Bang for your buck

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bang for your buck

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 13 Jul 2026, 10:32

Interessante stellingname dit, maar ik vraag me oprecht af of het rendabel is?
Stel dat ik als slijter 10 jaar geleden een doosje Glendronach 18 oid achteruit had gezet voor zeg 60€ per fles en dat dat doosje nu 'ineens' tevoorschijn komt uit de kelder.
Als de bewuste slijter daar nu 160€ per fles voor zou vragen, is het dan economisch nog steeds interessant om deze stap te maken?
Met andere woorden, verdient de slijter er nog aan na 10 jaar opslag, investering, inflatie etc?

Gelukkig hebben we hier slijters die meelezen en hier vast wel eens over hebben nagedacht ;).
0 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 13 Jul 2026, 11:39

Nee, heel interessant is dat niet. Dat ene doosje gaat het verschil niet maken, dus je moet het al met veel dozen doen. Maar daarmee zet je dan zomaar 20-30k of nog meer in de kelder. Dat is serieus geld. Nog los van de voorraad die je wel in de winkel zet. En ik kan je verklappen dat de gemiddelde slijter een klein kapitaal in de winkel heeft staan, meer dan het leverancierskrediet.

Want die 20k of meer kan je ook inzetten op voorraad die wel meteen verkoopt. Daar de marge over en laten we zeggen dat 5-6 keer doen in 10 jaar. Dan is wegzetten niet meer interessant.

Kleine aanvulling: als je veel flessen wil wegzetten, heb je ook ruimte nodig. Als ik dus flink wat flessen wil wegzetten, heb ik, laat ik aannemen, 4 m2 nodig (netjes in kasten etc. Tegen mijn huidige huurprijs (stijgt ieder jaar met de inflatie mee, maar daf nog niet meegenomen) zou mij dat in 10 jaar tijd €20000 kosten. Laat ik er eens 600 flessen wegzetten, dan is de eerst €33 al opgegaan aan de plek waar het stond. Dan nog inflatie over de inkoop heen, hogere verzekeringspremie.... Zonde van de moeite dus.
5 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 13 Jul 2026, 14:18

Bedankt Cor, voor een klein beetje insight in de business.
1 x
2 ∞ & →

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 13 Jul 2026, 15:01

Heldere uitleg Cor, je verhaal bevestigd mijn gedachten.
1 x
Afbeelding

Nederland-paraat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 13 Jul 2026, 15:02

Ik ken slijters die wel eens wat achter zetten. Niet zo zeer voor financieel gewin, maar om nog iets leuks te hebben en klanten te verrassen.

Nu hebben we zelf ook een kleine slijterij. Voor wie er geweest is, het is geen alledaagse. Maar ik zorg ook dat ik van wat oudere bottelingen nog een doosje of wat achter heb staan. Als er weer een gat valt in het schap kan ik dat opvullen met een oudere botteling tot er weer een nieuwe lichting komt.

Aan de andere kant, op het moment dat je opslagruimte het toe laat dan komt die vanzelf vol. Soms gaan er wat doosjes naar de achtergrond of raken in de vergetelheid. Dan na een x tijd bij een opruim rondje komen ze weer naar boven en doen we er iets mee.
Ook heb ik nog wel eens bestellingen die nooit opgehaald worden (wel betaald, maar vervolgens krijg je nooit contract op het mailadres of telefoonnummer). Na drie jaar (verjaring) gaan die flessen gewoon weer het schap in na even gebivakkeerd te hebben in het magazijn.
4 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Jul 2026, 18:10

Cor - Vinabc schreef:Nee, heel interessant is dat niet. Dat ene doosje gaat het verschil niet maken, dus je moet het al met veel dozen doen. Maar daarmee zet je dan zomaar 20-30k of nog meer in de kelder. Dat is serieus geld. Nog los van de voorraad die je wel in de winkel zet. En ik kan je verklappen dat de gemiddelde slijter een klein kapitaal in de winkel heeft staan, meer dan het leverancierskrediet.

Want die 20k of meer kan je ook inzetten op voorraad die wel meteen verkoopt. Daar de marge over en laten we zeggen dat 5-6 keer doen in 10 jaar. Dan is wegzetten niet meer interessant.

Kleine aanvulling: als je veel flessen wil wegzetten, heb je ook ruimte nodig. Als ik dus flink wat flessen wil wegzetten, heb ik, laat ik aannemen, 4 m2 nodig (netjes in kasten etc. Tegen mijn huidige huurprijs (stijgt ieder jaar met de inflatie mee, maar daf nog niet meegenomen) zou mij dat in 10 jaar tijd €20000 kosten. Laat ik er eens 600 flessen wegzetten, dan is de eerst €33 al opgegaan aan de plek waar het stond. Dan nog inflatie over de inkoop heen, hogere verzekeringspremie.... Zonde van de moeite dus.

Tenzij je hele pand onderkelderd is en je eigenaar bent. Ik ken er namelijk eentje met een passie voor knaken.....
3 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Jul 2026, 19:40

Is de inflatie sinds de corona erg snel gegaan.
Laatst de aanneemsom voor een rotonde aangelegd in 2017 vergeleken met wat het nu zou moeten kosten; tot 2020 viel het nog mee, zo'n tien procent meer. Van 2020 tot 2026 is de index > 150 (2020 = 100). Dat houdt in dat de rotonde sinds 2017 zo'n 65% duurder is geworden.

In de praktijk is het nog gekker, we ramen al veel ruimer dan op basis van deze index redelijk zou zijn. We zijn blij als de aanneemsom niet te veel afwijkt van de al ruimere raming. Gaat dat niet altijd goed met een mislukte aanbesteding tot gevolg.
In dat geval is er meestal ook wel wat op de uitgangspunten van het contract aan te merken, te hoge risico's worden tegen flink wat geld gezet.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”