Het vatenavontuur - 3006 Whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Het vatenavontuur - 3006 Whisky

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 19 Apr 2023, 20:56

Succes met de onderneming. Ook mooi dat zo'n molen ook nog een functionele bestemming krijgt.

Ik begrijp dat het een relatief nieuwe molen is, een van de laatsten in zijn soort.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 19 Apr 2023, 21:34

:respect

Alle succes gewenst Jop! Een gewaagde stap, dat is ‘t al in stabielere tijden, maar met alle onzekerheden in de wereld anno nu zeker. Het is/wordt je gegund!
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 09 Mei 2023, 18:25

Straks ook nog besmet met het molenvirus...

Best leuk; malen op een korenmolen en 'het product' zelf verwerken.
Weet ik alleen niet hoe de maalsteen reageert op green malt...
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 09 Mei 2023, 20:03

Breedút_Genietsje schreef:Straks ook nog besmet met het molenvirus...

Best leuk; malen op een korenmolen en 'het product' zelf verwerken.
Weet ik alleen niet hoe de maalsteen reageert op green malt...

We gaan het zien! Gewoon proberen, als ik de molenaars mag geloven kan er best veel veranderd worden aan de molen en maalinrichting.
Eerst nog maar even kijken wanneer we feitelijk operationeel kunnen zijn. De voorkant (shop) is geen probleem, voor de achterkant (stokerij) is er nog een hoop papierwerk wat we dienen af te ronden. Dat kan nog even gaan duren.
Maar we zijn ook aan het kijken of we een combinatie kunnen maken met de molen zodat we daar ook horeca activiteiten (zoals proeverijen) kunnen organiseren.
12 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 31 Aug 2024, 18:43

Kans is aanwezig dat ik in de nabije toekomst een keertje langs de Janzona in Budel fiets. Wie weet blijft er dan een flesje plakken.
1 x
Afbeelding

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 12 Mar 2026, 13:22

Het is alweer even geleden, dus nog een update van mijn kant!

De distilleerderij, slijterij en proeflokaal
Begin 2025 is alle apparatuur binnengekomen. Een brouwinstallatie en distilleertoestel, alles gemaakt op 400 liter. Het heeft even geduurd om alles aan te sluiten. Niet alleen alle koppelingen in elkaar schroeven, maar ook alle leidingen en elektra aanleggen. Hiermee hebben wij gewacht tot alles stond, gelukkig hadden we de elektricien en loodgieter klaar staan. Vanaf juni 2025 zijn we in productie gegaan. Natuurlijk is eerst alles met vallen en opstaan gegaan. Inmiddels hebben we een goede workflow gevonden en kunnen we een batch brouwen en distilleren op een dag. Op dit moment liggen er ca. 30 vaten met onze eigen new-make te rijpen. Het overgrote deel is light peated (ca. 12ppm), de rest is heavy peated (50ppm) of niet geturfd. Qua soorten vaten hebben we van alles liggen in allerlei soorten maten. Hoe het precies gaat uitpakken weten we over een paar jaar.

Er zijn natuurlijk veel uitdagingen waar we mee kampen. De belangrijkste;
- Netcongestie, met onze grootverbruik aansluiting staan we nu ca. 3 jaar op de wachtlijst voor meer verbruik. Dit houd in dat we op dit moment maar op 30% van de capaciteit kunnen gebruiken. De horeca op deze locatie niet kunnen ontwikkelen. Fermentatie niet kunnen koelen. Oplossingen in de vorm van flexibele energieopslag kosten gewoonweg te veel en kunnen wij niet binnen de afschrijvingstijd terugverdienen.
- Overschrijding budget, de kosten voor vergunningen en stroomaansluiting zijn fors hoger geweest dan vooraf ingeschat.

Wel leuk, ieder kwartaal komt de Douane een steekproef houden op de voorraad. Gelukkig werkt dat prettig, zeker als ik verhalen hoor van collega's uit het buitenland. Veel regels en administratieve verplichtingen, houd daar dus rekening mee als je dit van plan bent.

Daarnaast hebben we een half jaar geleden het proeflokaal in de molen ingericht. Bijna iedere maand organiseren wij een proeverij. Ook kunnen groepen op maat een proeverij aanvragen. Zeker richting het einde van het jaar zit het proeflokaal aardig vol.

Bottelaarschap
Iedereen weet wel dat het afgelopen jaar voor de whisky uitdagend is geweest. Maar dit begon al even geleden, er zijn de laatste jaren veel IB`ers bijgekomen in Nederland. Niet zo zeer Nederlandse bottelaars, maar veel importeurs die Schotse bottelaars zijn gaan importeren.

Wij hebben de keuze gemaakt om de focus te leggen op private label bottelingen. Met een grote (groeiende) voorraad vaten is er altijd iets wat goed is om te bottelen. We bottelen bijvoorbeeld voor whiskyclubs, slijterijen, privé personen en andere bottelaars.
Hierbij is het ook fijn dat we de distilleerderij hebben met alle vergunningen. Dat maakt de import een stuk eenvoudiger. Ook bieden we de mogelijkheid om vaten bij ons op te slaan en te bottelen.

Ook hebben we vaten gekocht van Nederlandse distilleerderijen de afgelopen jaren, zoals Rummieclub, Eaglesburn, Wieke Distillers, Bossche Stokers, The Alcohol Factory. Sommige vaten willen we lang (10+ jaar) laten liggen, sommige bottelen we nu al of de komende tijd. Als bottelaar ben je toch verplicht om ook in eigen land te kijken?

Daarnaast is het bijna 10 jaar geleden dat wij begonnen met 3006 Whisky. Tegen het einde van de zomer gaan we een kleinschalig festival organiseren bij de distilleerderij om het 10 jarig bestaan van 3006 Whisky te vieren.
20 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 12 Mar 2026, 14:18

Mooi verhaal. Pittige onderneming. Ik wens je alle geluk en wijsheid toe; er moet in Nederland toch wel (meer dan) plaats zijn om dit succesvol te kunnen runnen. Toevallig new make te proeven bij de proeverijen c.q. bezoek in de molen?
0 x
2 ∞ & →

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 12 Mar 2026, 23:07

squaadgras schreef:Toevallig new make te proeven bij de proeverijen c.q. bezoek in de molen?

Jazeker! Er zwerft altijd wel een flesje met recent gestookte new-make rond. Op dit moment zijn we bezig met de heavy peated, dus over een week of twee zal die vers in de fles zitten (een klein flesje, de rest gaat in het vat uiteraard).

Tot op heden maar een proeverij gedaan waar mijn eigen new-make 4 maanden op een px octave had gelegen. Dat is wel leuk, maar eerlijk is eerlijk, het moet echt nog even liggen. Over een paar jaar heeft het echt pas zin om een beetje te gaan sampelen om te kijken wat als eerste botteling de fles in gaat. Ik heb uiteraard van alles bedacht, maar met whisky weet je nooit hoe het precies uitpakt!
4 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”