Dumpprijzen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Dumpprijzen

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 17 Dec 2024, 16:25

JvR schreef:Maar is het probleem dan niet dat de vaten te duur zijn/worden verkocht? Want vanuit mijn consumentenperspectief is 75e voor een gemiddelde 13yo whisky nou niet bepaald een absurd goedkope prijs.

Vaten zijn al wel wat in prijs gezakt her en der, maar incidenteel, zeg maar de C - D distillery's. Maar ook niet zo heel veel, vaten die 20% minder duur zijn scheelt in segment tot €100 niet heel veel omdat een aanzienlijk deel van die prijs wordt 'opgeslokt' door kosten. Bottelkosten, kosten flessen, labels, kurken, seals, doosjes. En die laatste 7 items zijn allemaal duurder geworden de laatste jaren dus daar gaat je 'voordeel'. Transport vanuit de UK per pallet is een factor 3 tov voor de 'harde' Brexit. Inklaringsagent wil wat meer euro's want die man moet ook boodschappen doen en onze overheid vond het na 10 jaar ook tijd de accijns te indexeren. Allemaal logische zaken denk ik, maar wel iets waar je als bottelaar tegenaan loopt.

Ik ben het met je eens dat €75 voor een 80-83 punten dram niet goedkoop is. Maar € 75 voor een 13 yo die in de range 87-88 zit vind ik dan wel een prima deal. Geen idee waar die Cadenheads landen, ik heb ze niet geproefd. Zag dat iemand die Dailuaine 2007 met 92 scoort. Lijkt me ietwat optimistisch. Maar het helpt de verkoop absoluut, dat soort scores.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Dec 2024, 20:46

Ik gok ook maar zo dat CA; SV en noem nog eens wat van die grote jongens, een heel andere prijs betalen dat een kleine man als WDS.
Daarnaast zal de vatenmarkt nog wel even hoog blijven. Alles (het overgrote deel dan) boven de 15yo is opgedronken of staat in Azië te wachten om met sinaasappelsap gemengd te worden.
Die pakhuizen moeten vol, ook al wordt er al 13 jaar meer geproduceerd dan verkocht, er is nog plek zat.

Het is net als met de beurs, die gaat omhoog en omlaag. En soms knalt ie omhoog, maar stort ie ook weer in. Met andere woorden; je kan net pech hebben met je aankoopprijs en niemand meer vinden om je spul aan te verkopen. In de dat geval is het een kwestie van uitzitten en wachten tot het aantrekt. Kan in Edwin zijn geval alleen maar positief uitpakken. Alles wat nu nog op dood hout ligt kan dan gewoon lekker wachten en leeftijd vergaren.

De whisky markt was natuurlijk al lang en breed een stevige correctie schuldig. En ja dat doen pijn als je net ingestapt bent en de bomen voorheen tot in de hemel leken te reiken. Net als op de beurs hebben de kleintjes (particulieren - kleine ib’er) daar het meest pijn van. De groten (institutionele beleggers - de CA’s/SV’a) meer instrumenten tot de beschikking om de pijn te verzachten. Lees; cashflow behouden en de positie versterken ten opzichte van de kleinen.

Weet wel, tot niet zo lang geleden was er gratis geld te leen, sterker nog je kreeg geld toe in sommige gevallen. Daar zijn een hoop cowboy's mee in de whisky gesprongen met investeringsprogramma's. En niet alleen cowboy's, ook gerenommeerde medewerkers van grote stokerijen en IB's die voor zichzelf zijn begonnen. Die gaan nu allemaal kopje onder waarschijnlijk.
5 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Dec 2024, 17:08

defeatless schreef:Ik gok ook maar zo dat CA; SV en noem nog eens wat van die grote jongens, een heel andere prijs betalen dat een kleine man als WDS.
Ja, helder. Maar het scheelt geen 20-30% hoor. Da's meer 'ik koop 2 van hetzelfde en Cadenhead 30 van hetzelfde'. Daar zit in ons geval een broker tussen omdat het voor de distillery's makkelijker is met 1 tussenpersoon te dealen als met al die kleine k*t bottelaars. Die werken veelal ook met marges van een % of 10.
defeatless schreef: Het is net als met de beurs, die gaat omhoog en omlaag. En soms knalt ie omhoog, maar stort ie ook weer in. Met andere woorden; je kan net pech hebben met je aankoopprijs en niemand meer vinden om je spul aan te verkopen. In de dat geval is het een kwestie van uitzitten en wachten tot het aantrekt. Kan in Edwin zijn geval alleen maar positief uitpakken. Alles wat nu nog op dood hout ligt kan dan gewoon lekker wachten en leeftijd vergaren.
Er ligt bijna niks meer op dood hout in ons geval..... :HitHead
defeatless schreef:De whisky markt was natuurlijk al lang en breed een stevige correctie schuldig.
Klopt. Ik denk alleen dat de correctie nu over één kam geschoren wordt terwijl degenen die er een potje van gemaakt hebben met ontspoorde prijs - kwaliteit nog steeds de dans ontspringen.
defeatless schreef:Weet wel, tot niet zo lang geleden was er gratis geld te leen, sterker nog je kreeg geld toe in sommige gevallen. Daar zijn een hoop cowboy's mee in de whisky gesprongen met investeringsprogramma's. En niet alleen cowboy's, ook gerenommeerde medewerkers van grote stokerijen en IB's die voor zichzelf zijn begonnen. Die gaan nu allemaal kopje onder waarschijnlijk.
Ja, de gekte van de dag. Dat heeft meer schade toegebracht als daadwerkelijk iets toegevoegd denk ik..?
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 19 Dec 2024, 18:35

Cor - Vinabc schreef:De magische grens van €5 per jaar voor cask strength is geslecht..... Cadenhead heeft de Chairman's Choice nieuw leven ingeblazen ter ere van Hedley Wright, die dan vorig jaar zijn laatste adem uitblies. En weer eens Cask Strength, single cask (staat dan niet expliciet op de fles, maar mag je toch aannemen op basis van de beschikbare flessen per distillery). En transparant over de rijping. En de prijs blijft ook bij grotere namen allemaal onder de €100. Komende week zijn er 6 in Nederland te krijgen (zelf 4 uitgekozen).

https://www.whiskybase.com/search-v1?q=Chairman%27s%20Stock&bottler=&brandname=&vintage_year=&bottle_date_year=2024&itemsforsale=&rating=

Everybody's FOMO :lol:

Maw : Op !

Groet Cor
0 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 19 Dec 2024, 19:43

Ik had er eentje op het oog, maar die is niet gearriveerd in Nederland zo te zien. Of hij is al foetsie. Wie zal het zeggen.
0 x
Afbeelding

blaaat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor blaaat » 30 Jan 2025, 22:14

Geen dumping prijs dus misschien niet 100% on topic maar een beter topic niet gevonden. Slechte tijden, BBR kijkt of het 8% vh personeel kan ontslaan. https://whiskymonkeys.com/nieuws/gaan-e ... hiskymaker
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”