Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered
- totalatool
- Forum goeroe

Re: Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered
Ik vind de resultaten ook verwarrend.
Uit 1 en 3 zou je afleiden dat bijkleuren body geeft.
Uit 2 en 4 juist dat bijkleuren wat van de body wegneemt.
Uit 1 en 2 leid ik af dat koud filtreren body geeft.
Uit 3 en 4 leid ik dan weer het tegenovergestelde af.
Het is jammer dat wat mij betreft de volgorde van de samples niet goed was. Tussen 2 en 3 zijn beide variabelen veranderd, waardoor je niet zou kunnen bepalen wat het onderscheid tussen die twee veroorzaakt heeft.
Ik had ze in bijvoorbeeld deze volgorde willen zien:
1 Chill filtered / non-coloured
2 Chill filtered / coloured (wat doet bijkleuren in koudgefilterde whisky)
3 Non-chill filtered / coloured (wat deed koudfiltreren in bijgekleurde wisky)
4 Non-chill filtered / non-coloured (wat deed bijkleuren in niet koudgefilterde whisky)
1 Chill filtered / non-coloured (wat doet koudfiltreren in niet bijgekleurde whisky)
Uit 1 en 3 zou je afleiden dat bijkleuren body geeft.
Uit 2 en 4 juist dat bijkleuren wat van de body wegneemt.
Uit 1 en 2 leid ik af dat koud filtreren body geeft.
Uit 3 en 4 leid ik dan weer het tegenovergestelde af.
Het is jammer dat wat mij betreft de volgorde van de samples niet goed was. Tussen 2 en 3 zijn beide variabelen veranderd, waardoor je niet zou kunnen bepalen wat het onderscheid tussen die twee veroorzaakt heeft.
Ik had ze in bijvoorbeeld deze volgorde willen zien:
1 Chill filtered / non-coloured
2 Chill filtered / coloured (wat doet bijkleuren in koudgefilterde whisky)
3 Non-chill filtered / coloured (wat deed koudfiltreren in bijgekleurde wisky)
4 Non-chill filtered / non-coloured (wat deed bijkleuren in niet koudgefilterde whisky)
1 Chill filtered / non-coloured (wat doet koudfiltreren in niet bijgekleurde whisky)
0 x
BWhisky schreef:[...] Opvallend ook dat wat de whiskywereld beschouwt als de ultieme vorm van whisky, NCF en NC, hier als minste uit de bus kwam, bij iedereen. Toch iets om vragen bij te stellen[...]
Uit een eerdere test (kan de bron niet meer vinden helaas) bleek dat de NCF whisky meer tijd nodig had in het glas voor hij zich opende. Misschien dat dat ook nog een bijkomende factor is.
Overigens: in het kader van een persoonlijk projectje waar ik nog niet te veel over los wil laten was/ben ik op zoek naar precies deze testsamples (dus alle permutaties van chill-filtratie en kleuring, liefst in relatief grote samples (20cl+), zodat meerdere mensen kunnen proeven en ook de variabele tijd kan worden meegenomen)). Dus mocht iemand connecties hebben of op wat voor manier dan ook aan dergelijke samples kunnen komen: laat het me weten via pb. Kosten en evt. naamsvermelding zijn geen probleem.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
totalatool schreef:Ik vind de resultaten ook verwarrend.
De samples zijn allemaal naast elkaar geproefd.
De resultaten en bevindingen waren eenduidig: De gekleurde whisky's hadden meer diepgang en complexiteit. Sample 3 dat tevens NCF was, had meer body (bij sample 1 was dat minder duidelijk, vreemd)
Duidelijk, toch?
0 x
Wat een ontzettend interessant experiment BWhisky! Weet je of de organistor dit nog met meer groepen heeft gedaan, behalve in klein conclaaf en met jullie?
Komen de samples overigens allemaal uit hetzelfde vat (dus 1 RF bourbonvat) of uit hetzelfde vattype (dus 4 RF bourbonvaten)?
Komen de samples overigens allemaal uit hetzelfde vat (dus 1 RF bourbonvat) of uit hetzelfde vattype (dus 4 RF bourbonvaten)?
0 x
- laddie teun
- Top bijdrager

Sietse,
Heb hetzelfde experiment paar jaar geleden al mogen beleven. Was dezelfde whisky. Geen verschillende vaten.
Ik vond de verschillen toen minimaal. Je zoekt verschillen omdat je weet dat ze er zijn. Maar er was ook toen een voorkeur voor de coloured whisky.
Ben op zich wel benieuwd hoeveel verschillende uitkomsten je gaat krijgen als je weer andere whiskies gebruikt.
En dat kleuren helemaal niet slecht is bewijzen de talloze uitstekende standaard bottelingen, welke vrijwel allemaal gekleurd zijn.
Heb hetzelfde experiment paar jaar geleden al mogen beleven. Was dezelfde whisky. Geen verschillende vaten.
Ik vond de verschillen toen minimaal. Je zoekt verschillen omdat je weet dat ze er zijn. Maar er was ook toen een voorkeur voor de coloured whisky.
Ben op zich wel benieuwd hoeveel verschillende uitkomsten je gaat krijgen als je weer andere whiskies gebruikt.
En dat kleuren helemaal niet slecht is bewijzen de talloze uitstekende standaard bottelingen, welke vrijwel allemaal gekleurd zijn.
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com
Sietseus schreef:Wat een ontzettend interessant experiment BWhisky! Weet je of de organistor dit nog met meer groepen heeft gedaan, behalve in klein conclaaf en met jullie?
Allemaal zelfde vat zoals, Sietse.
Experiment is inderdaad reeds een keer gedaan op WWWF in 2009 of 2011(?) (= Wild West Whisky Fest in Kortrijk ).
Geen idee of deelnemers toen op voorhand wisten of het een experiment betrof, feit is dat bij ons in duisternis&zonnebril geproefd werd zodat zeker geen kleuren zichtbaar waren + we wisten niets op voorhand van de opzet.
0 x
Uit het 'Wat heb je onlangs aangeschaft'-topic:
Hierover heb ik toevallig een paar dagen terug met Martin Markvardsen (brand ambassador Highland Park) een leuk gesprek gehad. Het blijkt dat er zulke hoge boetes staan op het niet vermelden van kleurstof in Duitsland dat veel winkeliers/importeurs flessen uit voorzorg markeren als 'mit farbstoff' als ze niet zeker weten dat het er niet in zit (en dat geldt dus voor heel veel standaardbottelingen).
WhiskyLiam schreef:Weer even Duitsland in geweest.
Om mijn horizon te verbreden een Canadese whisky aangeschaft:
Canadian Club
Het etiket vermeld dat er kleurstof in zit terwijl de fles van zichzelf al diepbruin is. Beetje raar![...]
Hierover heb ik toevallig een paar dagen terug met Martin Markvardsen (brand ambassador Highland Park) een leuk gesprek gehad. Het blijkt dat er zulke hoge boetes staan op het niet vermelden van kleurstof in Duitsland dat veel winkeliers/importeurs flessen uit voorzorg markeren als 'mit farbstoff' als ze niet zeker weten dat het er niet in zit (en dat geldt dus voor heel veel standaardbottelingen).
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Bij Lagavulin deden ze er ook totaal niet geheimzinnig over, ze waren blij dat het kon/mocht om een zo constant mogelijke kleur aan hun bottelingen (bijv. De 16 yo) mee te geven.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Matti schreef:Uit het 'Wat heb je onlangs aangeschaft'-topic:WhiskyLiam schreef:Weer even Duitsland in geweest.
Canadian Club
Het etiket vermeld dat er kleurstof in zit terwijl de fles van zichzelf al diepbruin is. Beetje raar![...]
Interessante opmerking! Dat zou dus heel goed kunnen betekenen dat sommige OB's helemaal niet per se gekleurd zijn?
Hoe dan ook ben ik van mening dat kleuring en koudefiltratie minimale invloed heeft, if any. Ralfy blijft er maar over doorzagen, maar ik zie het toch iets genuanceerder. Ik zou persoonlijk een whisky nooit laten staan om het feit dat er e150 in zit en/of dat hij ge chillfilterd is. Waar Ralfy wél gelijk in heeft is de ABV. In 99% van de gevallen (even populair gezegd) profiteert een whisky echt enorm van een hoger ABV dan 40%. Dus 43, 46 of zelfs meer is eigenlijk altijd +1.
Een heel goed voorbeeld van een uitstekende OB die (volgens mij) volop gekleurd en gefilterd is, is Talisker 10yo. Als die ook nog op 40% in de fles zou zitten, zou hij veel minder goed zijn denk ik. Highland Park 12yo vind ik daar weer een goed voorbeeld van. Die zou zo veel beter zijn bij 46%! Ongeacht kleurig en filtratie.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Tomh schreef:Bij Lagavulin deden ze er ook totaal niet geheimzinnig over, ze waren blij dat het kon/mocht om een zo constant mogelijke kleur aan hun bottelingen (bijv. De 16 yo) mee te geven.
Volgens mij doen ze het daar alleen bij de 16 en de DE. De 12 Cask Strength en hun gelimiteerde bottelingen zijn ongekleurd, of ik moet verkeerd geïnformeerd zijn.
0 x
- WhiskyLiam
- Senior

Matti schreef:Uit het 'Wat heb je onlangs aangeschaft'-topic:WhiskyLiam schreef:Weer even Duitsland in geweest.
Canadian Club
Kijk eens aan, dat maakt sense! Tot nu toe heeft elke in Duitsland aangeschafte fles deze tekst erop staan. Zie het normaal zelden op een etiket in Nederland.
0 x
Viel me op dat dit ook op sommige flessen stond die ik laatst bij Drankgigant besteld heb. Was opvallend omdat alle tekst zoals altijd in het Engels stond, maar er dan in het klein "mit farbstoff" bijstond.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

DennisLB schreef:Viel me op dat dit ook op sommige flessen stond die ik laatst bij Drankgigant besteld heb. Was opvallend omdat alle tekst zoals altijd in het Engels stond, maar er dan in het klein "mit farbstoff" bijstond.
Klopt, ja! Nu weten we dus waarom

0 x
Ik kijk zelf wel altijd naar of een whisky al dan niet is bijgekleurd en vind dit zelf belangrijk. Waarom, omdat ik de kleur van whisky ook een onderdeel vind van de beleving. Ik wil bij het zien van een kleur kunnen bedenken dat het van het hout komt en niet van een of ander goedje. Bij sommige whisky's die zijn bijgekleurd wordt ook de kleur beschreven maar dan denk ik, tja het is maar net de kleur die je eraan wilt geven. Qua smaakverschil weet ik het niet maar het gaat mij om de beleving. Ik bouw liever spiermassa op door veel te trainen dan door kunstmatige stofjes in te nemen 
0 x
- Dram The Man
- Top bijdrager

Is karamel als kleurstof dan toch niet zo onschuldig?!
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”