Geert schreef:Dag allen!
Ik draai mijn flessen al jaren, eens in de 3 maanden, allemaal even om zodat de kurk vochtig blijft. Hoe vaak doen jullie dat? Met 70 flessen is het altijd wel even een klusje maar sommige mensen hebben veel meer staan.
Ik doe dat nooit. Zoals in het door Arthur aangehaalde artikel wordt opgemerkt is er bij een gesealde fles altijd sprake van aanwezigheid van alcoholdampen in de nek, wat ervoor zorgt dat de kurk niet uitdroogt. De kurk is bij het openen van een fles bij mij ook altijd vochting aan de onderzijde. Met echt oude flessen is het wellicht een ander verhaal, vanwege grotere variatie in de kwaliteit van kurken. Echter een broze kurk ga je denk ik niet redden door 'm te bevochtigen.
Bij langer geopende flessen (tot max 3 jaar) heb ik tot nu toe ook nog nooit een gebroken kurk gehad. Wel drink ik het laatste kwart van een fles altijd binnen een aantal maanden op. Bij een lege fles (mocht je die bewaren) heb ik het wel eens gehad. Jarenlang heeft mijn eerste fles Lagavulin 16 leeg op de kast gestaan. Op een gegeven moment wilde ik even ruiken of er nog iets van een geurrestant in de fles te bespeuren zo zijn en toen brak de inmiddels uitgedroogde kurk inderdaad af.