Nieuwe whisky-tips. Welke whisky zou je aanraden ?
Re: Nieuwe whisky tips?
Nou, daar komt ie dan:
Koop een fles Bruichladdich 12yo.
En waarom? Ik heb die fles sinds een aantal weken op de kast staan, en in alle eerlijkheid... hij viel me een béétje tegen... Het was nauwelijks geturfd, en een beetje een sappige... ik-weet-niet-wat-ik-er-van-moet-denken-whisky.
Vorige week nam ik er maar eens opnieuw een glaasje van, en... asjemenou! Wat een heerlijk goedje! Heerlijk zacht en toch zo "gelaagd" en "diep". Het was echt puur genieten. En dat voor maar 39,- euro (bijv. bij whiskysite.nl)!
En waarom? Ik heb die fles sinds een aantal weken op de kast staan, en in alle eerlijkheid... hij viel me een béétje tegen... Het was nauwelijks geturfd, en een beetje een sappige... ik-weet-niet-wat-ik-er-van-moet-denken-whisky.
Vorige week nam ik er maar eens opnieuw een glaasje van, en... asjemenou! Wat een heerlijk goedje! Heerlijk zacht en toch zo "gelaagd" en "diep". Het was echt puur genieten. En dat voor maar 39,- euro (bijv. bij whiskysite.nl)!
0 x
Michiel87 schreef:Nou, daar komt ie dan:
Ik weet niet of je wel 'ns op http://www.whiskymag.com kijkt, maar daar hebben we destijds 'n hele verhandeling gehouden over Bruichladdich. Misschien, als je tijd hebt, zou je dat 'ns kunnen doorlezen!
Maar, geen slechte poging

PS. 'En dat voor maar 39,- euro' , als er 'n whisky is, die ik zo ontzettend geweldig vind, doet de prijs er - relatief gezien - niet zo toe.
0 x
Ik had al weleens in jouw collectie zitten snuffelen, dus dat idee kreeg ik al!
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

I_SPEY schreef:Ach, laat ik 'ns wat in de groep gooien:
Stel ik loop aanstaande zaterdag bij Leon/Jack/Aad/Ton/ of wie dan ook binnen en wil echt 'n hele lekkere whisky hebben, eentje , waarvan je zegt, daar wil ik wel 'n doos vol van hebben, wat raden jullie mij dan aan, maar vooral waarom?
Degene, die het beste antwoord weet te geven, krijgt van mij 'n heerlijk sampeltje, oké?
Let op: als iemand mij wat probeert aan te smeren, kan hij/zij het schudden!
Dan zou ik het volgende zeggen:
De Clynelish 1982 27yo Malts of Scotland, cask 5895.
Waarom? Omdat hij gewoon buitengewoon is. Iedere keer dat je denkt hem te kunnen beschrijven proef je en ruik je iets anders, zeker als je er wat water bijvoegt (*). Omdat het geen standaard whisky is die je zomaar kan achterover slaan. Je moet hem leren kennen en mettertijd leer je hem meer en meer waarderen. Net als een goede vriend. Op de duur kan je niet meer zonder.
(*) als je nadien wat water in je lege glas doet en een nacht laat staan moet je er eens aan ruiken. Precies of je staat boven een bokaal verse fruitsalade (niet zo'n gesuikerde troep uit blik).
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:Dan zou ik het volgende zeggen:
De Clynelish 1982 27yo Malts of Scotland, cask 5895.
Waarom? Omdat hij gewoon buitengewoon is. Iedere keer dat je denkt hem te kunnen beschrijven proef je en ruik je iets anders, zeker als je er wat water bijvoegt (*). Omdat het geen standaard whisky is die je zomaar kan achterover slaan. Je moet hem leren kennen en mettertijd leer je hem meer en meer waarderen. Net als een goede vriend. Op de duur kan je niet meer zonder.
(*) als je nadien wat water in je lege glas doet en een nacht laat staan moet je er eens aan ruiken. Precies of je staat boven een bokaal verse fruitsalade (niet zo'n gesuikerde troep uit blik).
Ik geloof, dat ik 'm één keer gedronken heb, maar ik weet niet meer precies wanneer. Ik geloof wel, dat ik 'm lekker vond, maar ik zou 'm nog 'ns moeten proberen, alvorens ik er 'n doos vol van zou kopen
0 x
Re: Wat wordt je volgende fles aankoop ?
Stel ik loop aanstaande zaterdag bij Leon/Jack/Aad/Ton/ of wie dan ook binnen en wil echt 'n hele lekkere whisky hebben, eentje , waarvan je zegt, daar wil ik wel 'n doos vol van hebben, wat raden jullie mij dan aan, maar vooral waarom?
Degene, die het beste antwoord weet te geven, krijgt van mij 'n heerlijk sampeltje, oké?
Lol, als "rookie" kan ik jou moeilijk iets aan gaan raden, heb nu wel een paar whisky's staan en vind verschillende erg lekker.
Maar degene die er voor nu bij mij boven uit springt is dan toch de Talisker 10 yo.
Daar zou IK wel een doos vol van willen hebben, dus dan raad ik je die maar aan, want dat IS gewoon een hele lekkere whisky !
Verder mag ik hier natuurlijk niet echt meepraten met de echte whisky goeroes ehehehe, mijn tijd komt nog wel !

0 x
Marriage isnt a contract, its an ongoing negotiation...
-
johan brugge
- Forum goeroe

I_SPEY schreef:Ik geloof wel, dat ik 'm lekker vond, maar ik zou 'm nog 'ns moeten proberen, alvorens ik er 'n doos vol van zou kopen
Van deze krijg je sowieso een sample volgende week. hehe
Maar, ik heb er nog eentje. Ook van deze krijg je een sample. Het is een Glenfarclas 1989 for De Wit. Ik heb je voordien al gezegd dat ik het wat meer in de 'breedte' ga zoeken. Eerlijk gezegd was deze Glenfarclas een wilde gok, want je kan nergens (maar dan ook nergens) een tasting note vinden en aangezien ik een peathead ben ... Je proeft die typische kenmerken van een Glenfarclas, maar opeens heb je een hele andere smaaksensatie in je mond. Eentje die je van een Glenfarclas niet echt gewoon bent. Het is moeilijk te beschrijven, maar 'er is een hoek af' zoals wij Vlamingen dat zeggen. Er zit iets speciaals, ongewoons in maar het is verdomd lekker!! Ik ga er nog van deze bestellen en aan de kant zetten vooraleer ze op zijn.
0 x
-
MoreBowmore
- Senior

Ik zou dan gaan voor een doos Lagavulin 12 CS Limited Edition 2010; een zalige whisky en met een doos vol heb je nog eens de mogelijkheid iemand jaren later een prachtig kado te geven! Want dit blijft een whisky waarvan je anderen ook ( af en toe ) wilt laten genieten. En wie weet; als je zuinig bent en de waarde stijgt in de loop der jaren genoeg kan de laatste fles bij verkoop je meer opleveren dan wat je voor die doos betaald hebt.
0 x
iew schreef:Lol, als "rookie" kan ik jou moeilijk iets aan gaan raden, heb nu wel een paar whisky's staan en vind verschillende erg lekker.
Maar degene die er voor nu bij mij boven uit springt is dan toch de Talisker 10 yo.
Daar zou IK wel een doos vol van willen hebben, dus dan raad ik je die maar aan, want dat IS gewoon een hele lekkere whisky !
Verder mag ik hier natuurlijk niet echt meepraten met de echte whisky goeroes ehehehe, mijn tijd komt nog wel !
Natuurlijk mag je meepraten, Iwan, ergo je moet meepraten, laat je horen, jongen, niet van dat voorzichtige, maar wat betreft die Talisker 10yo, daar sta ik voor de volle honderd procent achter, prima keus, buitengewoon lekker! Je bent goed bezig, jongen

0 x
MoreBowmore schreef:Ik zou dan gaan voor een doos Lagavulin 12 CS Limited Edition 2010; een zalige whisky en met een doos vol heb je nog eens de mogelijkheid iemand jaren later een prachtig kado te geven! Want dit blijft een whisky waarvan je anderen ook ( af en toe ) wilt laten genieten. En wie weet; als je zuinig bent en de waarde stijgt in de loop der jaren genoeg kan de laatste fles bij verkoop je meer opleveren dan wat je voor die doos betaald hebt.
Ja, Peter, nu sla je de nagel recht op z'n kop, hè. Lagavulin behoort tot m'n favoriete whiskies, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen. Opdrinken en niet in de kast zetten, daar is deze niet voor gemaakt
0 x
-
johan brugge
- Forum goeroe

I_SPEY schreef:Opdrinken en niet in de kast zetten, daar is deze niet voor gemaakt
Voilà, mijn gedacht sè. En het is heel leuk als je anderen kan laten kennismaken met één of andere speciale whisky. Je kan zelf zo nog heel veel leren.
0 x
-
MoreBowmore
- Senior

I_SPEY schreef:Ja, Peter, nu sla je de nagel recht op z'n kop, hè. Lagavulin behoort tot m'n favoriete whiskies, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen. Opdrinken en niet in de kast zetten, daar is deze niet voor gemaakt
Zo nauwkeurig ( of eigenlijk helemaal niet
) hou ik de voorkeuren niet zo bij van iedereen hoor . Maar dit is gewoon de beste, mooiste, lekkerste en uitdagenste nieuwe whisky''s die ik vorig jaar voor het eerst had geproefd en velen houden van de Islay whisky's. En dus moet dit ook afleiden van een eventuele doos Bowmore Ltd Edition 1991 Port Matured want die wil ik zeker zelf hebben
Ik zag deze Laga trouwens kort geleden nog staan bij Ton Overmars in Amsterdam voor onder de € 60,- maar ik heb toen zelf ter vergelijk de Ltd Edition 2008 meegenomen ( waar ik nu van zit te genieten
) Maar of ze een hele doos voor je hebben..... Maar je hebt wel gelijk; het is moeilijk van deze lekkere whisky af te blijven en de fles is leeg voordat je het weet...
0 x
-
MoreBowmore
- Senior

johan brugge schreef:I_SPEY schreef:Opdrinken en niet in de kast zetten, daar is deze niet voor gemaakt
Voilà, mijn gedacht sè. En het is heel leuk als je anderen kan laten kennismaken met één of andere speciale whisky. Je kan zelf zo nog heel veel leren.
Dat heb ik ook gemerkt Johan. Een goede vriend van me drinkt geregeld een glaasje mee en ik heb hem al heel wat laten proeven. En aangezien hij kok is geweest ( o.a. een tijdje gewerkt in een restaurant met 1 Michellin ster ) weet hij smaken te herkennen die ik niet zo gauw kan benoemen dus ik leer op een leuke manier van hem.
Samen hebben we dan ook 2 tastings bezocht en volgen er in de toekomst vast meer.
0 x
Glenmorangie Lasanta
Gegroet allen,
Ik ben een beginnend whiskydrinker en had een vraagje over bovengenoemde whisky, de Glenmorangie Lasanta (12 yr).
Tot nog toe was ik erg te spreken over:
- Glenmorangie original 10 yr
- The Glenlivet 12 yr
- GLenfiddich 15 yr
- Bowmore 12 yr
- Bowmore 15 yr 'darkest sherrycask finished'
Mijn absolute favoriet echter Glendronach (zowel de original 12 yr als de revival 15 yr).
Mijn smaak lijkt aldus te gaan van wat licht tot vrij sterk, evt. wat rokerig mag.
Wat ik niet erg lekker vond waren Glen Moray 10 yr (lastig te omschrijven waarom, vond het misschien te zoet/licht) en Oban 14 yr. Absoluut dieptepunt Famous Grouse 12 yr (alhoewel natuurlijk geen single malt).
Wat ik vooral lekker vind aan de Glendronach bovengenoemd is de caramel/wijn/hout-achtige geur en smaak. Dit komt neem ik aan door de Sherrycasks? Omdat ik de Glenmorangie 10 yr toch ook wel lekker vond, maar deze toch wel wat 'zwaarder' had gemogen (daarmee bedoel ik: iets minder zoet en wat complexer), leek me de Glenmorangie 12 yr Lasanta een mooie opvolger. Deze is immers ook gelagerd geweest in Oloroso sherry casks. Mijn vraag is dan wat de meningen zijn t.o.v deze fles alsook hoe deze Lasanta zich verhoudt tot de andere Glenmorangies.
Ik ben een beginnend whiskydrinker en had een vraagje over bovengenoemde whisky, de Glenmorangie Lasanta (12 yr).
Tot nog toe was ik erg te spreken over:
- Glenmorangie original 10 yr
- The Glenlivet 12 yr
- GLenfiddich 15 yr
- Bowmore 12 yr
- Bowmore 15 yr 'darkest sherrycask finished'
Mijn absolute favoriet echter Glendronach (zowel de original 12 yr als de revival 15 yr).
Mijn smaak lijkt aldus te gaan van wat licht tot vrij sterk, evt. wat rokerig mag.
Wat ik niet erg lekker vond waren Glen Moray 10 yr (lastig te omschrijven waarom, vond het misschien te zoet/licht) en Oban 14 yr. Absoluut dieptepunt Famous Grouse 12 yr (alhoewel natuurlijk geen single malt).
Wat ik vooral lekker vind aan de Glendronach bovengenoemd is de caramel/wijn/hout-achtige geur en smaak. Dit komt neem ik aan door de Sherrycasks? Omdat ik de Glenmorangie 10 yr toch ook wel lekker vond, maar deze toch wel wat 'zwaarder' had gemogen (daarmee bedoel ik: iets minder zoet en wat complexer), leek me de Glenmorangie 12 yr Lasanta een mooie opvolger. Deze is immers ook gelagerd geweest in Oloroso sherry casks. Mijn vraag is dan wat de meningen zijn t.o.v deze fles alsook hoe deze Lasanta zich verhoudt tot de andere Glenmorangies.
0 x
Re: Glenmorangie Lasanta
joep7 schreef:een vraagje over bovengenoemde whisky, de Glenmorangie Lasanta (12 yr).
(...)
Zie ook Glenmorangie Expressies. Daarin staat ook dat de Lasanta (en enkele andere, zie aldaar) een Glenmorangie 10yo is met een 2 jarige finish op sherry vaten. Glendronach heeft inderdaad ook gerijpt op sherry casks (woeps... wellicht te generaliserend, maar jullie snappen me in het kader van deze vraag...); je herkent dat aan de smaak en geur van rozijntjes. Of koop eens een fles Osborne Sherry Cream voor een Eurootje of 4!
Generaliserend: wellicht moet je niet de Speyside hoek in (fruitige, zoete whiskies), maar probeer een een Island als Highland Park - Licht rokerig en een honingzoetje. Voor meer gesherry'de whiskies: bv. een Glenfarclas.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”