Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 20 Nov 2016, 12:12

Peter_vintage1992 schreef:hey ik heb een vraag waar google niet helemaal bruikbaar voor was (tot zover mijn skillset met google) :D

Wanneer mag je jezelf een 'Connaisseur' noemen? moet je daar een opleiding/cursus voor gedaan hebben? of is het al voldoende als je een uitgebreide kennis hebt over whisky, the making of, rijping, bottling en tasting? Of misschien wanneer je zelf professionele tastings geeft?
help me out here :bigsmile

Een hoop definities die voor interpretatie vatbaar zijn. Niet ook connaisseur, maar ook professionele tastings. Ik denk namelijk dat er een hoop mensen zijn die tastings geven, maar zelf niet voldoende kaas gegeten hebben om daadwerkelijk ook voldoende substantie te kunnen bieden.
Zie Jim Murray. Is hij een connaisseur? Als je zijn publicaties beoordeelt, vast niet. Maar hij zal het waarschijnlijk toch zijn, alleen zijn ziel hebben verkocht aan de duivel en daarom zulke onzin publiceren.

Verder ben ik het wel met Nino eens. Bescheidenheid siert de mens.

Ik meen dat een soortgelijke discussie ook als eens is gevoerd op whiskybase, misschien vind je daar nog meer zienswijzen.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 20 Nov 2016, 12:14

Peter_vintage1992 schreef:hey ik heb een vraag waar google niet helemaal bruikbaar voor was (tot zover mijn skillset met google) :D

Wanneer mag je jezelf een 'Connaisseur' noemen? moet je daar een opleiding/cursus voor gedaan hebben? of is het al voldoende als je een uitgebreide kennis hebt over whisky, the making of, rijping, bottling en tasting? Of misschien wanneer je zelf professionele tastings geeft?

Nooit
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Nov 2016, 12:23

caskstrength schreef:

Een hoop definities die voor interpretatie vatbaar zijn. Niet ook connaisseur, maar ook professionele tastings. Ik denk namelijk dat er een hoop mensen zijn die tastings geven, maar zelf niet voldoende kaas gegeten hebben om daadwerkelijk ook voldoende substantie te kunnen bieden.
Zie Jim Murray. Is hij een connaisseur? Als je zijn publicaties beoordeelt, vast niet. Maar hij zal het waarschijnlijk toch zijn, alleen zijn ziel hebben verkocht aan de duivel en daarom zulke onzin publiceren.

http://www.realmendrinkwhiskey.com/jim- ... sky-bible/

Ik denk dat een 'connaisseur', of in gewoon Nederlands: een kenner, iemand is die een bovengemiddelde kennis heeft van een bepaald onderwerp. Hoe lager je eigen kennis hoe eerder iemand een kenner is in jouw ogen. Ik denk niet dat je dit kunt meten. Misschien kun je de titel voeren wanneer een groot aantal geïnteresseerden gezamenlijk jouw kennis als dusdanig ervaren. Maar je kunt jezelf natuurlijk als kenner profileren zonder goedkeuring van anderen. Dat doet Peter R de Vries ook. Maar dan loop je het risico wat sh*t over je heen te krijgen.

My two cents.
3 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 20 Nov 2016, 12:27

Ik wist niet dat Peter R. de Vries zich als whisky kenner profileerde..
Weer wat geleerd
3 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 20 Nov 2016, 12:27

duidelijke antwoorden! dank daar voor.

Kleine vervolgvraag. Ik geef zelf whiskytastings en heb ook opdrachten om in slijterijen whisky's te presenteren (heb mijn eigen bedrijfje "Whiscovery"). Nu vraag ik me meer af hoe ik dat op mijn CV het meest professioneel kan omschrijven. Want ''Whisky enthousiast'' staat weinig professioneel vind ik zelf

Edit: moet ik helemaal zelf weten hoe ik dat omschrijf natuurlijk, maar een mening van iemand anders is nooit verkeerd
0 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 20 Nov 2016, 12:32

Peter_vintage1992 schreef:duidelijke antwoorden! dank daar voor.

Kleine vervolgvraag. Ik geef zelf whiskytastings en heb ook opdrachten om in slijterijen whisky's te presenteren (heb mijn eigen bedrijfje "Whiscovery"). Nu vraag ik me meer af hoe ik dat op mijn CV het meest professioneel kan omschrijven. Want ''Whisky enthousiast'' staat weinig professioneel vind ik zelf

Edit: moet ik helemaal zelf weten hoe ik dat omschrijf natuurlijk, maar een mening van iemand anders is nooit verkeerd

Entertainer misschien?
4 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 20 Nov 2016, 12:38

Ik zou mezelf nooit op subjectieve wijze omschrijven op mijn CV, eerlijk gezegd. Ik zou alleen schrijven wat ik doe en welke referenties ik heb.
Als ik iemand moest inhuren, zou ik eerlijk gezegd achter mijn oren gaan krabben als iemand zichzelf een bepaalde kwalificatie geeft.

Wil je jezelf een kwalificatie toedichten, stel jezelf dan ook een aantal vragen, die mensen je tijdens tastings kunnen stellen. Stel vervolgens vast of je die kunt beantwoorden:

- Heb ik van elke distilleerderij minstens een paar expressies gehad?
- Indien ja, kan ik op grond hiervan een "distillery character" ontdekken?
- Weet ik van de distilleerderijen hoe en met welke ingrediënten zij hun product maken?
- Weet ik welke ontwikkelingen er zijn op het gebied van ingrediënten, methodes en technieken?
- Weet ik voldoende van vaten, hoe zij werken, hoe distilleerderijen ze inkopen?
- Ken ik voldoende onafhankelijke bottelaars, hun werkwijze en de ranges die zij uitbrengen?
- Etc. etc.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 20 Nov 2016, 12:42

Dre schreef:Ik wist niet dat Peter R. de Vries zich als whisky kenner profileerde..
Weer wat geleerd

Als je die gozer hoort l*llen lijkt ie overal verstand van te hebben. :roll:

Maar de vraag was wanneer je jezelf connaisseur mag noemen met een uitstapje naar whisky. Ik heb 't iets breder getrokken. :bigsmile
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Nov 2016, 12:50

Peter_vintage1992 schreef:duidelijke antwoorden! dank daar voor.

Dokter in de whiskylogie aangevuld met stages in Schotland, Ierland, Japan,...

Nee, even serieus.
Als je niet professioneel bezig bent met iets vind ik niet dat je je professioneel moet voorstellen.
Een hobby is een hobby, ook als je er passioneel mee bezig bent.
Je bent ook geen fotograaf als je af en toe een foto maakt, etc.
0 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 20 Nov 2016, 12:57

nigel_tufnel schreef:Nee, even serieus.
Als je niet professioneel bezig bent met iets vind ik niet dat je je professioneel moet voorstellen.
Een hobby is een hobby, ook als je er passioneel mee bezig bent.
Je bent ook geen fotograaf als je af en toe een foto maakt, etc.

Maargoed, dat ben ik dus wel, cursussen en alles ;)
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 20 Nov 2016, 13:27

Peter87 schreef:

Nooit

Ik denk dat je je sporen in de whisky industrie verdiend moet hebben; en dan speciaal na jarenlange ervaring met aantoonbaar resultaat bij een distilleerderij of bottelaar.

Zo iets.
1 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 20 Nov 2016, 13:42

Hoe je jezelf omschrijft als beginnend beroepsbeoeffenaar kan veel uitmaken.
Maar er zijn een heleboel cowboy's in de whiskywereld. En jij kan daar zo maar ééntje van zijn.

Het ligt eraan hoe je pretendeert te zijn. Je wilt jezelf waarschijnlijk connaisseur noemen, omdat je vraag achter de vraag is of deze titel beschermd is.
Zo probeer je jouw imago op te poetsen en jezelf professioneler voor te doen dan je bent.
Op zich niet erg, iedereen moet ergens beginnen.

Het punt is alleen dat ik en vele hier onder ons niet naar een cursus van jouw gaan, omdat we geen flauw idee hebben wie je bent dus wij gaan die 25 euro niet betalen. Zoals Erik zegt, je moet je sporen in de whiskywereld verdienen en niet maken. Over 14 dagen staat Jan Beek in het zaaltje naast slijterij Woudenberg, zaaltje zal bomvol zitten. Jock Shaw is ook zo iemand en zo zijn er nog wel 10-tallen op te noemen.

Probeer eerst bij een importeur of een destilleerder te werken en leer zo veel mogelijk en proef zoveel mogelijk, leer dit forum uit je kop, en trap niet in de pr-BS die er is.
Mocht je dan toevallig ook goed kunnen presenteren, dan gaan die presentaties echt wel lopen.
Laatst gewijzigd door defeatless op 20 Nov 2016, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 20 Nov 2016, 14:31

defeatless schreef:Hoe je jezelf omschrijft als beginnend beroepsbeoeffenaar kan veel uitmaken.
Maar er zijn een heleboel cowboy's in de whiskywereld. En jij kan daar zo maar ééntje van zijn.

Het ligt eraan hoe je pretendeert te zijn. Je wilt jezelf waarschijnlijk connaisseur noemen, omdat je vraag achter de vraag is of deze titel beschermd is.
Zo probeer je jouw imago op te poetsen en jezelf professioneler voor te doen dan je bent.
Op zich niet erg, iedereen moet ergens beginnen.

Het punt is alleen dat ik en vele hier onder ons niet naar een cursus van jouw gaan, omdat we geen flauw idee hebben wie je bent dus wij gaan die 25 euro niet betalen. Zoals Erik zegt, je moet je sporen in de whiskywereld verdienen en niet maken. Over 14 dagen staat Jan Wees in het zaaltje naast slijterij Woudenberg, zaaltje zal bomvol zitten. Jock Shaw is ook zo iemand en zo zijn er nog wel 10-tallen op te noemen.

Probeer eerst bij een importeur of een destilleerder te werken en leer zo veel mogelijk en proef zoveel mogelijk, leer dit forum uit je kop, en trap niet in de pr-BS die er is.
Mocht je dan toevallig ook goed kunnen presenteren, dan gaan die presentaties echt wel lopen.

Bedankt! ik zal me zeker niet beter voor doen dan ik ben. Dat was ook een rede dat ik de vraag stelde. Ik focus me ook alleen op de mensen die niet komen kijken in de wereld van whisky om ze van goed advies te voorzien waarin hun smaak ligt. Ik weet er wel veel vanaf, maar er is ook nog zoveel dat ik niet weet.

Als je het gaat vergelijken met Jan Beek of Sietse Offringa kom ik echt net het hoekje om kijken :P
0 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 20 Nov 2016, 15:00

Nino schreef:

Vooropgesteld dat we hier in Drenthe van het doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg zijn en je eigenlijk jezelf nooit zo moet noemen.. zit er volgens mij niet echt een opleiding/maatstaf oid aan vast zoals bijvoorbeeld een sommelier.

Mooi woord: "sommelier".
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 20 Nov 2016, 15:03

Ik haak sowieso al af als iemand mij een cursus wil geven over iets wat ik leuk vindt. Hou het informeel en probeer naam op te bouwen. Doe je het leuk en goed en gaan mensen met een tevreden gevoel naar huis dan ben je op de goede weg en zul je door mond op mond reclame steeds meer publiek trekkken.
Presenteer je jezelf als de ultieme kenner terwijl je dat niet bent dat gaat het je gebeuren dat er mensen op af komen die veel verwachten en uiteindelijk naar huis gaan met het gevoel dat ze beter zelf de cursus hadden kunnen geven. Dan wordt het nooit iets. Als je wordt uitgenodigd om masterclasses te geven op whisky festivals dan begint het ergens op te lijken, dan hoef je er zelf ook geen naam aan te hangen, je status gaat je dan vooruit.
Zo heb ik verleden week bij een Masterclass Kavalan bij Dramtime gezeten en daar stond een brand ambassadrice uit Taiwan die er een jaar werkte en info gaf die ik zelf online ook kon vinden.... De 7 te proeven drams werden ook in een tempo naar binnen gewerkt, ik had niet eens de tijd om de inhoud met warmte van m'n hand op te warmen. Kennelijk drinken ze in Taiwan in hetzelfde tempo als waarin de whisky matured :gnif
Het is dat de mannen van Dramtime er werk van hebben gemaakt met bijpassende hapjes, anders had ik me voor 35 euro bekocht gevoeld. ( 7 whisky's proeven van 20.15 tot 21.45 is belachelijk natuurlijk)
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”