Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Zorg dragen voor je whiskycollectie: hoe ver ga je hierin?

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 07 Jan 2021, 10:31

Geert schreef:Dag allen!

Ik draai mijn flessen al jaren, eens in de 3 maanden, allemaal even om zodat de kurk vochtig blijft. Hoe vaak doen jullie dat? Met 70 flessen is het altijd wel even een klusje maar sommige mensen hebben veel meer staan.

Ik ben een beetje lui wellicht, maar mijn flessen zitten in dozen. Ik leg 1 keer per jaar die dozen even op hun kant :hoedaf.
2 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Jan 2021, 11:53

Ik draai mijn flessen al jaren, eens in de 3 maanden, allemaal even om zodat de kurk vochtig blijft. Hoe vaak doen jullie dat? Met 70 flessen is het altijd wel even een klusje maar sommige mensen hebben veel meer staan.

Ik doe dat nooit. Zoals in het door Arthur aangehaalde artikel wordt opgemerkt is er bij een gesealde fles altijd sprake van aanwezigheid van alcoholdampen in de nek, wat ervoor zorgt dat de kurk niet uitdroogt. De kurk is bij het openen van een fles bij mij ook altijd vochting aan de onderzijde. Met echt oude flessen is het wellicht een ander verhaal, vanwege grotere variatie in de kwaliteit van kurken. Echter een broze kurk ga je denk ik niet redden door 'm te bevochtigen.

Bij langer geopende flessen (tot max 3 jaar) heb ik tot nu toe ook nog nooit een gebroken kurk gehad. Wel drink ik het laatste kwart van een fles altijd binnen een aantal maanden op. Bij een lege fles (mocht je die bewaren) heb ik het wel eens gehad. Jarenlang heeft mijn eerste fles Lagavulin 16 leeg op de kast gestaan. Op een gegeven moment wilde ik even ruiken of er nog iets van een geurrestant in de fles te bespeuren zo zijn en toen brak de inmiddels uitgedroogde kurk inderdaad af.
5 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Jan 2021, 12:44

HammerHead schreef:[Echter een broze kurk ga je denk ik niet redden door 'm te bevochtigen.

Ik denk dat bij hele broze kurken een ander probleem ontstaat wat in het artikel ook uitgelicht wordt. Namelijk dat de sterk alcohol houdende vloeistof de kurk langzaam maar zeker verpulverd. Dan verkruimelt het in je whisky en heb je helemaal niets.
0 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 07 Jan 2021, 12:53

Cask1988 schreef: Namelijk dat de sterk alcohol houdende vloeistof de kurk langzaam maar zeker verpulverd. Dan verkruimelt het in je whisky en heb je helemaal niets.

Jawel.
Stukjes kurk in je whisky.
2 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Jan 2021, 13:04

Nickolaas schreef:
Cask1988 schreef: Namelijk dat de sterk alcohol houdende vloeistof de kurk langzaam maar zeker verpulverd. Dan verkruimelt het in je whisky en heb je helemaal niets.

Jawel.
Stukjes kurk in je whisky.

Goed punt :P
1 x
Afbeelding

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 07 Jan 2021, 13:31

Dank voor jullie snelle reacties! Ondanks dat ik de flessen trouw elk kwartaal even omdraai, is het mij ook wel eens een keer voorgekomen dat een kurk brak. Nog een tip die ik een keer las: bij openen draaien aan de fles ipv aan de kurk. Geen idee of het wat uitmaakt maar sindsdien doe ik het altijd wel zo. Een gebroken kurk is echt irritant.
0 x

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 07 Jan 2021, 13:40

Ralfy heeft er ook een filmpje over gemaakt
2 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 07 Jan 2021, 16:07

HammerHead schreef:

Ik doe dat nooit. Zoals in het door Arthur aangehaalde artikel wordt opgemerkt is er bij een gesealde fles altijd sprake van aanwezigheid van alcoholdampen in de nek, wat ervoor zorgt dat de kurk niet uitdroogt. De kurk is bij het openen van een fles bij mij ook altijd vochting aan de onderzijde. Met echt oude flessen is het wellicht een ander verhaal, vanwege grotere variatie in de kwaliteit van kurken. Echter een broze kurk ga je denk ik niet redden door 'm te bevochtigen.

Bij langer geopende flessen (tot max 3 jaar) heb ik tot nu toe ook nog nooit een gebroken kurk gehad. Wel drink ik het laatste kwart van een fles altijd binnen een aantal maanden op. Bij een lege fles (mocht je die bewaren) heb ik het wel eens gehad. Jarenlang heeft mijn eerste fles Lagavulin 16 leeg op de kast gestaan. Op een gegeven moment wilde ik even ruiken of er nog iets van een geurrestant in de fles te bespeuren zo zijn en toen brak de inmiddels uitgedroogde kurk inderdaad af.

Zelfde hier, heb nog nooit een gesloten of open fles omgedraaid. Heb er wel eens online 'onderzoek' naar gedaan en heb toen geconcludeerd dat ik me de moeite beter kan besparen om de redenen die hier al zijn aangehaald. In de 8 jaar jaar dat ik intussen met whisky bezig ben heb ik nog nooit een afbrokkelende of gebroken kurk ervaren bij een geopende fles, en slechts één keer een gebroken kurk gehad bij het openen van een nieuwe fles. Sindsdien open ik nieuwe flessen extra voorzichtig, dat dan weer wel.
Laatst gewijzigd door Koning op 07 Jan 2021, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

Lakerfield
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 07 Jan 2021, 16:08

Geert schreef:Nog een tip die ik een keer las: bij openen draaien aan de fles ipv aan de kurk. Geen idee of het wat uitmaakt maar sindsdien doe ik het altijd wel zo. Een gebroken kurk is echt irritant.

Dit maakt niets uit want de wrijving tussen kurk en fles blijft. Geleidelijk draaiend openen is overigens wel de beste manier in mijn ogen.

Regelmatig zie ik mensen de kurk, zonder draaiwerk, als het ware lostrekken van de fles. Daarmee belast je de kurk veel meer, mede omdat je de kurk onder een bepaalde hoek houdt met openen en hem dus niet recht omhoog eraf krijgt (tenzij hij wel heel los zit, maar dan is er ook iets mis). Kurkbreuk is dan geen gek gevolg..
Laatst gewijzigd door Lakerfield op 07 Jan 2021, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 07 Jan 2021, 16:09

Geen direct zonlicht hier, wel kamertemperatuur met de nodige parafilm...open flessen gaan soms naar kleinere flessen, maar enkel als ze echt lang dreigt op laag niveau te staan. Verder eigenlijk niks speciaal...ik draai mijn flessen enkel om als ik een dram wil, en niet te stevig draaien dan, en nog nooit problemen gehad. :duimop
2 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Jan 2021, 16:29

Cask1988 schreef:
HammerHead schreef:[Echter een broze kurk ga je denk ik niet redden door 'm te bevochtigen.

Ik denk dat bij hele broze kurken een ander probleem ontstaat wat in het artikel ook uitgelicht wordt. Namelijk dat de sterk alcohol houdende vloeistof de kurk langzaam maar zeker verpulverd. Dan verkruimelt het in je whisky en heb je helemaal niets.

Ja inderdaad, dan zal de kurk bevochtigen het probleem dus eerder verergeren dan verminderen.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 07 Jan 2021, 16:33

Thewowbar1986 schreef:Geen direct zonlicht hier, wel kamertemperatuur met de nodige parafilm...open flessen gaan soms naar kleinere flessen, maar enkel als ze echt lang dreigt op laag niveau te staan. Verder eigenlijk niks speciaal...ik draai mijn flessen enkel om als ik een dram wil, en niet te stevig draaien dan, en nog nooit problemen gehad. :duimop

Flessen op laag niveau geef ik voorrang bij het drinken, zeker als het jongere peated bottelingen zijn. Heb momenteel nog wel een Speyside Distillery 95 van Whiskybroker staan op zeer laag niveau, maar daarbij hoop ik tegen beter in dat er nog iets radicaals gebeurt in de ontwikkeling. Vooral in de de finish is die niet te hachelen. :vies
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Jan 2021, 16:42

Thewowbar1986 schreef:Ik draai mijn flessen enkel om als ik een dram wil, en niet te stevig draaien dan, en nog nooit problemen gehad. :duimop

Dus daar gaat het elke keer mis bij mij. Snapte maar niet dat die flessen zo snel leeg gingen :shock: :P
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Jan 2021, 16:44

HammerHead schreef:Heb momenteel nog wel een Speyside Distillery 95 van Whiskybroker staan op zeer laag niveau, maar daarbij hoop ik tegen beter in dat er nog iets radicaals gebeurt in de ontwikkeling. Vooral in de de finish is die niet te hachelen. :vies

Bij elkaar in knikkeren. Living bottle maken met nog wat andere toevoegingen. Wellicht dat je er dan nog plezier van krijgt :D
0 x
Afbeelding

Thewowbar1986
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thewowbar1986 » 07 Jan 2021, 16:48

Cask1988 schreef:
Thewowbar1986 schreef:Ik draai mijn flessen enkel om als ik een dram wil, en niet te stevig draaien dan, en nog nooit problemen gehad. :duimop

Dus daar gaat het elke keer mis bij mij. Snapte maar niet dat die flessen zo snel leeg gingen :shock: :P

De kurk kreeg geen kans om uit te drogen!? :P
0 x
‘’Always carry a flagon of whisky in case of snakebites, furthermore always cary a small snake.’’

Sestante verzamelaar en drinker.
Instagram: thewowbar86

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”