Whisky uit je geboortejaar

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Vind je een whisky uit jouw geboortejaar interessant?

Ja, ik wil een whisky uit mijn geboortejaar.
216
58%
Nee, geboortejaar heeft voor mij geen meerwaarde.
22
6%
Ja, ik heb ik al een whisky uit mijn geboortejaar.
134
36%

Totaal aantal stemmen: 372

berndw
Senior
Senior

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor berndw » 30 Apr 2016, 08:51

Bedankt! Ik was deze nog niet tegengekomen.
0 x

Wimpies
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Wimpies » 04 Mei 2016, 09:55

Ja, uiteraard. Maar wel betaalbaar. Wat niet evident is als je in 1973 geboren bent natuurlijk.
Heb zelf wel een Glen Garioch uit 1970 staan (gebotteld in 1991).
0 x
Afbeelding

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 27 Aug 2016, 13:13

Zojuist een Caol Ila 30 (Douglas Laing IB) besteld samen met een vriend. We zijn beide geboren in januari 1984 en deze whisky (die bijna 92 punten krijgt op WB) is in deze maand gedistilleerd. Kon haast niet beter. We hebben de deal gemaakt de fles tot onze 50ste verjaardag te bewaren. Als we 50 zijn, zijn whiskies uit 1984 waarschijnlijk onbetaalbaar, vandaar dat we nu de keuze gemaakt hebben.

Afbeelding
6 x

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 28 Aug 2016, 11:55

Hmmm, leuk idee natuurlijk, maar ik ben van 1963 dus dat kon wel eens prijzig worden. Heeft iemand een goede tip (en beetje betaalbare) voor een whisky uit dat jaar? Liefst geen erg geturfde Islay. Ik vrees echter met grote vreze.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

Jodokusardbeg
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jodokusardbeg » 28 Aug 2016, 12:16

Heb een 21 jarige glenlivet uit 1975 en die drink ik op als ik met pensioen gaat of opa wordt. Wat eerder komt :bigsmile :bigsmile
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 28 Aug 2016, 23:03

Erik1908 schreef:Hmmm, leuk idee natuurlijk, maar ik ben van 1963 dus dat kon wel eens prijzig worden. Heeft iemand een goede tip (en beetje betaalbare) voor een whisky uit dat jaar? Liefst geen erg geturfde Islay. Ik vrees echter met grote vreze.

Duur:
https://www.bestofwhisky.com/nl/glen-grant-1963-gm.html

Je zou eens een veiling kunnen proberen maar ik vrees dat daar alles uit 1963 ook erg duur is.
bv deze: https://www.whiskyauction.com/cgi-bin/a ... item=HM444

of hier:
http://veiling.catawiki.nl/veilingen/se ... sort=title

Maar ik vrees dat je onder de 500 euro niks zult vinden.

Ik kom uit 1962 en was zo verstandig om lang geleden een Glen Grant uit 1962 te kopen, die is nu ook onbetaalbaar, helaas.
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

Erik1908
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 30 Aug 2016, 19:14

paps schreef:
Erik1908 schreef:Hmmm, leuk idee natuurlijk, maar ik ben van 1963 dus dat kon wel eens prijzig worden. Heeft iemand een goede tip (en beetje betaalbare) voor een whisky uit dat jaar? Liefst geen erg geturfde Islay. Ik vrees echter met grote vreze.

Duur:
https://www.bestofwhisky.com/nl/glen-grant-1963-gm.html

Je zou eens een veiling kunnen proberen maar ik vrees dat daar alles uit 1963 ook erg duur is.
bv deze: https://www.whiskyauction.com/cgi-bin/a ... item=HM444

of hier:
http://veiling.catawiki.nl/veilingen/se ... sort=title

Maar ik vrees dat je onder de 500 euro niks zult vinden.

Ik kom uit 1962 en was zo verstandig om lang geleden een Glen Grant uit 1962 te kopen, die is nu ook onbetaalbaar, helaas.

Dank. Gevalletje jammer maar helaas. Ik zet een fles uit mijn geboortejaar maar uit mijn hoofd. Tenzij ik de staatsloterij win.
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 30 Aug 2016, 19:24

Ik kocht hier op dit forum voor 150 euro een fles uit 1967, vorige maand !
Ik kocht hier eerder een fles uit 1965 voor onder de 200 euro, gewoon vaak kijken en gelijk toeslaan, dan kan het echt

Groet
Ed
0 x

PatricovdHeuvel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor PatricovdHeuvel » 30 Aug 2016, 19:36

Longrow uit 73... had mn vader bij mn geboorte gekocht en was bedoeld om op mn 21'ste samen van te genieten maar, dat is er nooit van gekomen. Dus nu drink ik deze misschien met mijn zoon op zijn 21'ste :bigsmile
2 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 30 Aug 2016, 19:59

PatricovdHeuvel schreef:Longrow uit 73... had mn vader bij mn geboorte gekocht en was bedoeld om op mn 21'ste samen van te genieten maar, dat is er nooit van gekomen. Dus nu drink ik deze misschien met mijn zoon op zijn 21'ste :bigsmile

Laten we in dat geval niet hopen dat je zoon hetzelfde moet zeggen, en trek hem open wanneer het jullie samen uitkomt en genieten voor het te laat is.
1 x
Afbeelding

PatricovdHeuvel
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor PatricovdHeuvel » 30 Aug 2016, 20:05

Nino schreef:
PatricovdHeuvel schreef:Longrow uit 73... had mn vader bij mn geboorte gekocht en was bedoeld om op mn 21'ste samen van te genieten maar, dat is er nooit van gekomen. Dus nu drink ik deze misschien met mijn zoon op zijn 21'ste :bigsmile

Laten we in dat geval niet hopen dat je zoon hetzelfde moet zeggen, en trek hem open wanneer het jullie samen uitkomt en genieten voor het te laat is.

Heb je gelijk in.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 30 Aug 2016, 21:08

Nino schreef:

Inderdaad, die bedenking heb ik ook al een paar keer gemaakt ook wat betreft speciale flessen die ik zelf wil openen.
Eigenlijk kan je het best nu genieten en niet teveel op de toekomst focussen.
Wie weet ben je er inderdaad misschien niet meer of mag je door omstandigheden geen alcohol meer drinken.
Feit is: niemand neemt iets mee als hij sterft.
En je wil al zeker niet dat je nabestaanden onwetend de flessen voor een prikje verkopen of gebruiken voor cocktailsaus. ;)
zoals een bekende wijsgerige zei: "my biggest fear is when I die my wife will sell my whiskies for what I told her they cost..." :bigsmile
9 x

Peter_vintage1992
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Peter_vintage1992 » 03 Sep 2016, 09:13

Liep in mijn vakantie in Schotland tegen een bijzonder flesje aan uit mijn geboortejaar.. een Scapa, 23 jaar oud, single cask, sherry butt. Enige sherry gerijpte whisky van Scapa tot nu toe! Duur, maar erg blij mee! :hoera
1 x
I love a scotch that's old enough to order its own scotch
Whiscovery Whiskey Proeverijen - yourkeytowhiskey.nl

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Whisky uit je geboortejaar : hoe ver ga je?

Ongelezen berichtdoor Koning » 15 Nov 2020, 17:34

Whisky gedestilleerd en op vat gelegd in het jaar dat jezelf ook op de wereld bent gekomen, het heeft een bijzondere aantrekkingskracht.

Mijn vintage is 1984, een jaar dat de (Schotse) whisky industrie in een absolute dip zat. Veel destilleerderijen zijn rond dat jaar gesloten, en de productie van degenen die openbleven werd teruggeschroefd vanwege het groeiende whisky loch. Whisky's uit dat jaar zijn dus relatief schaars en over de kwaliteit durf ik geen uitspraken te doen ;)
Heb onlangs mijn derde fles uit dat jaar, een 33yo Benrinnes van Adelphi, aangeschaft. Heb er toch wel een stuk meer voor betaald dan ik normaal voor zo'n fles zou overhebben, bijvoorbeeld als het een '83 of '85 zou zijn.
Maar het deed me ook beseffen: als ik nog meer flessen uit mijn geboortejaar wil bemachtigen kan ik het beter nu doen dan over 5 jaar.
Dat betekent niet dat ik direct alles met vintage 1984 wil hebben, ik wil alleen kwalitatief goede whisky die wat toevoegt aan mijn collectie. Wil immers niet teleurgesteld zijn als ik zo'n dure fles uiteindelijk op een verjaardag opentrek!

Hoe kijken jullie tegen flessen uit je geboortejaar? Ben je ernaar op jacht en wil je er (irrationeel?) meer voor betalen, of vind je het maar onnodig sentiment? Het zal natuurlijk ook uitmaken of je bijvoorbeeld in 1960 of in 1996 geboren bent, maar ik ben benieuwd!
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky uit je geboortejaar : hoe ver ga je?

Ongelezen berichtdoor henri » 15 Nov 2020, 18:03

hier bestaat al een topic voor : Whisky uit je geboortejaar

ik vraag een mod wel even samen te voegen
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”