Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
K-AH
Senior
Senior

Re: Matigste distilleerderij die (nog) niet failliet is

Ongelezen berichtdoor K-AH » 25 Okt 2021, 18:59

Ik vrees dat ik - als Belg - helaas Belgian Owl moet nomineren. Hun vele pogingen overstijgen helaas nauwelijks het gemiddelde, en wanneer iets wel goed genoeg is, is de prijs ook navenant. Om maar te zwijgen van die fascinatie voor flesjes van 50 cl hier in België - al is 't soms een voordeel 20 cl minder te moeten drinken.

Maar ook Gouden Carolus en Goldlys/Filliers vind ik onder het gemiddelde presteren, en op de eerste treffelijke Wild Weasel wachten we ook nog steeds. (Inderdaad, ik loop niet hoog op met Belgische whisky.)

Wat Schots betreft, zou ik hier gaan voor Glenlivet, vanwege hun abominabele core range. Gelukkig vind je soms nog eens een goeie single cask van dit merk, al zou ook dat gerust weer wat frequenter mogen gebeuren.
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Okt 2021, 19:45

Ik heb tot m’n verbazing Edradour nog niet voorbij zien komen… Sterker nog, die cola zwarte meuk in 50cl flesjes lijkt van de plank te vliegen tegen best hoge prijzen. Heeft iemand een flauw benul hoe dat mogelijk is? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand onder de indruk is van het zeepwater wat daar de stills uitstroomt….. :Scratch
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 25 Okt 2021, 19:57

K-AH schreef:Wat Schots betreft, zou ik hier gaan voor Glenlivet, vanwege hun abominabele core range. Gelukkig vind je soms nog eens een goeie single cask van dit merk, al zou ook dat gerust weer wat frequenter mogen gebeuren.

Ik vind de Glenlivet 18 anders een erg geslaagde dram. Idem voor de nieuwe Ilicit stills.
3 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Okt 2021, 20:29

BasG94 schreef:... Idem voor de nieuwe Ilicit stills.
Die is mij ook goed bevallen, jammer dat het een eenmalige actie lijkt te zijn geweest.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Okt 2021, 20:48

BasG94 schreef:
K-AH schreef:Wat Schots betreft, zou ik hier gaan voor Glenlivet, vanwege hun abominabele core range. Gelukkig vind je soms nog eens een goeie single cask van dit merk, al zou ook dat gerust weer wat frequenter mogen gebeuren.

Ik vind de Glenlivet 18 anders een erg geslaagde dram. Idem voor de nieuwe Ilicit stills.

Je bent me voor, wilde net een bericht met precies dezelfde inhoud plaatsen :Slainte.
De 18Y en Ilicit Still zou ik zeer zeker niet onder de abominabele whisky's willen scharen.
3 x
Afbeelding

JoachimV10
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 25 Okt 2021, 22:59

Freezeroz schreef:Je bent me voor, wilde net een bericht met precies dezelfde inhoud plaatsen :Slainte.
De 18Y en Ilicit Still zou ik zeer zeker niet onder de abominabele whisky's willen scharen.

De 18 is volgens mij onlangs van 43 % teruggebracht naar 40 % :? ,heb die nog gesloten staan
De 12 illicit still is inderdaad een mooi fruidmandje voor een mooie prijs :goedgedaan
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Okt 2021, 06:09

JoachimV10 schreef:De 18 is volgens mij onlangs van 43 % teruggebracht naar 40 % :? ,...
Daarmee diskwalificeren ze zich natuurlijk wel weer.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 26 Okt 2021, 08:27

JoachimV10 schreef:De 18 is volgens mij onlangs van 43 % teruggebracht naar 40%.

Je hebt helemaal gelijk. Dat had ik even gemist :hoedaf.
0 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 26 Okt 2021, 14:13

Reichenbach schreef:
BasG94 schreef:... Idem voor de nieuwe Ilicit stills.
Die is mij ook goed bevallen, jammer dat het een eenmalige actie lijkt te zijn geweest.

Dat kleine succesje is niet onopgemerkt gebleven,
nu ongeveer komen ze met de 12yo Licensed Dram; first fill double oak casks gebotteld op 48%, non chill filtered en zonder E150.
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Spainkiller
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Spainkiller » 08 Nov 2021, 22:20

Oogadal schreef:Dalwhinnie mag in dit rijtje niet ontbreken imho. Slappe, gekunstelde geparfumeerde commerciële zooi. Typisch voor mensen die geen whisky drinker zijn. ‘Lekker zacht’ hoor je dan... :P

De 'Winter's Gold' (LOL) is inderdaad niks, maar de 15 vind ik een verdomd lekker drammetje, hoor! Vooral voor de prijs. Ik geef doe dat het wellicht iets té toegankelijk is (het doet me soms denken aan Ierse whiskey) maar ik ben er nooit door teleurgesteld.
0 x

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 09 Nov 2021, 17:00

Edradour en Bimber. Vind Edradour echt bocht, hebt een kans gegeven maar mijn god. Als je van boterzuur houdt, go for it. I do not like it.

Ook vind ik Bimber echt niet te doen. Diverse expressiez geproefd maar geen een keer dat ik dacht: yeaaaaaa love it, nam keer op keer de geur van kattenkots waar ( heb zelf een langharige kat en ben nauw bekend met de odeur van kattenkots, helaas, dat wel). Begrijp werkelijk niet waarom ogenschijnlijk zoveel mensen ermee weglopen. Ja, blijf er vooral mee weglopen, ik lust dat nieeee.
4 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 09 Nov 2021, 21:17

Wouterk schreef:Edradour en Bimber. Vind Edradour echt bocht, hebt een kans gegeven maar mijn god. Als je van boterzuur houdt, go for it. I do not like it.

Ook vind ik Bimber echt niet te doen. Diverse expressiez geproefd maar geen een keer dat ik dacht: yeaaaaaa love it, nam keer op keer de geur van kattenkots waar ( heb zelf een langharige kat en ben nauw bekend met de odeur van kattenkots, helaas, dat wel). Begrijp werkelijk niet waarom ogenschijnlijk zoveel mensen ermee weglopen. Ja, blijf er vooral mee weglopen, ik lust dat nieeee.

Edradour staat ook nog steeds onderaan mijn lijstje van Schotse destilleerderijen. Ooit samples van de standaard 10yo en 12yo geproefd, ben sindsdien met een grote boog om EdraSour heengelopen. Binnenkort maar eens een herkansing geven, heb drie sampletjes Edradour en Ballechin binnen die hoog op WB scoren.
Bimber heb ik laatst voor het eerst geproefd, en wel deze : https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... don-whisky
We waren benieuwd of deze distilleerderij zijn hype rechtvaardigt. De whisky beviel goed, en was zelfs vrij indrukwekkend voor zijn jonge leeftijd. Alcohol goed geïntegreerd, vrij fruitig met een fris randje, mooie kruidig afdronk. Zeker voor herhaling vatbaar, al ga ik er zeker geen honderden euro's voor neerleggen.
0 x
Afbeelding

Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 10 Nov 2021, 07:54

Koning schreef:
Wouterk schreef:Edradour en Bimber. Vind Edradour echt bocht, hebt een kans gegeven maar mijn god. Als je van boterzuur houdt, go for it. I do not like it.

Edradour staat ook nog steeds onderaan mijn lijstje van Schotse destilleerderijen. Ooit samples van de standaard 10yo en 12yo geproefd, ben sindsdien met een grote boog om EdraSour heengelopen. Binnenkort maar eens een herkansing geven, heb drie sampletjes Edradour en Ballechin binnen die hoog op WB scoren.
Bimber heb ik laatst voor het eerst geproefd, en wel deze : https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... don-whisky
We waren benieuwd of deze distilleerderij zijn hype rechtvaardigt. De whisky beviel goed, en was zelfs vrij indrukwekkend voor zijn jonge leeftijd. Alcohol goed geïntegreerd, vrij fruitig met een fris randje, mooie kruidig afdronk. Zeker voor herhaling vatbaar, al ga ik er zeker geen honderden euro's voor neerleggen.

Tja, die Bimber ben ik nog niet tegengekomen. Alsof je Bieber opzet. Ik krijg er de bibber van.
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 11 Nov 2021, 11:04

Hoewel een groot liefhebber van veel Islay whisky's vind ik Bowmore vaak zeer matig. Diverse malen (uit verschillende flessen) de 12 jarige gehad, de legend en surf (?? dacht ik), zelfs een paar keer de 18 jarige maar blijf erbij dat het niet mijn merk is. De enige die me kon bekoren was een 23 jarige portwood, niet echt een representatieve fles waar het merk voor moet staan..
Laatst gewijzigd door Mark op 11 Nov 2021, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Johnson
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Johnson » 11 Nov 2021, 11:28

voor mij is alle peated whisky totale bagger, met Bowmore als zielig dieptepunt.
Het ruikt en smaakt medicinaal en naar desinfectant van de apotheek. Geldt ook voor Jura en Ardberg.

ps Ik vind Dalwhinnie 15 en Edradour 10, zeer prima drams.

Zo zie je maar, smaken kunnen zeer verschillen, en dat is maar goed ook anders dronken we allemaal hetzelfde.
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”