Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor Dre » 24 Sep 2016, 09:49

defeatless schreef:Dit ziet er inderdaad behoorlijk uit als een gevalletje: 'overgieten in je eigen flessen en duur verkopen'.
Volgens mij is het bottled at [JAARTAL], lang niet altijd te achterhalen en dus ronduit frauduleus. Of het omkatten an sich mag weet ik niet, maar het bottled at is sowieso misleiding.

Lijkt me ook. Even dacht ik nog, het kan ook verwijzen naar wanneer ze zelf overgegoten hebben. Maar dan slaat de 'xx' weer nergens op. Vreemd, te meer daar het kennelijk wel gewoon in een etalage gepresenteerd wordt...
0 x

Laurens
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Laurens » 24 Sep 2016, 23:26

Wouter1981 schreef:Aansluitende vraag. Ik heb een half jaar geleden een super gave 'kluiskast' gekocht met het idee om daar mijn whisky in te zetten.

Nou stonk dat ding echt super chemisch naar lak.
Aan de buitenkant is die geur er inmiddels wel vanaf, maar de binnenkant heeft nog wel steeds dat luchtje.

Ik zet mijn flessen er dus maar niet in, met de angst op besmetting.
Iemand een tip?

Om verflucht te verwijderen kun je een bak met melk gebruiken. Misschien werkt dat in dit geval ook.
1 x

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 29 Sep 2016, 17:27

Maar even hier dan.

Ik vind het nog steeds lastig om sommige whisky's van elkaar te onderscheiden als ze voor 't oog hetzelfde zijn. Een voorbeeldje:

Ik zie deze bij de aanbiedingen tevoorschijn komen: https://www.whiskybase.com/whisky/10938 ... -uigeadail

Ik zag de prijs en dacht "die Uigeadails zijn toch goedkoper?"
Dus ik ga zoeken op whiskybase via >Verkennen>Merk>Ardbeg wat dan resulteert in dit:

https://www.whiskybase.com/brand/81362? ... ection=asc

En daar kan ik alleen maar deze vinden: https://www.whiskybase.com/whisky/331/ardbeg-uigeadail

Ik zie wel de aanduiding L5 bij die andere en dat ie gebotteld is in 2005. Is dat het verschil? En waarom kan ik 'm niet vinden in de lijst van Ardbeg?

Zo, dat waren een hoop domme-vragen-bestaan-niet-vragen...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Sep 2016, 17:42

Mijn interpretatie:

In plaats van van bottelingen met één naam (en dus zonder toevoeging van Batch #xx etc.) kent Whiskybase maar één standaardversie (default version) voor. Dit is vaak een fles zonder botteldatum en dus de meest recente versie. Dat is dan meestal ook de goedkoopste versie.
Gaandeweg zullen oudere versies verschijnen (aan bottle codes de herkennen) waarvan volgens sommige verkopers de waarde hoger zal zijn. Als bijv een slijter een oudere versie in z'n webshop heeft staan, kun je deze fles ook als aparte versie op WB opslaan. Deze krijgen dan geen aparte vermelding in de lijst met bottelingen van een distilleerderij, maar als andere versie van een bepaalde botteling (Wat dus default version is).
1 x
Affirmanti incumbit probatio

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 29 Sep 2016, 17:46

Ok, klinkt logisch. Dan houden we 't daar even op. Thnx. :goedgedaan
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 29 Sep 2016, 18:07

caskstrength schreef:Mijn interpretatie:

In plaats van van bottelingen met één naam (en dus zonder toevoeging van Batch #xx etc.) kent Whiskybase maar één standaardversie (default version) voor. Dit is vaak een fles zonder botteldatum en dus de meest recente versie. Dat is dan meestal ook de goedkoopste versie.
Gaandeweg zullen oudere versies verschijnen (aan bottle codes de herkennen) waarvan volgens sommige verkopers de waarde hoger zal zijn. Als bijv een slijter een oudere versie in z'n webshop heeft staan, kun je deze fles ook als aparte versie op WB opslaan. Deze krijgen dan geen aparte vermelding in de lijst met bottelingen van een distilleerderij, maar als andere versie van een bepaalde botteling (Wat dus default version is).

En als aanvulling hierop: Die andere versies staan dus indirect wel onder Ardbeg, maar dan binnen de Uigeadail zelf, bij de Notes zie je nog een ander tabblad, '89 versions' (in dit geval dan). Als er geen andere versies bekend zijn staat dat extra tabje er volgens mij niet, zodra er meerdere versies opgeslagen zijn verschijnt ie.
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 14 Okt 2016, 12:02

Vast al een topic over, maar ik kan het niet vinden:
Ik heb een 5-liter sherryvaatje gekregen dat ik als living cask wil gaan gebruiken. Helaas sluiten onderin exact in het midden twee delen niet goed op elkaar aan, waardoor het vaatje lekt. Ik heb geprobeerd om de ringen wat op te schuiven, maar die zitten aan het vaatje vast geklonken dus dat gaat het ook niet oplossen. Is het mogelijk om zo'n spleet (ongeveer 1 mm) ergens mee op te vullen zonder dat dit een negatieve invloed heeft op de inhoud van het vaatje? Spanbandje o.i.d. eromheen om de boel weer samen te trekken? Of weet iemand hier een andere oplossing?
0 x
Afbeelding

wrc1
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor wrc1 » 14 Okt 2016, 12:17

kan je geen nieuwe ring opschuiven en zo aanspannen ? zou dit geen oplossing zijn :

Afbeelding
1 x
There is no bad whisky. There are only some whisky's that aren't as good as others.

Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 14 Okt 2016, 12:26

Bevestiging van de ringen halen, vaatje drogen (in de oven ?) waardoor het hout krimpt en vervolgens de ringen weer strak er opslaan.
Of je het inwateren van het hout met whisky of iets water doet moet je zelf bedenken...

Of de naden dichtkitten met siliconenkit ?

Zogenaamde slangklemmen zijn niet sterk genoeg.
1 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Greenmachine
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 14 Okt 2016, 12:37

Ik zou kiezen voor inwateren.
Er bestaan honderden siliconen varianten waarvan er maar enkele alcohol bestendig zijn. Die wil je dus niet in contact laten komen met je drank.
1 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 14 Okt 2016, 12:41

Die slangklemmen kan je best wel kracht mee zetten hoor... Zou het zo proberen ja... 2 of 3 over het stuk met de lekkage... Verder als je iets doet... Watervaste houtlijm in de spleet laten lopen wanneer deze vast gekemt zit en goed laten uitharden alvorens te gebruiken. Dat wort daarna een soort van plastic achtige materIaal dat geen arromas af geeft, vermoed ik... Natuurlijk nooit geprobeerd...
1 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 14 Okt 2016, 13:16

Greenmachine schreef:Ik zou kiezen voor inwateren.
Er bestaan honderden siliconen varianten waarvan er maar enkele alcohol bestendig zijn. Die wil je dus niet in contact laten komen met je drank.

Verklaar je nader v.w.b. inwateren. Vaatje vullen en op de kop leggen (voor de rest is het volgens mij wel goed dicht) en het hout zou vanzelf al uit moeten zetten?
Zo'n klem eromheen is inderdaad ook wel een goed idee.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 14 Okt 2016, 13:24

Kay, is het vaatje nu leeg? Dan krimpt het houd en dan krijg je inderdaad kieren. Eigenlijk bewaar je vaatjes altijd met vloeistof er in. Wat ik zou proberen is vullen met water, kier aan de bovenkant en kijken of het vaatje na een tijdje weer waterdicht wordt. Dan water er uit en whisky er in.

Overigens, de vaatjes die wij hebben, lekken altijd bij het kraantje. Volgende keer geen kraantjes meer in onze vaatjes.
1 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 14 Okt 2016, 13:29

-Roy- schreef:Kay, is het vaatje nu leeg? Dan krimpt het houd en dan krijg je inderdaad kieren. Eigenlijk bewaar je vaatjes altijd met vloeistof er in. Wat ik zou proberen is vullen met water, kier aan de bovenkant en kijken of het vaatje na een tijdje weer waterdicht wordt. Dan water er uit en whisky er in.

Overigens, de vaatjes die wij hebben, lekken altijd bij het kraantje. Volgende keer geen kraantjes meer in onze vaatjes.

Water er in zou ik ook mee beginnen, wellicht voor de zekerheid eerst die klemmen er omheen, dan klemmen de staven zichzelf mooi helemaal vast tussen de klemmen die toch al de boel wat strakker houden. Dubbele winst :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 14 Okt 2016, 14:07

Slangklemmen doen 't echt niet.
Die zijn voor het 'bij elkaar houden' en niet voor stevig samenknijpen.

Ik heb er, bij andere projecten al meerdere kapot gedraaid.
En dat zonder rateltje op het zeskant schroefkopje...
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”