shadowcollector schreef:Toppost Ruud!! Dit krijgt een vervolg
Hoe staat het met het vervolg, Dirk?
shadowcollector schreef:Toppost Ruud!! Dit krijgt een vervolg

HammerHead schreef:...maar ik heb sterk het idee dat dit puur met het verschillend hanteren van de schaal te maken heeft.
HammerHead schreef:Wat ik ook opvallend vind is dat als toch de 51 punten schaal wordt gehanteerd deze meestal alsnog een logaritmisch karakter krijgt. Omgerekend zou een 95 punten whisky circa een 9 moeten zijn op een 10 punten schaal, maar ik zie zelden een ervaren reviewer dit aantal punten uitdelen (voorbeeldje: Henri, 4000+ ratings maximaal 94).

HammerHead schreef:Ik moest ineens weer aan dit draadje denken n.a.v. deze 2 reviews (door Thijs en Dre):
https://wordsofwhisky.com/review-game-of-thrones-single-malts-2018/
en
Dre @ Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?.
Wat vooral opvalt is dat Thijs veel makkelijker de 70 induikt met z'n scores, aan de bovenkant (de Lagavulin, Clynelish en Talisker) scheelt het nauwelijks iets. Nu zou het gewoon een andere smaakbeleving van de beide heren kunnen zijn, maar ik heb sterk het idee dat dit puur met het verschillend hanteren van de schaal te maken heeft.

Ruud1983 schreef:HammerHead schreef:...maar ik heb sterk het idee dat dit puur met het verschillend hanteren van de schaal te maken heeft.
Precies, dat denk ik ook. Geen duidelijke regels voor de schaal, leidt tot andere interpretaties. Dat is denk ik ook gedeeltelijk de reden voor onderstaande:HammerHead schreef:Wat ik ook opvallend vind is dat als toch de 51 punten schaal wordt gehanteerd deze meestal alsnog een logaritmisch karakter krijgt. Omgerekend zou een 95 punten whisky circa een 9 moeten zijn op een 10 punten schaal, maar ik zie zelden een ervaren reviewer dit aantal punten uitdelen (voorbeeldje: Henri, 4000+ ratings maximaal 94).
Maar waar het waarschijnlijk ook mee te maken heeft is de menselijke neiging om altijd wat ruimte aan de bovenkant over te laten. Smaak is geen absoluut gegeven, dus je weet nooit of je het maximale bereikt hebt (in tegenstelling tot een schooltoets waarbij als je alles goed hebt je gewoon een 10 krijgt), dat maakt terughoudend.
Een derde reden lijkt mij is dat 'anderen' ook nooit zo hoog scoren. Iedereen heeft het scoren van iemand over genomen, en als jouw voorbeeld (of dat nou Michael, Serge of Henri is) nooit boven de 94 scoort, waarom zou jij dat dan wel doen?
Maar het wordt nu wel heel psychologisch allemaal. Daar heb ik helemaal geen verstand van

Dre schreef:HammerHead schreef:Ik moest ineens weer aan dit draadje denken n.a.v. deze 2 reviews (door Thijs en Dre):
https://wordsofwhisky.com/review-game-of-thrones-single-malts-2018/
en
Dre @ Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?.
Wat vooral opvalt is dat Thijs veel makkelijker de 70 induikt met z'n scores, aan de bovenkant (de Lagavulin, Clynelish en Talisker) scheelt het nauwelijks iets. Nu zou het gewoon een andere smaakbeleving van de beide heren kunnen zijn, maar ik heb sterk het idee dat dit puur met het verschillend hanteren van de schaal te maken heeft.
Hm, dat is lastig te bepalen natuurlijk, uiteindelijk hangt het ook heel erg sterk samen met je eigen referentiekader. Bij mijn scores vergelijk ik ook met andere door mij beoordeelde whisky's. Zo scoren bv. hele slappe blends bij mij ergens tussen de 70 en 77/78. En hele eenvoudige en vlakke single malts ook vaak 77/79.
Dat is dan mijn referentiekader, en als ik dan de Cardhu van GoT proef, en ik zet dat af tegen mijn herinnering (want fles inmiddels allang op) van de Cardhu 12, of tegen wat recent gedronken eenvoudige blends bijv., dan vind ik die GoT Cardhu echt wel beter. Sowieso in geur vond ik ze allemaal doorgaans best goed, dat haalt de gemiddelde scores dan ook nog weer een paar puntjes omhoog.
Maar in jouw specifieke voorbeeld denk ik toch wel degelijk ook (deels) aan een andere smaakbeleving. Neem ik Thijs zijn oordeel over de Dalwhinnie bijvoorbeeld, dan vraagt hij zich af waar het fruit gebleven is, en proeft 'ie enkel bittere citroenschil. Terwijl ik niets bitters heb waargenomen, maar o.a. sinaasappel proefde, en naast kruidig ook wat bloemigs.
(Nu zie ik overigens óók dat hij de Amerikaanse botteling heeft gedronken en ik de Europese, dus een echte complotdenker zou nog kunnen vermoeden dat we gewoon verschillende whisky's hebben beoordeeld)

Ruud1983 schreef:Serge verzint z’n eigen regels: http://www.whiskyfun.com/2019/Sherry-fi ... angie.html (onderaan de pagina)
Dit is niet hoe Parker en Jackson het zagen...
Maar goed. Het blijft goed dat er discussie is. En het is helaas noodzaak dat bloggers hun scores blijven uitleggen

Breedút_Genietsje schreef:Score min 50 punten
Uitkomst keer 0,2
Dus een 83pnt score is raportcijfer 6,6
Een score van 74pnt was voor mij vroeger een onvoldoende...
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten