Diageo vond excuus om verder geld uit onze zakken te kloppen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Dec 2015, 10:00

caskstrength schreef:Met een toenemend aandeel NAS moet er gewoon een set met regels komen. Ik durf best als kritische consument hiervoor een duit in het zakje te doen...

Ben het met je eens Paul, maar gezien de flexibiliteit van de SWA en het verhaal slagers en eigen vlees zou ik het al heel wat vinden dat er een 'zwijgplicht' komt: als een distillery een NAS uitbrengt en dus geen claims over leeftijd op de fles wil vermelden zou het verplicht moeten zijn dat ook in de marketing machine niet gesproken mag worden over leeftijden en positionering met verwijzingen naar core range.
Dat zou al een stuk schelen: Diageo had hun NAS van €600 vast niet uitgebracht als de marketing afdeling met handen gebonden was en geen enkele verwijzing naar leeftijden had mogen gebruiken.....
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Dec 2015, 10:14

Mag wellicht waar zijn, maar als niemand iets doet, gebeurt er helemaal niets. Ik probeer zo mijn bijdrage te leveren en steeds meer puzzelstukjes op de juiste plaats te leggen zodat er wellicht op grote schaal actie kan worden ondernomen. Wie niet waagt, die niet wint!
3 x
Affirmanti incumbit probatio

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 27 Dec 2015, 10:31

Volgens min zijn we het in grote lijnen eens met elkaar :Proost

Goede aktie om diageo te confronteren, mijn swa verwijzing was natuurlijk ook sarcastisch bedoeld, koekje van eigen deeg geven :Pipersmile
2 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Dec 2015, 11:58

Oogadal schreef:Point taken! Ik heb niet principieel iets tegen NAS, maar wel tegen het vermarkten van NAS als het op de volgende manieren gebeurt:
1. Ver boven de prijs van een goede 18 of 21 yo te gaan zitten.
2. Marketing prietpraat gebruiken en zeggen dat je m positioneert tussen je eigen 18 - 25 yo core range. Zorg dan dat je er 22 yo op mag zetten.
3. De manier waarop Diageo in een vlaag van absolute verstandsverbijstering een NAS (Clynelish) uitbrengt van €600! En er dan bij durven zeggen dat er heel veel ouder als 21 yo in zit.

Vooral punt 2 en 3 zouden door de SWA moeten worden gereguleerd: als je een NAS uitbrengt dan is het niet toegestaan om ook maar iets te vermelden over leeftijden.

De SWA reguleert in principe niet zo veel meer. Ze zeggen in deze kwestie dat het komt door Europese regelgeving. Let wel: de SWA behartigt natuurlijk de belangen van de producent, en niet van de consument. M.a.w. het is in mijn optiek beter om bij de hoogste boom zaken aan te kaarten, dan is de kans op belangenverstrengeling (of ja zeggen en nee doen) ook zo gering mogelijk.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Diageo vond excuus om verder geld uit onze zakken te kloppen

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Dec 2015, 13:22

Klopt, daarom is uit die hoek weinig te verwachten, letterlijk de slager die eigen vlees keurt.

De almachtige EU is de club die dit dwingend aan kan pakken, als de SWA verstandig is nemen ze zelf maatregelen tot meer transparantie in deze. Maar als er inderdaad niemand daar druk uitoefent gebeurt er niets.
Dus we hebben eigenlijk een whisky liefhebbende Europarlementarier nodig :gnif
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 27 Dec 2015, 13:25

Wat de SWA vergeet te zeggen is dat er in Europa geen haan naar Compassie Box zal kraaien, omdat het eerder transparant is als misleidend. Maar de SWA zou wel zo vriendelijk zijn om in het belang van iedereen deze zaak aan te kaarten zodat CB kapot geprocedeerd kan worden door de grote jongens :hoedaf

Het is niet verkeerd als er regulatie is, maar niet alleen om de protomonee van de grote belanghebbers te spekken. Dat leunt tegen kartel vorming aan m.i..

Ik ben het met Oogadal eens, als het NAS is mag je behalve d.m.v. de prijs met niets hinten op de inhoud. Kijken of ze dat ook durven... Want die brief aan CB is natuurlijk bull sh.. als Diageo wel mag zeggen dat er ruime >25yo in hun NAS zit :HitHead . Enige verschil zit hem dan in dat het een uitspraak is en niet op papier staat, dat kunnen ze bij CB ook wel... Dat probleem ook weer opgelost :duimop
0 x
Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 27 Dec 2015, 13:46

Oogadal schreef:Dus we hebben eigenlijk een whisky liefhebbende Europarlementarier nodig :gnif

In het boek 'Mijn Whisky' staat Hans van Baalen als liefhebber van Glen Garioch ...
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 27 Dec 2015, 18:13

Kijk, dan moeten we proberen Hans z'n gewicht in de strijd te gooien :gnif Dat moet dan toch lukken lijkt me :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 27 Dec 2015, 18:32

Ik denk dat je zoiets beter bij iemand kunt aankaarten van wie het in de portefeuille zit. Eerst maar het antwoord afwachten en dan verder onderzoek doen ;)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”