Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Wat te doen met je 'slechte' whisky?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 10 Mar 2017, 11:38

-Roy- schreef:Eigenlijk zou ik aan 4, 5 flessen genoeg hebben, maar waarom staan er dan 30?

Omdat je teveel rotzooi koopt?
:gnif
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 10 Mar 2017, 13:20

Wouter1981 schreef:Omdat je teveel rotzooi koopt?

Het nadeel van whisky is dat het per fles gaat. Als bier tegenvalt, drink ik 'm met tegenzin en als het echt niks is, verdwijnt hij in de gootsteen, maar bij whisky is dat ook zoiets en toch wil ik wel eens wat proberen.
Maar goed, er staan ook aardig wat flessen die vrouwlief wilde hebben, maar die gaan met een veel lager tempo leeg dan 'mijn flessen'.
0 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 10 Mar 2017, 13:31

-Roy- schreef:

Het nadeel van whisky is dat het per fles gaat. Als bier tegenvalt, drink ik 'm met tegenzin en als het echt niks is, verdwijnt hij in de gootsteen, maar bij whisky is dat ook zoiets en toch wil ik wel eens wat proberen.

Dat is dan toch weer het grote voordeel van samples kopen - als het tegenvalt heb je in ieder geval geen hele fles ;)
Ik heb zo toch al aardig wat "miskopen" voorkomen
2 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 10 Mar 2017, 13:58

fjharms schreef:
-Roy- schreef:

Dat is dan toch weer het grote voordeel van samples kopen - als het tegenvalt heb je in ieder geval geen hele fles ;)

Exact. Daarnaast diverse tastings en festivals bezoeken. Is nog gezellig ook.
Zo verklein ik de kans op een miskoop, doordat ik beter weet wat ik lekker vind.
En zonder als een whiskysnob te willen klinken, of je voor je hoofd te stoten (serieus, ik bedoel het niet rot), van een aantal flessen die je noemt had je vooraf al je vraagtekens kunnen plaatsen.

Kwaliteit boven kwantiteit!
:Pipersmile
0 x

Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 22 Mar 2017, 10:57

Wouter schreef:En zonder als een whiskysnob te willen klinken, of je voor je hoofd te stoten (serieus, ik bedoel het niet rot), van een aantal flessen die je noemt had je vooraf al je vraagtekens kunnen plaatsen.

Hela, hola, ik noem alleen de slechte flessen en dat zijn allemaal kleintjes (of gekregen). De 'matige' flessen heb ik niet genoemd.

fjharms schreef:Dat is dan toch weer het grote voordeel van samples kopen - als het tegenvalt heb je in ieder geval geen hele fles ;)

Ah, maar van samples heb ik ook nog wel een paar dozen staan. Daar zitten er ook nog een hoop tussen die niet leeg gaan omdat ze niet helemaal mijn smaak bleek te zijn. Ik heb nog niet vaak op basis van een sample een hele fles gekocht trouwens.

Wouter schreef:Exact. Daarnaast diverse tastings en festivals bezoeken. Is nog gezellig ook.
Zo verklein ik de kans op een miskoop, doordat ik beter weet wat ik lekker vind.

Dat doe ik ook wel hoor. Ik weet vrij goed te voorspellen wat ik lekker ga vinden, maar dat neemt niet weg dat het nog wel eens gebeurt dat iemand denkt me blij te kunnen maken met een fles Glen Taloch of dat vrouwlief thuis komt met een fles die ze wel eens wil proberen (of denkt dat het wat voor mij is). De flessen die ik bewust koop, gaan meestal vrij snel op. Andere flessen blijven jaren staan omdat ik die alleen open trek als ik vind dat die fles wel een keer leeg mag.

Maar goed, effectiever zou iets zijn als koken met whisky, een gerecht waar een halve liter in moet of zo.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 22 Mar 2017, 18:15

Ik snap wat je bedoelt hoor, we hebben allemaal flessen gehad die we eigenlijk liever hadden ingeruild voor een ander.

Koken met whisky, met een halve liter kan je een reuze garnalen cocktail maken :P

BBQ seizoen komt er aan. Wellicht kan je het in een marinade gebruiken. Of anders voor in de cocktailsaus.
0 x

Afbeelding

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 22 Mar 2017, 18:18

Achja het kan altijd een keer gebeuren natuurlijk. Bij mij gaat zoiets in fases voordat ik m echt afschrijf:
Fase 1: plop, fles open, inschenken, over m'n nek gaan, kurk erop en lekker een poos wegzetten
Fase 2: poging 2 na een maand of 2. 9 van de 10 keer al een stuk beter maar lang niet altijd acceptabel. Dan deels overschenken in een lege fles voor oxidatie en maar weer wachten.
Fase 3: laatste kans na een poosje in een andere fles waar meer lucht bij zit dus meer oxidatie.
Fase 4: er komt altijd wel visite die van whisky cola houdt. Dan doe je hem een 'echte' schotse kwaliteits cola met een single malt en ze voelen zich de koning te rijk :gnif zeg er nog even bij dat die fles nog best duur was en je krijgt nog aanzien ook :P
Fase 5: als mijn whisky cola vrienden het af laten weten is het eindstation een molotov met oudjaar :bigsmile

Gelukkig komt het nauwelijks voor dat ik een kat in de zak koop. Samples en festivals zijn een uitkomst :duimop
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 22 Mar 2017, 19:38

Wouter1981 schreef:Wellicht kan je het in een marinade gebruiken. Of anders voor in de cocktailsaus.
Krijg je dan geen vieze marinade c.q. cocktailsaus? Met wijn is het doorgaans zo dat als deze ongeschikt is om te drinken de kans ook groot is dat je het eten ermee verpest.

Als de whisky wat nietszeggend is maar verder geen fouten bevat kun je hem ook als basis nemen voor eigengemaakte likeur. Mijn probeersel om een drambuie te maken was in ieder geval erg geslaagd, misschien iets teveel rozemarijn, maar daar houd ik wel van.

0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 22 Mar 2017, 19:58

Reichenbach schreef:
Wouter1981 schreef:Wellicht kan je het in een marinade gebruiken. Of anders voor in de cocktailsaus.
Krijg je dan geen vieze marinade c.q. cocktailsaus? Met wijn is het doorgaans zo dat als deze ongeschikt is om te drinken de kans ook groot is dat je het eten ermee verpest.

Er zal vast een grens aan ranzigheid zitten. Maar volgens mij kan je het vaak prima gebruiken, omdat de overige ingrediënten van een saus of in ieder geval van een marinade best overheersend zijn.

Andersom werkt het ook niet, je beste whisky gebruiken in een saus of marinade zal deze echt niet lekkerder maken. Dat is gewoon doodzonde.

Wijn die een aantal dagen open staat en daarmee voor mij niet meer geschikt om te drinken gebruik ik overigens maar al te graag om te koken.
Een scheut witte wijn in een kippannetje of om de risotto af te blussen. Rode wijn voor suddervlees of verse pastasaus werkt erg goed en mag zelfs best wat zurig zijn.
0 x

Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”