Het eerste vat waar de whisky op gelegen heeft is Amerikaans eiken, wat zij 'whisky oak' noemen, maar moet dat dan niet 'whiskey oak' heten?

MichelC schreef:Ik zat laatst mijn Balvenie Double wood te bekijken en zat mij toen af te vragen of daar niet een spelfoutje op staat?
Het eerste vat waar de whisky op gelegen heeft is Amerikaans eiken, wat zij 'whisky oak' noemen, maar moet dat dan niet 'whiskey oak' heten?
MichelC schreef:Ik zat laatst mijn Balvenie Double wood te bekijken en zat mij toen af te vragen of daar niet een spelfoutje op staat?

Masters of Malt schreef:Balvenie DoubleWood 12 Bottling NoteAged in ex-bourbon casks before being finished in sherry casks, Double Wood is an excellent example of what the Balvenie distillery can craft, even at 12 years.
Gayot schreef:Their aptly named DoubleWood is a twelve-year-old Single Malt that spends most of its life in second-fill Bourbon casks prior to being transferred to first-fill Oloroso Sherry casks.
MichelC schreef:Klopt, die opties had ik ook overwogen.
label hier iets groter
op masters of malt staat ditMasters of Malt schreef:Balvenie DoubleWood 12 Bottling NoteAged in ex-bourbon casks before being finished in sherry casks, Double Wood is an excellent example of what the Balvenie distillery can craft, even at 12 years.
Dus na de bourbon, The Balvenie erin. Dat maakt het toch een 2nd fill (de bourbon was dan de 1st fill)?
Want een first fill met Schotse whisky moet dan toch in een nieuw (ongebruikt) Amerikaans vat?

Matti schreef:Allemaal heel logisch als je de kromme (en behoorlijk hautaine) Schotse redenering volgt dat de 'First fill' altijd de eerste Schotse whisky is.
ikzelf schreef:Ik heb het idee dat de quartercasks worden gemaakt om whisky sneller te laten rijpen en daardoor sneller op de markt te kunnen brengen (zonder leeftijdsaanduiding?). Natuurlijk zijn er meer vaten nodig, misschien moeten ze nog wel vermaakt worden, moeten er uit meer vaten flessen worden gevuld, enz., wat extra kosten oplevert, maar klopt mijn idee dat de snellere rijping (of is de insteek niet snellere, maar andere rijping?) voor snellere verkoop (en dus minder kosten aan opslag) is bedoeld?
Matti schreef:Een quartercask levert zowel een snellere rijping alsook andere aroma's op. Een gedeelte van de reden voor het gebruik van quartercasks zal ongetwijfeld het kostenplaatje zijn (al zijn de vaten zelf natuurlijk per liter geproduceerde whisky duurder, want er zijn er meer van nodig!), maar ook de specifieke karaktertrekken die kleinere vaten aan een whisky meegeven kunnen een deel van de reden zijn voor het gebruik.
Kay schreef:k heb eens als oorspronkelijke reden gelezen dat vroegâh kleinere vaatjes werden gebruikt om ze makkelijker te kunnen smokkelen, en dat deze nu weer worden gebruikt om de smaak van toen te benaderen. Kan ook marketing blabla zijn natuurlijk... (zegt iemand met een marketing master)
Matti schreef:Dat van het smokkelen klopt, maar of ze ze gebruiken om de smaak van toen te benaderen... dat kan net zo goed marketingbabbel zijn idd...
Nog een leuk feitje: er was in het verleden een nog kleiner vaatje wat nog door een paard gedragen kon worden. Die had een inhoud van ongeveer 40L en heette in het engels een 'Anker'. En dat is inderdaad een Nederlands (Diets) leenwoord
(zal dit verplaatsen)...-Roy- schreef:Sherryvaten zouden erg schaars aan het worden zijn, want mensen drinken tegenwoordig meer whisky dan sherry. Grote distilleerderijen hebben daarom moeite om aan goede sherryvaten te komen.
-Roy- schreef:Heb ik het mis als ik ergens gelezen meen te hebben dat bourbon vaten soms ook voor andere dranken worden gebruikt voordat ze bij een distilleerderij terecht komen?
Piet schreef:Toch echt niet goed gekeken Roy... Ik heb daarop toch vrij uitgebreid geantwoord
Piet schreef:Dat heb je inderdaad mis en is bij USA-wet absoluut verboden. Ze mogen alleen nieuwe vaten gebruiken. Daarna kan men natuurlijk rotzooien wat men wil.
OmeAnne schreef:Wat ik mij ineens afgelopen week bedacht is waarom er geen biervaten worden gebruikt. En dus daarop gezocht, blijkt dat alleen Grants dat doet met Grant’s Cask Editions Ale Cask Finish. Dit is dan ook nog een blend.
Iemand anders een idee waarom men dat niet vaker doet? Behalve dan wellicht en misschien is dat ook het enige antwoord, bier zit niet zo vaak meer in houten vaten.
)Matti schreef:Voor wat betreft sherry-vaten waar geen sherry in heeft gezeten: dat heb ik nog nooit gehoord en lijkt mij gevaarlijk dicht bij oplichting komen als het zo zou zijn. Wel zijn verreweg de meeste sherryvaten die tegenwoordig het systeem binnenkomen speciaal vervaardigd in opdracht van Schotse distilleries en dus niet afkomstig uit het traditionele solera-systeem in de bodegas.
Matti schreef:De distilleries kopen het hout nog aan de boom, daar worden vaten van gemaakt. In die vaten wordt vervolgens een paar jaar Sherry opgeslagen (waarvan een klein gedeelte ook daadwerkelijk wordt verkocht als sherry, maar het overgrote deel verstookt wordt tot dingen als sherry-azijn). Omdat de EU in 1983 het verschepen in bulk (oftewel in losse duigen) van vaten heeft verboden worden deze vaten vervolgens (met een paar liter sherry er in tegen het uitdrogen) in hun geheel verscheept naar Schotland.
-Roy- schreef:Zeg je nu niet zo'n beetje hetzelfde als ik Matthijs? Wat ik begrijp dat Tony zei, was dat Glenfiddich in Spanje vaten laat maken. Als jij zegt "in opdracht van Schotse distilleries" zou ik weer denken dat ze dan dus niet gebruikt zijn om sherry te rijpen, maar misschien bedoelen Tony en jij toch iets anders?Matti schreef:De distilleries kopen het hout nog aan de boom, daar worden vaten van gemaakt. In die vaten wordt vervolgens een paar jaar Sherry opgeslagen (waarvan een klein gedeelte ook daadwerkelijk wordt verkocht als sherry, maar het overgrote deel verstookt wordt tot dingen als sherry-azijn). Omdat de EU in 1983 het verschepen in bulk (oftewel in losse duigen) van vaten heeft verboden worden deze vaten vervolgens (met een paar liter sherry er in tegen het uitdrogen) in hun geheel verscheept naar Schotland.
Bedankt voor dit antwoord!
Matti schreef:Zie mijn quote hierboven: ze zijn dus wel gebruikt om sherry in te rijpen (of die nu wordt verkocht als sherry of als azijn, en in wiens opdracht maakt niet uit natuurlijk)
Van Zuylen whisky schreef:Rich Oak, een nieuwe Glenfiddich single malt whisky, waarmee de in de distilleerderij werkzame “coopers” een grote betrokkenheid hebben gehad. De Rich Oak heeft gedurende 14 jaar in ex-bourbon vaten gerijpt, daarna overgestoken voor zo’n 18 weken lagering in gloednieuwe vaten (12 weken in vers Amerikaans eiken en vervolgens zes weken in vers Europees eiken vaten). De invoering van nieuw hout aan de whisky geeft nieuwe en meer intense smaken aan de malt, daar het nieuwe hout meer natuurlijke oliën (vanillins) bevat. Geen enkele andere Schotse whisky distilleerderij heeft eerder geheel nieuwe Europese eiken vaten tijdens de rijping gebruikt.

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten