En was/ben nog steeds een liefhebber van rode/tawny port. Nu heb ik een tweetal whiskeys geproefd en ben eigenlijk op zoek nar een bepaalde smaak. Ik ben geen ervaren tasting/noser dus ik geef gelijk mijn mening over datgene wat ik heb geproefd. Dit verduidelijkt misschien waar ik naar zoek.
Ik heb geproefd
Tullamore dew: Een makkelijke (te) lichte whiskey,in mijn ogen niet vol genoeg van smaak
Bushmills original: Veel voller van smaak maar met een "bite".
Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een volle, zoete, zachte whiskey/y .
Wie heeft er tips waar te beginnen?
0 x

Martino
Senior
Senior

Re: keuzes keuzes keuzes

Ongelezen berichtdoor Martino » 23 Feb 2011, 19:02

Hallo Johnnybe,

Mijn vrouw, ook een fervent port-drinker, lust heel graag Greenore Single Grain Whisky.

Ikzelf zou beginnen met bv. een Glenfiddich en bekijk hoe die bevalt. Ik gebruik vervolgens het boek whisky geclassificeerd om aan de hand van de smaak indicaties een volgende keuze uit te zoeken.

Succes,

Martin
0 x
No married man is genuinely happy if he has to drink worse whisky than he used to drink when he was single.
H. L. Mencken
Afbeelding

Fi-Wi
Senior
Senior

Re: keuzes keuzes keuzes

Ongelezen berichtdoor Fi-Wi » 23 Feb 2011, 19:06

Waar te beginnen? Op dit forum natuurlijk!

Serieus, er zijn hier zoveel waardevolle topics voor zowel de beginner als de hardcore whiskydrinker. In jouw geval adviseer ik je om bijvoorbeeld eens het topic Wat komt er ná Glenfiddich of mijn eerste malt ? eens door te lezen om wat ideeën op te doen.

Verder zijn er diverse port finishes te verkrijgen mocht je dat ook in je whiskies zoeken. Aan de andere kant lijkt het mij juist de uitdaging om binnen het whisky-aanbod een totaal andere smaak te vinden die je in vuur en vlam zet.

Welkom hier en bij je eerste stappen in de immer uitdijende wereld van de whisk(e)y!
0 x
LAT 57 17.9ºN, LONG 6 21.5ºW

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”