Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic

Ongelezen berichtdoor avdboom » 28 Jul 2016, 09:25

caskstrength schreef:Voor mijn gevoel wisselt het niveau van rokerigheid en turf bij Highland Park, dus een heel algemene vergelijking is lastig. Toch halen beiden niet de geturfdheid van Talisker, Ledaig of de geturfde Islay-whiskies. Het lijkt me dat je deze zonder problemen zult kunnen drinken.

Ik denk ook dat de springbank 10 qua turf binnen je marge moet vallen dan. Als de fles net open is kan hij wel wat peperig/punchy aankomen, maar hij kan goed water verdragen en dit lost dat prima op! Als de fles leger raakt zal je merken dat je minder water nodig gaat hebben. Het is een hele interessante dram!
1 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 28 Jul 2016, 12:25

Vraagje aan de grain kenners hier.

Morgenavond een proerijtje met vrienden. Voor het eerst ook 4 grains op het programma.
Nou lees ik hier wel eens dat ze nogal veel tijd in het glas nodig hebben. Klopt dat?

In de line-up hebben we ze nu als nummer 3 t/m 6.
Als we ze nou direct als eerste inschenken en dan laten staan, is dat dan voldoende? Of is het juist leuk of de ontwikkeling gedurende de avond te volgen?
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Big6230
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Big6230 » 28 Jul 2016, 13:11

Nino schreef:Aha, op die manier.
Er staat op de fles (onderkant?)zelf denk ik een gelaserd nummer, mischien kun je die even mailen naar ze. Over het algemeen zijn ze niet de moeilijkste en willen ze dan wel vertellen wat het bottle jaar/datum is.
Ik weet dat Benromach deze service standaard aanbied en als je dat eenmaal gedaan heb houden ze je op de hoogte van de laatste nieuws en zo af en toe heb ik een brief in de bus met een "goodie" er in. Hardstikke leuk natuurlijk!

Heb een aantal mails verstuurd, en van Bunnahabhain al antwoord. Toch fijn dat ze de moeite doen om dit te bekijken.

(Hi Bram,

That bottle was filled at 09:53, on Line 5, on the 141st day (21st of May), of 2014.
I hope that helps.

Regards

James)
1 x
Afbeelding

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 28 Jul 2016, 13:53

Big6230 schreef:
Nino schreef:Aha, op die manier.
Er staat op de fles (onderkant?)zelf denk ik een gelaserd nummer, mischien kun je die even mailen naar ze. Over het algemeen zijn ze niet de moeilijkste en willen ze dan wel vertellen wat het bottle jaar/datum is.
Ik weet dat Benromach deze service standaard aanbied en als je dat eenmaal gedaan heb houden ze je op de hoogte van de laatste nieuws en zo af en toe heb ik een brief in de bus met een "goodie" er in. Hardstikke leuk natuurlijk!

Heb een aantal mails verstuurd, en van Bunnahabhain al antwoord. Toch fijn dat ze de moeite doen om dit te bekijken.

(Hi Bram,

That bottle was filled at 09:53, on Line 5, on the 141st day (21st of May), of 2014.
I hope that helps.

Regards

James)

Mooi man! Redelijk specifiek of niet :D
Leuk dat je het even deelt ook :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 28 Jul 2016, 14:03

avdboom schreef:
caskstrength schreef:Voor mijn gevoel wisselt het niveau van rokerigheid en turf bij Highland Park, dus een heel algemene vergelijking is lastig. Toch halen beiden niet de geturfdheid van Talisker, Ledaig of de geturfde Islay-whiskies. Het lijkt me dat je deze zonder problemen zult kunnen drinken.

Ik denk ook dat de springbank 10 qua turf binnen je marge moet vallen dan. Als de fles net open is kan hij wel wat peperig/punchy aankomen, maar hij kan goed water verdragen en dit lost dat prima op! Als de fles leger raakt zal je merken dat je minder water nodig gaat hebben. Het is een hele interessante dram!

En raad je dan aan om met de 10 te beginnen of onmiddellijk de 12 CS of zelfs de 15 aan te schaffen?
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 28 Jul 2016, 14:39

Wouter1981 schreef:Vraagje aan de grain kenners hier.

Morgenavond een proerijtje met vrienden. Voor het eerst ook 4 grains op het programma.
Nou lees ik hier wel eens dat ze nogal veel tijd in het glas nodig hebben. Klopt dat?

In de line-up hebben we ze nu als nummer 3 t/m 6.
Als we ze nou direct als eerste inschenken en dan laten staan, is dat dan voldoende? Of is het juist leuk of de ontwikkeling gedurende de avond te volgen?

Oogadal schreef er ook al eens over (Grain whisky), mijn ervaring is hetzelfde, het opwarmen in de hand. Ik vind het dan mooi om de ontwikkeling te ruiken. Die lijmlucht die dan langzaam verdwijnt...
Ik zou zelf niet direct inschenken. Tussen het eerste glas en het laatste zit toch wel veel tijd. Of je moet constant blijven snuffelen aan alle verschillende glazen, maar dan vind ik het moeilijk om alles nog juist te plaatsen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 28 Jul 2016, 15:57

Michaël schreef:
avdboom schreef:

En raad je dan aan om met de 10 te beginnen of onmiddellijk de 12 CS of zelfs de 15 aan te schaffen?

Ik heb de 15 nog niet op maar wat ik er van gelezen heb is die erg peperig en een heel ander soort ervaring, die zou ik dus skippen.

De 10 is heel veel bfyb, maar als het meer geld van de 12cs geen bezwaar is zou die persoonlijk de voorkeur hebben. Dat is toch een tree omhoog. Ook hoger abv, maar minder peperig en heet in de mond als ik het goed herinner. En als die toch té is voor jou... ze verdragen ze heel goed water en kan je hem bij wateren tot die precies optimaal is voor jou. En dat is ook een leuk evoluerend leerprocces....

Maar nogmaals, de 10 is ook zeeer goed te doen :goedgedaan
1 x
Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 28 Jul 2016, 17:20

avdboom schreef:
Michaël schreef:
avdboom schreef:Ik denk ook dat de springbank 10 qua turf binnen je marge moet vallen dan. Als de fles net open is kan hij wel wat peperig/punchy aankomen, maar hij kan goed water verdragen en dit lost dat prima op! Als de fles leger raakt zal je merken dat je minder water nodig gaat hebben. Het is een hele interessante dram!

Ik heb de 15 nog niet op maar wat ik er van gelezen heb is die erg peperig en een heel ander soort ervaring, die zou ik dus skippen.

De 10 is heel veel bfyb, maar als het meer geld van de 12cs geen bezwaar is zou die persoonlijk de voorkeur hebben. Dat is toch een tree omhoog. Ook hoger abv, maar minder peperig en heet in de mond als ik het goed herinner. En als die toch té is voor jou... ze verdragen ze heel goed water en kan je hem bij wateren tot die precies optimaal is voor jou. En dat is ook een leuk evoluerend leerprocces....

Maar nogmaals, de 10 is ook zeeer goed te doen :goedgedaan

Hartelijk dank voor jouw verhelderende en fijne uitleg !
1 x

TmKing
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor TmKing » 02 Aug 2016, 11:02

caskstrength schreef:
TmKing schreef:Ik heb een vraag betreffende gewenning.

De eerste keer dat je whisky proeft, smaakt het enorm scherp.

Hoe meer je proeft, hoe beter het wordt.

Momenteel zit ik op een punt dat ik het niet meer te scherp vind om te drinken, maar nog te scherp om heel veel smaaknuances te proeven.

Betert dit nog meer naarmate de (centi)liters binnen gaan?

Ik veronderstel van wel, maar komt er een punt waarop je die scherpe smaak volledig kan ontleden?

Misschien een domme, voordehandliggende vraag, maar toch wil ik jullie gedacht weten :-)

Heb net een bunna 12 binnen en een kavalan solist cherry, lekker :duimop

:offtopic Ik neem aan dat je de Kavalan Solist Sherry bedoelt?

Laat ik voorop stellen: de één neemt meer waar dan de ander, dus het is lastig om iets te zeggen dat per definitie op een ander persoon slaat. Voor het Proeven en herkennen van smaken heb je tijd nodig. Daarmee bedoel ik ipv een aantal centiliters eerder tijd wanneer je proeft. Gun de whisky op z'n minst 30 minuten of zelfs 60 minuten in het glas. Probeer verder je aandacht er goed er bij te houden en op te schrijven wat je waarneemt (ruiken, proeven). Begin eerst met zoet, zout, zuur, bitter, en probeer daarna ook geuren te herkennen die je aan iets doen denken (bijv vanille, caramel, rozijnen).

Je kunt ook meerdere whiskies tegelijkertijd proeven om het verschil op te merken. Dat kan al goed met de Bunna en de Kavalan, maar er zijn nog wel grotere contrasten te bedenken als ik weet wat je in je collectie hebt.

Succes!

Ik bedoelde effectief de sherry :P die bevalt me meer en meer!

Bedankt voor uw antwoord, ik zal duidelijk iets trager moeten gaan drinken :smullen
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 22 Aug 2016, 21:21

Ja! Ik heb er een hoor, een domme vraag. :Bye

Wat is het verschil tussen single pot still en single malt. En hoe verschilt dit van normale Irish whiskey.
Is er ook een verschil in ingrediënten?

De vraag is ontstaan omdat ik een flesje Redbreast 12 CS wil kopen. De vele positieve verhalen hierover maken me geïnteresseerd, maar aan de andere kant mis ik bij de Ierse vaak wat ten opzichte van single malt.
Beetje hetzelfde geldt voor mij ook bij grain whisky.

Ik moet er wel meteen bij zeggen dat ik de afgelopen jaren in middels behoorlijk wat verschillende single malts heb geproefd, maar dat mijn ervaring met Iers of grain echt minimaal is.
0 x

Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 22 Aug 2016, 21:43

Wouter1981 schreef:Ja! Ik heb er een hoor, een domme vraag. :Bye

Wat is het verschil tussen single pot still en single malt. En hoe verschilt dit van normale Irish whiskey.

Google is your friend :)
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 22 Aug 2016, 21:48

thijs100 schreef:
Wouter1981 schreef:Ja! Ik heb er een hoor, een domme vraag. :Bye

Google is your friend :)

Die had ik nog niet gelezen. Ga ik ff doen. Tnx!
0 x

Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 22 Aug 2016, 22:01

Ok, gelezen. Als ik het goed begrijp hebben de ketels bij Ierse potstill en de Schotse single malt dezelfde vorm. Beide gebruiken ook gemoute granen, maar bij potstill gaat daar ook ongemoute granen bij.

Moet ik het dan eigenlijk gewoon zien een 'blend' van malt en grain whisky, maar dan vanuit een en dezelfde potstill tijdens dezelfde destillatie ronde?
0 x

Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 23 Aug 2016, 08:59

Wouter1981 schreef:Moet ik het dan eigenlijk gewoon zien als een 'blend' van malt en grain whisky, maar dan vanuit een en dezelfde potstill tijdens dezelfde destillatie ronde?

Niet helemaal, want het gaat om een combinatie van gemoute en ongemoute gerst, terwijl grain whisky (ook) van andere graansoorten wordt gemaakt.
3 x
Afbeelding

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 23 Aug 2016, 20:26

:Bye
Hoe kom je te weten of een bepaalde Whisky in Nederland uitgebracht gaat worden ?
Sommige leden weten op voorhand bijv. dat de Kilkerran 12yo in Nederland verkocht gaat worden, is dit een kwestie van een goede relatie met je slijter of wordt het toch ergens online vermeld (ik kan het niet vinden iig :Scratch )

alvast bedankt :hoedaf

:Slainte
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”