JvR schreef:Maar is het probleem dan niet dat de vaten te duur zijn/worden verkocht? Want vanuit mijn consumentenperspectief is 75e voor een gemiddelde 13yo whisky nou niet bepaald een absurd goedkope prijs.
Vaten zijn al wel wat in prijs gezakt her en der, maar incidenteel, zeg maar de C - D distillery's. Maar ook niet zo heel veel, vaten die 20% minder duur zijn scheelt in segment tot €100 niet heel veel omdat een aanzienlijk deel van die prijs wordt 'opgeslokt' door kosten. Bottelkosten, kosten flessen, labels, kurken, seals, doosjes. En die laatste 7 items zijn allemaal duurder geworden de laatste jaren dus daar gaat je 'voordeel'. Transport vanuit de UK per pallet is een factor 3 tov voor de 'harde' Brexit. Inklaringsagent wil wat meer euro's want die man moet ook boodschappen doen en onze overheid vond het na 10 jaar ook tijd de accijns te indexeren. Allemaal logische zaken denk ik, maar wel iets waar je als bottelaar tegenaan loopt.
Ik ben het met je eens dat €75 voor een 80-83 punten dram niet goedkoop is. Maar € 75 voor een 13 yo die in de range 87-88 zit vind ik dan wel een prima deal. Geen idee waar die Cadenheads landen, ik heb ze niet geproefd. Zag dat iemand die Dailuaine 2007 met 92 scoort. Lijkt me ietwat optimistisch. Maar het helpt de verkoop absoluut, dat soort scores.